http://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Patmospyhiinvaeltajien keväisellä matkalla Israelissa onnistuin irroittamaan neljä tuntia tiiviistä retkiohjelmasta perinteeksi tulleeseen vierailuun Siionin vuoren viisauden talossa. Saattaa olla, että kun seuraavan kerran kuljen Jerusalemissa - jos Herra suo, pyhiinvaeltajayhmän johtajana tulevan... http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1009/lempean_nuhtelun_kohteena_siionin_vuorella_-_kesamaanantai_rabbien_viisauskoulussa_%284_16%29 Patmos article
Leo Meller
4.6.2017
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Lempeän nuhtelun kohteena Siionin vuorella - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (4/16)

 

Patmospyhiinvaeltajien keväisellä matkalla Israelissa onnistuin irroittamaan neljä tuntia tiiviistä retkiohjelmasta perinteeksi tulleeseen vierailuun Siionin vuoren viisauden talossa.  Saattaa olla, että kun seuraavan kerran kuljen Jerusalemissa - jos Herra suo,  pyhiinvaeltajayhmän johtajana tulevan syyskuun 1-8 päivinä - viisauden taloa ei enää ole.  Se on ollut purkutuomion alla jo pitkään.  Kukaan ei tiedä mihin joutuvat kirjalliset aarteet sen uumenista ja mihin syntyy uusi harmaantuneitten ja valkopartaisten kirjanoppineitten uusi kohtauspaikka.  Itse olen paljon velkaa siitä, mitä Hashem on antanut minulle viisauden talossa  elämää ja kutsumustyötäni varten.  Tällä kertaa sain kirjan, jota olen etsinyt useamman vuoden ajan aina vain kuullakseni, että se on auttamattomasti loppuun myyty.   Saattaapi olla, ettei kirjasta suvaitakaan uutta painosta.


"TÄSSÄ SE on!"

Rabbiveljeni ojensi kirjaa minua kohti.

Kohotin käteni tarttuakseni kirjaan.  Tarjoaja veti kättänsä takaisin päin.  Vieressä istuu hänen hopeahapsinen vaimonsa.  Olin tottunut siihen, että pariskunta hymyilee.  Nyt ilmeet olivat vakavat.  Surumieliset.

Muistat, että suosittelin tätä kirjaa sinulle.  Sanoit, ettet saa sitä mistään.  Hankin sinulle tämän kappaleen.  Luin kirjan viisitoista vuotta sitten.  Nyt luin sen uudestaan.  Kirja on tuskaa täynnä.  Kansani tuskaa.  Keskitysleirien kaasu ja tuhka huutaa sen sivuilta.  Ja kristillisen kirkon ristit muodostavat kuuden miljoonan ristin metsän ja jokaiseen ristinpuuhun on naulattu juutalainen.

Kuuntelen vaitonaisena.  Viisauden talo ei ole ainoastaan tuhansien vuosien  pituisen juutalaisen sielun dokumenttikeskus.  Juutalaisuus edellyttää kahden perusperiaatteen mukaista elämää: Jumalan solmiman liiton säilyttämiseksi jokaisen juutalaisen tulee elämässänsä täyttää Jumalan tahto.  Ja tämä Jumalan tahto on kokonaisuus, eikä mikään yksityiskohta  saa jäädä uskonnon ja siitä syntyvän elämän ulkopuolelle.  Tämän parissa viisauden  talossa työskennellään.  Johdatuksessa olen päässyt siitä osalliseksi. 

Mutta sielujen ilmatilassa viisauden talossa  on nyt vibratoa. 

Näen kirjan rabbin kädessä.  Vaikka en ole kirjaa lukenut tiedän sen sisällön linjat.     

Olen vaiti.

 

KIRJAN TEKIJÄ on David L. Kertzer.  Juutalainen.  Kirja on otsikoltaan The popes against the jews.  Paavit juutalaisia vastaan.  Kirja ilmestyi vuosituhannen alussa.  Tekijä työskenteli arvostetun Brown Universityn historianlaitoksen tutkijana. 

Kirjasta puhuttiin ja kirjoitettiin kuukausikaupalla ennen teoksen julkistamista.  Aavistettiin - pelättiin - että kirja nostaisi erityisesti roomalaiskatolisen kirkon ja juutalaisen maailman välistä stressitasoa huimasti.

Kertzer sai perehtyä lähdeaineistoihin, joihin yksikään Vatikaanin ulkopuolinen tutkija ei ollut saanut koskaan katsahtaa.  Aineisto oli shokeeraava. Sukupolvien ajan paavien johtama Vatikaani oli harjoittanut järjestelmällistä juutalaisvihaa ja vihdoin hyväksynyt ja siunannut kehityksen, joka johti suoraan natsien kaasukammioihin.  Lutherin Juutalaiset ja heidän valheensa on kuin halpa traktaatti roomalaiskatolisen hierarkian kootun juutalaisvihan aikakirjojen rinnalla.

Pius XI johti kirkkoa toisen maailmansodan edellä.  Häntä pidettiin juutalaisystävällisenä paavina.  Totuus on päinvastainen.  Kertzer tuo esiin dokumentit joiden mukaan roomalaiskatolinen paavinistuin vielä 19. vuosisadalla tuki räikeää antisemiittistä väitettä juutalaisista, jotka murhasivat kristittyjä lapsia käyttääkseen näiden veren pääsiäisrituaaleissaan.

Kertzerin teos eroaa muista Vatikaanin ja juutalaisten suhteita  käsittelevistä paljastusteoksista siinä, että Kertzerillä on pääsy Vatikaanin omiin arkistoihin. Muut aihetta käsittelevät teokset perustuvat usein toisen käden lähteisiin.

Katolinen kirkko julkaisi 1998 raportin, jonka suomeksi käännetty otsikko on Me muistamme: juutalaisten joukkomurha ajatuksissamme.  Kirkko pyrki julkaisullansa osoittamaan, ettei sillä ollut mitään osuutta saati  vastuuta natsiajan  holokaustista.  Kertzer osoittaa, että paavinkirkko tarkoituksellisesti väärensi ja valehteli puhtaaksipesuyrityksessään.  Kirkon syyllisyys on hirmuinen.

Arkistossani on viidentoista vuoden takainen kirja-arvostelu, julkaistu Kertzerin teoksen ilmestymisen viikolla.  Teksti on Chicagon Catholic theological unionin juutalaiskristillisten suhteitten tutkimuslaitoksen johtajan, roomalaiskatolisen papin John Pawlikowskin käsialaa.  "Jos teos on uskottava - enkä epäile, etteikö näin olisi - se on oleva se yksi kirja, joka vaikeuttaa suhteitten myönteistä muodostumista katolisen kirkon ja juutalaisuuden kesken - puhumattakaan Israelin valtiosta ja Vatikaanista", Pawlikowski kirjoitti.  Pawlikowskin teksti sai minut aikoinaan  aloittamaan kirjan etsimisen.  Olin hidas enkä ennättänyt saamaan kirjaa ennen kuin se katosi markkinoilta.

Nyt teos on minulla.  Suurimmalta osalta luettuna lennolla Israelista Suomeen. 

Ja kyynelillä kastettuna.

 

KERTZERIN KIRJAN alaotsikkona on: Vatikaanin osuus nykyisen antisemitismin nousussa.     Alaotsikko sanoo kaiken.

Katolisen kirkon taholta on selitetty, että kirkko ei ole juutalaisvastainen sen enempää teologiassaan kuin käytännöissäkään.  Kirkon toimet kohdistuvat kriittisinä judaismia eli rabbinistista juutalaista uskonnollisuutta vastaan.  Kirkko erottaa toisistaan raamatulliseen historiaan kuuluvan juutalaisen jumalasuhteen kehittymisen ja vaikkapa Jerusalemin hävityksen jälkeisen rabbinistisen uskonnollisuuden kehittymisen.  Kirkko väittää näitten olevan jopa kaksi erilaista uskontoa.

Kertzer osoittaa, että totuus on toinen.   Paavin istuin oli  juutalaisia vastaan. 

Kertzer julkistaa kirjansa luvuissa tekstin toisensa jälkeen osoittamaan, että Vatikaani ei vain kääntänyt katsetta pois holokaustista vaan suosi ja eri tavoin avusti siinä. 

Sivukaupalla on muistioita, salaisia ohjeistuksia, sinetöityä mutta nyt avattua kirjeenvaihtoa.  Eikä tämä paljastusaktio suinkaan ala Hitlerin päivistä.  Kirkko on voimallisesti sitä vastaan, että 19. vuosisadalla juutalaiset saavat kokea asemansa parantumista Euroopassa.  Kirkko pyrkii vaikuttamaan tätä vastaan valtioissa, jotka ovat roomalaiskatolisia valtauskonnoltaan.  Kirkon johtajat painostavat poliitikkoja.

Kirkko haluaa juutalaisten joutuvan elämään ahtaissa ghetoissaan vailla sairaaloita.  Kirkko vaatii valtioita toimimaan niin, etteivät juutalaiset pääsisi kaikkiin haluamiinsa ammatteihin.  Kertzer tuo  esiin dokumentit osoittamaan, että Vatikaani painosti paavillisen tahdon toteutumiseen silloinkin kun johtavia kardinaaleja ilmestyi juutalaisten rinnalle pyytäen näille oikeuksia ja vapauksia.

Aivan oman lukunsa muodostavat Vatikaanin toimenpiteet 1930-luvulla.  Silloin paavinistuimelta  kuului määräyksiä estää juutalaisia saavuttamasta näiden haikailemaa maailmanhallituksen toteutumista.  Juutalaisten salaliiitot oli estettävä ja hajotettava.  Kristikunta oli vaarassa.

Kansallissosialistien propaganda juutalaisten salaliitoista oli kuin rinnakkaisteksti Vatikaanin salaisten muistioitten sisällön kanssa.

Mussolini määräsi 1938, ettei Italian kouluissa saa olla  juutalaisia sen enempää opettajina kuin oppilaina.  Juutalaiset erotettiin  valtion ja kuntien viroista.  Rooman kirkko oli vaiti näissä tilanteissa antaen tosiasiallisen tukensa Mussolinin toimenpiteille.

Kertzer julkistaa myös sen, että katolinen kirkko sensuroi paavi Pius XI antisemiittisiä ilmaisuja julkisista asiakirjoista yhtä lailla kuin paavin henkilökohtaisesta kirjeenvaihdosta.

Roomalainen kirkko on osallistunut järkyttävällä tavalla Euroopan juutalaisten demonisoimiseen.

Kirkko on osallistunut holokaustin toteuttamiseen.  Näettekö poltettujen ruumiitten tuhkan katolisten alttarien yllä?   Haistatteko juutalaisen kärventyvän lihan hajun suitsutusten seassa?

David Kertzer on rabbin poika.  Hänen isänsä Morris Kertzer työskenteli 1950-luvulla American Jewish Committeen uskontojenvälisen osaston johtajana.

 

VIISAUDEN TALOSSA rabbiystäväni käsi ojentui suuntaani.  Sormet vapauttivat kirjan minun käsiini.

Antajalla oli pyyntö.  Sanat jäivät mieleeni.  Olen luvannut ojentautua niitten mukaisesti.

Kaikki tapahtuu aina niin nopeasti kun on kysymys juutalaisen kansan vainoamiseta ja tuhoamisesta.  Tammikuun 30. päivänä 1933 Hitler kutsuttiin valtakunnankansleriksi, maaliskuussa kansallissosialistit voittivat vaalit.  Hitler sai luottamustehtävön neljäksi vuodeksi.  22. päivänä maaliskuuta 1933 avattiin ensimmäinen keskitysleiri Dachauhun.  Tämä kaikki tapahtui rauhan oloissa.

Nyt on - vielä toistaiseksi - rauha Euroopassa.  Mutta pilvet kerääntyvät taivaalle.  Tuhon ja sodan pilvet.  Toistuuko jälleen kerran historia?  Tulevatko kuolemanleirit?  Kumarretaanko islamia öljyn ja terrorin voitelussa? 

Uutiset keskitysleirien perustamisesta levisivät maailmalle jo kesällä 1933.  Kansainvälinen lehdistö, kirjat kertoivat niistä.  Mutta maailma ei ollut kiinnostunut puuttumaan kehityksen kulkuun.  Kuusi  miljoonaa juutalaista kaasutettiin.  Ja muita ei-toivottuja ihmisiä, kuitenkin Luojan kuvaksi luotuja.


Juutalaisen käyttäytymissäädöksen - halakhan - alkupää on kirjoitetussa Toorassa eli Raamatussa.  Juutalaisilla on kaksi eturivin selitysteosta Tooralle, Mishna ja Talmud.  Halakhan yksityiskohtien tarkentaminen jatkuu kirjaimellisesti yötä päivää juutalaisten rabbien maailmassa.   Tutkimus  tarjoaa juutalaisille jatkuvan mahdollisuuden toteuttaa juutalaisuutta joka päivä yhä huolellisemmin.  Juutalaisuuteen kuuluu ihmiskäsitys, jonka mukaan ihminen voi valita joko hyvän tai pahan.    Jumala on asettanut ihmiseen nämä kaksi taipumusta.  Ihminen valitsee, kumpaa taipumusta missäkin tilanteessa lähtee toteuttamaan.  Mishna muistuttaa: "Kaikki on ennalta nähtyä, mutta vapaa tahto on annettu.  Maailma tuomitaan armollisesti, mutta kaikki tekojen määrän mukaan."  - Kristitty suomalainen: tutki itseäsi suhteessasi Jumalan ensimmäiseen rakkauteen, Israeliin.  Muista, että vain  usko, joka vaikuttaa teoissa, saa kuuluvuuden Kristuksen palkkioistuimella kerran.

 


OPI LISÄÄ!  TULE LEO MELLERIN JOHTAMALLE SYYSMATKALLE ISRAELIIN 1. - 8.9.2017. VAIN KOLMEKYMMENTÄ PAIKKAA  LENTOKONEESSA. KIINTIÖ PIENENEE. JÄRJESTELYT AINOALAATUISET. TIBERIAASSA GALILEAN JOKA TAVALLA PARHAIN HOTELLI - KÄVELET HUONEESTASI SUORAAN KINNERETIN AALTOIHIN. NELJÄNNES MATKARAKENTEESTA SELLAISTA,  MITÄ TAVANOMAISILLA MATKOILLA PYHÄÄN MAAHAN EI KOETA.  SEURAA BLOGIPALSTAA  - LOPPUVIIKOLLA JULKISTETAAN  ENSIMMÄINEN YHTEENVETO MATKASTA.

 

Kommentoi "Lempeän nuhtelun kohteena Siionin vuorella - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (4/16)"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  ______    _____    _    _      ___     _____    
 /_   _//  |  ___|| | || | ||   / _ \\  |  __ \\  
   | ||    | ||__   | || | ||  / //\ \\ | |  \ || 
  _| ||    | ||__   | \\_/ || |  ___  ||| |__/ || 
 /__//     |_____||  \____//  |_||  |_|||_____//  
 `--`      `-----`    `---`   `-`   `-`  -----`   
                                                  
 
 

6 kommenttia "Lempeän nuhtelun kohteena Siionin vuorella - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (4/16)"

Jaakko 6.6.2017 11.04

Epäilemättä katolinen kirkko on vainonnut Jumalan omaisuuskansaa, mutta jotenkin olen kirjoituksesta lukevinani jonkinlaista judaismin ihannointia. Onko Meller vajonnut toiseen ääripäähän liiassa judaismin ja talmudin ihailussa, en tiedä, mutta vaikuttaa siltä. Epäilemättä Meidän tulee siunata israelia, mutta siinä on vaara ettemme menetä pelastusta jos menemme liikaa tooran alle. Uusjudaismi alkaa olla muotia nykyään monessa seurakunnassa.

Elisabeth 11.6.2017 20.24

Kiitos, Leo, tästä kirjoituksesta. On uskomatonta kuinka nykyäänkin antisemitismi tupsahtaa esiin yllättävän useissa paikoissa. Ja kuinka kauas Raamattua lukevat kristityiksi itseään kutsuvat ihmiset ovat harhailleet Raamatun juutalaisista juurista, uskomme juurista.
Moni uskova (minäkin ennen), kuten edellinen kommentoijakin, erehtyy Tooran suhteen surullisella tavalla. Oikeasti Toora on meidän Luojaltamme, Isältä, täydellinen ohje ja neuvo ja tie ihmisen elämään. Ja Jeshua (Jeesus) oli elävä Jumalan Sana eli Toora!
Juutalaiset veljemme tekevät toki omia virheitään, mutta meidän tulisi silti muistaa, että Israelin Jumala valitsi ja Israelille antoi kaikki lupaukset. Pakanat saavat Jeshuan työn kautta tulla oksastetuiksi Tosi Israeliin, siihen, joka on löytänyt Messiaansa. Kuten Paavali sanoo, villien oksien pakanoiden, ei tule ylpeillä jalojen alkuperäisten oksien rinnalla. Vaikka lopulta Messiaassa olemmekin yksi kansa.
Juutalaiset tallensivat Jumalan Sanan Raamatun ja he ovat vaalineet sitä henkensä uhalla. Ja he ovat kärsineet paljon, kauhean paljon. Hirveintä on, kun he ovat kärsineet sellaisten kautta, jotka ovat kutsuneet itseään kristityiksi.

Eetu Hiltunen 11.6.2017 20.24

Kirje galatalaisille 3

1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväks

Maarit 11.6.2017 20.24

Itse tykkään lukea Mellerin juutalaismyönteisiä kirjoituksia, ja mielelläni lähtisin Israelin matkalle joko koko perheenä tai mieheni kanssa. Se on vielä toistaiseksi vain haave, ja työn alla on mieheni matkalle suostuttelu - vielä ei ole onnistumista näkyvissä...

Kristityillä on paljon opittavaa juutalaisuudesta juuriemme takia - kristillisyys syntyi juutalaisuuden keskelle. Juutalaisuuden voi mielestäni aidosti hyväksyä ja kunnioittavasti ihaillakin ryhtymättä itse juutalaiseksi.

Meillähän on vapaus Kristuksessa, ja kuitenkin laki on kirjoitettu sydämiimme.

Kuinka pelastuksen voisi menettää juutalaisia tai heidän rabbien viisauksia arvostamalla, jos kuitenkin kristittyinä pidämme kiinni Jeesuksesta Kristuksesta Messiaana?

Evankeliumissahan on kaksi puolta: ihana armon sanoma, mutta armo täytyy vastaanottaa ja tehdä parannus - laki näyttää syntisyytemme. Raamatussa on määritelty, missä kohtaa juutalaisten säännöistä voi kristitty poiketa (mm. syömiset, ympärileikkaus).

Eikös sen myös omatunto kerro, milloin menee pakkopullamaiseksi suorittamiseksi ja milloin pysytään sydämeen kirjoitetun lain ja armon puolella?

Minusta olisi hienoa pyrkiä lähemmäksi alkuseurakunnan ideaa, silloin ehtoollinen ja pääsiäinen nousisivat joulua merkittävämmäksi. Lisäksi lehtimajajuhla varmasti olisi arvossaan.

Henri Hirvonen 11.6.2017 20.24

Edellinen kommentti on aiheellinen.
Rivien välistä lukijalle voi tosiaan syntyä kuva liiallisesta lakihenkisen judaismin kannattamisesta.
Vastine lukijoille olisi toivottava ja tarpeellinen.

Eetu Hiltunen 13.6.2017 12.36

http://www.kotipetripaavola.com/alakutsumestariksi.html

Eihän meidän pidä jumalattomien "gurujen" luo mennä kyselemään neuvoja

1. Joh. 2:22. Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.