http://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_6452-pasiprofiili.jpg Maailma kuohuu. Tuoreimpien uutisten mukaan Korean niemimaalla ollaan ydinsodan partaalla. Intiassa puolestaan on kesän aikana ammuttu pastori. Venäjä tiukentaa otettaan hengellisestä työstä entisestään ja uuden uskontolain perusteella on annettu jo paljon sakkotuomioita sekä karkottanut joitakin... http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1033/olemme_vain_lapikulkumatkalla_-_jumalan_valtakunta_tulee%21 Patmos article
Pasi Turunen
10.8.2017
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Olemme vain läpikulkumatkalla - Jumalan valtakunta tulee!

Maailma kuohuu. Tuoreimpien uutisten mukaan Korean niemimaalla ollaan ydinsodan partaalla. Intiassa puolestaan on kesän aikana ammuttu pastori. Venäjä tiukentaa otettaan hengellisestä työstä entisestään ja uuden uskontolain perusteella on annettu jo paljon sakkotuomioita sekä karkottanut joitakin ulkomaisia kristillisiä työntekijöitä.  Jehovan todistajien toiminta on kokonaan kielletty. Kuka seuraavaksi?

Entä mitä kuuluu omaan elämääsi? Kuohuuko henkilökohtaisessa elämässäsi tai läheistesi elämässä? Ehkä olet saanut sitä surullista ”Jobin postia”, jossa vastoinkäymiset toisensa jälkeen telovat alleen. Juuri kun yhdestä pääsit lyö toinen tuuli vasten kasvoja. 

Uutisotsikko toisensa perään tuntuu kertovan maailman tapahtumien hallitsemattomasta vyörystä. Puhumattakaan, että pystyisi edes oman elämänsä puitteita hallitsemaan, niin kuin usein toivoisimme. 

Kaiken keskellä on helppo vaipua epätoivoon. 

Olen miettinyt erilaista kuohuntaa, jota maailmassa on lähellä ja kaukana. Tällaisina haastavina aikoina tarvitsemme kristittyinä veljinä ja sisarina toinen toistemme rohkaisua ja muistutusta siitä mistä elämässä todella on kysymys, miksi olemme täällä ja minne kohti matkalla.

Me olemme loppujen lopuksi vain läpikulkumatkalla. 

Meitä vaivaa hengellinen "putkinäkö"?

Uskovina meidän on opeteltava tarkastelemaan kaikkea Jumalan valtakunnan näkökulmasta oli kyse päivän polttavista uutisista tai oman elämämme käänteistä. 

Joskus maailman ja oman elämän tapahtumat aiheuttavat meille hengellisen ”putkinäön”, jossa tärkeä kokonaisuus hämärtyy. 

Tästä minun on jatkuvasti muistutettava itseänikin: Totuus on, että Jumalan perimmäinen tarkoitus ei ole tehdä minua / meitä onnelliseksi tässä ajassa, vaan kirkastaa Poikansa Jeesus Kristus ja tehdä Hänet meille rakkaaksi yli kaiken. 

Jos olemme saaneet kokea onnellisuutta tässä ajassa, se on kaikki Jumalan lahjaa, josta saamme olla kiitollisia. Mutta jos kohtaamme vastoinkäymisiä, ei Jumala ole meitä unohtanut silti. Hän vain muistaa todellisen päämäärän meitä paremmin.  

Lopullinen onnellisuus, jota ei mikään enää uhkaa, odottaa vasta taivaassa.

Ei kohti kaaosta, vaan kohti Jumalan valtakuntaa

Meidän olisi aina muistettava mitä Paavali sanoo: ”…etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.” (KOL 3:1-2).

Tämän maailman asioilla on taipumus vangita kristitynkin mieli ”siihen, mikä on maan päällä”, vaikka kristityn mielen pitäisi alati kiinnittyä siihen ”mikä on ylhäällä”. Ajatuksemme tulevat vangituiksi siksi, että tapahtumat vyöryvät joskus ylitsemme niin hallitsemattoman tuntuisesti, että emme kykene näkemään edessä päin muuta kuin kaaosta. 

Mutta Jumala tuo kaaokseen järjestyksen. Hän näkee järjestyksen, eikä kadota päämäärää sielläkään, missä me kykenemme näkemään vain kaaosta ja pelottavaa päämäärättömyyttä. 

Kaikki maailman kuohunta ja oma elämämme myötä- sekä vastamäet saavat merkityksensä, kun opimme katselemaan niitä Jumalan valtakunnan näkökulmasta, josta brittiläinen pastori, kirjailija, julistaja Martin Lloyd-Jones osuvasti  teoksessaan From Fear to Faith (Pelosta uskoon):

”Avain maailmanhistoriaan on Jumalan valtakunta … Jumala on alusta saakka tehnyt työtä perustaakseen uuden valtakunnan maailmaan. Se on Hänen oma valtakuntansa, johon Hän kutsuu ihmisiä maailmasta. Kaikki mikä tapahtuu liittyy siihen … Tämän päivän ongelmat tulee ymmärtää yksin Jumalan valtakunnan valossa … Älkäämme siksi kompastuko, kun näemme maailmassa tapahtuvan yllättäviä asioita. Kysykäämme pikemminkin: ’Mitä tämä merkitsee Jumalan valtakunnalle?’ Tai, jos meille sattuu henkilökohtaisesti jotain outoa, älkäämme valittako, vaan sanokaamme: ’Mitä Jumala mahtaa opettaa minulle tämän kautta?’ … Meidän ei tarvitse hämmentyä ja ryhtyä epäilemään Jumalan rakkautta tai oikeudenmukaisuutta … Meidän tulee arvioida kaikkia tapahtumia Jumalan suuren, ikuisen ja loistokkaan suunnitelman valossa.”

Paavali muistuttaa meitä siitä, että meidänkin elämällämme on ”loistokas” tulevaisuus, joka toistaiseksi on vielä kätketty.

Meidän elämämme Jeesuksen seuraajina on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa, niin että ”kun Kristus, meidän elämämme ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa” (KOL. 3:4).

Meidän oma elämämme ei ole Jumalan suunnitelman keskiössä, vaan Kristus ja Hänen järkkymätön valtakuntansa.

Jumalan perimmäinen tarkoitus kaikelle on Kristuksen kunnia ja hänen valtasuuruutensa. Siinä määrin, kun pystymme tämän sisäistämään löydämme rauhan, levon ja luottamuksen levottomimpinakin aikoina, sillä Kristuksen tullessa ”me saamme valtakunnan, joka ei järky” (Hepr. 12:28).

Näe Jumalan Kristuksessa kaiken tarkoitus ja päämäärä aina Jumalan valtakunnan näkökulmasta.

 

 

Kommentoi "Olemme vain läpikulkumatkalla - Jumalan valtakunta tulee!"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

           __   __    ______   __   __   __   __  
  ____     \ \\/ //  /_   _//  \ \\/ //  \ \\/ // 
 |    \\    \ ` //   `-| |,-    \ ` //    \   //  
 | [] ||     | ||      | ||      | ||     / . \\  
 |  __//     |_||      |_||      |_||    /_//\_\\ 
 |_|`-`      `-`'      `-`'      `-`'    `-`  --` 
 `-`                                              
 
 

9 kommenttia "Olemme vain läpikulkumatkalla - Jumalan valtakunta tulee!"

Jukka 11.8.2017 9.22

"Näe Jumalan Kristuksessa kaiken tarkoitus ja päämäärä aina Jumalan valtakunnan näkökulmasta."

Niinpä, paine saattaa tuntua ylivoimaiselta siihen asti kunnes tämän sisäistämme. Me luemme Raamatusta pyhien koetuksia usein ymmärtämättä, että ne olivat niin kovia, että vain kiinnittämällä koko mielensä ja odottamalla "sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala" (Hepr. 11:10 ) he kestivät. Urasuunnitelmat saivat jäädä, oma tahto piti hiljentää ja kuitenkin sai toivoa suuria, suurempia kuin kukaan uskosta osaton, mutta kestävän uskon kautta turvautumalla koko sydämestään uskon kautta lupauksen antajaan he kestivät. Emme mekään kestä elämämme menettämistä ilman tätä uskoa Häneen, joka on valmistanut meille parempaa, ylivertaisesti parempaa kuin mitä tämä maailma antaa. Tämän maailman ja elämämme järkkyminen tekee katseemme suuntaamisesta helpompaa ja todeksi tulee tuo kehotus "Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä" (Luuk. 21:28). Uskon kuitenkin, että olomme täällä ja toimintamme tulee entistä mielekkäämmäksi maailman ahdistuksen vain kasvaessa, mutta vain jos ykköshalumme on Jumalan kirkkauden ja pelastuksen esiintuominen, sillä meille tapahtuu kaksi asiaa, pimeys kasvaa ja kirkkaus lisääntyy. Mikä olisi sen parempaa, saamme loistaa jo täällä ja vetää totuutta rakastavia Totuuden suojiin, että hekin uskoisivat ja saisivat saman kirkkauden. Mitä minä, mitä me olemme, se on yhdentekevää, mutta keneen me turvaamme ja keneen me luotamme ja uskomme, se on kultaakin kalliimpaa ja tarjolla jokaiselle - uskomatonta. "Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme" (Ef. 2:10 ) Kaiken Hän on siis valmistanut, mikä lepo, mikä autuus!

Urpo 12.8.2017 11.41

Niin. Jolle kulle väsyneelle voi tietysti tulla myös seuraavanlaisia ajatuksia: "Voi kun pääsisi täältä ahdistavasta elämästä ja välitilasta pian pois parempaan!" tai että kristillinen elämä voi tuntua "sitku-elämältä" eli "Ei tänään, ei huomenna mutta sitku mä pääsen taivaaseen niin saan olla onnellinen" eli kaikki eivät jaksa ylevästi ja kärsivällisesti tyytyväisenä odottaa "kirkkautta", syystä tai toisesta, ja toisilla on vaan paremmat lähtökohdat elämään kuin toisilla.

Jukka 13.8.2017 12.52

"Urpo 12.8.2017 11.41
Niin. Jolle kulle väsyneelle voi tietysti tulla myös seuraavanlaisia ajatuksia: "Voi kun pääsisi täältä ahdistavasta elämästä ja välitilasta pian pois parempaan!" tai että kristillinen elämä voi tuntua "sitku-elämältä" eli "Ei tänään, ei huomenna mutta sitku mä pääsen taivaaseen niin saan olla onnellinen" eli kaikki eivät jaksa ylevästi ja kärsivällisesti tyytyväisenä odottaa "kirkkautta", syystä tai toisesta, ja toisilla on vaan paremmat lähtökohdat elämään kuin toisilla."

Mistä me kuitenkin tunnnemme edesmenneet Raamatun pyhät? Paljolti juuri heidän kärsimyksistään Jumalan koulussa ja johdatuksessa. Heidän elämänsä oli mielekästä ja onneksi meillekin he eivät päässeet kirkkauteen ennen aikojaan. Jos elämä, tai siis Jumala, meitä ruoskiikin, niin ainakin jälkeenpäin voimme kiitollisina ylistää Häntä Hänen suuresta armostaan ja jos voimme ylistää jo ahdistuksessa ollessamme, saamme kokea ihmeellistä Jumalan lohdutusta ja armoa ja kasvaa kohti aikuisuutta ja Jumalan tuntemista pitkin harppauksin. Monien kärsimys näyttää hyödyttömältä ja ettei se edistä Jumalan valtakuntaa, mutta heitäkin Jumala armossaan johdattaa, käyttää ja kasvattaa ja sitä enemmän mitä lujemmin he Häneen turvaavat. Kärsimys on kärsimystä ja monasti vaikea osamme, emmekä voi sitä mitenkään selittää, mutta suhtautumisemme Häneen kaiken keskellä kuitenkin tuo meille paljon hyvää ja mielekkyyttä elämäämme. Jotkut kärsimykset ovat koko elämän mittaisia, monista meidät vapautetaan jo täällä. Toivon ja uskon säilyttäminen ja elämän lahjasta edes heikosti kiittäminen vaikka huudon ja rimpuilun keskelläkin on silti mielekästä. Uskossa Häneen turvautuminen on aina mielekästä ja saa aina aikaan mitä ihmeellisimpiä asioita, jotka kaiken lisäksi kestävät iankaikkisesti.

Kalle Hänninen 18.8.2017 11.14

Olen elämässäni saanut Jumalan suuresta armosta oppia ymmärtämään, että uskovan kohdalle tulevat monet erilaiset vaivat, kärsimykset, onnettomuudet yms. asiat ovat tarkasti Jumalan meidän kohdallemme suunnittelemia.

Meille jokaiselle on Jumala suunnitellut oman ”kutsumuksen tien” kuljettavaksi ja siihen Jumala valmistaa meidät, kunkin meidän tulevan ”työmme” mukaan. Kuten ajallisissa töissä, niihin on koulutukset ja toisiin todella vaativat ja pitkätkin.

Samoin on laita Jumalan meille osoittamien ”töiden” kohdalla. Joudumme koviin ”kouluihin”, jos Jumalalla on meille suuret, vaativat tehtävät tulevaisuudessa. Jos sitten valitamme kohtaloamme, kun olemme Jumalan koulussa, niin koulumme jatkuu tarpeettomasi, kun olemme tyytymättömiä koettelemuksissa ja Jumalan on käytettävä meillä pitempi oppijakso valmistumiseemme.

Kun ymmärrämme, että Jumala antaessaan meille vaikeuksia ja kärsimystä, arvostaa meitä ja uskoo meihin, että suoritamme kutsumuksemme. Mitä suurempi vaiva yms. on meidän osaksemme suotu, sitä suurempi on kutsumuksemme.

Kun tämän ymmärrämme, ettei Jumala anna meille kärsimystä ja vaivaa yms. ilman tarkoitusta, voimme alkaa kiittää Jumalaa kärsimystemme keskellä, joka lyhentää huimasti koulutuksemme kestoa.

Nimimerkillä ”kokemusta on” voin sanoa reilun 15 vuoden kokemuksella Jumalan rankassa koulussa vieläkin ollen, että kun suu ja sydän oppii kiittämään Jumalaa kaikesta, ilo oikein tulvii koko olemukseen. Haluaa vain uudestaan ja uudestaan antautua Jumalalle kokonaan, kun haluaa aina vain lähemmäksi Jumalaa.

Nimimerkki: KH.

Ukkostaa 18.8.2017 11.14

Huolestuttavia uutisia!!!

https://tekniikanmaailma.fi/teknologia/upotetaanko-sinuunkin-mikrosiru-se-tulee-tapahtumaan-kaikille/

”Upotetaanko sinuunkin mikrosiru? ”Se tulee tapahtumaan kaikille””

Erkki Hänninen 18.8.2017 15.21

On ihan oikein kun Jehovan todistajien toiminta on Venäjällä kielletty. Jehovantodistajain toiminta tulisi kieltää myöskin Suomessa ja kaikkialla maailmassa. Poista paha keskuudestasi sanoo Raamattu.

Pirjo Kettunen 22.8.2017 12.19

Kiitos Pasi kovasti rohkaisusta, poikani ja minun elämässä on nyt rankka vaihe. Tiedän, että Jumala on kuitenkin tämänkin takana. Siunausta elämääsi ja tehtävääsi.

Anne 22.8.2017 12.19

Tämän kun luin Turun katastrofin jälkeen...
AAMEN!
Kiitos!
Jeesuksen sanoja
Joh.16:33 Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä : Minä olen voittanut maailman.¨

Jenny 22.8.2017 12.19

Kiitos Pasi sanoistasi. Rohkaistuin kiinnittämään katsettani yhä enemmän Kristukseen.