Laura Seppi
13.4.2017
Laura Seppi

Hyvä osa

Veli oli hintelärakenteinen ja kulki kankeasti, vaikka oli vasta kolmenkymmenen. Lapsuudessa sairastettu tauti oli vienyt melkein hengen. Kun hän siitä lopulta toipui, jäi toinen jalka pysyvästi ohuemmaksi, eikä siihen voinut kunnolla nojata. Pikkusisko oli vahva ja terve, mutta hänen älynsä kulki huomattavan hitaasti. Kiltti hän oli silti, teki raskaimmat työt, kantoi vedet kotiin ja saattoi pyörittää tuntikausia jauhinkivillä jyviä leipäjauhoiksi. Kun vanhemmat yllättäen kuolivat vieläpä saman... 2

Lue koko kirjoitus

Juha Ahvio
13.4.2017
Juha Ahvio

Mitä historialliset lähteet kertovat Jeesuksesta ja Hänen ylösnousemuksestaan?

Miksi kysymykset Jeesuksen persoonan, sanojen ja tekojen, etenkin Jeesuksen ruumiillisen ylösnousemuksen, historiallisuudesta ovat tärkeitä? Profeetta Jesajan kirjan luvun 46 jakeet 9–11 vastaavat tähän peruskysymykseen. Jumala toteuttaa tahtonsa ajassa ja paikassa, historiassa. Raamatun Jumala toimii aktiivisesti luomakunnassaan ja johtaa historian kulkua. Tästä syystä historiallisuus on kristinuskolle luovuttamatonta. Oikean Jumalan tuntemus riippuu Jumalan historiallisesta toiminnasta, Jumalan... 5

Leo Meller
11.4.2017
Leo Meller

Tiedätkö mitä Jeesus ajattelee tästä Siionin tyttärestä?

MAAILMANHISTORIAN ENSIMMÄINEN kirkolliskokous järjestettiin Jerusalemissa noin vuonna 50 jKr. Sen kokouksen päätöksiä ei tarvitse hävetä, kuten joudutaan tekemään nykyajan vastaavien kohdalla. Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin välttämättömät asiat. Mitä niihin kuului? Paavali kertoo: Meidän oli vain muistettava köyhiä, ja niin minä olen pyrkinyt tekemäänkin. APT 15:28; GAL 2:10 Asiayhteydestä käy ilmi, että kysymyksessä olivat... 3

Lue koko kirjoitus

Pasi Turunen
11.4.2017
Pasi Turunen

Kristuksen kanssa kärsimystiellä - pääsiäisen salaisuudet avautuvat

Pääsiäinen on kristikunnan tärkein juhla. Uskovat kaikkialla käyvät läpi Jeesuksen kärsimyshistoriaa ristinkuolemasta ylösnousemukseen. Joitakin vuosia sitten teimme dosentti Juha Hiltusen kanssa ainoalaatuisen koskettavan puolituntisen ohjelman Kristuksen kärsimyksestä Torinon käärinliinatutkimuksen valossa. Tuolloin Turun Martin kirkossa ollut käärinliinanäyttely tarjosi siihen puitteet. Oheisesta linkistä pääset katsomaan koko ohjelman. Olen Hiltusen ohjelman alle tähän blogiin koonnut myös... 1

Markku Vuorinen
10.4.2017
Markku Vuorinen

Järki ulos ja usko sisään

Kauniina keväisenä sunnuntaiaamuna kävelin kotiseurakuntani jumalanpalvelukseen Pengerkadulle. Elettiin seitsemänkymmentäluvun loppupuolta. Joidenkin hengellisesti hiljaisten vuosien jälkeen oli ilmapiirissä herätyksen tuntua. Käytännössä se ilmeni niin, että evankeliointi oli lisääntymässä. Hengellisten tilaisuuksien kuulijamäärä oli kasvussa, ihmisiä tuli uskoon ja julkisen keskustelun ääni oli kuultavissa. Keskustelun ääni oli tuona sunnuntaiaamuna kuultavissa normaalia kovempana, sillä... Ei kommentteja

Timo Keskitalo
7.4.2017
Timo Keskitalo

Tämä oli vasta alkusoittoa, mutta Jumala hallinnoi pakolaisaaltoa

Suurimmat mahdollisuudet ja haasteet lähetystyölle tämän hetken maailmassa ovat kaupungistuminen, media ja pakolaisuus. Maailman Evankelisen Allianssin sisällä toimii pakolaisten parissa tehtävän työn verkosto nimeltä Refugee Highway Partnership (RHP). RHP:n Euroopan konferenssi järjestettiin hel­mi­kuun alussa Budapestissä. Ai­kai­sempina vuosina osal­lis­tu­ja­mää­rä on ollut muu­tamissa kym­me­nis­sä, mutta vuo­den 2015 pa­kolaisaallon myötä kon­ferenssi on kasvanut uu­siin mittasuhteisiin... 4

Lue koko kirjoitus

Juha Ahvio
7.4.2017
Juha Ahvio

Äänestä konservatiivia kuntavaaleissa sunnuntaina 9.4.2017!

Suomen kuntavaalien ennakkoäänet on jo annettu. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 9.4.2017. Jos et ole vielä äänestänyt, käytä ääntäsi sunnuntaina. Anna äänesi ehdokkaalle, joka edustaa konservatiivisia arvoja ja konservatiivista suomalaista käytännön politiikkaa. On tärkeää, että myös kuntavaaleissa kuuluu konservatiivisiin ja perinteisiin kristillisiin arvoihin sitoutuneiden runsaslukuisten kansalaisten ääni. Äänestä ehdokasta, joka edustaa kestävää ja historian myrskyissä testattua koti... 14

Laura Seppi
3.4.2017
Laura Seppi

Lääkettä kuolemanpelkoon

François-Marie de Voltaire, valistuskirjailija, kulttuuripoliitikko, ajatuksenvapauden esitaistelija, jumalankieltäjä kärsi kolme pitkää kuukautta ennen kuolemaansa omantunnontuskia ja -syytöksiä sekä herjasi Jumalaa. Eivät edes hänen jumalattomat toverinsa kieltäneet sitä tosiasiaa, että tuon miehen kuolema oli eräs kaikkein kauheimmista, mitä kenenkään osaksi koskaan on tullut. Raivo ja vihanpuuskat vuorottelivat. He kuulivat tuon tuskan ja pelon uhrin vuorotellen sekä rukoilevan että herjaavan... Ei kommentteja

Juha Ahvio
2.4.2017
Juha Ahvio

Jumalan ennalta määrätty suunnitelma ja armonliitto

Apostoli Paavali esittää uusitestamentillisen armonteologian luovuttamattomat perusteet selkeästi Efesolaiskirjeessään, joka edustaa Paavalin kypsää ja koko seurakunnalle osoitettua syvällistä opetusta Jumalan armosta Jeesuksessa Kristuksessa. Efesolaiskirje itse esittää apostoli Paavalin kirjoittajakseen, Ef. 1:1 ja 3:1, ja tämä oli myös yksiselitteinen vanhakirkollinen näkemys. Kirje sisältää persoonallisia Paavaliin liittyviä viitteitä, kuten jakeissa Ef. 1:15–16; 4:1; 6:19–20 ja varsinkin... 4

Pasi Turunen
28.3.2017
Pasi Turunen

Sidottu ratkaisuvalta ja tahdon vapaus - Miksi Jumala ei luonut taivasta hanhille

"Kuljetettuna oleminen", sanoo uskonpuhdistaja Martti Luther, "taas ei ole omaa kuljettamista, vaan se on vietäväksi joutumista, niin kuin saha tai kirves on työntekijän käytössä." Reformaattorin näkemys ihmistahdon kyvyistä ja rajoituksista herättää yhä keskustelua, kuten voi havaita hänen merkkipaaluteoksensa Sidottu Ratkaisuvalta suomenkielisen painoksen marginaaliin kirjoitetuista "lukijapalautteista". Kuljettaminen tarkoittaa lyijykynän mielestä "oikeammin: antautumista". "Höpö, höpö. Saha... 13