Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Raamattu on erehtymätön, mutta sen lukija ei aina ole.

17.2.2018 Pasi Turunen

Tämänkertaisessa blogissani ajattelin hiukan kerrata lukijan kanssa sitä, mitä merkitsee, että Raamattu on Jumalan Hengen inspiroimaa sanaa. Joskus kuulee moitittavan sitä miksi kristityillä, jotka lukevat samaa Raamattua on niin erilaisia käsityksiä siitä mitä se opettaa. Tämä on osaksi liioittelua. Kristityt ovat paljosta samaa mieltä juuri Raamatun tähden. Mutta toki eroja löytyy. Jopa suoranaisia harhaoppeja. Raamatun inspiraation pohtiminen voi auttaa hieman ymmärtämään eroa Raamatun... 3

Lue koko kirjoitus

Ensin aikuisuus, sitten ikuisuus

3.2.2018 Pasi Turunen

Uusi nuorisosukupolvi identifioi itsensä kaksi kertaa aikuisväestöä todennäköisemmin ateisteiksi tai seksuaalivähemmistöjen kanssa. Barna -yhtiön tekemän tuoreen mielipidetutkimuksen mukaan kristillisillä seurakunnilla on käsissään uusi haaste Z-sukupolven nuorison kanssa. Z-sukupolven 13-18-vuotiaista teininuorista 13 % pitää itseään ateisteina, verrattuna 6% aikuisväestöstä. He identifioituvat lisääntyvässä määrin vanhempiaan useammin ei-kristityiksi. Samaisen tutkimuksen mukaan peräti 12 %... 10

Lue koko kirjoitus

Sanan valossa: Toivo Jeesuksessa on luja ja varma

21.1.2018 Pasi Turunen

Olin lukenut Paavalin lyhyttä kirjettä Tiitukselle vuosikymmenia ja se oli ajan myötä alkanut tuntua niin tutulta etten enää oikein pysähtynyt edes ajattelemaan mitä siinä sanottiin. Joka kerta oli kuin olisin astunut tutuksi tulleelle metsäpolulle ja osannut tottumuksesta kulkea sen vaikka pimeässä sen kummempia ajattelematta. Kunnes erään kerran kolme kohtaa kiinnittivät tekstissä huomioni, kuin kolme lyhtyä, joihin en ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota polun varressa. Paavalin kirjeessä on... 1

Epäilijät yhä odottavat merkkiä taivaasta

9.1.2018 Pasi Turunen

"Jos Jumala on olemassa rukoillaan, että tämä lasi tässä pöydällä nousee ilmaan," sanoi eräs epäilijä minulle. Ihmiset ovat muuttuneet vähän kahdessa tuhannessa vuodessa. Merkkien vaatijoita löytyy yhä. He esittävät oman kantansa puhtaasti tiedollisena eivätkä moraalisena ongelmana. He ovat omissa silmissään vilpittömiä epäilijöitä, jotka kyllä uskoisivat, jos vain saisivat riittävän todistuksen. Merkin. Eräs ystävä vuosien takaa kertoi minulle uskoontuloonsa vaikuttaneen sattumuksen. Hän oli... 2

Lue koko kirjoitus

Beetlehem ja taivaasta annettu iankaikkinen leipä

22.12.2017 Pasi Turunen

Joulun aikaan meidän kotimme täyttyy ihanista tuoksuista, jotka tervehtivät lämpimästi kotiintulijaa jo ovella. Tekee mieli päästä heti maistamaan. Beetlehem, jossa Jeesus syntyi, tarkoittaa käännettynä "leivän talo". Olen miettinyt, millainen taivaallisen leivän tuoksu täytti maailman Jeesuksen syntymässä. Jeesus on: 1. TAIVAASTA ANNETTU LEIPÄ – Hän ei ole lähtöisin tästä maailmasta. Jeesusta ei ole "leivottu" ihmisten ajatuksissa. Ylhäältä annettuna tämä leipä on mittaamattoman arvokas... 1

Lue koko kirjoitus

Presidentti Donald Trump tunnusti tosiasiat: Jerusalem on Israelin pääkaupunki

14.12.2017 Pasi Turunen

"Jerusalem on Israelin pääkaupunki ja sen tulee säilyä jakamattomana", totesi presidenttiehdokas Barak Obama [1], mutta pyörsi puheensa presidentiksi päästyään. Samoin ehdokkaat Clinton ja Bush häntä ennen sanoivat Jerusalemin olevan Israelin pääkaupunki, mutta eivät presidentteinä tunnustaneet Jerusalemia Israelin pääkaupungiksi. Mutta 6.12.2017 löytyi Yhdysvalloista presidentti, joka tekee mitä lupaa. Jopa YLE:n verkkosivuilla analyysi alkoi sanoilla: "Donald Trump on toteuttanut... 10

Kirkolliskokouksesta piispanvaaleihin - Tanssii susien kanssa

27.11.2017 Pasi Turunen

Kirkolliskokouksessa on viime aikoine koettu kummia. Viimeistä edellisellä kerralla keskeytettiin Leif Nummela ja viime kerralla teologian tohtori Niilo Räsänen. Molemmat olivat puheenvuorossaan juuri valottamassa kirkon avioliittoteologiaa Raamatun valossa. Jokainen Nummelan ja Räsäsen puheenvuorot katsellut (ne löytyvät YouTube palvelusta) voi huomata, ettei niissä ollut mitään epäkunnioittavaa tai epäkohteliasta. Kirkolliskokouksen linja on vain muuttunut vallitsevassa ilmapiirissä... 14

Mies tappoi 26 ihmistä kirkossa Teksasissa – Missä oli Jumala?

10.11.2017 Pasi Turunen

Missä on Jumala, kun väkivaltaisen taustan omaava 26-vuotias häiriintynyt asemies ryntää kirkkoon ja surmaa raakalaismaisesti lähes 30 ihmistä? Erityisen painavaksi kysymyksen tekee se, että viikko sitten baptistikirkossa Sutherland Springsin pikkukaupungissa, Teksasissa, surmansa saaneiden joukossa oli useita lapsia, nuorin heistä vain puolitoista vuotias. Surmansa sai myös raskaana oleva äiti sekä hänen syntymätön lapsensa. Vanhin uhreista oli 77-vuotias. Ampuja oli ennen tekoaan kirjoitellut... 7

Kuinka Jumala ilmoittaa itsensä ihmiskunnalle

24.10.2017 Pasi Turunen

Kristinusko on ilmoitususkonto. Tiedän, että jotkut vierastavat sanaa "uskonto", koska eihän kyse ole ulkoisista uskonnollisista muodoista, vaan henkilökohtaisesta sydämen suhteesta Jumalaan Kristuksen kautta. Termillä "ilmoitususkonto" on kuitenkin oma perusteltu paikkansa. Se ilmaisee kristinuskon kannalta luovuttamattoman totuuden siitä, että kristinuskon mukaan Jumala itse on ilmoittanut itsensä ihmisille. Yhtäältä tämä merkitsee sitä ja on tärkeää siksi, että kristilliseen ilmoitukseen... 7

Lue koko kirjoitus

Mies raskaana ja muita valtakunnan vauvauutisia

10.10.2017 Pasi Turunen

Viime viikonvaihteen aikana mediat ovat olleet raskaana hätkähdyttävistä vauvauutisista. "Mies on ensimmäistä kertaa raskaana Suomessa" (YLE 7.10.2017) [1] uutisoi YLE viitaten Lännen Median juttuun. "Isä on ensi kertaa raskaana Suomessa," uutisoi Ilkka (7.10.2017) paperilehdessään. Maakuntalehdet Aamulehti [2], Turun Sanomat [3], Savon Sanomat [4] samoin Iltalehti [5] kuin yhdestä suusta julistivat samaa. Kyse oli siis ns transmiehestä, naisesta, joka kesken sukupuolenkorjausprosessin halusi... 20

Lue koko kirjoitus