https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Israelin ystäville tulee kuin syntymälahjana Israelia kohtaan tunnettavan rakkauden kera rakkaus ja kiinnostus heprean kieltä kohtaan. Vaikka kieltä ei sen kummemmin alkaisikaan opiskella, useista hepreankielisistä sanoista ja lauseista tulee vakiotavaraa kristittyjen kieleen. Ennen pitkää kristitty... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1020/shalom_-_kesamaanantai_rabbien_viisauskoulussa_%285_16%29 Patmos article
Leo Meller
26.6.2017
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Shalom - kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (5/16)

Israelin ystäville tulee kuin syntymälahjana Israelia kohtaan tunnettavan rakkauden kera rakkaus ja kiinnostus heprean kieltä kohtaan. Vaikka kieltä ei sen kummemmin alkaisikaan opiskella, useista hepreankielisistä sanoista ja lauseista tulee vakiotavaraa kristittyjen kieleen. Ennen pitkää kristitty alkaa huomata, että heprea on kesher - yhteys, silta - kristillisen uskomme juuriin. Heprean sanasto sisältää rikkauksia, joita parhainkaan raamatunkäännös ei kykene täydellisesti siirtämään hepreaa taitamattoman pakanakristityn tietoisuuteen.

ITSE OLEN eräänlainen heprean salamatkustaja.

Tämä Paavali Toiviolta kuulemani termi tarkoittaa sitä, että opiskelen ja poimin käyttööni sanoja, jotka tietoisesti tuovat syvyyttä Raamatun ja kristillisen uskoni perustusten ymmärtämiseen. Kuitenkaan minulla ei ole ollut eräistä syistä johtuen mahdollisuutta sellaiseen heprean kielen opiskeluun, jota olen osannut kaivata.

Miten sitten pärjätä edes joten kuten?

Jumalalle kiitos upeista sanakirjoista ja muista Raamatun kielten oppaista. Jumala siunatkoon Seppo Seppälää ja hänen sukuansa.

Hyllyssäni minulla on tusinan verran kirjoja, joissa selitetään heprean kielen nimenomaan teologista ja uskonnollista merkitystä. Suosittelen David Bivinin teoksia kenelle tahansa kaltaiselleni harrastelijalle. - Jos kiinnostaa, voin syksyllä jakaa luettelon rabbien ja muitten kirjoista, joita olen käyttänyt tämän kuusitoista osaisen sarjan pohjina.

HEPREASSA ON kaksikymmentä kaksi kirjainta, kaikki konsonantteja. Vokaalejakin on, niitä käytetään puheessa, mutta ne eivät ole muodollisen aakkoskokoelman osia. Vokaaleja alettiin ilmaisemaan kirjoittamalla vasta 6. vuosisadalla jälkeen Kristuksen.

Lähes kaikkien heprean sanojen perustana on kolmen konsonantin juuri. Vokaalit täyttävät kolmen konsonantin juuren muodostaen erilaisia ilmaisuja, joskin juuren perustava merkitys aina säilyy jossakin muodossa.

Olen tutkinut sanaa shalom.

Juuressa ovat sheen-lamed-mem. Translitteroituna SH-L-M. Juuri tarkoittaa sanakirjan mukaan esimerkiksi "eheyttä, kokonaista". Tästä SH-L-M juuresta rakennetaan kirjaimellisesti satoja heprean sanoja. Aina niillä on yhteyttä juureen. Esimerkiksi SHa-Le-M tarkoittaa mm. täydellistä. Tämä on 1 Moos. 14:18 mukaan Melkisedekin kaupungin nimi: "Melkisedek, Saalemin kuningas ... korkeimman Jumalan pappi".

SHeLem tarkoittaa rauhan uhria, jonka avulla rakennettiin eheäksi rikki mennyt, katkennut suhde Jumalan ja ihmisen välillä. SHeeLem käännetään "hän maksoi", suoritti täydellisesti, loppuun asti velvoitteensa. - Ajattelemme Jeesus Nasarealaisen uhria.

HEPREASSA ON suhteellisen vähäinen sanavarasto. Bivinin mukaan englanninkielessä on kymmenen kertaa enemmän sanoja kuin hepreassa.

Tutkitaanpa edelleen sanan shalom merkityksiä.

Sanalla tarkoitetaan ystävyyttä.

1 Kun. 2:13 jakeessa Batseba kysyy Adonialta: "Tietääkö tulosi rauhaa?" Vastaus kuuluu: "Rauhaa." Bivin osoittaa, ettei sana "rauha" tässä merkitse sodan vastakohtaa vaan ystävyyden ilmaisua. Seuraavat jakeet osoittavatkin Adonian tulleen tapamaan Batsebaa kaikkea muuta kuin ystävyyden lipun alla. Totuus paljastuu Salomon sanoissa: "Kuningas Salomo vannoi Herran kautta: 'Rangaiskoon minua Jumala nyt ja vastedes, jollei Adonia saa maksaa hengellään sitä, että on puhunut näin. ... Adonian on kuoltava vielä tänään.'" "Ja niin Adonia kuoli."

Jeesus käytti sanaa Luukas 10:6 kohdassa: "Jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne jää lepäämään hänen ylleen. Ellei ole, se palaa teille." Bivinin mukaan tässä tarkoitetaan ystävällistä ja vieraanvaraista henkilöä. Konteksti paljastaa merkitykset.

Sanalla tarkoitetaan hyvinvointia.

2 Kun. 4:26 jakeessa Elisan palvelija kysyy suunemilaiselta naiselta: "Onko sinulla kaikki hyvin? Voiko miehesi hyvin? Miten poikasi voi?" Nainen vastaa: "Hyvin." Heprealaisessa tekstissä kysymys kuuluu vain: "Onko sinulla shalom?" Nykyisessä Israelissa on hyvin yleistä kysyä toiselta: "Ma shlomcha?" Käännettynä: "Onko sinulla shalom?" Jos haluat toisen henkilön kertovan terveisesi jollekulle, voit ilmaista asiasi näin: "Dreeshat shalom", joka tarkoittaa: "Kysy hänen hyvinvoinnistansa."

Sanalla tarkoitetaan turvallisuutta.

Tuomarien kirjan luvussa 11 on traaginen kertomus Jeftasta. Jefta tekee lupauksen Herralle ja sanoo: "Jos sinä todella annat ammonilaiset minun valtaani, niin kuka tahansa tuleekin taloni ovesta minua vastaan palatessani voittajana..." Raamattutekstit, joita käytän, ovat kaikki Raamattu kansalle käännöksestä. Voittajana-sanan kohdalla on alaviite numero 21, joka kertoo: "Kirj. (eli kirjaimellisesti) "rauhassa". Shalom tarkoittaa tässä kontekstissa turvallista selviytymistä. Aivan kirjaimellisesti tämä on luettavissa Jes. 41:3 jakeessa: "Hän ajaa heitä takaa, kulkee turvallisesti polkua..." Kulkea "turvallisesti" on samaa kuin kulkea "shalomissa". Ja jälleen vielä tässäkin yhteydessä yksi Jeesuksen sana: "Kun väkevä mies aseistettuna vartioi kartanoaan, hänen omaisuutensa on turvassa", eli shalomissa (Luuk. 11:21).

Sanalla tarkoitetaan kokonaisvaltaista pelastusta.

Jesaja 52:7: "Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa (shalom), ilmoittaa hyvän sanoman, julistaa pelastusta (Jeshua) ja sanoo Siionille: 'Sinun Jumalasi on kuningas!'" Raamatullinen rauhan tila on koko ihmisen - hengen, sielun, ruumiin - pelastus. Enkelien ylistyksessä Beetlehemin kedolla "suuri taivaallinen sotajoukko" julisti: "Kunnia Jumalalle korkeuksissa ja maan päällä rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto" (Luuk. 2:14). Enkelien julistama rauha ei viittaa maailmaan, jossa ei käydä sotia, vaan asemaan ja tilaan ihmisten kohdalla, joilla on syntien anteeksiantamisen kautta shalom Jumalan kanssa. Paavali käsittelee tätä Efesolaiskirjeen 2:13-18 jakeissa. Ja vielä: "Rukoilkaa rauhaa Jerusalemille!" (Ps. 122:6). Seuraavassa jakeessa Daavid selittää mitä rauha mm. pitää sisällään: "Olkoon hyvinvointi muuriesi sisällä." Israelin ystävä ei siis vain rukoile sotavapaata olotilaa Jerusalemille; hän haluaa Jerusalemin elävän shalomissa, joka merkitsee hyvinvointia. Tällainen tila saavutetaan kokonaisvaltaisessa pelastuksessa - sellaisessa, joka on Jumalan ihmisen osana Jeesuksen Kristuksen ristin työn ansiosta.

OLEN SIIS heprean salamatkustaja kuten blogini alussa tunnustin. Mutta tällainen kielellisestikin vajavainen liikkuminen loppuu eräänä päivänä.

Saan kohdata Hänet, jonka sormi kirjoitti Siinailla kivitauluihin kymmenen käskyä.

Hän puhui taivaasta heprealaiselle kirjanoppineelle nimeltä Saulus; keskustelu on talletettuna Apostolien tekoihin.

Millä kielellä taivas kommunikoi valitun kansan edustajien kanssa? - Aavistanet vastaukseni.

Olkoon, että Jeesus hyvinkin puhui galileanarameaa; niin kuin kristillinen lännen kirkko puhuu pyhää kieltä latinaa, niin heprealainen kansa puhuu pyhää kieltä hepreaa.

Taivaassa minä tunnen kuten minut tunnetaan. Kommunikointi on täydellistä.

Odotan osaavani täydellistä hepreaa taivaassa.

Sinulle, lukijani, toivotan täydellistä koko elämäsi kattavaa shalomia!

Tällainen loppukaneetti: Toisaalla nettisivuilla luet tulevan syyskuun 1.-9. päivinä johtamastani matkasta Israeliin. Lue, miksi se on oleva koko matkanjohtajavaiheitteni huipentuma. Hyvin oletettavaa on, ettei juuri tällaisia perinteisiä ja silti aina uutta tarjoavia johtamiani matkoja enää tule. Syyskuussa 2017 mukaan pääsee vain 30 henkilöä - useampia lentopaikkoja ei ole. Tutki ja kysy olisiko johdatus tuomassa sinut mukaan matkalleni.

 

Kommentoi "Shalom - kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (5/16)"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 __   __   _    _    __   __     ___     _    _   
 \ \\/ // | || | ||  \ \\/ //   / _ \\  | |  | || 
  \   //  | || | ||   \   //   | / \ || | |/\| || 
  / . \\  | \\_/ ||   / . \\   | \_/ || |  /\  || 
 /_//\_\\  \____//   /_//\_\\   \___//  |_// \_|| 
 `-`  --`   `---`    `-`  --`   `---`   `-`   `-` 
                                                  
 
 

Ei kommentteja "Shalom - kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (5/16)"