https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Taannoisella matkalla itäisessa Euroopassa johdatus pysäytti yön lepoon suureen kaupunkiin. Oli perjantai-ilta. Yöpaikassa oli esillä alueen kristillisten kirkkojen, synagogien ja moskeijoitten luettelo. Kirkoissa ei ollut mitään erikoisempaa. Synagogassa oli kesäfestivaalit. Puhujia sekä Israelista... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1030/kun_messias_ilmestyy_-_kesamaanantai_rabbien_viisauskoulussa_%2810_16%29 Patmos article
Leo Meller
3.8.2017
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Kun Messias ilmestyy - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (10/16)

Taannoisella matkalla itäisessa Euroopassa johdatus pysäytti yön lepoon suureen kaupunkiin. Oli perjantai-ilta. Yöpaikassa oli esillä alueen kristillisten kirkkojen, synagogien ja moskeijoitten luettelo. Kirkoissa ei ollut mitään erikoisempaa. Synagogassa oli kesäfestivaalit. Puhujia sekä Israelista että hajotuksesta. Tulkittavia esityksiä useilla kielillä. Synagoga oli sapatinmatkan päässä asunnoltamme. Päätin osallistua sapatin jumalanpalvelukseen. "Jumalan maan koti-ikävääkö käyt lieventämään", kysyi puoliso. Tunnustin.

SATTUIPA HYVIN kun sapattipalveluksen yleiskielenä oli voittopuolisesti englanti. Puhujavieraina oli kaksi Amerikan itärannikon rabbia. Festivaalien teemana olivat sanat Messias vie hajotuksesta kotimaahan. Saarna innoitti tekemään muistiinpanoja.

Saarnaajan puheenaihe liittyi kahteen hepreankieliseen sanaan, oikeastaan niistä muotoutuvaan eräänlaiseen sanaleikkiin.

Ensimmäinen sana oli golah. Sana tarkoittaa maasta karkottamista, pakollista maanpakolaisuutta. Israelin heimot ovat eläneet tämän sanan tarkoittamassa tilanteessa vuosituhansia. Kahdentoista sukukunnan enemmistö elää siinä edelleen.

Jälkimmäinen sana oli geulah. Tämä sana merkitsee lunastusta.

Miten pitkä matka on ensimmäisestä sanasta jälkimmäiseen?

Tuhansien vuosien ja satojen karkotuksessa elävien ja katoavien juutalaisten sukupolvien matkako?

Onko tie tuomiosta lunastukseen niin vaivalloinen, ettei sitä kannata yrittää kulkea, edes löytää?

Amerikasta saapunut rabbi-opettaja käyttäytyi saarnatuolissa kuin helluntailaiskarismaattinen evankelista. Hänellä oli julistettavana ilosanoma.

On mahdollista hypätä ensimmäisestä sanasta jälkimmäiseen!

On mahdollista siirtyä karkotustuomion alta lunastuksen uuteen mahdollisuuteen!

Älkää antako kenenkään pettää teitä uskomaan, että matka on pitkä, mahdotonkin.

Se on vain yhden - yhden ainoan - kirjaimen pituinen!

Salaperäinen kirjain - kirjainsilta vanhasta elämästä uuteen elämään - on heprean aakkosten ensimmäinen kirjain alef.

TÄSSÄ VAIHEESSA rabbi valtameren takaa oli temmannut minut matkaansa. Kolmen vartin slovakiaksi tulkattu saarna oli elämys. Tässä pääkohdat jaettuna sinulle.

Heprean kielessä lunastetuksi tuleminen tarkoittaa sitä, että väärään paikkaan joutunut noudetaan ja tuodaan takaisin oikeaan paikkaan, omaan paikkaansa.

Tätä tarkoittaa sana geulah.

Geulah etsii Israelin huoneen eksynyttä, kadonnutta lammasta. Kun geulah löytää, alkaa juutalaisen kohdalla hänen asemansa muuttaminen. Juutalainen elää golah'ssa. Karkotuksen maassa. Muukalaisuuden maassa. Orpouden - isättömyyden - maassa. Miten löytäjä - geulah - saa voiman vapauttaa juutalainen ja katkaista pakkosiirtolaisuuden kahleet ja nostaa hänet alijassa Jumalan vuorelle?

Ratkaisu on heprean aakkosten ensimmäisessä kirjaimessa, alefissa.

Alef on siis aakkosten alku. Alussa on Jumala. Alussa Jumala loi taivaat ja maan. Alef on kuin Israelin Jahven peitenimi.

Heprea on pyhä kieli. Jumalan kieli. Tätä kieltä puhutaan taivaassa. Tätä kieltä puhutaan maan päällä kun taivas puuttuu maallisiin. Kun valittu kansa haluaa kiittää lunastuksesta, se oppii puhumaan pyhää kieltä kuten pakanakansojen vauvat oppivat ääntelemään kotikieltänsä. Hashem rakastaa kuulla lunastetun puhuvan kiitoksen sanoja hepreaksi. Hän katsoo sydämeen; vaikka et osaisi ääntää kuten taivaassa äännetään, sinut arvioidaan sydämesi tilan mukaisesti.

Näin saarnaa rabbi. Ja jatkaa.

ASETTAMALLA GOLAH-SANAAN alef kirjaimen tapahtuu kielen rakenteissa muutos. Golahista tulee yhden kirjaimen lisäyksellä uusi sana - geulah.

Miten se tapahtuu?

Miten tuomion maalla elävä tulee lunastetuksi kotimaahansa ja vihdoin taivaaseen?

Kun kadotuksen keskelle tulee itse Jumala!

Alef on siis heprean aakkosten ensimmäinen kirjain.

Alef edustaa Jumalaa. Alussa oli Jumala ... alussa Jumala loi.

Pahan sanan sisään astuu itse hyvä Jumala - ja pahan sanan merkitys muuttuu toisenlaiseksi.

Sana ei enää kerro jostakin äärimmäisen pahasta.

Se kertoo nyt Jumalasta, joka tuli ihmisen - kansan - kadotettuun tilanteeseen ja toi tullessaan jotakin äärimmäisen hyvää - lunastuksen.

"Talmudissa kysytään: Mitä tarkoittaa alef? Kysyjä vastaa itse. Siinä on viittaus häneen, joka on Alufo shel olam - Maailman hallitsija. Jumala on ensimmäinen. Toisessa yhteydessä opimme, että Hän on myös viimeinen. Ensimmäinen - Viimeinen. Tällainen Jumala astuu syntiesi vankilaan - pakosta synnin tähden siirtolaisuuden kovaan maahan joutuneeseen elämääsi." - Näin rabbi sanatarkasti.

Kun sallit Jumalan sijoittuvan elämääsi, vaikka Messias vielä antaa odottaa itseään, g-e-ulah vaikuttaa jo ajallisuudessasi.

Pyhät Kirjoitukset alkavat avautua.

Taivas laskeutuu maan päälle.

Pyhä Vuori kutsuu - pyhä temppeli rakennetaan - maailma saa kuulla lunastuksesta: "Niin kuin vedet peittävät maan, niin Jumalan Valo valaisee langenneen ihmiskunnan."

TÄLLAISTA KUULIN valtameren takaa Vanhaan maailmaan - holokaustin Eurooppaan - saapuneen kirjanoppineen opettavan.

Puheessa vilahti silloin tällöin sana, jonka olin jo tottunut kuulemaan taivaallisella kielellä pidetyissä saarnoissa.

Jeshua.

Muistan kun ensimmäisen kerran kuulin ortodoksisen juutalaisen lausuvan tuon sanan.

Rabbi puhuu Jeesuksesta!

Näin huudahdin itsekseni.

Sitten minua opetettiin ymmärtämään, että heprean sana tarkoittaa vapahdusta, pelastusta. Ei sitä sovi suoraan yhdistää Jeesukseen.

Mutta sittenkin!

Hän synnyttää pojan, ja sinun on annettava hänelle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä. MT 1:21

Raamattu Kansalle -käännöksen alaviitteessä todetaan:

"Jeesus on kreikankielinen muoto hepreankielisestä nimestä Jeesua. Tämän alkumuotona on hepreankielinen nimi Joosua, joka merkitsee 'Herra pelastaa'."

Sana on yksi ja sama. Kunhan Henki laskeutuu ja tekee eläväksi niin sanan sisältökin paljastuu yhdeksi ja samaksi. Hesekiel lupaa profetiassaan kuivettuneitten, kuolleitten luitten tulevan eläviksi sen jälkeen, kun ne ovat kotiutuneet Maahan.

Odotamme.

PAKKASIN PERHEEN, saksanpaimenkoiramme Simonin ja matkatavarat autoon. Matka jatkuisi ja laulu raikuisi sapatin uuden liiton ilossa kohti pohjoista.

Päivyt oli tilannut matkustajakodin asunnoksemme muutamaa vuorokautta aikaisemmin. Etsimme paikkaa, jossa koiramme saisi yöpyä kanssamme huoneessa. Tarjolla oli toistakymmentä osoitetta. Johdatus oli kanssamme kun osoitteeksi tuli aavistamattamme naapurikortteli vanhalle synagogalle. Sieltä ammensin sirpaleita siihen freskoon, joka esittää jo vahvan todistuksen messiaanisen toivon täyttymyksen läheisyydestä Israelin huoneen kohdalla.

Ajopäivänä kilometrien taittuessa mieleeni nousee eräitä Raamatun sanoja aamuisen kokemuksen innoittamina.

Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? SNL 30:4

Suudelkaa Poikaa... Autuaita ovat kaikki jotka häneen turvaavat. PS 2:12

Hän vaikutti Messiaassa (Kristuksessa) herättäessään hänet kuolleista ja asettaessaan hänet istumaan oikealle puolelleen taivaallisissa, ylemmäksi kaikkea hallitusta ja valtaa, voimaa ja herruutta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei vain tässä maailmanajassa vaan myös tulevassa. EF 1:20-21

Israelin Pyhä Jumala, annathan sen päivän olla lähellä, jolloin peite otetaan pois ja kaikki Israel on pelastuva!

 

Kommentoi "Kun Messias ilmestyy - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (10/16)"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _     ______    ______   __   __   ______   
| |  | ||  /_   _//  /_____//  \ \\/ // |      \\ 
| |/\| ||   -| ||-   `____ `    \ ` //  |  --  // 
|  /\  ||   _| ||_   /___//      | ||   |  --  \\ 
|_// \_||  /_____//  `__ `       |_||   |______// 
`-`   `-`  `-----`   /_//        `-`'   `------`  
                     `-`                          
 
 

5 kommenttia "Kun Messias ilmestyy - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (10/16)"

A. Felt 7.8.2017 11.17

Oi kuinka onnelliseksi koenkaan henkeni jokaisesta hepreankielisen sanan salaisuuden avautumisesta.

Anni 7.8.2017 11.17

Kiitos! On ihmeellistä lukea, miten Herra on kaiken luonut ja järjestänyt. Kiitos tästä opetussarjasta, se on antanut paljon ymmärrystä. Kiitos Hänelle, Hänen on viisaus ja voima. "...Israel on pelastuva..."

Jukka 7.8.2017 11.17

Israelin Pyhä Jumala, annathan sen päivän olla lähellä, jolloin peite otetaan pois ja kaikki Israel on pelastuva!

Amen!

Annikki Salo 7.8.2017 11.17

Kiitos hyvästä ja syvälle luotaavasta Sanan opetuksesta! Jumalan Sana tulee, kun sitä rukoillen lukee päivittäin, iän mukana yhä ihmeellisemmäksi ja todemmaksi. Se on todella kuin raikas vesi, joka ravitsee, virvoittaa ja antaa ilon ja rauhan. Sanan elävää vettä on ilo ammentaa toisille sielunhoidossa, puheissa ja koko elämässä. Kunnia Jumalalle Jeesuksessa Kristuksessa!

Laila Salokangas 7.8.2017 11.17

Mielenkiintoinen logiikka ja lanka sovelletettuna hepreankielen sanojen merkityksiin! En itse ole opiskellut hepreaa joten olen häävi sanomaan mitään, mutta kuitenkin uskon, että jos se on Jumalan kieli sen merkityskin on hyvin syvällinen. Ihana ajatella, että Israelin kansa, hajaannuksessa (synnin orjuudessa) elänyt ja edelleen elävä, saa sovituksen Jesuassa kuten me pakanatkin. Näinhän se on. Jumalan armo ja pitkämielisyys on meille melkein käsittämätöntä, mutta kuitenkin totta, varsinkin kun sen on saanut elää todeksi omassa elämässään.