https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Tohtori Michael Evansin mukaan Temppelivuoren konfliktissa on perimmältään kyse "hengellisestä sodankäynnistä". Johtava juutalaissyntyinen evankelinen Israel-asiantuntija uskoo, että viimeaikaisen Temppelivuoren konfliktin ytimessä käydään "maailmojen sodankäyntiä". Kirjoittajan... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1032/tunnetun_juutalaisen_messiaanisen_arvio_tapahtumista_jumalan_temppelin_vuorella_-_kesamaanantai_rabbien_viisauskoulussa_%2811_16%29 Patmos article
Leo Meller
7.8.2017
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Tunnetun juutalaisen messiaanisen arvio tapahtumista Jumalan temppelin vuorella - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (11/16)

 

Tohtori Michael Evansin mukaan Temppelivuoren konfliktissa on perimmältään kyse ”hengellisestä sodankäynnistä”.  Johtava juutalaissyntyinen evankelinen Israel-asiantuntija  uskoo, että viimeaikaisen Temppelivuoren konfliktin ytimessä käydään ”maailmojen sodankäyntiä”. Kirjoittajan luvalla julkaisen tärkeän tekstin blogipalstallani.  Tällä kertaa on mukana myös jälkikirjoitus.  Floridalainen rabbi kuvailee riipaisevaa kokemusta hakotelilla.

 

CBN-UUTISKANAVALLE ANTAMASSAAN haastattelussa Evans totesi: ”Juuri täällä [Temppelivuorella] saatana lausui seuraavat sanat: ’Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.’”

Evansin mukaan tässä Jesajan kirjan kohdassa (14:13) puhutaan ”nimenomaan Temppelivuoresta”.

”Tässä kohdassa on kyse hengellisestä sodankäynnistä, ja tämän totuuden on saatava uskovat kohottamaan katseensa”, Evans toteaa. ”Israelin valtion perustamisen, heprean kielen uudelleen käyttöönoton ja Jerusalemin yhdistämisen vuoksi meidän on nähtävä tämä aikain merkkinä – nämä kaikki  ovat profetian täyttymystä, mutta sota jatkuu edelleen, pimeyden ja valkeuden välillä.”

 

VÄKIVALTAISUUDET TEMPPELIVUORELLA alkoivat, kun kaksi israelilaista vartijaa tapettiin siellä terroristi-iskun yhteydessä jokin aika sitten.

Tämän jälkeen Israelin turvallisuusjoukot asensivat Temppelivuorelle metallinpaljastimet.

Palestiinalaisjohtajat kuitenkin kritisoivat toimenpidettä ja sanoivat israelilaisten loukkaavan ”pyhää paikkaa”. Jännitteet kasvoivat, ja puhjenneissa mellakoissa ja mielenosoituksissa ainakin kolme palestiinalaista sai surmansa ja kymmeniä loukkaantui.

Tämän seurauksena viranomaiset korvasivat metallinpaljastimet turvakameroilla.

 

EVANSIN MUKAAN tämä välikohtaus on todiste siitä, että israelilaisten täytyy pitää yllä tiukkoja turvatoimia.

”Terroristit kätkevät aseita Temppelivuorelle ja käyttävät niitä poliisien tappamiseen”, hän sanoi. ”Jos tällainen metallinpaljastimiin liittyvä pikkuasia saa aikaan tällaisen rähinän, niin mitä tapahtuisi, jos Israel vielä runsaammin vahvistaisi  turvatoimiaan?”

Evans myös uskoo, että presidentti Trumpin hallinto tukee Israelia ja toimii ”hyvin” nykytilanne huomioon ottaen. Evans korosti, että presidentti on ”erittäin Israel-myönteinen” ja ”rakastaa juutalaisia ja on varmasti heille siunaukseksi”.

”Todennäköisesti Trump jää historiaan Israelin kannalta parhaana presidenttinä”, hän lisäsi.

Evansin mielestä presidentti Trump suhtautuu avoimesti myös evankelisiin kristittyihin. Jokin aika sitten Evans sai yhdessä muiden evankelisten johtajien kanssa tilaisuuden rukoilla Trumpin puolesta hänen virkahuoneessaan.

”Olen ollut yhteydessä presidentteihin aina Reaganin ajoista lähtien. Yksikään toinen presidentti ei ole antanut evankeliumin julistajien rukoilla puolestaan ja laskea käsiä päälleen virkahuoneessaan”, Evans kertoi. ”Trump nimenomaan halusi sitä.”

”Tämä presidentti on aito suhteessaan kristittyihin”, hän lisäsi. ”Hän uskoo todella vahvasti, että Raamattuun uskovat evankeliset kristityt antoivat hänelle presidenttiyden.  Hän arvostaa uskovia ja Jumalaa.”

Evans kuuluu niiden monien nimekkäiden evankelisten johtajien joukkoon, joita presidentti Trump konsultoi.

”Hän kuuntelee meitä, ja olemme olleet hänen tukenaan jo ennen kampanjan alkua. Järjestimme jopa muutamia evankelioivia herätyskokouksia presidenttiehdokkaan tuella.”

 

EVANSIN MUKAAN evankelisten kristittyjen johtajilla on vahva vaikutusvalta presidenttiin, ei vähiten juuri Israelin asiassa.

”Yhteydet presidentti Trumpiin suovat meille mahdollisuuden päästä Washingtonin koko sisäpiiriin”, Evans sanoi. ”Me raamatulliset evankeliset kristityt olemme saaneet  äänen Valkoisen talon sisällä, ja se on ainutlaatuista. Näin ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin yhdenkään muun presidentin aikana.”

Mike Evans kokee kaltaistensa Israelin ystävien voivan tehdä paljon juutalaisvaltion hyväksi Washingtonissa.   Erikoinen silta vahvistuu vahvistumistaan Valkoisen talon kautta Evansin laajan kansainvälisen toiminnan ja Jerusalemin välillä.

Evans on Jerusalemissa toimivan Zion Heritage -keskuksen perustaja. Keskus toimii kristillisen sionismin museona ja dokumenttikeskuksena.  Jokaisen Jerusalemin kävijän kannattaa käydä Heritage-keskuksessa (suomalaiset: pyytäkää oppaaltanne / matkanjohtajaltanne tietoa keskuksesta; toistaiseksi sen valtaisa esityskokonaisuus ei ole vielä tulkittu suomenkielelle, mutta saanemme suomenkielisen ääninauhan  vuoden 2018 alussa).   Toiminta  kasvaa kaiken aikaa. Rakennuskompleksiin saadaan myös tiedotuskeskus, tutkimusinstituutti ja ajatushautomo.

”Syntymässä on aivan fantastinen  sosiaalinen verkosto, Piilaakson kaltainen keskiö, joka yhdistää kaikki maailman kristityt sionistit ja Raamatun profetian tutkijat, aktivoi heitä ja kouluttaa heitä”, Evans kertoi.  Patmos Lähetyssäätiöllä on käynnissä syvenevä yhteistyö Heritage keskuksen kanssa ja tulevina kuukausina kuulet enemmän aiheesta.

 

0   0   0   0

 

Jälkikirjoitus maanantaipäivän blogiin.  Saamme jakaa juutalaisen liberaalikoulukunnan rabbin koskettavan kokemuksen kotelilla,  Jerusalemin temppelivuoren läntisellä muurilla. 

 

Jeffrey Salkin

SUUTELIN LÄNSIMUURIA

 

Olen ollut Israelissa koko kuukauden, ja minulta kesti neljä viikkoa ennen kuin vierailin Länsimuurilla.

Tämä on kohdallani ensimmäinen kerta kun minä ja kotel olemme odottaneet näin pitkään kohtaamistamme; tavallisesti juutalaisvaltiossa käydessäni harhailen siihen suuntaan ensimmäisten 36 tunnin aikana.

Mutta en tällä kertaa.

Viimeisen kuukauden ajan olen kantanut kaunaa muuria kohtaan.

No, ellen itse muuria kohtaan, niin ainakin sitä kohtaan, mitä se on alkanut edustaa:

  • Olen vastustanut sitä, että kotel on muuttunut ääriortodoksiseksi shuliksi –  synagogaksi - toisin kuin on ollut tarkoitus.
  • Olen vastustanut sitä, että Kotel on muodostunut symboliksi jumalanpalveluksen aikana tapahtuvalle tiukalle sukupuolten väliselle erottelulle.
  • Olen vastustanut sitä, että pääministeri Benjamin Netanjahu perui lupauksensa laajentaa tasa-arvoista rukousta Kotelilla.
  • Olen vastustanut sitä, että kiihkeän ja sydämestä kohoavan rukouspaikan lisäksi Kotelista on tullut myös kiihkeän, sydämestä kohoavan vihan paikka – vihan, joka on lähtöisin ääriortodoksisten haredi-juutalaisten joukosta, joiden tulisi arvostaa kielen pyhyyttä paljon enemmän kuin he ovat viime aikoina tehneet.

Eikä kyse ole ainoastaan aikuisista, vaan myös lapsista.

Osana tätä tunneperäistä erottautumistani Kotelista olen muistanut, ettei se itse asiassa ole osa muinaista temppeliä.

Pikemminkin se on pelkkä muurin jäänne Temppelivuoren länsipuolella (älkäämme myöskään unohtako, kuinka tämä pyhä paikka on viime päivien aikana tahraantunut vereen).

Olen myös muistanut, että tämän temppelirakennelman rakennutti mielipuoli ja itsekeskeinen kuningas Herodes (epäilemättä osana kampanjaansa ”tehdä Jerusalemista jälleen suuri”).

Ja tämän lisäksi: Uskollisena reformistisille juurilleni olen saanut perinnöksi historiallisen skeptisismin, joka kohdistuu kaikkeen temppeliin liittyvään. Se on meidän tavaramerkkimme.

Me reformijuutalaiset emme rukoile temppelin jälleenrakentamista. Emme ole juurikaan kiinnostuneita  temppelipappeudesta, emme ainakaan sen palauttamisesta. Emme pidä eläinuhrien palauttamista missään määrin suotavana.

Voisimme siis sanoa, että viimeisen kuukauden aikana olen alkanut kärsiä eräänlaisesta temppelinrakentamisen fobiasta.   Näen sitä kanssajuutalaisissani joka suunnalla.

Kunnes:

  • Viime viikolla toin 32 synagogaseurakuntalaistani Yhdysvalloista Israeliin.
  • Vierailimme kotelilla, jokaisen synagogaryhmän vakiopysähdyspaikalla – näin tekevät myös reformijuutalaisten ryhmät.
  • Kävelin kotelille pienen ryhmän kanssa kello yhdentoista aikaan sapatti-iltana.
  • Näin muurilla rukoilemassa miehen, jota ulkonaisesti arvioituna en olisi koskaan pitänyt ”hengellisenä", uskoa harjoittavana juutalaisena.  Siinä hän  seisoi, hiljaisena ja rukousta aloittamassa.

”Jumala, avaa huuleni, ja suuni ylistäköön Sinua.”

Näin olen puhunut Jumalalle lukuisia kertoja silloin, kun ajatukseni ovat maallisissa enkä saa rukousta virittymään.  Ihmeellistä, mutta totta on, että Jumalan Henki on useimmiten auttanut minua ja rukous on alkanut elää.

Nytkin sain kokea ihmeellistä.  Huomasin spontaanin rukousyhteyden muodostuvan Jumalan istuimen ja sisimpäni välille.  Mutta -

Tällä kertaa Jumala ei avannut huuliani.

Sen vaikutti tuo mies, tuo niin maallisen näköinen juutalainen, jolta puuttuivat kaikki pyhät tunnusmerkit, kipa hänen päässänsä oli lainattu kotelin luona olevasta pahvikipojen laatikosta.

Kun näin hänet rukoilemassa kotelilla,  temppelivuorelle ja vanhalle hartaalle juutalaisuudelle tunteeton sydämeni avautui täysin.  En käsitä miten se tapahtui, mutta liberaali reformijuutalainen varustukseni mureni ja löysin itseni Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin rinnalta rukoilemassa uskon rukouksia.

Katsoin minulle vieraan juutalaisen miehen  huulten sopertavan rukouksia Jumalalle.

Tuolla hetkellä myös minä aloin rukoilla -

  • sairaiden ihmisten puolesta
  • vanhenevan isäni terveyden puolesta
  • lasteni  puolesta.

Ja kun olin lopettanut – kyllä, minä suutelin muuria

Niin kuin Jaakob, olin nyt Jumalan kohtaamisen todellisella paikalla. 

Olin kohdannut Israelin Pyhän.  Ruach Hakodesh - Pyhä Henki - oli vallannut sisimpäni.  Siellä virisi ja alkoi kasvaa huminalla jotakin uutta, mitä en koskaan ollut kokenut.  Mihin tämä kaikki johtaisi?

Jos haluat tietää, mikä on pyhintä jonkun henkilön elämässä – tai jonkin kansan elämässä – on olemassa ainoastaan yksi tapa saada se selville.

Katso, mikä tekee hänet vihaiseksi. Ja palaa siitä taaksepäin.

Räyhääminen kotelista, siitä missä joku saa rukoilla, kenen kanssa ja millaisin symbolein, todistaa vain sen, kuinka pyhä tuo paikka on – tehden sen tavalla, joka ylittää kaiken järjen, historialliset analyysit ja poliittiset kannat.

Räyhääminen Temppelivuoresta, siitä millaiset turvallisuus- ja seurantavälineet siellä voi olla ja kuka saa tehdä  päätökset niistä, todistaa vain sen, kuinka pyhä tuo paikka on.

Tätä monet eivät näytä ymmärtävän. Totta kai monilla Israelin julkisilla paikoilla on metallinpaljastimia.

Miksi niitä ei saisi olla temppelinvuorella - vain terroristeille ne ovat loukkaus.  Puhtaalla omallatunnolla varustetut kulkevat paljastimien kautta itsekin iloiten turvallisuudesta ja sen ylläpitämisestä.

Tiistai (elokuun 1. päivä 2017) on Tisha B’Av, paastopäivä, jonka aikana surraan ensimmäisen ja toisen temppelin hävitystä.

Pitääkö meidän edelleen itkeä temppelien tuhon vuoksi?  Varsinkaan aikana, jolloin Jerusalem on muutoin jo jälleenrakennettu?

Kyllä, niin pitää tehdä.  Tästä syystä: Oppineiden mukaan Jerusalem tuhottiin rangaistukseksi siitä, että juutalaiset jakaantuivat ja että he sallivat noiden hajaannusten muodostua tekosyyksi täysin tarpeettomalle vihalle.  Kansani häpäisi Jumalan nimen.  Jumala ei enää tahtonut kohdata kansani jäseniä pyhässä temppelissä.

Pidätkö tätä merkityksettömänä asiana?

Tänä vuonna Tisha B’Av  on tärkeämpi kuin koskaan ennen.

En oikein kuvitellut koskaan tulevani sanomaan tätä ... mutta totta se on:  Jumala, rakenna Huoneesi!  Tule temppeliisi!

     

 

 

Kommentoi "Tunnetun juutalaisen messiaanisen arvio tapahtumista Jumalan temppelin vuorella - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (11/16)"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _____     __   __   _    _      ___     __   _   
|  __ \\   \ \\/ // | |  | ||   / _ \\  | || | || 
| |  \ ||   \ ` //  | |/\| ||  / //\ \\ | '--' || 
| |__/ ||    | ||   |  /\  || |  ___  ||| .--. || 
|_____//     |_||   |_// \_|| |_||  |_|||_|| |_|| 
 -----`      `-`'   `-`   `-` `-`   `-` `-`  `-`  
                                                  
 
 

4 kommenttia "Tunnetun juutalaisen messiaanisen arvio tapahtumista Jumalan temppelin vuorella - Kesämaanantai rabbien viisauskoulussa (11/16)"

Cissa 9.8.2017 20.49

Lainasit, Leo Meller, blogissasi Tohtori Michael Evansia ja hänen näkemystään Temppelivuoren nykyisistä kahinoista: hän näkee ne "hengellisenä sodankäyntinä" sekä "konfliktin ytimessä käytyinä maailmojen sodankäynteinä". Kuvaat Evansia syntyperäisenä juutalaisena sekä evankelisena Israelasiantuntijana. Hän viittaa myös profeetta Jesajaan, lukuun 14:13; Lopulta sota on siis pimeyden ja Valkeuden välillä.

Olen seurannut maallisia tapahtumia taukoamatta, lähes samoin näkemyksin. En kommentoi nyt niitä, ennemmin koen että on "must" jakaa 'yliluonnollinen' (en pidä sanasta, mielummin Pyhän Hengen ohjaama) hetki, jolloin tietokoneelle pelmahti äkisti ja yllättäin -videolinkki!

Voin hengellisellä varmuudella todeta, että katselin tapahtumaa josta bloggasit. Siinä oltiin Valkoisessa Talossa...kristittyjä koolla, äkisti henkilöiden joukossa näkyi myös pres. Donald Trump!
Kuului naisen ääni, joka kuin varoen kysyy: 'voitaisiimmeko rukoilla hänenkin puolestaan' tarkoittaen presidenttiä. Kysyjä oli Paula White, joka ilmeni videosta.
Kysymyksen kuultuaan näkyy pres Trump hyväksyvän idean nyökkäyksellä ja parilla sanalla.
Näkyy käsi, joka laskeutuu Presidentin päälle...käsketään kuvata ja -rukoillaan. Menestystä ja Viisautta yms.
Käsi on ex.'pyhän hengen baarimikon', äskettäin Suomessakin vierailleen Rodney Howard- Brownin käsi, video löytyy oletettavasti hänen facebooksivuiltaan.
Videolla kiinnitimme huomiota mustakipaiseen, amerikanjuutalaiseen mieheen, joka selkeästi rukoili Jeesusmessiasta muiden rukoilijoiden joukossa.
99% varmuudella hän oli blogissasi lainaamasi, arvoisa Tohtori Michael Evans?

100% varmuudella Tohtori Evans on oikeassa näkemyksissään, joita sait lainata blogissasi liittyen Jerusalemin Temppelivuoren eriasteisiin sotiin.

Taistelut pimeyden ja Valkeuden välillä käyvät kuumina, taistelun ydin on Har Ha Bait!

Everik 28.8.2017 12.04

Shalom!
Juuri näin. Donald Trump(et) tai Tr(i)ump(h) on Jumalan nostama Voiton Pasuuna. Ei enää kauan ja Herra Jeesus Kristus hakee omansa täältä pois. Maran Ata! Siunausta kaikille tätä bloia lukeville!

Jukka 28.8.2017 12.04

Niin, aivan selvästi sota Jumalan temppelin vuoresta on hengellinen, niin intensiivisesti siihen esim. muslimit paneutuvat. Kuitenkin tulee antikristus käyttämään temppeliä omien tarkoitusperiensä hyväksi, eikä sen rakentaminen vielä ratkaise ydinkysymyksiä ja me ymmärrämme, että jostain suuremmasta on siis kysymys kuin temppelirakennuksen rakentamisesta, siitä kuka hallitsee ihmisten sydämiä, pakanoiden ja juutalaisten. Mikään ulkonainen ei ensisijaisesti ole Jumalan ykkösprioriteettina ja kuitenkin Hän hallitsee kaikkea oman hyvän ja pyhän tahtonsa mukaan. Iloitsemme kun profetoidut tapahtumat etenevät, mutta kaipuumme on kuitenkin nähdä Pyhän Hengen johtavan juutalaisia ja kaikkia muitakin Hänen tuntemiseensa, joka on suurempi kuin temppeli. Totuuden Henki ja eksytyksen henki vaikuttavat omalla tavallaan temppeli-asiassa, mutta me tiedämme aina kumpi henki ihmistä ohjaa hänen tehdessään ratkaisujaan tässäkin asiassa ja myös tiedämme näiden asiain päätöksen ja siksi me ylistämme Jumalaa Hänen hyvän tahtonsa tapahtumisesta ja keskitymme hengellisiin, sillä Hänen todellisia pappejaanhan me olemme.

1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
4 Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
5 He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
6 Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
1. Johanneksen kirje 4

Me emme siis vanno temppelin, emmekä minkään muunkaan kautta, vaan palvelemme Häntä ainoata totisella sydämellä kaikessa Hänen tahtonsa mukaan, mihin Hän meitä johtaakin

21 Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.
Matteus 23

Herra, varjele kansaasi, kirkasta nimesi heille ja ole heille armollinen. Kiitos, että et anna pahan voittaa, vaan sinun hyvä tahtosi tulee tapahtumaan ja kiitos, että pelastat jokaisen joka Sinua avuksi huutaa, amen!

Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan Herra: hänen nousunsa on varma kuin aamurusko, hän tulee meille kuin sade, kuin kevätsade, joka kostuttaa maan.
Hoos. 6:3

keijo 28.8.2017 12.04

Hes. 44:5
Ja Herra sanoi minulle: "Ihmislapsi, ota huomioosi, katso silmilläsi ja kuule korvillasi kaikki, mitä minä sinulle puhun kaikista HERRAN TEMPPELIN säädöksistä ja kaikista sen laeista, ja ota huomioosi, kuinka temppeliin on mentävä kustakin pyhäkön uloskäytävästä.

Vaikka antikristus tulee majailemaan temppelissä, on kuitenkin kyse HERRAN TEMPPELISTÄ ja ennalleen asettamisesta niin uhraamisen kuin muunkin temppelipalveluksen suhteen. Ja rutosti nämäkin profetiat toteutuvat.

siun kaikille