2013-07-08 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_7148-BLOGI_LEO_02.jpg Betanian Maria on maailman kuuluisimpia naisia. Marian ansioluettelo maailman mittapuilla arvioituna on hyvin vähäinen. Raamatusta löytyy alle tusinan verran Marian huulilta lähteneitä, Pyhän Hengen vaikutuksesta taltioituja sanoja. Meille ei kerrota Marian fyysisestä kauneudesta eikä hänen... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/112/leo_meller_tanaan_-_maria_ja_martta_ja_me_muut_%281_2%29 Patmos article
Leo Meller
8.7.2013
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Leo Meller tänään - Maria ja Martta ja me muut (1/2)

Betanian Maria on maailman kuuluisimpia naisia. Marian ansioluettelo maailman mittapuilla arvioituna on hyvin vähäinen.  Raamatusta löytyy alle tusinan verran Marian huulilta lähteneitä, Pyhän Hengen vaikutuksesta taltioituja sanoja. Meille ei kerrota Marian fyysisestä kauneudesta eikä hänen viisaudestansa. Maria tuskin koskaan seisoi puhujan korokkeella vedoten tuhansiin. Emme tiedä mitään hänen koulutuksestansa. Aavistamme hänen olleen juutalainen neitonen, elämän päämääränä avioituminen, äitiys ja perheenäidin työ.  Vuodet kuluivat ja Maria ja hänen sisarensa Martta ja veljensä Lasarus tulevat eteemme evankeliumien sivuilla nuorina aikuisina, naimattomina, yhteistä kotia  ylläpitävinä.  Kaikki neljä Jeesuksen elämäkerran kirjoittajaa mainitsevat Betanian Marian.

 

Ensimmäinen tapaamiseemme Marian kanssa sijoittuu sisarusten Betanian kotiin. Joudumme keskelle nöyryyttävää tilannetta.

Jeesus ja Hänen seurueensa istuvat kodissa. Maria on heidän kanssansa. Ilmeisesti  Jeesus tapansa mukaan opettaa ja kaikki kuuntelevat äänettöminä. Maria on valinnut istumapaikan mahdollisimman läheltä Jeesusta.

Yhtäkkiä tunnelma rikkoutuu. Luukas kuljettaa meidät kokonaistilanteeseen:

"Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa.

"Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa.

"Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: 'Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan?  Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi.'

Herra vastasi ja sanoi hänelle: 'Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa.  Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois.'" (10:38-42).

Huomasitko erikoisen ilmaisun Luukkaan kuvauksen alussa?

"Martta, otti hänet kotiinsa."

Koti oli sisarusten yhteinen.  Kuitenkin koti samaistetaan julkisesti vain Marttaan. Siksikö, että koti pysyi pääasiallisesti  koossa ja toimi Martan varassa. 

Ei ole vaikeata havainnollistaa tilannetta mielessänsä.  Tällaisia sisaruskoteja on meidänkin tuttavapiirissämme.  On koteja, joissa jo kasvuiässä olevien sisarusten erilaisuudet tulevat selvästi esille: yksi hoitaa ja kantaa vastuuta mahdollisuuksiensa  mukaan, järjestää ja siivoaa. Toiset sisarukset ovat vastakohtia. 

Näinkö oli Betanian kodissa? Martta oli sisaruksista käytännöllisin, vastuullisin jo lapsena ja nuorena?

Toinenkin mielenkiintoinen löytö odottaa esille nostamista Luukkaan kuvauksessa.

Professori Aapeli Saarisalo korjaa suomalaisen raamatunlukijan väärinkäsitystä Marttaan kohdistuvan  Jeesuksen ankaran  sanan suhteen. 

Ilmaisu: "Tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa", Saarisalon mukaan ei tarkoittanut asennoitumista  Jeesukseen - Marian sijoittumista Jeesuksen jalkoihin Martan hääriessä kotitalouteen kuuluvissa tehtävissä - vaan sitä, että Jeesuksen tapakulttuuri kolaroi Martan emännän pätevyyksiä korostavan ja niistä ylpeilevän asenteen kanssa. "Yksi ainoa" oli viittaus yhteen ainoaan ruokalajiin. Kiertävälle saarnaajalle ja hänen seurueellensa riittäisi yksi ainoa ruokalaji ja lyhyt keskittyminen ateriointiin. Kun ruoka oli syöty ja astiat korjattu pois, seuraisi tärkeimmän vuoro. Päästäisiin asiaan: Jumalan Sanan opetukseen. Ihminen ei elä syödäkseen vaan syö elääkseen.

Saarisalon mielestä Betanian kodin koko sisarusparvessa vallitsi rakkaudellinen asennoituminen Jeesukseen. Siksi Jeesus Jerusalemiin suuntautuvien matkojensa aikana mielellänsä majoittui Betanian kotiin.

"Yksi halusi tehdä, palvella, touhuta; toinen halusi olla vastaanottajan paikalla, saada Jeesukselta, voidaksensa palvella Mestaria täydellisemmin."

Näin Aapeli Saarisalo kirjoittaa.

MARTTA JA MINÄ

Luen tapani mukaisesti evankeliumit ja Apostolien teot hartausmerkityksessä joka kuukausi, useimmiten yön tai aamun hiljaisina yksinäisinä hetkinä työhuoneeni suljetun oven takana.

Kun lukujärjestys tuo eteeni edellä kuvatut tapahtumat Betanian kodissa, tapaan joutua itsetutkistelun paikalle.

Jos patmostyö olisi yhtä kuin sisaruskoti Betaniassa, millainen aura ympäröi  persoonaani työtovereitteni ja "kodissa" vierailulla olevien silmissä?

Mistä tiedän kulkeneeni sen rajan ylitse, jolloin Jeesuksen sanat keskittymisestä yhteen tärkeimpään kolahtavat henkeeni?

Varma merkki on se, että kun rauhallisuuteni, leponi Kristuksessa, työtovereitteni ymmärtäminen, pitkämielisyys, halu olla ensimmäisenä pyytämässä anteeksi, kyky arvioida aina ensiksi omaa tilannetta ja asettaa itseni "toisen saappaisiin" ennen kuin sanon jotakin toisesta, kun tällainen pettää, olen "Martta".

Moody kirjoittaa elämänmuistojensa teksteissä lontoolaisesta papista, joka kuuleman mukaan ei kahteenkymmeneen vuoteen ollut koskaan työasioissa kadottanut totaalista rauhallisuuttansa ja kykyä ajatella  ensiksi asioita kollegojensa kantilta. Moody ihmetteli ihmettelemästä päästyään moista pappia. Kun lisäksi ilmeni, että papilla oli suuri seurakunta keskellä Lontoota ja alaisinaan lukuisia  pappeja ja muuta henkilökuntaa, Moody koki haluavansa tavata papin. Tapaaminen järjestyi. Moody huomioi isäntänsä luonnetta, käyttäytymistä ja joutui toteamaan, että kuultu piti paikkansa. Moody kysyi nöyrästi mikä on Herran palvelijan salaisuus.

"Kenenkään Jumalan miehen ei koskaan tulisi kuormittaa itseänsä sellaisella voimiensa yli menevällä määrällä työtä, että se kuluttaa hänen sisäistä ihmistänsä ja tekee hänestä ylireagoivan ja helposti ärsyyntyvän ja loukkaantuvan ja toisille ärjyvän. En ole kahteenkymmeneen vuoteen koskaan välittömästi tai välillisesti aiheuttanut pahan olon tunnetta kollegoissani tai alaisissani", pappi selitti Moodylle.  "Eläkää rauhassa kaikkien kanssa, tämän sanankohdan otin huoneentaulukseni. Ja jotta se olisi mahdollista, pyysin Herraa täyttämään minut Pyhän Hengen voimalla.  Joka aamu on armo uusi ja voimansa samaten."

Poistuessaan Jumalan miehen työhuoneesta Moody oli  syvässä itsetutkistelussa ja parannuksen paikalla.  Todistuksensa mukaan hän Pyhän Hengen avulla sai kokea  sisäisen muuttumisen. "Opin asettamaan itseni ristille ja pitämään itseni kuolleena tilanteissa, joissa aikaisemmin olin kuvitellut johtavan asemani ja työni vuoksi olevani oikeutettu vaatimaan ja huomauttamaan ja ärsyyntymään."

Nyt on aika katsoa omaa itseänsä.

Minussa on Martan henkeä.

Olen elänyt aika pitkälle ennen kuin olen kyennyt huomaamaan itsessäni tätä.

Olen kyllä herkästi huomannut Martan piirteitä toisissa. Nyt tuottaa kipua jokainen kerta, kun sanoin tai teoin sallin  "Martan" hallita

Nyt riemuitsen päivittäin jokaisesta kerrasta, jolloin "Martta" alistuu minussa ja Kristuksen suloista tuoksua leviää ympäristööni. 

Suruni on syvä ja katkera kun joudun toteamaan, ettei "Martta" suinkaan ole kuollut. Mutta - yhden minä teen.  Kuten Paavali, saan jättää taakseni sen mikä ei ole täydellistä, ja kurottaa kohti asemaa ja tilaa Hänen jalkojensa juuressa.

Ja kiitos, kiitos Jumalalle Pyhän Hengen lahjasta.

Ei ihmisen väellä eikä ihmisen voimalla, vaan Herran Hengessä ja Herran Hengestä on olemassa paikka, jossa "Maria" elää ja "Martta" on ristillä.

OSAATKO OLLA ARMOLLINEN ITSELLESI

Olen lisääntyvästi käsittänyt, miten tärkeätä on olla armottomampi  itsellensä ja armollinen toisille. 

Huomasithan sanani: en kirjoittanut "armoton itsellensä", vaan "armottomampi". 

Jumalan tahto on, että olemme armollisia kaikkien muitten lisäksi myös itsellemme. Jos Kristus on antanut meille anteeksi, on epäuskoa olla julistamatta sovituksen evankeliumia myös itsellensä.

Kolmatta kymmentä vuotta sitten Pohjolassa sattui, että armon evankeliumin julistajana hyvin tunnetuksi tullut saarnaaja lopetti elämänsä oman kätensä kautta.  Hän jätti jälkeensä kirjeen, jossa sanoi, ettei jaksa elää koska häntä painaa nuoruudessa tapahtunut synti.  Muistokirjoituksen tekijä ihmetteli miten julistaja, joka on saarnannut tuhansille täyden anteeksiannon evankeliumia ja johtanut joukot uuteen elämään Kristuksessa, ei jaksanut julistaa itsellensä anteeksisaamista.

Olen kohdannut jonkun harvan jopa julistajan tehtävissä olevan, joka vuosien ajan on pitänyt kutsumuksenaan muistuttaa menneistä Jeesuksen edessä puhdistetuista  synneistäni ja rikkomuksistani - mutta ei yhtään ainoaa kertaa ole kehottanut uskomaan ja luottamaan Kristuksen veren kautta minunkin osakseni kuuluvaan armoon. 

Uuden testamentin mukaan julistaja on sovituksen viran haltija. 

Uusi testamentti ei luetteloi syntejä ja oikeuta julistajia vetämään rajaa, jonka toisella puolella ei enää ole mahdollista tarjota armoa katuvalle. 

Raamattu mainitsee anteeksiantamattoman synnin.

Tämän synnin mittapuu on yksin Karitsan käsissä.

Raamattu ei lupaa ainoallekaan ihmiselle valtuuksia julistaa tuon rajan ylityksen tapahtumista yhden ainoankaan kanssaihmisen kohdalla. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa uudesta. Rauhanyhdistyksen lestadiolaisuudessa ei pidetä pelastettuna ketään, joka ei ole läpikäynyt ns. "suurta parannusta" ja kokenut avainten valtaan perustuvaa syntien anteeksisaamista heikäläisten taholta. Jumalan kiitos, avainnipun haltija ei ole kukaan toinen kuin Verinen Sukulunastajamme.

Jos väärää evankeliumia julistavia "Jumalan palvelijoita" osuu tiellesi, älä salli heidän vaillinaisen ja väärennetyn evankeliuminsa sitoa sinua. He ovat Matteuksen 18. luvun jakeissa 23-35 mainitun pahan palvelijan heimolaisia.  Jeesuksen mukaan he ovat lopulta itse niissä kahleissa, joihin tahtovat sitoa toisia.  Heidän kohtalonsa on kaikkea muuta kuin kadehdittava. "Hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijoiden käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa" (jae 34).  Raamattukommentaareista luen, että vanginvartijat ovat riivaajia. "Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi" (jae 35).

ARVOJEN JÄRJESTYKSESTÄ JUMALAN PALVELEMISESSA

Jeesus edellyttää uskollisuutta sekä maallisten että taivaallisten velvollisuuksien hoitamisessa.

Kuitenkin Raamatussa kulkee punaisena totuuden lankana tämä: tärkeämpää, kuin että alituiseen olemme tekemässä jotakin Herrallemme, on se, että pysymme yhteyselämässä Hänen kanssansa. Aina. Kaikissa tilanteissa. Jos yhteytemme on vaarassa vammautua kiireittemme ja tekemistemme johdosta, leikataan kaikkea ja huolehditaan yhteyselämämme kunnosta.

Mutta - kumpaakaan ei sovi väheksyä.

Martasta voi tulla Maria - mutta myös Mariasta voi, ikävä kyllä,  tulla Martta.

Kristillisen elämäni todellinen rauha ja ilo on riippuvaista näiden kahden - "Marian" ja "Martan" - Jumalan tahdon mukaisesta sisäisen elämän ja ulkoisen toiminnan tasapainosta niin arjessa kuin pyhässä.

Huomenna on niin sinulla kuin minullakin uusi armosta annettu päivä.

Sopisimmeko toistemme kanssa, että ensimmäinen rukouspyyntömme huomenna herätessämme on kiitoksemme jälkeen tämä:"Auta minua tänään koko päivän ajan olemaan ahkera käytännön askareissani - mutta samalla myös pysyväinen jalkojesi juuressa, oppien Sinusta ja Sinulta, Vapahtajani ja Herrani Jeesus."

Jos Herra suo, ylihuomenna tapaamme uudestaan tämän aiheen jälkimmäisen blogin maailmassa.  Väliin jää mahdollisuuksien päivä.

 

 

 

 

Kommentoi "Leo Meller tänään - Maria ja Martta ja me muut (1/2)"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

            _____      _____     ___     __   __  
  ____     |  ___||   / ___//   / _ \\   \ \\/ // 
 |    \\   | ||__     \___ \\  / //\ \\   \   //  
 | [] ||   | ||__     /    // |  ___  ||  / . \\  
 |  __//   |_____||  /____//  |_||  |_|| /_//\_\\ 
 |_|`-`    `-----`  `-----`   `-`   `-`  `-`  --` 
 `-`                                              
 
 

6 kommenttia "Leo Meller tänään - Maria ja Martta ja me muut (1/2)"

PH 8.7.2013 11.31

Kiitos blogistasi. Joka päivä käyn sivuilla "kokemassa verkkoja", josko on uusi kirjoituksesi ilmestynyt ravinnoksi meille lukijoille.

TP 8.7.2013 11.51

Paljon sulateltavaa asiaa. Kiitos ajatuksia herättävästä kirjoituksesta.

Päivi 8.7.2013 17.51

Kiitos Leo! Joskus on todella helpompaa armahtaa toisia kuin itseänsä. On hienoa, että on mahdollisuus lukea näitä ravitsevia blogeja, kiitos Jumalalle ja hänen uskolliselle palvelijalleen. Siunausta edelleen!

Rauni 8.7.2013 21.23

Kiitos lohduttavista sanoista blogissasi ja kiitos
myös 7.7. "Taivaan ja maan välillä" -ohjelmasta.
Saan näistä aina uutta ymmärrystä uskonelämääni.
Joka aamu on armo uus, jospa tämän aina muistaisi
arjen keskellä.

Erkki Hänninen 9.7.2013 10.20

Olen ollut kesäleskenä paremman puoliskon ollessa pyhillä matkoilla. Itse kesäflunssan kourissa. Ajattelin aamuhetkenä, kuinka "vanhemmiten" olen tullut äreämmäksi lähimmäisilleni huonon kipukynnykseni vuoksi. Kirjoitus antoi ajattelemisen aihetta. Olen syyllistynyt mm. elämäni ylikuormitukseen ja ylireagointiin! Kirjoitus sai parannuksen paikalle... Kiitos Leo-veli hyvästä rakentavasta opetuksestasi. Kiitos, ja siunattua kesänjatkoa!

nimetön 10.7.2013 8.19

Tämä teksti oli kuin ihana lahja minulle tänä aamuna kun olen juurikin ollut vaarassa luisua ja luisunut tuohon Marttamaiseen käytökseen kiireiden keskellä niin monet kerrat. Täytyy nyt oikein aina palauttaa mieleen nämä tekstit, kun seuraavan kerran taas on ajautumassa täysin siihen hermoiluun. Kiva kun sai tuohon mieltäni aina silloin tällöin mietityttäneeseen Raamatun kohtaan selitystä. Kiitos taas vahvasta ja terveellisestä hengen ravinnosta!