2018-07-03 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_7148-BLOGI_LEO_02.jpg Vuonna 2007 Dudley Woodberry ja muutamat muut tutkijat julkaisivat raportin, joka sisälsi 750:n evankeliseksi kristityksi kääntyneen entisen muslimin haastattelun. Monet syistä, jotka johtivat heidän kääntymykseensä, olivat tavanomaisia – Jumalan rakkaus, muuttunut näkemys Raamatusta ja heidän muita... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1173/kun_muslimit_nakevat_unta_jeesuksesta Patmos article
Leo Meller
3.7.2018
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Kun muslimit näkevät unta Jeesuksesta

 

Vuonna 2007 Dudley Woodberry ja muutamat muut tutkijat julkaisivat raportin, joka sisälsi 750:n evankeliseksi kristityksi kääntyneen entisen muslimin haastattelun. Monet syistä, jotka johtivat heidän kääntymykseensä, olivat tavanomaisia – Jumalan rakkaus, muuttunut näkemys Raamatusta ja heidän muita ihmisiä rakastavia kristittyjä kohtaan tuntemansa vetovoima. Mutta yksi syy tuli yllätyksenä: heidän kokemuksensa unesta, jonka he uskoivat saaneensa Jumalalta.  Mainitut tutkimustulokset eivät ole yksittäisiä. Mission Frontiers -aikakauslehti on raportoinut, että 25 prosenttia 600 muslimikäännynnäisestä oli nähnyt unen, joka oli saanut heidät turvautumaan kristinuskoon. Mitä meidän tulisi ajatella unien ja näkyjen merkityksestä evankeliumin kuulemisessa ja siihen uskomisessa?  Seuraavassa tutkija Darren Carlsonin julkaisemien tekstien yhteenvetoa   aiheesta.  

 

ON YMMÄRRETTÄVÄÄ, että jotkut kristityt ovat epävarmoja mainittujen kokemusten totuudenmukaisuudesta. Islam sai alkunsa näystä. Samoin mormonismi ja monet erilaiset kultit. Kriitikot pohtivat, miten voisimme arvioida tällaisten unien aitoutta. Toiset opettavat, että kun meillä nyt on koko Raamattu käytettävissämme, unien kaltaisia merkkejä ja ihmeitä ei enää tarvita. Totta kai myös monet kristityt suhtautuvat avoimesti uniin ja näkyihin ja pitävät niitä ainoan elävän Jumalan kutsuna tässä tapauksessa muslimeille. Olemme kaikki hyvin tietoisia siitä, että sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa kerrotaan unista Jumalan puheen muotona ihmisille.  Nämä ilmiöt ylittävät kaikki niin sanottujen armotalouskausien rajat.

Siinä missä kristityt suhtautuvat eri tavoin uniin, muslimit – varsinkin shiiamuslimit – pitävät unia ilmoituksellisina sekä kulttuuristen (yleisesti hyväksyttyjen) että uskonnollisten (Koraanissa esitettyjen) tekijöiden vuoksi.

Tästä syystä Jeesuksesta nähtyihin uniin - ja uniin, joissa Jeesus puhuu ihmiselle -  suhtaudutaan vakavasti.

Äskettäisen kenttätutkimukseni yhteydessä haastattelin islamista kääntyneitä maahanmuuttajia. Moni kertoi unesta, joka oli haastanut ja johtanut heidät kääntymään. Kokemukset unista ja näyistä sopivat alla esitettyihin kategorioihin:

  • Jeesus puhuu uneksijalle raamatunjakeilla, jopa sellaisilla, joita he eivät ole koskaan aikaisemmin kuulleet.
  • Jeesus käskee heitä tekemään jotakin.
  • Uni tai näky johti puhdistumisen ja rauhan tunteeseen.
  • Valkoisiin pukeutunut mies ilmestyy heille fyysisessä hahmossa.

Seuraavassa joitakin esimerkkejä.

 

Jeesus puhuu raamatunjakeilla

Eräs ystäväni kertoi minulle iranilaisesta pakolaisesta, joka saapui pakolaiskeskukseen kello kuusi aamulla silminnähden järkyttyneenä. Hän kertoi tarinansa iranilaiselle pastorille: Hän oli nähnyt yöllä, kuinka joku valkoisiin vaatteisiin pukeutunut mies oli kohottanut kätensä ja sanonut ”nouse ja seuraa minua”. Mies oli kysynyt ”kuka sinä olet?” Valkoisiin vaatteisiin pukeutunut mies oli vastannut: ”Minä olen Alfa ja Omega. Minä olen tie taivaaseen. Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”

Mies oli kysynyt pastorilta: ”Kuka hän oli? Mitä minä oikein teen? Miksi hän pyysi minua seuraamaan itseään? Miten ja mihin minä voin mennä? Kertokaa minulle.”

Vastaukseksi pastori kohotti kädessään olevaa Raamattua ja kysyi: ”Oletko nähnyt tätä aikaisemmin?”

”En”, mies vastasi.

”Tiedätkö mikä se on?”

”En.”

Pastori avasi Raamattunsa Ilmestyskirjan kohdalta: ”Minä olen A ja O, alku ja loppu.” Mies purskahti itkuun ja kysyi: ”Kuinka voin vastaanottaa Hänet? Kuinka pystyn seuraamaan Häntä?” Pastori johdatti hänet rukoukseen, ja rauha laskeutui hänen ylleen. Tämän jälkeen pastori antoi miehelle Raamatun ja käski hänen piilottaa sen, koska leirillä olevat muslimit saattaisivat Raamatun omistamisen vuoksi aiheuttaa hänelle vaikeuksia.

Mutta mies vastasi: ”Tänään kohtaamani Jeesus on leirillä olevia muslimeita voimallisempi.”

Mies lähti, mutta palasi tuntia myöhemmin takaisin kymmenen muun iranilaisen kanssa. Hän sanoi pastorille: ”Nämä ihmiset haluavat Raamatun.” Kenenkään ei tarvinnut opettaa hänelle evankelioimisen strategiaa.

 

Valkoisiin pukeutunut mies

Eräs toinen ystäväni kuuli evankeliumin Ateenassa, mutta hän joutui kamppailemaan uskoakseen. Eräänä päivänä tämä kyseinen nainen meni kotiinsa allapäin ja piiloutui sohvan taakse perheensä asunnossa. Hän alkoi rukoilla:

”Tiedätkö mitä, Jumala? Minulta ovat kaikki tekosyyt loppuneet. En todellakaan tiedä, mitä tehdä, mutta Sinun seuraamisesi merkitsee sitä, että minun täytyy kieltää kaikki se, mihin olen uskonut, ja kaikki se, mihin perheeni on sukupolvi toisensa jälkeen uskonut. En pysty enää elämänään kahden vaiheilla. Minun on joko seurattava Sinua tai luovuttava Sinusta. En pysty siihen omin avuin. Tämän askeleen ottaminen on liian vaikeaa. Sinun on autettava minua.”

Rukoiltuaan nainen ei tiennyt, oliko hän valveilla vai unessa, mutta hän näki, kuinka valkoisiin pukeutunut mies asteli sisälle huoneeseen. Nainen huudahti: ”Älä tule lähelleni. Sinä olet pyhä ja minä olen syntinen. Älä tule lähelleni.” Mies vastasi: ”[Naisen nimi], sanoin sinulle, ja sanon sen uudelleen, että minä olen tie ja totuus. Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Tuona samana päivänä nainen uskoi evankeliumin ja pelastui.

 

Jeesus on ovi

Myös eräs afgaaninainen päätyi yksin Ateenaan. Hänen lapsensa olivat edelleen kotimaassa. Nainen käveli joka viikko paikalliseen kristilliseen keskukseen, selvästikin huolissaan elämänsä vaikeuksista. Iranilaispastori oli rukoillut yhdessä naisen kanssa useita kertoja ja selittänyt hänelle, että vastaus kaikkiin hänen ongelmiinsa oli Kuningas Jeesus. Monien muiden afgaanien lailla nainen ei ollut kiinnostunut evankeliumista. Eräänä päivänä pastori kysyi: ”Jos Jumala ilmoittaa itsensä sinulle ja näyttää sinulle totuuden, suostutko seuraamaan Häntä?” Nainen vain nauroi pastorin kysymykselle.

Eräänä päivänä nainen käveli taas keskukseen, mutta siellä ei ollut ketään. Hän istuutui oven ulkopuolelle jalkojaan lepuuttamaan. Yhtäkkiä nainen näki, kuinka jokin kirkas valo alkoi lähestyä häntä takaapäin. Valo oli niin kirkas, että hän peitti kasvonsa. Valo loisti kirkkaammin kuin aurinko. Hän näki edessään pitkän varjon. Sitten hän kuuli, kuinka ääni puhui hänelle hänen omalla kielellään: ”Tyttäreni, tyttäreni, ovi on sinulle avoin. Tule!” Nainen vastasi: ”Ovi on kiinni!” Jälleen ääni kutsui naista: ”Minä olen Jumalan Poika, Jeesus. Ovi on sinulle avoin, tyttäreni. Minä olen tuo ovi!”

Tapauksesta kertoessaan nainen alkoi vavista, ja hänen sydämensä jyskytti hänen puhuessaan siitä rauhasta ja ilosta, jota oli saanut kokea sen jälkeen, kun hän oli kuullut Jeesuksen puhuvan hänelle. Nainen sanoi: ”Te [pastori] olette monta kertaa kehottanut minua rukoilemaan, että Jumala puhuisi minulle. Pidin sitä jumalanpilkkana! Mutta nyt tiedän, että Jeesus elää.”

Keskusteltuaan jonkin aikaa pastorin kanssa hän otti mukaansa muutamia Raamattuja ja alkoi jakaa niitä toisille ihmisille vaatien, että heidän tulisi lukea koko kirja.

 

Jeesus antaa ohjeita

Kurdistanissa oli perhe, jonka jokainen jäsen näki unessa, että heidän täytyisi seuraavana päivänä ylittää joki löytääkseen elävää vettä. Seuraavana päivänä he lähtivät epäröimättä liikkeelle ja joku antoi heille Raamatun.  Eurooppaan saapuessaan heillä oli yhä tuo sama Raamattu mukanaan.  Ja he lukivat ahkerasti Jumalan ilmoitusta.

 

Rauhan tai puhdistumisen tunne

Erään tuntemani naisen mies kääntyi kristinuskoon. Mies oli lähtenyt Kreikkaan, mutta nainen itse oli edelleen Iranissa. Mies soitti pakolaisleiriltä vaimolleen lähes joka päivä ja kertoi hänelle evankeliumin sanomaa. Nainen päätti, että hänen pitäisi ottaa avioero, eihän hän voinut olla samanaikaisesti hyvä muslimi ja naimissa kristityn miehen kanssa. Niinpä hän päätti etsiä Koraanista kaikki Jeesuksesta kertovat säkeet.

Jeesuksen löytyminen Koraanista järkytti naista, ja hän päätti hankkia itselleen Raamatun. Hän kertoi, että eräänä päivänä, kun hän luki Raamattua, ”koko huone muuttui valkoiseksi ja tunsin olevani täysin puhdas. Tuona samana hetkenä aloin luottaa Jeesukseen ja minusta tuli kristitty”.

 

Kävely vetten päällä

Eräs perhe matkusti veneellä muiden pakolaisten kanssa Turkista Ateenaan. Matkalla heidän 7-vuotias tyttärensä putosi mereen. Kaikki ahtaassa veneessä olijat alkoivat etsiä tyttöä, mutta häntä ei näkynyt missään. Yhtäkkiä tyttö ilmestyi veneen toiselle puolelle ja toisti monta kertaa: ”Eräs veden päällä kävellyt mies otti minua kädestä ja toi minut tälle puolelle venettä.” Vanhemmat pitivät tytön puheita typerinä ajattelematta niitä sen enempää.

Lesboksen saarelle saavuttuaan he kohtasivat erään kristityn, joka sytytti nuotion ja alkoi keskustella heidän kanssaan. Täysin tietämättömänä siitä, mitä perheelle oli tapahtunut, hän kysyi, haluaisiko perhe kuulla Jumalasta, joka käveli vetten päällä. Perheenjäsenet purskahtivat itkuun.

Evankeliumia julistaessaan mies ei ollut koskaan hyödyntänyt kyseistä kertomusta, mutta tuona aamuna hänestä oli tuntunut, että hänen pitäisi puhua juuri siitä. Perhe kysyi mieheltä: ”Kuka sinä oikein olet?” Mies vastasi: ”Olen kristitty.” Perhe tarkensi: ”Mitä sinä oikein tarkoitat tuolla vetten päällä kävelyllä?” Mies avasi Raamattunsa ja luki kertomuksen siitä, kuinka Jeesus oli kävellyt vetten päällä. Perheen itkusta ei tahtonut tulla loppua. ”Tyttäremme putosi veneestä”, he selittivät. ”Meistä hänen puheensa oli pelkkää höpötystä, koska hänen vaatteensa olivat toiselta puolelta kuivat. Emme ymmärtäneet, miten se oli mahdollista. Mutta tyttö vain toisteli jatkuvasti: ’Veden päällä kävellyt mies toi minut veneen toiselle puolelle.’”

 

Mitä meidän tulisi tästä kaikesta ajatella?

Unistaan kertoneet todella uskoivat saaneensa ne Jumalalta ja pitivät niitä syynä siihen, että he olivat kääntyneet islamista kristinuskoon. Monille heidän tästä maksamansa sosiaalinen hinta oli melkoisen suuri, mutta jotkut unista kertoneet lähetysjohtajat kertoivat saaneensa niistä aidosti rohkaisua ja rukoilivat usein, että ei-uskovat muslimit näkisivät Jeesuksesta unia ja näkyjä.

Asia ei kuitenkaan aina ole näin yksinkertainen. Joissakin tapauksissa kertomuksen kertoneen henkilön luotettavuutta on alettu epäillä. Eräs afgaaniystävä kertoi minulle: ”Joskus ihmiset kertovat nähneensä unen, mutta sitten se paljastuukin joksikin järjettömäksi tarinaksi. Toisinaan uskon heidän lukeneen jotakin ja nähneen sen seurauksena unen. Meidän täytyy olla varovaisia tässä asiassa. Monet ovat käyneet laiskoiksi unia odottaessaan.”

Kerran lyhyellä vierailulla ollut amerikkalaisten ryhmä saapui Ateenaan ja pystytti erääseen puistoon kreikankielisiä kylttejä, joissa luki: ”Me selitämme unenne.” Myöhemmin samana päivänä he saapuivat erään pastorin luokse ja kertoivat johdattaneensa sinä iltapäivänä 14 ihmistä kristinuskoon ja haluaisivat nyt antaa nämä ihmiset pastorin huostaan. Ryhmä poistui maasta mahtava kertomus mukanaan. Kukaan ei koskaan nähnyt näitä ”uskoon tulleita” seurakunnassa.

Unien näkemisen sijaan eräs iranilaispastori kehotti ihmisiä lukemaan Raamattua. ”Alan kyllästyä ihmisiin, jotka eivät suostu lukemaan Sanaa, vaan odottavat sen sijaan jotakin unta. He ovat aloittaneet väärästä päästä. Ja kuitenkin juuri Raamattua he tarvitsevat.” Hän osoitti tervettä epäilyä. Jotkut olivat aidosti kääntyneet unien vuoksi, mutta jotkut sen sijaan keksivät asiaan sopivia tarinoita. Jotkut taas kertoivat muualla kuulemiaan unikokemuksia todistaakseen olevansa kristittyjä ja saadakseen turvapaikan. Ja surullista kyllä, jotkut asettivat henkilökohtaisia todistuksia paremmuusjärjestykseen sen perusteella, oliko henkilö nähnyt unen vai ei.

Missä Henki liikkuu, siellä myös saatana vääristelee asioita ja johtaa harhaan. Siitä huolimatta voimme iloita Jumalan maailmassa tekemästä voimallisesta työstä ja luottaa siihen, että saarnattu evankeliumi riittää pelastamaan syntisiä.

Pohtiessani näiden unien aitoutta minut on vedetty Matteus 12:22–36 kaltaisten raamatunkohtien äärelle, joissa Jeesuksen oman palvelutyön kelpoisuutta on arvosteltu. Ajaako saatana ulos saatanan? Antaako hän Jeesusta kohti osoittavia, raamatunjakeita täynnä olevia unia, jotka lopulta johtavat kääntymykseen ja puhtauteen? Minun mielestäni ei. Henki liikkuu yhä ja pelastaa omiaan kansakuntien keskeltä. Totta kai saatana yrittää hyökätä ja sumentaa sen, mikä on todellista, mutta tämän tulisi tehdä meistä arvostelukykyisiä, ei vähätteleviä.

 

Darren Carlson on Training Leaders International -järjestön perustaja ja johtaja. Carlson valvoo työmuodon yleisiä suuntaviivoja ja toimii pastoreiden edustajana.  Hän on valmistunut Trinity Evangelical Divinity Schoolista ja hänellä on maisterin tutkinto jumaluusopista ja Uuden testamentin teologiasta.

 

Olen toimittanut Patmos Lähetysäätiön heinäkuun postituksen.  Postituslistoilla olevat saavat materaalin heinäkuun puoleen väliin mennessä.  Kerran vuodessa valmistan postituksen, jossa päähuomio kohdistuu Jumalan tekoihin  muslimimaailmassa. Tästä on kysymys heinäkuussa. Aiheena on monestakin syystä aivan erityisesti Turkki.  Saatko patmospostia?  Ellet, etkö antaisi osoitettasi ja ilmaiseksi ja velvoitteitta saat Suomen kristikunnan erityisimmän ja ainoalaatuisimman postituksen.  Ota yhteyttä:

Patmos Lähetyssäätiö, PL 86, 00381 Helsinki; s-postilla ; puhelimitse 09 8567 4988.

 

Kommentoi "Kun muslimit näkevät unta Jeesuksesta"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

__    __    _____     ____      ______    _____   
\ \\ / //  |  ___||  |  _ \\   /_   _//  / ____|| 
 \ \/ //   | ||__    | |_| ||   -| ||-  / //---`' 
  \  //    | ||__    | .  //    _| ||_  \ \\___   
   \//     |_____||  |_|\_\\   /_____//  \_____|| 
    `      `-----`   `-` --`   `-----`    `----`  
                                                  
 
 

3 kommenttia "Kun muslimit näkevät unta Jeesuksesta"

Topias 4.7.2018 19.54

Muslimi invaasioon liittyen rukoilin joskus taannoin niin kesken kaiken
ääni(Pyhä Henki)sanoi ,ole huoleti,he lähtevät takaisin.

FrankW 4.7.2018 19.54

Kiitos Mellerille artikkelin toimittamisesta.Kyllä tuo unien kautta Jeesuksen löytäminen on mahdollista islamin suljettujen vankiporttien sisällä,Herra itsehän se tekee.Ja voi sitä tapahtua,tapahtuukin myös Suomessa peruskansalaisillekin.Suomessa,joka v i e l ä toistaiseksi itse on avoin evankeliumille.

Timo Pitkänen 10.7.2018 16.43

Moi
Kiitos hyvästä blogista muuslimimaailman unista. Tämä on hyvä ponsi itsellekin saada uusia välineitä evankeliointiin. Nämä unitarinat nimittäin. Ja että Raamatun lauseita on unissa, vaikka ei edes Raamattua ole luettu. Wau.
Innoittaa myös lukemaan Sanaa ja rohkaisee muitakin lukemaan. Ja uskomaan lukemansa.
Kiitos hyvähenkisestä blogista