2016-02-26 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_16_7162-MARKKU_BLOGI_05.jpg Istuin Patmoksen Savenvalajan Pajalla Sörnäisissä ja kuuntelin Esa Heiskan pitämää puhetta aiheesta: "Rukouksen kenttätykistön kaikki tulimuodot on suunnattava tämän Suomemme rajoille nyt!" Heiska kertoi kenraali Nenosesta, jota kutsuttiin "Suomen tykistön isäksi." Tykkien... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/816/kenraali_nenonen_maisteri_mustonen_ja_ilmestyskirja Patmos article
Markku Vuorinen
26.2.2016
Markku Vuorinen

Kenraali Nenonen, maisteri Mustonen ja Ilmestyskirja

Istuin Patmoksen Savenvalajan Pajalla Sörnäisissä ja kuuntelin Esa Heiskan pitämää puhetta aiheesta:  ”Rukouksen kenttätykistön kaikki tulimuodot on suunnattava tämän Suomemme rajoille nyt!” Heiska kertoi kenraali Nenosesta, jota kutsuttiin ”Suomen tykistön isäksi.” Tykkien ampumasuunta  ja etäisyys maaliin piti selvittää laskemalla. Tämä edellytti tulenjohtajalta  matemaattista lahjakkuutta ja päässälaskutaitoa.

Ensio Mustonen löysi "koodin" millä Ilmestyskirja avautuu
(Mustosen opetus CD albumi tästä linkistä).

Nenosen keksintö, tulenjohtokortti yksinkertaisti ongelmaa. Vuoden 1943 kesällä Suomessa kehitettiin tulenjohtomenetelmä, joka vielä vuosia myöhemmin herätti innostusta suurvaltojen armeijoissa.

Appiukkoni Ensio Mustonen komennettiin Helsinkiin yleisesikuntaan vuonna 1934 tykistökenraali Nenosen toimistoon laskemaan tykistölaskuja. Tehtäviin kuului laskea logaritmitaulujen avulla tykin ammusten ratoja eri alkunopeuksilla ja erilaisissa vastatuulissa. 

Mustonen oppi erilaisten koodien ymmärtämisen ja oikean ajattelun salaisuuksien avautumiselle.

Hartonen ja Mustonen

Vilho Hartonen loi pohjan Suomen Helluntaiherätyksen Ilmestyskirjakäsitykselle. Hän oli opettajana herätysliikkeen raamattukoulussa ja kiersi karttoineen seurakunnissa opettamassa Ilmestyskirjaa. Hartonen kirjoitti aiheesta legendaariseksi tulleen kirjan MITÄ PIAN TAPAHTUU ( RV 1950. Kuva ja Sana 2013).

Hartonen oli hyvin suosittu julistaja, rehevä kertoja .Viimeisinä vuosinaan hän keskittyi ilmestyskirjaviikkojen pitoon. Ennen kuolemaansa hän tarjosi erikoismanttelia Mustoselle, mutta Mustonen ei sanojensa mukaan uskaltanut ottaa sitä vastaan.  

Ensio Mustonen jatkoi Heinolan seminaarissa kasvatusopin lehtoraatin hoitamista, mutta alkoi kuitenkin tutkimaan enemmän ilmestyskirjaa ja pitämään siitä opetussarjoja. Hartosen tehtävää jatkoi helluntaiherätyksen raamattuopistolla Kaarlo Toivio.

Muina ilmestyskirjan opettajina ja Hartosen opin kannattajina jatkavat mm. opettajat Olavi Kokkonen, Juhani Kuosmanen ja Matti Villikka.

Mustosen koodi ilmestyskirjaan

Useiden raamatunopettajien mukaan koodi, eli avain ilmestyskirjan avautumiseen on Ilmestyskirjan 1 luvun jae 19 ” Kirjoita siis, mitä näet, se mikä on nyt ja se mikä on myöhemmin tapahtuva:”

 Ensio Mustonen piti tästä periaatteesta kiinni ja sanoo opetussarjansa alussa:” Jos minun ei sallita käyttää tätä avainta, niin minä luovun koko hankkeesta, sillä ilman tätä avainta ilmestyskirjan opettamisesta tulee sekava, mutta jos saan käyttää koodi avainta, niin uskallan lähteä tähän opetukseen. Ilmestyskirja ei siis kerro siitä mitä on ennen tapahtunut.” 

Tästä periaatteesta Mustonen piti kiinni ja rakensi opetuksensa tähän käsitykseen. Helluntaiherätyksen edesmenneet isät opettivat Hartosen-Mustosen linjan mukaisesti, niin myös yhä tekevät monet ikääntyneet senioriopettajat. On nuoremman polven edustajia jotka sekoittavat vettä altaassa, kuten tapoihin kuuluu ja laineet nousevat.

Mustosen mainitseva sekavuus ilmestyskirjan opetuksessa onkin jo ilmeisesti käynnistynyt helluntailiikkeessä. Isämme ammensivat pääosin opetuksensa tutkimalla suomenkielistä Raamattua ja olemalla paljon rukouksessa pyytäen Pyhän Hengen viisautta.

Näkemykset ilmestyskirjasta olivat yhtenäiset.

Uusi sukupolvi ammentaa tietonsa pääasiallisesti englanninkielisestä materiaalista internetin tai kirjojen kautta. Heidän näkemyksensä riippuu siitä mistä lähteistä tieto on ammennettu. Tämä sukupolvi ei ainakaan kärsi näkemyksien vähäisyydestä. Oppeja lopunajoista löytyy jokaiseen lähtöön.

On hyvä, jos opit myös ehdittäisiin tutkia, ennen kuin niitä aletaan kansalle hutkia. Totta on sekin, että tieto lisääntyy ja viisaus kasvaa, ainakin joissain tapauksissa.

Ilmesyskirjan tulkinta jakaa helluntaiherätystä

Keskustelu ilmestyskirjasta ja sen tulkinnoista käy kuumana helluntailiikkeen keskellä. Tarjolla on uutta ja vanhaa näkemystä lopunajan tapahtumista. Ohessa muutama esimerkki helluntailiikkeen opettajien eriävistä näkemyksistä.

Esimerkiksi nuoremman polven opettaja Matti Kankaanniemi kirjoittaa Ilmestyskirjan naisesta, joka on raskaana ja synnyttää poikalapsen ( RV.51-52/15 ) ”On siis selvää, että syntynyt lapsi on tässä Jeesus Kristus.” Juhani Kuosmanen vastaa Kankaanniemelle: ”Mielestäni poikalapsi on 144 000 juutalaista, jotka seitsemännessä luvussa nähdään maan päällä.” (RV 1/16)

Viimeisin sopan lämmittäjä on Malcolm Hedding kirjallansa Ilmestyskirja -Valmistaudu Messiaan paluuseen (Aikamedia, 2015). Kokeneet Ilmestyskirjan opettajat Juhani Kuosmanen ja Olavi Kokkonen antavat rakentavassa hengessä kyytiä Heddingin kirjalle RV-lehden sivuilla.

Kokkonen toteaa kirjasta: ”Seurakunta sekoitetaan virheellisesti vihan aikaan. Hedding ei näe, että vihan ja suuren ahdistuksen aika liittyvät nimenomaan Israelin pelastamiseen. Paavali opetti selkeästi, että seurakunta temmataan pois ennen vihan aikaa.”

Kuosmanen sanoo: ”Toisin kun Hedding väittää, Antikristuksen kolmen ja puolen vuoden vaino ei pyhitä seurakuntaa. Pyhitykseen tarvitaan Jeesuksen veri, Pyhä Henki ja hengellinen valvominen. On tärkeä huomata, että seurakunta on jatkuvasti ahdistuksessa. Sen ei tarvitse jäädä suureen ahdistukseen, joka toteutuu vain kerran historiassa.”

Nuoremman polven pastrori Esa Hyvönen sanoo puolestaan: ”Heddingin näkemys poikkeaa Suomen helluntailiikkeen 1950-luvulla vakiintuneesta dispensationalistisesta premillenialismista, mutta on samalla paluuta kristinuskon klassisen ajan ja kirkkoisien näkemykseen, joka vallitsi aina 400-luvun puoleenväliin saakka.” Kokonaisuudessaan Hyvönen piirtää kirjasta ja opetuksesta myönteisen kuvan.

Hengelliset "isät" ja "pojat" eri mieltä

Huolestuneena voidaan kysyä, että mihin Suomen helluntailiike on menossa? Hylätäänkö isien hengellinen opetus ja Raamatun periaatteet, vai onko kyse Danielin kirjan profetian toteutumisesta: ” Sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat ja ymmärrys lisääntyy.” (Dan.12:4)

Ymmärrys lisääntyy hengellisillä isillä ja pojilla, sekä todennäköisesti kaikilla jotka kirjoituksia tutkivat. Ilmestyskirjan opettajat ja yleensäkin profeetallisen sanan tutkijat ovat monissa asioissa samaa mieltä ja monissa asioissa eri mieltä.

En ole erikoisesti armoitettu lopunajan asiantuntija, joten en ota kantaa Heddingin kirjaan jo pelkästään siitä syystä, etten ole kirjaa lukenut. Siksi blogissani puhuvat ne, jotka asiasta jotain tietävät. Hengellisten isien opetuksesta tunnen parhaiten Ensio Mustosen opetuksen, joka on nyt saatavana kuuden CD-levyn sarjana: ”ILMESTYSKIRJA AVAUTUU.” (kts. tästä linkistä)

Miksi kirjoitan ja suosittelen Ensio Mustosen ilmestyskirja sarjaa? Se perustuu Jumalan Sanaan: ” Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut.” ( 2. Tim. 3:14 )

 

Kommentoi "Kenraali Nenonen, maisteri Mustonen ja Ilmestyskirja"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _  _      ___      _____    _    _    ______   
 | \| ||   / _ \\   / ____|| | || | || |      \\ 
 |  ' ||  / //\ \\ / //---`' | || | || |  --  // 
 | .  || |  ___  ||\ \\___   | \\_/ || |  --  \\ 
 |_|\_|| |_||  |_|| \_____||  \____//  |______// 
 `-` -`  `-`   `-`   `----`    `---`   `------`  
                                                 
 
 

8 kommenttia "Kenraali Nenonen, maisteri Mustonen ja Ilmestyskirja"

Voi tätä päivää 27.2.2016 17.16

Kiitos. Helluntaiherätys on paisunut niin suureksi ja usein pastori keskeiseksi että oppeja ja mielipiteitä kyllä löytyy. Mitä sitten vielä lisänä jäsenet, rivi ja muut, mitä oppeja siellä sitten onkaan, siitä ei ota selvää enää kukaan. (Kunhan paikallaan istuvat ja taputtavat oikeissa kohdissa, kaikkihan on silloin hyvin? Tai onko?)

Tarvitsisimme kipeästi sitä mistä mainitsit; Herralta rukouksessa saatua viisautta Sanaan perustuen. Sanaa rakastavia opettajia, jotka eivät joka tuulenpuuskan mukaan taivu.
(Internet on hieno asia, mutta se ei aina kerro "totuutta". Paremminkin päinvastoin. Suuri osa "uusista ilmestys/ihme ym opeista" tahtoo olla jossain kohden ontuvia. Meillä on ihmeiden Jumala jonka Raamatullista esimerkkiä on hyvä seurata, siis ihmeet kyllä kuuluvat asiaan.)

Isojen seurakuntalaivojen ohjaus ( ja aivan liian usein; oman pastoriviran tai johtaja tms aseman säilyttäminen tai edistäminen, tai jopa ns."uusien ilmestysten" etsintä vie kaiken ajan, ei ole monellakaan pastorilla enää aikaa (onko halua?) viipyä Herran edessä rukoillen, Sanaa tutkien. Kuitenkin Totuus on se jota kaipaamme tässä ajassa joka hämmentää.

rami 27.2.2016 20.11

Hyvä Markku!
Terve kannanotto nyky suuntauksesta.
Ilmestyskirja avautuun vain rukouksen ja PyhänHengen yhteisvaikutuksesta.
Miehen mielestä on hyvä monikin tie ,joka on kuitenkin kuoleman tie.

Erkki Hänninen 28.2.2016 20.21

Miehekäs kiitos Markku Vuoriselle jalon aselajimme "Kuninkaallisen Tykistön", eli kenttätykistön, "Suomen Raskaan", esiinnostosta! (Nöyrän kristillisen ylpeänä voin sanoa olevani tykkimies... )

Siitä Ilmestyskirjasta, sitten... Luulin ennen ymmärtäväni sitä, olin ns. dispensationalisti. Sitten sain muuta näkökulmaa, joka horjutti tätä "ismiä". Olin lähes luterilais-augustinolainen tulkinnassani, mm. 1000-vuotisesta valtakunnasta, ns. tempauksesta, etc...
Adventistien tulkintakin hämmentää yhä... Nyt olen tosi hämmentynyt, ja hämilläni!

Raamattuopistossa oli tovereinani muuten pitkälle teologiassa edistyneitä, jotka eivät olleet lukeneet koko Ilmestyskirjaa, eräskin helluntaitaustainen veli tunnusti... Myöhemmin tunsin myötähäpeää asiasta. Taisivat pitää Ilmestyskirjan tutkimista ns. hörhöjen touhuna...? Helluntaipiireissä ehkä pelätään Ilmestyskirjaa nykyään?

En kersku olevani Raamatun tuntija, 100%, en todellakaan, mutta koko Pyhän Kirjan olen muutaman kerran läpi lukenut. Ja sen Ilmestyskirjankin useasti! Selitysteoksia varmaan liioittelematta hyllymetreittäin, ja lähes kaiken, mitä netissä on aiheesta suomen- ja vähän englanninkielelläkin...

Nyt olen hämmentyneenä ns. alkupisteessä tutkimuksissani. Se Hartonenkin on tutkittu. Se hänen selityksensä ei kaikissa kohdin vakuuta! Ainakaan kristologisesti ja soteriologisesti! Apokalypsin eskatologista puolta en ole valitettavasti ymmärtänyt, Raamatun kokonaiskontekstinkin huomioiden, juuri lainkaan! Joskus luulin ymmärtäväni ja tietäväni, nyt en tiedä, enkä ymmärrä mitään,
ko. aiheesta!

Martti Luther kehotti nostamaan hattua niiden Raamatun kohtien kohdalla, joita ei ymmärrä, ja menemään tutkimisessa/lukemisessa eteenpäin!

Ilmestyskirjasta olen kyllä saanut Kristus-keskeistä hengellistä lohtua, mm. läheisten nukkuessa pois, mutta lopunajan ennusteena se on minulle täysin lukittu kirja! Ainakin minulle, siis, vaikka kuinka rukoilisin, ollakseni rehellinen!

Mistähän sitten voisi Suomen Siionissa saada Ilmestyskirjasta, apokalyptiikasta ja Raamatun eskatologiasta tervettä, raitista ja rehellistä opetusta? Olisin vinkistä kiitollinen! Siunausta...!

tapani pirttiniemi 2.3.2016 20.16

kaipaan sanan varmuutta

Karl Nyman 2.3.2016 20.16

Veli Vuorinen Hyvä kirjoitus pitäydytään vaan " vanhassa" opissa Mustonen ja Hartonen kuin Kokkonen ovat sisällä mitä Jumala haluaa meidän tietävän ... Tämä Danielin kirjan " selitys"osin on kuin suoraan Jehovan Todistajien oppivihkoista ja heillähän oppi "lisääntyy"= muuttuu koko ajan välillä joulu sitten ei välillä risti sitten taas ei ja he ovation ainut ja oikea pysytään vaan " lähteellä" ja juodaan siitä , vessassakin on vettä mutta sitä ei juoda siunaten Karl Nyman ent. Kouvolan Poika

IlkkaT.O. 2.3.2016 20.16

Uskoon tultuani vuosikymmeniä sitten liityin sydämen uskon, suun tunnustuksen ja uskovien kasteella käymisen jälkeen vapaan suunnan seurakuntaan. Pian sain kokoe Pyhän Hengen kasteen ensimmäistä kertaa ja sain kielilläpuhumisen armolahjan siinä yhteydessä, joku pieni vaivakin parani, kiitos Jumalalle.
Silloisella pastorilla oli tämä vanha helluntai-käsitys ylöstempauksesta. Se, mikä nuorta uskovaa askarrutti, että mihin täältä sitten lähdetään. Ja oikeastaan kukaan seurakunnan vastuullisista ei kyennyt asiaa valaisemaan. Itselleni syntyi Hengen vaikutuksesta suuri kiinnostus Jumalan sanaa tutkimaan ja lukemaan alusta pitäen. Raamatun eskatologia oli yksi kiinnostavimpia aiheita ja on edelleen, koska koin tärkeäksi ymmärtää, mitä tapahtuu ennen Jeesuksen toista tulemusta.
Mielessäni koin, että jos olemme uskovia joudumme lopunajalla ahdistuksiin ja vainoihin Jumalan sanan tähden, niinhän Raamattuni kertoi Jeesuksen ja apostolien ja profeettojen puhuvan. Mutta että milloin ja mihin täältä lähdetään? Ei ainakaan seurakunnasta löytynyt vastausta, enempikin sellainen tunnelma, että kun Herraa seuraamme niin sitten täältä lähdetään lopunajalla 7- vuotisiin Karitsan häihin, siis melko ympäripyöreää. Puhetta liikkui jostakin avaruudesta tai tähdistä taitaivaassa joku Hääpaikka.
Yksinkertaisesti, minua ei tyydyttänyt opetus, joka ei kertonut meidän päämääräämme ylöstempauksessa. Jättäisikö Herra kertomatta sen omilleen, ei mielestäni.
Vuodet kuluivat, uskoin Dan. 12:4 toteutuvan ja näin asian ymmärrän ajassamme. uskon Pyhän Hengen avaavan eskatologian kysymyksiä niitä janoaville:
Matt.24:27-"..niinkuin salama leimah..on oleva Ihmisen Pojan tulemus..mutta kohta niiden päivien AHDISTUKSEN jälkeen aurinko pimenee...taivaitten voimat järkkyvät...Ja SILLOIN ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pivien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja HE KOKOAVAT HÄNEN VALITTUNSA NELJÄLTÄ ILMALTA, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin" .
Ylösoton täytyy liittyä Jeesuksen tulemukseen em. jakeiden mukaan.
Antikristus on jo vallassa, sitten vielä asia joka puhuttelee:
2.Tess.2:3 "Sillä SE PÄIVÄ (Jeesuksen 2. tulemus) EI TULE, ENNENKUIN LUOPUMUS TAPAHTUU JA JA LAITTOMUUDEN IHMINEN ILMESTYY, KADOTUKSEN LAPSI, TUO VASTUSTAJA.."
Tessalonikin seurakuntaan kuului messianisia ja pakanuudesta, kääntyneitä heitä ei eritelty. Ennen antikristuksen tuloa on luopumus, täytyy olla ahdistuksen/vihan aika, Jeesuksen 10 neitsyttä vertaus puhuu yöstä, joka tuli kaikille ennen Yljän saapumista.
No, näitäpä ajatuksia jätän muiden luettaviksi.

IlkkaT.O. 10.3.2016 13.19

Lisäyksenä edelliseen tämän blogin kommenttiini haluaisin tietää kokeneiden opettajien Kuosmsnen että Kokkonen mielipiteet vielä kokeneempien ja hengellisesti suuremman vaikutusalan omaavien -Jumalan armosta- kuin Derek Princen, Lance Lamberin ja myös David S.Pawsonin Raamatun eskatologian tulkinnoista, joissa he pitävät selvyytenä lopunajan kristittyjen joutuvan ahdistuksen ja vainon kohteeksi, yhdessä Israelin kanssa.
Omana mielipiteenäni ajattelen, että Karitan häissä ovat mukana täällä maan päällä sekä pakunuudesta pelastuneet kristityt että pelastunut Israel.
Kuten tiedetään, Pricellä ja Lambertilla oli vahvat siteet js yhteydet Israeliin, myös ennen Israelin valtion syntyä. Ajattelen heidän nähneen ja kokeneen myös "paikan päällä" Raamatun tuntemuksensa ja kokemuksensa perusteella kehitys rasmatullisessa mielessä niin Lähi-Idässä kuin muuallakin.

Rauno Mäkinen 10.3.2016 13.19

Tuskinpa Ilmestyskirjaa on vielä täysin loppuun asti ja virheettömästi selitetty ja tulkittu, mutta pitkälle niissä ovat päässeet mm. kolumnissa mainitut Hartonen, Kokkonen, Villikka ja Kuosmanen, joiden luomalle pohjalle aiheesta on hyvä perustautua. Heidän opetustensa varassa Erkki Hänninenkin pääsee jo pitkälle, ettei tarvitse aivan nollasta aloittaa ja kysellä mistä pääsisi alkuun. Eri asia on sitten, onko valmiutta ottaa opetusta vastaan.
Mielestäni esim. Juhani Kuosmanen argumentoi vakuuttavasti ja perehtyneesti aiheeseen, ollen kuitenkin sävyisä eri kannalla olevaa kohtaan. Hän käsittelee asiaa myös huomioiden hengelliset lainalaisuudet.
Hengellisen elämän lainalaisuuksien ymmärtäminen auttaa varmaan myös Ilmestyskirjan ymmärtämisessä. Olisiko niin, että teologisesti korkeasti oppineetkaan, mutta uudestisyntymättömät, tutkijat eivät pääse sisälle Ilmestyskirjaan, koska siihen tarvitaan myös hengellistä näkökykyä? Jos selitellään pois jo aivan perusasioita kristinuskosta, kuten esim. neitseestäsyntyminen yms., mikä takaa, ettei sama "linja" toistu myös yliluonnollisia asioita sisältävää Ilmestyskirjaa tulkittaessa heidän kohdallaan? Uskovatko he kaikki edes sitä, että Ilmestyskirja ennustaa edessäpäin olevia asioita?