https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Tällä päivällä on useita nimiä. Lankalauantai on yksi. Seurakunnassa kuulin kysyttävän mitä termi pitää sisällään. Vastattiin: Tämä päivä on kuin lanka, joka yhdistää pitkänperjantain pääsiäisaamuun. Kuulosti kauniilta vaan ei ollut vastaajalla tietoa. Pääsiäislauantaina oli kansalla muinoin tapana... https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/990/sabbatum_sanctum_-_pyha_lauantai Patmos article
Leo Meller
15.4.2017
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Sabbatum Sanctum - Pyhä lauantai

 

Tällä päivällä on useita nimiä.  Lankalauantai on yksi.  Seurakunnassa kuulin kysyttävän mitä termi pitää sisällään.  Vastattiin: Tämä päivä on kuin lanka, joka yhdistää pitkänperjantain pääsiäisaamuun.  Kuulosti kauniilta vaan ei ollut vastaajalla tietoa.  Pääsiäislauantaina oli kansalla muinoin tapana keittää ja värjätä talvella kehrätyt langat. Siitä nimi lankalauantai. Lankalauantai oli vanhan kansan uskomusten mukaan myös vuoden pahamaineisin päivä.  Jumalan Poika makasi haudassa, henkensä oli tuonelassa. Noidat ja paholaiset liikkuivat vapaina pyrkien tekemään mahdollisimman paljon pahaa ennen kuin pääsiäisaamun  kirkkaus karkotti ne manalaan.   Blogin kirjoittajalle tämä päivä on kirjoittamisen paikka.  Tänään katsomme pitkään perjantaihin ja huomenna voit lukea ajatuksiani pääsiäisestä.

 

PERJANTAI, HUHTIKUUN 3, vuonna 33 jKr.  Aurinko nousi tuona aamuna  päivään, jonka pahuudesta ja pimeydestä ainoakaan ihminen ei aavistanut rahtuakaan.   Imperatur Tiberius Caesar Augustus hallitsi isäpuoleltaan Augustukselta perimäänsä  Rooman maailman valtakuntaa Caprin saarelta.   Synkkäluontoisena, pääkaupungin edustustehtäviä pakoilevana,   keisari Tiberius  oli vetäytynyt Roomasta.  

Tänä huhtikuisena päivänä yksi ihmisen kuolema - kauhein ja parhain Aadamin suvussa - muuttaisi maailmankaikkeuden historian kulun. 

Jerusalemissa kuolee Jumalan Poika, kaiken Luoja ja Herra. 

JUUTALAINEN VUOROKAUSI alkaa auringonlaskussa. 

Miten osuvaa pitkäperjantain kohdalla. 

Getsemanessa kuuluu Jumalan ja Ihmisen Pojan ääni: "Tämä on teidän hetkenne, ja pimeys saa vallan." 

Aurinko on laskenut.

Jeesus herättää nukkuvat opetuslapsensa.

Juudas kavaltaa Mestarinsa suudelmalla.

Pidätetty Jeesus kuljetetaan aikaisemman ylipapin Annaksen taloon.  Kuulustelu ei tuota toivottua tulosta ja Annas passittaa Jeesuksen vävynsä Kaifaksen,  tuon hetkisen ylipapin, luokse.  

Mutta Jeesus oli vaiti.  Silloin ylipappi  sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan poika.  MATT. 26:63

Jeesus on vaiti.  Tuomio on lausuttava ennen auringon nousua.  Kaifas nousee ja haastaa Jeesuksen:

"Etkö vastaa mitään siihen, mitä nämä todistavat sinua vastaan?"  Mutta Jeesus oli vaiti.  Silloin ylipappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta että sanot, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika."

Vetoaminen Isään saa Pojan puhumaan:

Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanoit.  Sen lisäksi minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."

Tämä riitti.  Hän on ansainnut kuoleman, resonoi Sanhedrin.  MT 26:57-68

Aurinko nousee.  Säteet valaisevat maisemaa.  Hirttäytynyt Juudas makaa maassa.  Oksa on pettänyt.  Hän suistui maahan ja repesi keskeltä niin, että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos.  APT 1:18  

"KOKO JOUKKO nousi ja vei Jeesuksen Pilatuksen eteen."  LK 23:1  Pilatukselle selviää häneltä odotettavan galilealaisen profeetan teloittamistuomiota.  Pilatus käsittää, ettei kaikki ole kohdallaan.  Kuulusteltuansa Jeesusta hän lausuu: En löydä mitään syytä rangaista tätä miestä.  LK 23:4

Poliittinen shakkipeli laukeaa Pilatuksen ja Sanhedrinin kesken. 

Pilatus saa mielestänsä oivallisen ajatuksen: Jeesus on galilealainen, siksi hänet voi lähettää Herodeksen eteen.  Tiedämme tapahtumien kulun: Herodes palauttaa Jeesuksen Pilatuksen taakaksi.  Pilatus yrittää toistakin keinoa välttää Jeesuksen tuomitseminen kuolemaan.  Jeesus ruoskitaan ja häväistään.  Kansan verenhimo ei tästä tyydy.  Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen on kuoltava, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi."    Ja sitten:  "Jos vapautat hänet, et ole keisarin ystävä.  Jokainen, joka tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan."  JOH 19:7,12

Pilatus pyrki säästämään  Jeesuksen hengen.  Miksi?  Tutkimus on paljastanut tuon ajan roomalaisten uskoneen, että jumalat hyvinkin ilmestyvät maailmassa ihmisten lihan muodossa. Heidät tunnistettaisiin heidän teoistansa. Jeesuksen suorittamat ihmeteot ja Hänen puheensa hyvinkin sopivat roomalaiseen ajatusmuottiin siitä, millainen on jumalolento.   Kun Sanhedrin kannusti valitsemaan murhamiehen galilealaisen hyvää tekevän profeetan sijasta vapautettavaksi pääsiäisen aikaan, Pilatus joutui lopullisesti seinää vasten.  Silloin Pilatus luovutti hänet heille ristiinnaulittavaksi.  JOH 19:16

Sanhedrin, Pilatus, kansankuoro - niin, jopa paholainen riivaajineen, kaikki olivat  nyt maailmankaikkeuden pelilaudalla asemissa, jossa Luoja Jumala halusikin heidän olevan.   Kenelläkään mainituista ei ollut mitään ylivoimaa Jeesuksen suhteen. 

Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä.  JH 19:11

Ristin tie alkaa.  Kaksikymmentä viisi minuutia väitetään kestäneen Jeesuksen Via Dolorosan viimeisen etapin.   

Sitten alkavat naulojen iskemiset Hänen jäseniinsä. 

Naulittuna Hänet kohotetaan pystyyn ristin puun varassa.  Hänen päänsä päällä on teksti, joka julistaa: tässä kuolee Juutalaisten Kuningas.  

ILTAPÄIVÄLLÄ JEESUKSEN kohdalle tulee se hetki, jota Hän Getsemanen yrttitarhassa  ennalta kammoksui.

Verihiki Getsemanessa ei pursunut Hänen kehostansa Hänen ajatellessa fyysistä kipua ja kehon kärsimystä.

Jeesus tiesi, mitä varten Hän oli saanut ihmisen ruumiin. 

Hänen ruumiiseensa istutettaisiin  pelastuvien synti - ja sitä seuraisi Jumalan pyhän vihan syöksyminen samaan kehoon.  Tuossa ristin hetkessä Jeesus ei enää ole "se rakastettu".  Hän on tullut kiroukseksi meidän puolestamme, sillä on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu."  GAL 3:13

Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Eeli, Eeli, lema sabaktani?"  Se merkitsee: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?"   MT 27:46

Pitkäperjantaina Yksi kuolee pahimman ja parhaimman kuoleman.  Parhaimman siinä merkityksessä, että tapahtuu kaksi ihanaa asiaa: Jumala ostaa takaisin paholaisen Häneltä eksyttämän ihmissuvun.  Ja syntiset ihmiset pelastuvat iankaikkisesta helvetistä.

Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo.  Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.  1 PIET 3:18

"HYVÄ PERJANTAI."  Tätä nimitystä käytetään pitkäperjantaista laajalti englantia puhuvassa maailmassa.  Good Friday.  Hyvä perjantai.

Pitkäperjantaissa tapahtuu nimenomaiseti kaiken kääntäminen hyväksi.

Juutalaista kansaa miehityksessäkin koossa pitävä voima oli kansan usko siihen, että kerran tulisi kansalle vapauttaja ja vanhurskas hallitsija.  Hän olisi Daavidin sukua.  Daavid itse ja häntä edeltäneet ja hänen jälkeensä tulleet Israelin profeetat ennustivat tällaisen Voidellun tulemisesta.  Kun Hän saapui - Hän oli Jeesus Nasarealainen -  niin "Hän tuli sinne, mikä oli hänen omaansa (RKK: alaviite), mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.  JH 1:11 

Israel hylkäsi Messiaansa Hänen ensimmäisessä tulemisessaan maan päälle. 

Paha kääntyi hyväksi jopa siinä, että Galilean Jeesus joutui luovutetuksi pakanoitten käsiin.  PS 2:1-2 

Yhdessä Israel ja pakanat tuhoavat Voidellun - mutta  Voideltu siunaa armolla ja anteeksi antamisella kumpaakin. Spurgeon toteaa eräässä pääsiäisen ajan saarnassaan: Juutalaisten ja pakanain kädet sekottuvat yhdeksi uhripapin kädeksi siinä tapahtumien kulussa, jossa Messias ja pakanoitten Pelastaja Jeesus Kristus täyttää kaiken lain ja kantaa kaiken tuomion niitten paikalla, jotka uskovat Häneen.

Juudas  myi Jeesuksen rahasta.  Mutta Jumala otti pahan ja teki siitä hyvää - toteutuksen profetialle.  Pääsiäisen historia voisi alkaa vaikka tästä kohdasta pyhän viikon vaiheita: Me menemme nyt ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineiden käsiin.  He tuomitsevat hänet kuolemaan.  MATT 20:17

Juudas ei ollut ensimmäinen, joka juonitteli Jeesusta vastaan.  Mutta hän oli ensimmäinen, joka "toimitti hänet"  ylipappien käsiin.  Tekstin ilmaisu viittaa suoraan toimintaan, joka liittyy seremonialliseen työskentelyyn temppelissä.  Sanaan liittyy sekä valtaa että siitä syntyvää tekemistä.  Alkukielen tutkijat liittävät toisiinsa "toimittamisen" ja Jeesuksen lausuman profeetallisen virkkeen sisällä olevan ilmaisun "annetaan" ylipappien ja kirjanoppineiden käsiin.  He tuomitsevat hänet kuolemaan.  MATT 26:15; 20:18

 Vanhan testamentin kirjoituksissa oli ilmoitettu Jeesuksen sisäpiiriläisen nousevan Messiasta vastaan ja luovuttavan Hänet, PS 41:9,  kavaltavan Hänet orjan hinnalla.  SAK 11:12-13.  Orja maksoi Jeesuksen päivinä kolmekymmentä hopearahaa.

Juutalaisten johtomiehet suunnittelivat Jeesuksen kuoleman.

Juudas toimi katalysaattorina.

Pakanoitten edustajalla Pilatuksella oli oma roolinsa.

Ihmisten suvulla yleensä oli osuutensa: he huusivat Jeesus Nasarealaista ristin kuolemaan vaatien vapautta Barabbaalle.

MUTTA JUMALA!

Jumalan pelastava käsi  oli jatkuvassa toiminnassa.  Aikataulu oli sekuntien murto-osiin sidottu.  Myöhästymisiä ei tapahtunut.  Kymmenet yksityiskohtaiset vanhan liiton  ennustukset olivat täyttymyksessä.  Pian Pietari seisoisi keskellä Jerusalemia tuhansien ihmisten ympäröidessä hänet ja julistaisi:

Hänet Jumala antoi teidän käsiinne hyväksi näkemänsä päätöksen ja ennaltatietämisensä mukaisesti, ja hänet te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristiin ja tapoitte.   Mutta Jumala herätti hänet ja päästi hänet kuoleman  tuskista.  Eihän ollut edes mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan.  APT 2:23-24

Jumala itse kirjoitti otsikkosanan maailman historian pimeimmän ja pahimman päivän tapahtumien ylle -   perjantai huhtikuun 3, AD 33 on HYVÄ PERJANTAI!

 

 

Kommentoi "Sabbatum Sanctum - Pyhä lauantai"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

            _____     _____    __   __    _____   
    ___    |  ___||  / ____||  \ \\/ //  /  ___|| 
   /   ||  | ||__   / //---`'   \ ` //  | // __   
  | [] ||  | ||__   \ \\___      | ||   | \\_\ || 
   \__ ||  |_____||  \_____||    |_||    \____//  
    -|_||  `-----`    `----`     `-`'     `---`   
     `-`                                          
 
 

Ei kommentteja "Sabbatum Sanctum - Pyhä lauantai"