Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Tuomas Enbuske tahtoo tulla uskoon

7.5.2019 Pasi Turunen

"En halua olla enää ateisti – tulkaa käännyttämään minut uskoon", otsikoi Tuomas Enbuske Iltalehden kolumninsa pääsiäisen edellä (Iltalehti 5.4.2019) [1]. Piti oikein hieraista silmiä: Etsiikö joku Jumalaa niin kovasti, että suorastaan lehtikirjoituksella pyytää yleisöltä apua? Piristävän poikkeuksellinen juttu pääsiäisen lähestyessä. "Haluan, että käännytätte minut, kiilusilmäisen ateistin, nyt uskomaan jumalaan, Allahiin, jahveen tai mitä noita nyt on," Enbuske vetosi. Teimme Juha Ahvion kanssa... 10

Lue koko kirjoitus

Pääsiäinen ei unohdu edes taivaassa!

17.4.2019 Pasi Turunen

Apostoli Paavalin mukaan evankeliumin ytimessä on totuus Jeesuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta (1 Kor. 15:3-5). Ilman näitä ei ole kristinuskoa, eikä evankeliumia. Nämä tapahtumat sijoittuivat historiallisesti pääsiäisjuhlan aikaan ja siksi 2000 vuotta myöhemminkin näiden totuuksien mieleen palauttaminen vuosittain pääsiäisenä yhdistää kristittyjä ylitse kirkkokuntarajojen. On vain yksi Jeesuksen risti. Pohdiskellessani näitä luovuttamattomia yhteisiä pääsiäistapahtumia mieleeni... 2

Rajojen merkitys Raamatussa

20.3.2019 Pasi Turunen

"Jumala on antanut kansallemme yhteisen kodin, isänmaan. Hän on antanut kansallemme tehtävän ja johtanut sen vaiheita halki vuosisatojen. Jumalan lahjaa ovat isiltä perityt hyvät tavat, kielemme ja sivistyksemme. Jumala tahtoo, että jokainen kansa saisi elää maassaan rauhassa ja noudattaisi vanhurskautta." (#96. Isänmaa; Kristinoppi 1948) Usein Suomen hengellistä tilaa miettiessäni olen palannut näihin kristinopin sanoihin vanhassa katekismuksessa, jonka sain reilut parisenkymmentä vuotta sitten... 9

Lue koko kirjoitus

Yhteyden vaalimisen vaativa kutsumus

10.3.2019 Pasi Turunen

Olen miettinyt viime aikoina kristittyjen yhteyden merkitystä. Se on niin tärkeä asia, että Herramme liitti sen osaksi ylimmäispapillista rukoustaan, kun Hän rukoili, "että he kaikki olisivat yhtä . . . että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt" (Joh. 17:21-22). Jeesus ei rukoillut yhdistymistä yhden ainoan synkretistisen super-kirkon alaisuuteen. Kyse ei siis ole jostain utopistis-idealistisesta ekumeenisesta ylärakenteen yhteydestä, jolle kaikkia vaaditaan alistumaan. Kyse on Hengen... Ei kommentteja

Lue koko kirjoitus

Totuus Israelista on toisenlainen

19.2.2019 Pasi Turunen

Viime matkallani Israelissa kristillisessä mediakonferenssissa vierailin tapahtuman jälkeisenä päivänä Stand With Us -järjestön toiminnanjohtaja Michael Dicksonin luona. Hän osallistui mediatapahtuman paneelikeskusteluun. Istuuduimme Dicksonin toimistoon, joka sijaitsee aivan King David hotellia vastapäätä ja sain haastatella häntä Israelin tilanteesta. Dicksonilla ja hänen kansainvälisellä järjestöllään on selkeä kuva Israelin kohtaamista haasteista vääristelevän tiedonvälityksen maailmassa. Ei kommentteja

Lue koko kirjoitus

YLE: Kritiikkivyöry ajoi Aito avioliitto ry:n pois opettajien Educa -messuilta

15.1.2019 Pasi Turunen

Näin uutisoitiin YLE:n verkkosivuilla 11.1.2019 [1]. Toimintamalli on tuttu. Kun Aito avioliitto yhdistys oli perustettu ja se järjesti maaliskuussa 2015 kansalaisaloitteensa merkeissä ensimmäisen oman julkisen tilaisuutensa Vantaan tiedekeskus Heurekassa, seurauksena oli "kritiikkivyöry" Heurekaa kohtaan [2], jolla tiedekeskusta yritettiin saada perumaan [3] maksavan asiakkaansa tapahtuma tiloissaan. Heureka piti pienen julkisen nikottelun jälkeen kuitenkin pintansa ja tilaisuus järjestettiin... 42

Taivaallista toivoa toivottomuuteen

17.12.2018 Pasi Turunen

Saavuimme Alexandrian kaupunkiin, Romaniassa, Teleormanin läänissä, myöhään perjantaina. Kaupungin halki kulkeva kolmen kilometrin mittainen pääkatu oli valaistu henkeäsalpaavan kauniilla jouluvaloilla, joita ihastelimme talvi-illan pimeässä ohiajaessamme. Täydellinen vastakohta kaikelle sille, mitä tulisimme kohtaamaan seuraavana päivänä, jolloin Joulun Lapsi -matkaryhmämme suuntasi kaupungin ulkopuolelle pakettienjakomatkalle köyhiin kyliin. Ensimmäisen jakelupäivän aamun koittaessa matkamme... 1

Lue koko kirjoitus

Pilatuksen sormus ja Sodoman kaupunki

12.12.2018 Pasi Turunen

Kaksi kiehtovaa arkeologista löytöä ovat viime viikkoina löytäneet tiensä kansainvälisiin uutisotsikoihin: Pilatuksen nimeä kantava kuparinen sinettisormus ja pronssikautisen Sodoman tuhoutuneen kaupungin löytyminen Tall el-Hammamista nykyisen Jordanian alueelta. Pilatuksen nimeä kantava sinettisormus [1] löytyi satojen muiden muinaisesineiden ohella Herodeksen haudasta jo vuosina 1968-1969 Herodiumissa tehtyjen kaivausten yhteydessä. Vasta hiljattain alueen kaivausten johtaja Roi Porat pyysi... 3

Vihreä farisealaisuus

22.11.2018 Pasi Turunen

"… tullut on aika tuomita kuolleet … ja turmella ne, jotka maan turmelevat." (Ilm. 11:18) Viime vuosien poliittisiksi kestoteemoiksi ovat nousseet ympäristökysymykset ja ilmastonmuutos. Kannatan sinänsä vastuullisuutta ympäristön suhteen, vaikka en itse olekaan mikään ympäristöaktivismin perikuva enkä aina ymmärrä kaikkea siihen liittyvää. Ajattelen vaikkapa kierrätystä, joka nykynuorisolle on luonteva osa arkipäivää. Se saa minut tuntemaan itseni vanhaksi. Minun on vaikea tajuta mikä mielekkyys... 14

Lue koko kirjoitus

Kristityt teeskentelijät

13.11.2018 Pasi Turunen

Jeesus varoitti opetuslapsiaan ulkokultaisuudesta eli teeskentelystä. Harva asia ärsyttää, ja asiasta riippuen suorastaan loukkaa, niin paljon, kuin muita parempana ja hyveellisempänä esiintyvä ihminen tai kokonainen instituutio, joka sitten paljastuukin olevan jotain ihan muuta. Totta puhuaksemme, meissä kaikissa on ripaus ulkokultaisuutta. Niissäkin, jotka äänekkäimmin sitä arvostelevat. Tämä on toteamus. Ei tekosyy. Parhaimmatkin meistä lankeavat joskus teeskentelyyn (Gal. 2:11-1-12). Saamme... 15