Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Paelstiinalaisten 3. intifada alkaa sunnuntaina - ajautuuko Lähi-itä sotaan?

13.5.2011 Pasi Turunen

Palestiinalaiset aikovat aloittaa 3. intifadaan, kansannousun, tänä sunnuntaina 15. toukokuuta. Järjestäjien levittämän tiedotteen mukaan satojentuhansien palestiinalaisten ”Paluukulkue” (Return procession) Israelin rajojen ylitse alkaa sunnuntaina toukokuun 15. päivänä ja ”päättyy Jaffaan, Haifaan, Lodiin, Ramleen ja Askeloniin”. Kuusikymmentäkolme vuotta sitten 15. päivänä toukokuuta Israel julistautui itsenäiseksi. Samana päivänä ympäröivien arabivaltioiden yhdistetyt armeijat aloittivat... 8

Israel haluaa rauhaa - palestiinalaiset valtion. Missä ovat rauhan todelliset jarrumiehet?

29.4.2011 Pasi Turunen

”Palestiinan kansaa ei ole olemassa. Palestiinalaisvaltion luominen on vain keino arabien yhdistämiseksi ja taistelun jatkamiseksi Israelia vastaan.” Zuheir Mohsein (1936-1979), PLO:n kokrkea- arvoinen virkailija. ------------------------------------------------------- Yhdysvaltalaisen Religions for Peace -järjestön konfliktinehkäisy- ja rauhantyön ohjelmien johtaja Antti Pentikäinen arvioi sinänsä ansiokkaassa kolumnissaan KOTIMAA –lehdessä (14.4.2011) nykypäivän rauhanvälityksen haasteita. 8

Ihmeparantumisen kokenut Jean Neil tietää itse: Jeesus on sama tänäänkin!

23.3.2011 Pasi Turunen

Jean Neil on vaatimaton englantilaisrouva. Hänen kokemassaan parantumisihmeessä ei sen sijaan ole mitään vaatimatonta: Yli 20 vuoden sairaushistorian jälkeen pyörätuolilla liikkuva invalidi, joka nousi 12 000 silminnäkijän ja videokameroiden edessä ylös ja lähti juoksemaan Jeesuksen parantavan voiman koskettaessa häntä! Olin tuntenut Neilin tapauksen jo 80-luvun lopulta lähtien, kun Reinhard Bonnken järjestön (Christ for All Nations) tuottama videodokumentaatio hänen parantumisestaan alkoi levitä... 3

Rukouskoulussa Koivukylän pysäkillä

7.3.2011 Pasi Turunen

Siihen aikaan kun opiskelin teologiaa kuljin kampukselle julkisilla. Kerran odottelin bussia keskustaan Koivukylän pysäkillä, kun paikalle hoippui pari maistissa olevaa kaveria. He tuntuivat olevan puheliaalla tuulella. Minä en. Mahtoivatko pyytää tupakkaa vai mistä juttu lähti kuitenkin liikkeelle, kun yhtäkkiä huomasin meidän juttelevan Jumalasta ja Jeesuksesta. ”Vai Jumala,” tuhahti toinen kaveri kädet syvällä taskuissa. ”Mitä sekään on mun hyväkseni koskaan tehnyt? Ei mitään.” Siinä olisi... 6

Piispainkokouksen rukouspäätös – teatteri jatkuu

19.2.2011 Pasi Turunen

Piispainkokokus julkaisi viime viikolla (9.2.) pastoraalisen ohjeen vapaamuotoisesta rukouksesta parisuhteensa rekisteröineiden kanssa ja heidän puolestaan. Piispainkokouksen ohje on outo ja kummallinen monella tapaa. Se on sekä käytännössä ja periaatteessa epäonnistunut tekele. En tiedä mistä aloittaisin. Jokainen hengellisen työn tekijä ymmärtää erikseen ohjeistamattakin, että homoseksuaalien puolesta voi rukoilla. Minäkin olen rukoillut heidän puolestaan ja kanssaan. Kyse on siitä mitä... 8

”Onko kristityillä ja muslimieilla sama Jumala?” ja kolme muuta pientä kysymystä

2.2.2011 Pasi Turunen

Ihmisillä on paljon kysymyksiä kristillisestä uskosta. Alla käsittelen lyhyesti muutamia varsin yleisiä vastaan tulevia kysymyksiä. Kuinka ihminen pelastuu? Evankeliumeissa tarjottu pelastus saattaa nykyihmisestä tuntua abstraktilta ja kaukaiselta asialta. Osaksi tämä johtuu siitä, että ihminen ei tiedosta tarvettaan tulla pelastetuksi, koska ei ymmärrä oman tilansa vakavuutta. Kuin syöpäsairas saadessaan lääkärin ensidiagnoosin hän ei lisäksi tahdo uskoa kuulemaansa epämiellyttävää totuutta... 3

Voimaa Sanasta: Ketkä kiittävät Sinua kerran taivaassa?

13.1.2011 Pasi Turunen

”Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa.” (1 Kor. 15:57-58) Huomasin tässä päivänä muutamana miettiväni millaista olisi tehdä työtä jossa ei voi epäonnistua ja onnistuminen olisi taattu. Työtä joka ei olisi turhaa. Onko sellaista työtä edes olemassa? Kyllä on. Vaivannäkö Kristuksen valtakunnan... 2

Toivon vuosi 2011 - Herran paluu häämöttää lähempänä kuin koskaan

5.1.2011 Pasi Turunen

Vuodenvaihteen suomalaislehdet listasivat kuluneen vuoden merkittävimpiä uutistapahtumia. Melkoinen saldo: Haitin maanjäristys, terrori-isku Moskovan metrossa, Islannin tuhkapilvi, Yhdysvaltojen historian pahin öljyonnettomuus Meksikonlahdella, Kreikan kuralla ollut talous ja euroalueen kriisi, helteinen kesä ja Venäjän metsäpalot, Kirgisian väkivaltaisuudet tuhansine pakolaisineen, Ruotsin prinsessa Victorian häät, 33 loukkuun jääneen chileläisen kaivosmiehen pelastuminen, Koreoiden rajalla... 8

Joulukortteihin sisältöä - hylkää joulu ilman Jeesusta!

6.12.2010 Pasi Turunen

Joulun lähestyessä on tapana muistaa läheisiä ja ystäviä joulukorteilla ja hyvän joulun toivotuksilla. Joulu tarjoaa näissä merkeissä tilaisuuden, jota ei kannata jättää käyttämättä: Tänä aikana uskosta osattomatkin ovat avoimia kuulemaan Jeesuksesta. Tavallisimpien joulukorttien sisältö vain usein on kovin ympäripyöreä: "Hyvää joulua ja Onnellista Uutta vuotta". Kaiken kaupallisen humun keskellä ihmisiltä tuppaa unohtumaan miksi joulua vietetään. Monille joulu merkitsee yleisesti ”yhdessä... 6

Nopeampi nettiyhteys ja yhteys Jumalaan

20.11.2010 Pasi Turunen

Tuoreessa TIME –lehdessä esitellään 50 vuoden 2010 parasta keksintöä. Joukkoon mahtuu tärkeitä ja vähemmän tärkeitä, mutta silti yhtä päätähuimaavia teknologisia innovaatioita: Ensimmäinen synteettinen solu, Englantia opettava robotti, laboratoriossa kehitetyt keuhkot, nopeammin kasvava lohi, iPad (tietysti), 3D bioprintteri (jolla voi "printata" vaikka sisäelimiä, usko tai älä), spray pullosta suihkutettava kangas, räjähdyksen kestävä tapetti, malarialle immuuni geenimuunneltu hyttynen sekä... 2