2017-09-08 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_19_5899-TA-kirkon-pihalla.jpg Toinen mies kysyi toiselta: - Mikä tekee sinut kristityksi? Toinen mietti vähän aikaa ja vastasi sitten: - en juo, en polta, en viettele vieraita naisia….. Toinen näytti hämmästyneeltä ja sanoi sitten: - No sitten minun hevosenikin voi olla kristitty, sekään ei tee tuommoisia? Niinpä, mutta ei... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1047/jumalan_salaisuus Patmos article
Turkka Aaltonen
8.9.2017
Turkka Aaltonen

Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.

Jumalan salaisuus

Toinen mies kysyi toiselta: - Mikä tekee sinut kristityksi? Toinen mietti vähän aikaa ja vastasi sitten: - en juo, en polta, en viettele vieraita naisia….. Toinen näytti hämmästyneeltä ja sanoi sitten: - No sitten minun hevosenikin voi olla kristitty, sekään ei tee tuommoisia? 

Niinpä, mutta ei kristillisyys ole syvimmältään tekemistä, vaan omistamista. Mutta se onkin salaisuus. Kristillisyys ei myöskään ole ensisijaisesti moraalia, käytöstapoja tai sivistystä, vaan uskoa Jeesukseen Pyhässä Hengessä.   

Jumalan sanan yksi suuri salaisuus on kätketty sen opetukseen Pyhästä Kolminaisuudesta. Vaikkei tätä sanaa sellaisena esiinnykään Raamatussa, se parhaiten kuvaa sitä sisältöä, mikä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen väliseen yhteyteen liittyy.

Nämä Jumalan kolme persoonaa liitetään aina yhteen niin kuin olisi vain yksi, vaikka onkin kolme. Kolminaisuus on ollut monelle myöskin se kompastuskivi, jonka hylkääminen on ajanut heidät harhaoppeihin ja pois Jumalan seurakunnan yhteydestä.

Paavali päättää pitkän kirjeensä tärkeään toivotukseen, joka on siunauksen toivotus Jumalan tuntemisesta. ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne” 2.Kor.13:13. Siinä hän asettaa kaikki kolme persoonaa saman arvoisiksi, yhtä merkittäviksi.

Kolminaisuus on ymmärrettävä Jumalan ilmentymänä eri tavoin ihmisten elämään historian aikana. Vanha Testamentti on Isän aikaa, jolloin Herra ilmaistaan salattuna Jumalana, jonka kasvoja ei voinut kukaan nähdä.

Pojan aika oli lyhyt pelastuksen aikajakso, jolloin Jumala ilmestyi yliluonnollisella tavalla juutalaisen miehen, Jeesuksen, muodossa ja poistui yhtä ihmeellisesti, kuin oli tullutkin.

Sen jälkeen olemme eläneet Pyhän Hengen aikaa, joka on seurakunnan armotalouskausi. Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki, joka asuu uskovassa ihmisessä ja yhdistää Jeesukseen uskovat toinen toisiinsa.

Tarvitsemme opetusta kolminaisesta Jumalasta, mutta ymmärtääksemme ja tunteaksemme Herran tarvitsemme hänet itsensä kirkastamaan tämän kaiken. Olemme täysin riippuvaisia Jumalasta, emme voi ottaa mitään, ellei hän anna. Emme selviä hetkeäkään ilman häntä.

Raamatun ilmoitus syventää meitä uskon suhteessamme häneen. Silloin huomaamme, että Jeesus ja Pyhä Henki olivat jo Vanhassa Testamentissa, Isä ja Pyhä Henki puhuvat Jeesuksen aikana ja että Isä ja Jeesus ovat läsnä seurakunnan aikana.

Kirkasta minulle, Herra, Raamatun ääressä totuutesi ja armosi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta, arvosta ja siunauksesta. Avaa mieleni käsittämään olemuksesi salaisuutta, että voisin sinua aina kiittää.

 

Kommentoi "Jumalan salaisuus"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _  __   _    _              _    _     _____   
 | |/ // | || | ||   ____    | || | ||  |__  //  
 | ' //  | || | ||  |    \\  | || | ||    / //   
 | . \\  | \\_/ ||  | [] ||  | \\_/ ||   / //__  
 |_|\_\\  \____//   |  __//   \____//   /_____|| 
 `-` --`   `---`    |_|`-`     `---`    `-----`  
                    `-`                          
 
 

Yksi kommentti "Jumalan salaisuus

Annikki Salo 11.9.2017 8.38

Hyvän blogin nimikin on osuva, sillä "Totisesti, Sinä olet salattu Jumala, Sinä Israelin Jumala, Sinä Vapahtaja" (Jes.45:15). Uskon salaisuus ei avaudu järjelle, ei teoreetikolle eikä tutkijalle, sillä Jumalan Valtakuntaa ymmärrämme vain uskon kautta (Hebr.11:3). Usko Jeesukseen on Jumalan lahja (Ef.2:8) ja siksi se on ihanin ja ihmeellisin asia, minkä ihminen voi täällä ajassa kokea ja saada omakseen. Siksi kaikessa evankeliumin työssä esirukous on tärkein, että Jumala avaisi Sanansa kautta sydämet vastaanottamaan Jumalan lahjan, uskon!