2017-11-04 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_15_7149-BLOGI_MARJA_02.jpg Kun otsikot osoittavat median käsittelevän taas kerran kristittyjen kohtaloita arabimaailmassa, odotamme pahinta. Toki tiedämme, että kolme vuotta kestänyt Isis-kalifaatin historia on jo vahvasti auringonlaskun juttu - paitsi Euroopassa ja Amerikassa, jossa kuolema kyntää neljällä renkaalla tai... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1073/kairon_suunnalla_tapahtuu_mielenkiintoista Patmos article
Marja Rantanen
4.11.2017
Marja Rantanen

Marja Rantanen on Patmos Lähetyssäätiön lähetyslääkäri.

Kairon suunnalla tapahtuu mielenkiintoista

Kun otsikot osoittavat median käsittelevän taas kerran kristittyjen kohtaloita  arabimaailmassa, odotamme pahinta.   Toki tiedämme, että kolme vuotta kestänyt Isis-kalifaatin historia on jo vahvasti auringonlaskun juttu - paitsi Euroopassa ja Amerikassa, jossa kuolema kyntää neljällä renkaalla tai isketään puukolla "korkeimman Allahin" nimissä.   Silmäni pysähtyivät uutiseen  amerikkalaisten kristittyjen vaikuttajien kohtaamisesta Egyptin presidentin kanssa - enkä ollut uskoa todeksi lukemaani.  Kuvittelin lukevani taas yhdestä suurin toivein tehdystä protestimatkasta jonkun arabimonarkin hoviin aiheena kristittyjen vainot - vaan mitä sitten luinkaan.


KAIRO, Egypti – Yhdysvalloista saapunut kristittyjen evankelikaalien delegaatio tapasi ensimmäistä kertaa historiassa Egyptin presidentin Abdel Fattah al-Sisin. Joidenkin mielestä tämä tapaaminen on merkkipaalu evankelikaalien ja tämän arabimaailman suurimman valtion välisissä suhteissa. Arviolta 90 prosenttia egyptiläisistä on muslimeita.

Presidentti al-Sisin ja evankelikaalien delegaation tapaaminen ylitti kaikki odotukset.

 

TUNNISTA TULI KOLME TUNTIA

”Olemme harvoin olleet tunnin mittaiseksi sovitussa tapaamisessa, joka on lopulta kestänyt peräti kolme tuntia. Käydyt keskustelutkin olivat lämminhenkisiä, mutkattomia ja aitoja”, kertoi Kairos Companyn perustaja Johnnie Moore CBN-uutisille. ”Kukaan ei kierrellyt. Oli kuin olisimme olleet koko elämämme parhaita ystäviä. Eilinen oli historiallinen päivä.”

Delegaatiota isännöinyt menestyskirjailija ja Lähi-idän asiantuntija Joel Rosenberg uskoo, että al-Sisi on senkaltainen johtaja, jota yleisesti ottaen kristillinen maailma tarvitsee islamilaista terrorismia vastaan käytävässä sodassa.

”Uskon, että tämä on lähtölaukaus erään arabimuslimijohtajan ja evankelikaalisen liikkeen välisille historiallisille suhteille”, Rosenberg kertoi CBN-uutisille. ”Kirjoitan fiktiivisiä kirjoja, mutta uskallan sanoa, että ellei presidentti Abdel al-Sisiä olisi olemassa, hänet täytyisi keksiä. Tarkoitan sitä, että hänellä on juuri ne ominaisuudet, joita etsimme kristillisen maailman liittolaisessa. Me etsimme ihmisiä, jotka tosissaan sanovat meille haluavansa vahvan strategisen liiton muslimiterrorismia vastaan käytävässä taistelussa. Ihmisiä, jotka vakuuttavat taistelevansa samoja liikkeitä vastaan kuin me.”

Tapaamisen aikana al-Sisi painotti islamilaista terrorismia vastaan käytävän taistelun tärkeyttä ja uskonnollisen vapauden puolustamista.

 

LUTERILAISEN HENGENUUDISTUKSEN MICHELE BACHMANN

Entinen kongressiedustaja Michele Bachmann kiitteli Egyptin presidenttiä.

”Entisenä Yhdysvaltain kongressin jäsenenä voin vakuuttaa teille, että presidentti al-Sisi on Egyptin parhaimmistoa niin poliittisella kuin sotilaallisellakin tasolla”, Bachmann totesi.  ”Jeesukseen Kristukseen uskovana olen myös erittäin ylpeä siitä, että saan olla presidentti al-Sisin liittolainen, koska hän haluaa varmistaa, että minä hänen maassaan vierailevana kristittynä voin harjoittaa uskoani ilman häirintää.”

Delegaatio tapasi kaksi vaikutusvaltaista muslimijohtajaa: egyptiläisen suurmuftin Shawki Ibrahim Abdel-Karim Allamandin ja Egyptin entisen presidentin Anwar Sadatin lesken rouva Jehan Sadatin. Juuri Anwar Sadat solmi vuonna 1979 Israelin kanssa historiallisen rauhan, joka on kestänyt jo vuosikymmeniä.

”On todella tärkeää, että teidän kaltaisenne suurenmoinen kristittyjen ryhmä voi vierailla Egyptissä ja saa kuulla, että egyptiläiset kannattavat rauhaa”, rouva Sadat totesi tervehdyspuheessaan. ”Me haluamme rakentaa maatamme ja tehdä siinä parhaamme. Haluamme rakentaa lisää sairaaloita, lisää kouluja, lisää kaikkea sellaista, mikä on hyväksi maallemme kohottaaksemme kansalaistemme elintasoa.”

Egyptillä on rikas raamatullinen historia. Egyptin faaraon tytär pelasti Mooseksen Niilistä. Se on Joosefin, israelilaisten ja exoduksen maa. Sieltä Jeesus sai turvapaikan lapsena. Israelia lukuun ottamatta Egypti mainitaan Raamatussa useammin kuin mikään muu maa. Tästä syystä nämä evankelikaaliset johtajat uskovat, että Jumalalla on aivan erityinen kutsumus tälle kansakunnalle.

 

TRI MOOREN ROHKEAT AVAUKSET

”Kristittyinä me rakastamme Egyptiä, koska Raamattu osoittaa myös Jumalan rakastavan suuresti Egyptiä”, Moore totesi. ”Se ei ole mitään yleistä koko ihmiskuntaa tai Lähi-itää syleilevää rakkautta. Raamatusta löytyy Jumalan rakkaudesta Egyptiä kohtaan aivan erityisiä jakeita ja profetioita. Jesaja 19 puhuu Egyptistä ’minun kansanani’.”

Jopa poliittisten huomioitsijoiden mielestä tapaaminen saattaa edustaa suunnanmuutosta Lähi-idässä.  Tiedetään arabivaltioissa juuri nyt käytävän keskustelua Egyptin presidentin avauksesta kristittyjen suuntaan. Tulisiko sitä seurata?   Emiraateissa - jopa Saudi-Arabiassa - otetaan askelia uuteen aikaan Israelin suhteissa.  Entä kristittyjen suhteen?

”Arabimaailmassa matkustellessani voin kokea uutta avoimuutta, uutta halua yhteistyöhön”, Moore sanoi. ”Viime vuosien kauhistuttavat tapahtumat ovat herättäneet kaikki toiset Irania ja Isistä lukuun ottamatta edes orastavan rauhan ja rinnakkaiselon ajatukselle – mutta myös  ymmärtämään, ettei vapaudessa ole pelättävää.”

 

EGYPTIN KRISTITYT JOHTAJAT OTTIVAT KANTAA

Delegaatio tapasi Egyptin evankelikaalisia johtajia. Molemmat osapuolet saivat mahdollisuuden puhua kaikesta, mitä sydämessään tunsivat.

Egyptin evankelikaalista kirkkoa johtava tohtori Andrea Zaki piti tapaamista ”suorastaan hyvin profeetallisena ja vahvasti innoittavana”.

”Se oli suurenmoinen tapaaminen. Saimme kertoa presidentillemme toiveistamme, unelmistamme ja täällä evankelikaalisia kohtaavista haasteista aina vainoja myöten: millaisena he näkevät tulevaisuuden, kuinka he voivat yhdessä muodostaa liittouman Jumalan valtakunnan edistämiseksi”, tohtori Zaki kertoi. ”Tapaaminen oli profeetallinen.”

Tri Zaki, joka on  Egyptin  koko protestanttisen yhteisön presidentti, toimii myös koptievankelikaalien sosiaalipalvelujen pääjohtajana.

”Olemme nuori, kasvava seurakunta”, hän jatkoi. ”Me luotamme Jumalaan ja työskentelemme yhdessä Jumalan valtakunnan tulemisen hyväksi. Kunnioitamme toisiamme ja kannatamme vakautta. Rakennamme Jumalan valtakuntaa kutsumalla ihmisiä Jeesuksen luokse samalla rakentaen hyvää rinnakkaiseloa ja rauhaa.”

 

EGYPTIN PRESIDENTTI PYYSI KRISTITTYJEN ESIRUKOUSTA

Kuvan ja Sanan menestyskirjailija tri Michael Youssef uskoo, että rukous Egyptin kirkon puolesta on elintärkeää.

”Toisinaan he tuntevat itsensä yksinäisiksi, ja siksi meidän on tultava tänne ja kerrottava: ’Te ette ole yksin. Me olemme teidän kanssanne. Me rukoilemme teidän puolestanne’”, Youssef kommentoi. ”Omassa seurakunnassamme me rukoilemme vainotun seurakunnan puolesta joka sunnuntai ja joka keskiviikko, emme vain kerran vuodessa. Me rukoilemme heidän puolestaan jatkuvasti ja myös tuemme heitä kaikin mahdollisin tavoin. Meidän todella täytyy rukoilla jatkuvasti täällä asuvien kristittyjen puolesta.”

Presidentti al-Sisi pyysi rukousta.

”Hän pyysi kristilliseltä yhteisöltä: ’Rukoilkaa minun puolestani. Rukoilkaa Egyptin puolesta, koska käymme jatkuvaa taistelua.’”

Delegaatio haluaa rakentaa aidon ystävyyssyysuhteen Egyptin presidentin kanssa. Joel Rosenberg pitää tätä vierailua historiallisena mahdollisuutena.

”Tämä on yksi niitä harvinaisia hetkiä ihmiskunnan olemassaolossa,  jolloin Jumala sallii Jeesuksen Kristuksen seuraajien rakentaa ystävyyssuhteita maailman johtajien kanssa ja toimia Kristuksen lähettiläinä”, hän sanoi. ”Tämä on juuri sitä, mistä apostoli Paavali puhui: olemme Valtakunnan, Kristuksen valtakunnan, lähettiläitä.  Kehotamme koko maailmaa - kaikkia ihmisiä - suostumaan sovitukseen Jumalan kanssa Kristuksen kautta.”

 

Kommentoi "Kairon suunnalla tapahtuu mielenkiintoista"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _      ___      ______   _    _     _____   
| || | ||   / _ \\   /_____// | || | ||  / ____|| 
| || | ||  / //\ \\  `____ `  | || | || / //---`' 
| \\_/ || |  ___  || /___//   | \\_/ || \ \\___   
 \____//  |_||  |_|| `__ `     \____//   \_____|| 
  `---`   `-`   `-`  /_//       `---`     `----`  
                     `-`                          
 
 

Yksi kommentti "Kairon suunnalla tapahtuu mielenkiintoista

Jukka 5.11.2017 14.16

"Presidentti al-Sisi pyysi rukousta."

On ollut hienoa seurata al-Sisin toimia ja asennetta monessa asiassa ja sydämessäni olen kokenut liikutusta jo kauan aina kun olen lukenut uutisia hänestä. Uskon, että Jumala käyttää häntä monessa asiassa tahtonsa mukaan. Siunausta Egyptille ja kaikille oikeamielisille siellä!

Julkeiksi tekee jumalaton kasvonsa, vakaiksi tekee oikeamielinen tiensä.
Sananl. 21:29