2017-11-10 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Missä on Jumala, kun väkivaltaisen taustan omaava 26-vuotias häiriintynyt asemies ryntää kirkkoon ja surmaa raakalaismaisesti lähes 30 ihmistä? Erityisen painavaksi kysymyksen tekee se, että viikko sitten baptistikirkossa Sutherland Springsin pikkukaupungissa, Teksasissa, surmansa saaneiden joukossa... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1076/mies_tappoi_26_ihmista_kirkossa_teksasissa_-_missa_oli_jumala Patmos article
Pasi Turunen
10.11.2017
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Mies tappoi 26 ihmistä kirkossa Teksasissa – Missä oli Jumala?

Missä on Jumala, kun väkivaltaisen taustan omaava 26-vuotias häiriintynyt asemies ryntää kirkkoon ja surmaa raakalaismaisesti lähes 30 ihmistä? Erityisen painavaksi kysymyksen tekee se, että viikko sitten baptistikirkossa Sutherland Springsin pikkukaupungissa, Teksasissa, surmansa saaneiden joukossa oli useita lapsia, nuorin heistä vain puolitoista vuotias. Surmansa sai myös raskaana oleva äiti sekä hänen syntymätön lapsensa. Vanhin uhreista oli 77-vuotias. 

Ampuja oli ennen tekoaan kirjoitellut Facebookiin ateistisia viestejä, joissa Jumalaan uskovia haukuttiin tyhmiksi. Raukkamaisen teon motiivina viranomaisten mukaan ei kuitenkaan ollut uskonto tai uskonnottomuus, vaan jonkinlainen kiista sukulaisten kanssa. 

Ampuja itse sai surmansa takaa-ajossa, kun kirkkoa vastapäätä asunut kivääriyhdistyksen (NRA) entinen kouluttaja laukaukset kuultuaan ryntäsi paljain jaloin kadulle ja ryhtyi pelottomaan tulitaisteluun ja takaa-ajoon ampujan kanssa haavoittaen tätä laukaustenvaihdossa vakavasti. Hieman myöhemmin ampuja surmasi itsensä pakoautoonsa.

Vastauksia etsimässä

Teko on järkyttänyt teksasilaisen pikkukaupungin asukkaita ja Yhdysvaltoja syvästi. Mediassa surmatyötä puitiin monelta kantilta.

Aina kun maailmaa järkyttää jokin uutiskynnyksen ylittävä onnettomuus tai veriteko, puhumattakaan raakalaismaisesta joukkosurmasta kirkossa, esiin nousee väistämättä ja luonnollisesti myös kysymys Jumalasta.

Seuratessani surmatyön herättämää uutisointia huomioni kiinnittyi erityisesti Fox uutisyhtiön aamuohjelmaan, jossa toimittajat haastattelivat baptistipastori Robert Jeffressiä.

Toimittajat kysyivät häneltä vilpittömästi miten tällaisen teon voi selittää kristityille ja niillekin ihmisille, jotka eivät usko Jumalaan. Missä Jumala oli tällaisen teon sattuessa? Miksi hän ei varjellut?

Pastori Jeffressin vastaus laajalti katsotussa aamulähetyksessä oli lyhykäisyydessään puhutteleva, hoitava ja maailmankatsomuksellisesti onnistunut. 

Jeffress aloittaa kertomalla kolmekymmentä vuotta sitten kohtaamastaan miehestä, joka kertoi hänelle järkyttävän tapauksen. Mies oli joutunut kesällä 1980 katsomaan vierestä, kun heidän kirkkoonsa tunkeutunut asemies ampui raakalaismaisesti hänen 11-vuotiasta tytärtä suoraan kasvoihin surmaten hänet. Mies sanoi pastori Jeffressille, että tragedian johdosta hänen uskonsa "koki kolauksen", mutta hän ei menettänyt uskoaan.

Kuinka kukaan voi selvitä jostain sellaisesta ja säilyttää uskonsa hyvään Jumalaan? 

Jeffressin mukaan joudumme aina valinnan paikalle silloin, kun joudumme tilanteeseen, jossa emme pysty sovittamaan uskoamme Jumalaan vaikeisiin olosuhteisiin, emmekä löydä vastausta miksi -kysymykseemme. Jeffress toteaa:  

”Kun joudumme tilanteeseen, jossa emme pysty sovittamaan yhteen uskoa Jumalaan ja vaikeita olosuhteitamme, olemme valinnan edessä. Voimme joko luopua uskostamme Jumalaan tai voimme luottaa edelleen Jumalaan jopa pimeydessäkin. Silloin kun huomaamme olevamme pimeydessä, emmekä näe Jumalan käsiä, voimme aina luottaa Jumalan sydämeen. Juuri näin seurakuntalaiset Sutherland Springissä tekevät nyt. Eivät he ymmärrä miksi. Ei kukaan ymmärrä. Mutta he luottavat Jumalan sydämeen.”

On silti vaikea käsittää, miten rakastava Jumala sallii tällaista tapahtuvan, toimittajat pohdiskelevat.

Pastori Jeffress kertoo kohtaavansa tämänkin kysymyksen usein ja vastaa toimittajien kysymykseen:

”Se on totta. Ja aina kun kuulen tuon kysymksen, haluan hienovaraisesti muistuttaa kysyjää siitä, mitä tapahtui 2000 vuotta sitten, kun Jumala salli – se jopa kuului Hänen suunnitelmaansa -, että Hänen omaa Poikaansa Jeesusta Kristusta kidutettiin, ja Hänet naulittiin ristiin. Ja todellakin perjantai-iltapäivänä, kun Jeesus haudattiin, näytti siltä, kuin paha olisi voittanut hyvän, mutta kolme päivää myöhemmin tyhjän haudan näkökulmasta oli varmaa, että hyvä oli voittanut pahan. Sanoisin nyt tästä tragediasta, että emme ole kuulleet tästä vielä viimeistä sanaa. Uskon, että hyvä tulee tässäkin voittamaan pahan.”

Jeffressin mukaan pahuuden kohtaaminen kutsuu meitä luottamaan Jumalaan kaikesta huolimatta, sillä usko on sitä, että ”uskoo Jumalan tekevän sen, mitä Hän on luvannut tehdä.”

Pahuutta ei tarvitse kieltää eikä vähätellä, mutta kerran, Kristuksen tullessa, paha voitetaan lopullisesti. ”Tämä on jokaisen kristityn toivo,” Jeffress päättää.

Evankeliumi tuo todellisen toivon ja lohdun pahuuden keskellä

Pasori Jeffressin keskustelu Fox yhtiön toimittajien kanssa vaikeasta kysymyksestä oli kaikessa lyhykäisyydessään mielestäni hieno esimerkki siitä, että evankeliumi Jeesuksesta antaa hyvät maailmankatsomukselliset eväät tuoda tragedioiden keskelle todellista lohtua evankeliumiin uskovalle.

Kristinuskon vastaus on maailmankatsomuksellisesti selitysvoimainen. Kristinusko kykenee asettamaan selittämättömältä tuntuvan pahuudenkin ymmärrettävällä tavalla osaksi laajempaa maailmankatsomusta ilman, että pahuutta tarvitsee kieltää tai selittää pois.

Samalla se tuo Jeesuksen Kristuksen rististä ja ylösnousemuksesta käsin toivon toivottomuudenkin keskelle ja lupauksen siitä, että pahuus voitetaan kerran lopullisesti.

Viime kädessä kristillinen vastaus pahan ongelmaan ei siis ole filosofinen vaan eskatologinen. Vastauksen ytimessä on itse julman kärsimyksen ja kuoleman kohdannut ja sen ylösnousemuksessa voittanut Jumalan Poika.

Tästä totuudesta Teksasissa surmansa saaneiden läheiset ammentavat nyt lohtua elämäänsä.

Muistakaamme suomalaisina kristittyinä heitä rukouksin.

Raukkamaisen teon tehnyt mies on mennyt omaan paikkaansa ja saa kerran iankaikkisen rangaistuksensa Jumalan edessä.

Hänen uhrinsa, niin lapset kuin vanhemmatkin, sen sijaan ovat nyt riemuitsevina kiittämässä ja ylistämässä sitä hyvää Vapahtajaa, joka kerran kuoli heidän puolestaan ja jota ylistämään ja kiittämään he olivat saapuneet tuona kohtalokkaana sunnuntaiaamuna.

Se ei suinkaan jäänyt heidän viimeisekseen. Se jatkuu nyt ikuisesti Jeesuksen ja hänen enkeliensä luona. 

KATSELE PASTORI JEFFRESSIN KOKO HAASTATTELU FOX YHTIÖN AAMUTOIMITTAJIEN KANSSA TÄSTÄ: 

 
 

Kommentoi "Mies tappoi 26 ihmistä kirkossa Teksasissa – Missä oli Jumala?"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____    _    _     _____      ___    __    __  
 |__  //  | || | ||  / ____||   / _ \\  \ \\ / // 
   / //   | || | || / //---`'  | / \ ||  \ \/ //  
  / //__  | \\_/ || \ \\___    | \_/ ||   \  //   
 /_____||  \____//   \_____||   \___//     \//    
 `-----`    `---`     `----`    `---`       `     
                                                  
 
 

7 kommenttia "Mies tappoi 26 ihmistä kirkossa Teksasissa – Missä oli Jumala?"

Eikka 10.11.2017 20.49

Viestit, joissa "Jumalaan uskovia haukutaan tyhmiksi", eivät ole ateistisia.

En tunne ainuttakaan ateistia, joka tollaseen syyllistyisi.

Devin Kelley oli Raamatun opettajana baptisti-kirkossa, joka sekin sulkee pois ateismin.

PT 10.11.2017 21.00

Devin Kelley oli ateisti, joka hänet tunteneiden mukaan FB:ssa usein tuputti ateismiaan toisille. Sitä ennen hän oli joskus aikaisemmin elämässään uskonut Jumalaan ja toiminut seurakunnassa. Tästä on useita juttuja useissa lehdissä, niin sekulaareissa kuin kristillisissä.

Itse tiedän useita ateisteja, jotka haukkuvat uskovia tyhmiksi. Mutta on paljon fiksujakin ateisteja.

http://www.gospelherald.com/articles/71572/20171106/texas-shooter-devin-kelley-atheist-whose-family-members-attended-church.htm

Mikki 11.11.2017 11.30

Yhtä hyvin voisi kysyä missä oli Jumala silloin kun islamin nimeen vannovat terroristit ajavat rekoilla ihmisten yli tai vaikkapa juutalaisia työnnettiin sarjatyönä kaasukammioihin. Realiteetti on, että henkirikokset on "kuuluneet" ihmisen toimintaan alusta asti. Ihan Raamatun alkulehdiltä löytyy kysymys: "mitä sinä olet tehnyt, veljesi veri huutaa minulle maasta".
Välillä kauheuksien tapahtuessa kuulee naiivin kysymyksen: miten tällaista voi tapahtua vielä 2000-luvulla? Tosiasia on, että ihminen ei ole tänä päivänä yhtään parempi kuin ennenkään, vain kaksinaismoralismia ja tekopyhyyttä on enemmän kuin koskaan.
Ja vielä lopuksi, eihän tämä ole mitenkään erityinen tapaus, esim. Egyptissä tapahtuneesta kirkon joukkomurhasta ei ole kauaakaan

Annikki Salo 11.11.2017 11.30

Usko Jumalaan tulee kauniisti esiin Jobin Jumala-suhteessa. Kun hänelle kerrottiin hänen raavaittensa, lampaittensa, kameliensa ja palvelijainsa tuhoamisesta ja - mikä vaikeinta: hänen lastensa kuolemasta, hän nöyrtyy maahan rukoillen ja sanoo: "Herra antoi, Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi." (Job.1:13-22).
Läpi kaikkien kovien koettelemustensa hän huusi tuskansa Jumalalle, ohi ystäviensänkin sanojen. Nuori Elihu puhui Jobille oikein Jumalasta (ll.32-37) ja niin sitten Jumala puhui ja Jobin usko vahvistui ja hänen uskonsa palkittiin. "Ei yksikään, Häneen uskoo, joudu häpeään." (Rm.9:33, 10:11, Ps.25:3). Halleluja!

Jukka Mikkola 12.11.2017 20.01

Toisten haukkuminen tyhmiksi ei tietysti vielä kerro haukkujan uskonnollisesta vakaumuksesta totuutta. Kuitenkin tiedän lukuisia tilanteita ja tapauksia, joissa ateistiksi tunnustautuvat ovat vakaumuksellisia kristittyjä haukkuneet "tyhmiksi" (eri tavoin ja sanoin ilmaisten), jopa agressiivisesti. Vihapuheeksi sitä ei jostain syystä ole kutsuttu. Akateeminen oppiarvo ei "moukkamaista" käytöstä tunnu estävän. Ovat minuakin eräät ateistit "haukkuneet" tyhmäksi, toiset ateistit taas ovat mielipiteensä sivistyneemmiin tuoneet esille, jotkut jopa vakaumusta arvostaneet. Mutta kohtuullinen mielipiteen ilmaisu sallittakoon, kielteinenkin sellainen.

Toki on niinkin, että kristillinen vakaumuskaan ei (varsinkaan sosiaalisessa mediassa) aina tee ihmisestä hyvin käyttäytyvää. Toisaalta jotkut kristityt ovat jopa "hurskaita ja suoria" ateisteja arvostaneet, vaikka eivät asioista samaa mieltä ole.

Ns. sivistyksen kerros on usein sangen ohut. Synti vaanii ovella meitä kaikkia - mitä nykyisin ei saisi ääneen sanoa (tällä sanalla). On kuitenkin hyvä muistaa, että totuus usein loukkaa, ja siksipä totuus ei sen syvimmässä merkityksessä ole yhteiskuntamme suosiossa. Kierrämme totuutta kuin kuuluisa kissa kuumaa puuroa.

Leena 12.11.2017 20.01

Olisikohan tässä vastaus kyseiseen tapahtumaan? Kun katsoo jaetta Joh.ilm. 6 jae 11 niin siinä on tieto ja niin kaiketi tapahtuu niin kuin kirjoitettu on marttyyrienkin luku tulee täyteen ja se on ilmoitettu Raamatussa ja ikävä kyllä joidenkin kohtalo on kuolla marttyyrina kuten Raamatun sana osoittaa.

Johanneksen ilmestys 6: 9 - 11
11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.

Johanneksen ilmestys 6: 9 - 11
9. Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.

Taabor 12.11.2017 20.01

Jumala on antanut ihmiselle vapaan valinnan. Ei Jumala estä ihmistä tekemästä pahaa. Ei hän missään ole sellaista sanonut. Hän on sanonut "älä tapa". Ihminen itse päättää tappaako vai ei.

Ei Jumala ole joka nurkalla kyttäämässä aikooko joku tehdä pahaa.

Ei Jumalan tehtävä ole puuttua jokaiseen pahan tekoon.

Oikeampi kysymys toimittajilta olisi "miksi maailma on niin paha".

"Miksi ihmiset eivät tottele Jumalaa"

"Miksi ampuja valitsi tappaa?"

"Miksi ihminen on paha?"