2017-11-27 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Kirkolliskokouksessa on viime aikoine koettu kummia. Viimeistä edellisellä kerralla keskeytettiin Leif Nummela ja viime kerralla teologian tohtori Niilo Räsänen. Molemmat olivat puheenvuorossaan juuri valottamassa kirkon avioliittoteologiaa Raamatun valossa. Jokainen Nummelan ja Räsäsen puheenvuorot... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1082/kirkolliskokouksesta_piispanvaaleihin_-_tanssii_susien_kanssa Patmos article
Pasi Turunen
27.11.2017
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Kirkolliskokouksesta piispanvaaleihin - Tanssii susien kanssa

Kirkolliskokouksessa on viime aikoine koettu kummia. Viimeistä edellisellä kerralla keskeytettiin Leif Nummela ja viime kerralla teologian tohtori Niilo Räsänen. Molemmat olivat puheenvuorossaan juuri valottamassa kirkon avioliittoteologiaa Raamatun valossa.

Jokainen Nummelan ja Räsäsen puheenvuorot katsellut (ne löytyvät YouTube palvelusta) voi huomata, ettei niissä ollut mitään epäkunnioittavaa tai epäkohteliasta. Kirkolliskokouksen linja on vain muuttunut vallitsevassa ilmapiirissä suvaitsemattomammaksi ja selityksiä keskeyttämisille kyllä aina löydetään jostain.

Vaikka Nummela sai vielä jatkaa puheenvuoronsa loppuun ja Räsänen sai jatkaa seuraavana päivänä, ovat tällaiset keskeytykset kirkolliskokouksessa käsittääkseni ihan uusi ja ennen kuulumaton ilmiö.

Lisäksi tällaiset puheenvuorojen keskeytykset ovat ilmeisesti toistaiseksi kohdistuneet 100 prosenttisesti Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaisen avioliittokannan edustajiin. 

Konservatiivista lipsuilua

Mutta ilmassa on toinenkin huolen aihe.

Eräät konservatiivisina pidetyt edustajat ovat ilmeisesti antaneet periksi vertaispaineelle.

Jouni Turtiaisen puheenvuoro kirkolliskokoukselle oli tässä suhteessa pettymys. Hän esitti Helanderin esitystä myötäillen, että kirkon jakaantumisen välttämiseksi kirkon sisällä voitaisiin hyväksyä sekä Raamatun mukaiset avioliitot, että siviiliviranomaisten vihkimät, mutta Raamatun vastaiset samaa sukupuolta olevien liitot. Ei hän toki näitä sanoja käyttänyt, mutta siitä oli kyse.

Turtiainen yhä henkilökohtaisesti pitää kiinni perinteisestä Raamatun mukaisesta avioliittokäsityksestä, mutta yhteyden säilyttämiseksi kirkossa hän esitti kahdenlaisen avioliittonäkemyksen hyväksymistä realistisena vaihtoehtona kirkon sisäisen kiistan ratkaisemiseksi.

Samoilla linjoilla kirkolliskokouksessa oli myös pastori Arto Antturi ja Facebookissa Eero Junkkaala ilmaisi tukensa ajatukselle yhtyden säilyttämiseksi. Heidän oma näkemyksensä avioliitosta miehen ja naisen liittona ei ole muuttunut. Hyvä niin. Mutta...

Tunnen mainitut pastorit henkilökohtaisesti vuosien ajalta ja arvostan heitä sekä heidän hengellistä työtään suuresti. Siksi olin syvästi pettynyt heidän kannanilmaisuunsa. 

Heidän esimerkkivaikutuksensa on vahingollinen juuri tällaisena hetkenä, jolloin Raamatun totuudesta kiinni pitämistä tarvittaisiin kenties enemmän kuin aikoihin. 

Ymmärrän, että hyvää tarkoittavalla kompromissilla pyritään varmistamaan konservatiivien elintila kirkossa ja yhtäältä välttämään kirkon lopullinen repeytyminen avioliittokysymysen vuoksi.

Tämä huono esimerkki heijastuu kuitenkin kauas kirkon ulkopuolellekin. Jos kerran he, niin miksei... 

Kirkko on avioliittokysymyksessä jo aikaa sitten jakautunut peruuttamattomalla tavalla. 

Periksiantamisen historia juontaa juurensa vuosien takaisiin kompromisseihin yhteisistä "rukoushetkistä" parisuhteensa rekisteröineiden samaa sukupuolta olevien parien puolesta. 

Kuvitelmat siitä, että kirkon radikaaliliberaalit suostuisivat enää mihinkään kompromissiin, kun heillä on yhteiskunnallinen aviolittolaki ja piispainkokousten rukoushetket puolellaan, ovat silkkaa  sinisilmäisyyttä. 

Turtiaisen kompromissiesitys ei siksi tietenkään tyydyttänyt sen enempää liberaaleja kuin konservatiivejakaan. Toisten mielestä kompromissi ei mene tarpeeksi pitkälle ja toisten mielestä menee liian pitkälle.

Liberaalit kirkon hajottajat aistivat kompromissihalukkuudessa vain merkin konservatiivien heikkoudesta. Koska konservatiivien omat rivit repeilevät, ei radikaalimuutosta ajavilla ole mitään tarvetta suostua esitettyihin kompromisseihin. Aika ja yhteiskunnallinen lainsäädäntö ovat heidän puolellaan, vaikkei Raamattu, josta he vähemmän piittaavat, olisikaan. 

Kaikkien kirkolliskokouskonservatiivien kannattaisi ryhdistäytyä ja Nummelan sekä Räsäsen esimerkkiä seuraten pitää kiinni Raamatusta ja puhua totuutta vallassa oleville.

Kompromissien tekeminen yhteyden nimissä on ihmeellistä siksikin, että vaikka yhteys on tärkeä kristillinen hyve, se ei ole korkein eikä luovuttamattomin silloin, kun johtajat vievät (kirkko)kansaa eksyksiin ja harhaan.

Lisäksi kyse on asiasta, joka Raamatun valossa ei juurikaan voisi olla selvempi. Samaa sukupuolta olevien seksuaaliset suhteet ja ”avioliitot” ovat vastoin luterilaista tunnustusta ja Raamatun mukaan syntiä monien muiden asioiden tavoin, joiden harjoittamisen seurauksena ihminen on vaarassa jäädä Jumalan valtakunnan ulkopuolelle ilman parannuksen tekoa (Room. 1:21-28; 1 Kor 6:9-10). 

Yhteyden edellytyksenä ei siksi voi olla konservatiivien kompromissi jumalattomuuden kanssa, vaan että liberaalit tekevät parannuksen ja luopuvat synnistä ja sen valtavirtaistamisesta Jumalan huoneissa.

Piispallista lipsumista

Arkkipiispaehdokas Espoon piispa Tapio Luoma ilmoitti MTV3:n uutisten mukaan olevansa valmis hyväksymään ja jopa vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, jos kirkolliskokous hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimiset.

Luoman kanta saattaa tulla yllätyksenä monille, koska piiispana Luoma tunnetaan julkisuudesta asiallisena ja vakuuttavana perinteisen kristinuskon ja avioliitonkin puolestapuhujana.

Nyt kuitenkin Länsiväylä –lehdestäkin saimme lukea:

Luoma kertoo pitävänsä henkilökohtaisesti avioliittoa miehen ja naisen välisenä suhteena. Jos kirkko kuitenkin alkaa vihkiä homopareja, asia ei ole Luomalle niin iso asia, etteikö hän voisi kuvitella olevansa vihkijänä.” (Länsiväylä 24.11.2017; Espoon piispa taipuu homovihkimisiin)

Mitä tällainen lausahdus oikein tarkoittaa? Mitä on sellainen ”henkilökohtaisena pitäminen”, josta ei ole valmis pitämään kiinni? Aikooko Luoma joku päivä samaa sukupuolta olevia pareja vihkiessään kenties sanoa: ”Henkilökohtaisesti pidän avioliittoa miehen ja naisen välisenä suhteena, mutta vihin teidät silti Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”.

Luoman lausahdus on verrattavissa siihen, että joku sanoisi: ”Pidän henkilökohtaisesti aborttia ja eutanasiaa tappamisena, mutta jos kirkolliskokous hyväksyy ne, olisin itse valmis tekemään niitä.”

Kuinka kristillisenä kirkkona itseään pitävä kirkko voisi hyväksyä tai siunata missään muodossa Raamatun ja Jeesuksen opetuksen kanssa ilmeisessä ristiriidassa olevan näkemyksen avioliitosta?

Sellainen olisi, kuten luterilainen edesmennyt professori Pannenberg aikanaan sanoi: Uskonpuhdistusta seuraavan luterilaisen kirkon loppu. 

Loppu häämöttää, kun jo konservatiivisinakin pidetyt tahot alkavat lipsua kannoissaan ja tanssivat susien kanssa. 

Turtiaisen, Junkkaalan ja Luoman näkemykset muistuttavat kivuliasta spagaatia, josta tulee mieleen sananlaskujen kirjan 28 luvun jae 18 vuoden 1938 käännöksen mukaan:

”Nuhteettomasti vaeltavainen saa avun,
mutta kahdella tiellä mutkittelija kerralla kaatuu.”

Eikä vuoden 1992 käännöskään samasta jakeesta aivan huono ole: ”Joka vakaasti kulkee, välttää vaarat, joka poikkeaa tieltä, kompastuu ja kaatuu.”

 

Kommentoi "Kirkolliskokouksesta piispanvaaleihin - Tanssii susien kanssa"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____     _____    __   _      ___      _____   
 / ____||  |  ___|| | || | ||   / _ \\   |__  //  
/ //---`'  | ||__   | '--' ||  | / \ ||    / //   
\ \\___    | ||__   | .--. ||  | \_/ ||   / //__  
 \_____||  |_____|| |_|| |_||   \___//   /_____|| 
  `----`   `-----`  `-`  `-`    `---`    `-----`  
                                                  
 
 

14 kommenttia "Kirkolliskokouksesta piispanvaaleihin - Tanssii susien kanssa"

Annikki Salo 27.11.2017 22.12

On todella järkyttävää, miten uskovina pidetytkin alkavat horjua "sodomian synnin" suhteen. Raamattu varoittaa synnin suosimisesta tuollakin blogissa olevalla vakavalla Raamatun lauseella.
Raamattu sanoo myös: "Kuin sekoitettu lähde ja turmeltu kaivo on vanhurskas, joka horjuu jumalattoman edessä." (San.25:26).
Jumala, Pyhä Rakkaus, loi ihmisen kuvaksensa ja kaltaiseksensa. Synnissä ei siis ole aitoa rakkautta, on vain itsekästä himoa.
Jumalan tuomio Sodoman ja Gomorran kaupungeille on vakava asia: "Ja Hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät." (2Pt.2:6).

Kirkon työntekijä 27.11.2017 22.12

Miten voisi piispa Luoma itse vihkiä samaa sukupuolta olevan parin avioliittoon, jos a) pitää sitä Raamatun vastaisena ja b) ei pidä sellaista suhdetta edes avioliittona. Haloo!!!!!!!

Eino heikkinen 27.11.2017 22.12

Näyttää siltä, että Suomen luterilainen kirkko laiva uppoaa nyt lopullisesti , ja samalla nuo kompromissi ihmiset ovat vaarassa mennä mukana. Itse ainakaan en kyseisiä henkilöitä ja heidän kaltaisiaan suosittele kenenkään hengellisesti neuvon antajaksi. Onneksi löysin erota kirkosta jo vuosia sitten , enkä koskaan ole tarvinnut katua, mitä järkeä on kuulua tommoiseen instituutioon joka tuhoaa itse itsensä toimimalla vastoin omia periaatteita, ja väittää olevansa jokin kristillinen yhteisö? Kuin käärme joka syö omaa häntäänsä.
Asia muutoin ei tietysti kuuluisi enää minulle, mutta toisaalta kuuluu! Väittää hän tämä itsensä kanssa syvässä ristiriidassa oleva puulaaki edustavansa kristinuskoa ja oikein uskonpuhdistuksen suurinta hedelmää? Koska olen kristitty edelleen, joudun omalta osalta kantamaan myötä häpeää siitä alennustilasta mihin LUT kirkko on kristinuskon yleisessä mielipiteessä vienyt!
Ymmärrän kyllä hyvin, asioita seuranneena, että kirkon liberaali siipi joita minä pidän jumalattomina ihmisinä joille Raamatun sanalla ei ole mitään merkitystä, on tämän kaiken takana. Ja että kirkossa on myös se toinen alati pienenevä joukko todellisia vakaumuksellisia kristittyjä.
Mutta miksi on näin, että jumalattomat ihmiset voivat ylipäätään toimia kristillisen kirkon , jäseninä ja jopa johtajina?
Raamatussa on kyllä selvät ohjeet uskovien seurakunnasta , sen jäsenistöstä ja järjestyksestä, jos sitä noudatettaisiin tai olisi noudatettu, niin em kaltaista kitsofreenista tilannetta kirkossa ei olisi. Minusta näyttää siltä että uskonpuhdistus on jäänyt pahasti puolitiehen, siihen varmasti olisi aihetta, tosin tuon uppoavan laivan kohdalla jo myöhäistä. Taitaa kirkko puhdistua ennemmin toisinpäin niistä jotka siellä on vielä uskonsa säilyttänyt, todennäköisesti sitä ei kohta edes kysytä, vaan tullaan erottamaan jos pysyy Raamatun linjoilla! Ehkäpä se pitääkin sitten noin käydä?

Paula Jäntti 27.11.2017 22.12

Todella surullista, että Raamatun sanasta kiinni pitävien joukko alkaa entistä enemmän vähetä! Nyt meitä "viedään kuin pässiä narussa" ja liberaalit ja paholainen nauraa.
Nyt alkaa ymmärtää, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan,että kun Hän palaa maan päälle, löytäneekö Hän enää lainkaan uskoa.
Herra meitä armahtakoon, ettei näin kävisi!
Valvotaan vaellustamme ja rukoillaan, että pysyisimme oikealla tiellä! Siihen tarvitsemme viisautta Pyhältä Hengeltä!

Joops 27.11.2017 22.12

Tästä(kin) syystä jätin EV.lut kirkkoon liittymättä takaisin kun tulin uskoon. Mitä tekee kirkolla joka yrittää ajaa kaksilla vaunuilla.

Kaikki nykymenoon kyllästyneet tulkaapa tutustumaan Suomen luterilaiseen lähetyshiippakuntaan www.lhpk.fi. Siellä pidetään Jumalan sanaa arvossa.

Kees 28.11.2017 10.06

Ei auta muuta kuin hajoamista. Toivottavasti niin, että paikallisseueakunnat voi valita, mihin kuuluu. Koska tykkään uudestisyntyneistä papistamme, uruista jne.

Jukka Laaksonen 28.11.2017 10.06

MItä ihmeen hyötyä muka olisi pelkästä muodollisesta yhteydestä kirkon sisällä, jos sen yhteyden perustana on kadottava synti, miksi Raamattu homouden luokittelee? Voihan ihmismieli etsiä yhteyttä toisiin jopa kadotuksessa, mutta se ei silti vähääkään auta tai lohduta sinne joutuneita ihmisparkoja. Kirkko tai sen jäsenyys ei pelasta ketään; ainoastaan Jeesus itse voi sen tehdä... henkilökohtainen yhteys Häneen on siis paljon tärkeämpää kuin väkinäinen yhteys kirkon eri toimijoiden välillä.

Heikki Hilvo 28.11.2017 10.06

Kompromissien kädet ruokkivat niitä susia, jotka lopulta syövät ruokkijansa.

Jukka Mikkola 28.11.2017 10.06

Väkisinkin tulee mieleen vanha sanonta "The Show must go on...".

Ehdotetut kompromissit kieltämättä herättävät ristiriitaisia ajatuksia - ja varmasti ristiriitaisa reaktioitakin. Riitely jatkunee. Saako/voiko ääneen julkisesti opettaa tunnustuksen mukaista avioliittokäsitystä - jota ei olla muuttamassa. Siis ihan vielä. Sopu on toki toivottava asiantila. Ja toki kaikki tarvitsevat evankeliumia. Mutta pelkäämpä, että tuollaiset kompromissit tyydyttävät ensisijaisesti niitä, joille kirkko on lähinnä yhteisöllis-institutionaalinen "olio". Ei tyydyttäne liberaaleja, ei konservatiiveja - mutta liberaalien on helppo ymmärtää ja julistaa tuollainen kompromissi vaillinaiseksi osavoitoksi kohti liberaalia päämääräänsä. Ja vastaavasti konservatiivit ymmärtänevät voivotella asian periksi antamisena, mutta yrittävät kuitenkin olla arkin "oksanreikävuorossa" - yhä pimeämmässä lastiruuman pohjimmaisessa osastossa.

Kirkon papeille annettaisiin "ohje": kirkollisessa virallisessa kontekstissa ollaan edustuksellisesti opillis-raamatullisia, mutta kirkon ulkopuolella "ei ole niin väliä juu". Lisääkö se kirkon uskottavuutta, ja missä merkityksessä?

On ymmärrettävää, että kirkko haluaa pitää kiinni niistä yhä vähenevistä tilaisuuksista olla läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa. Onhan kirkko ollut siunaamassa kauppakeskuksiakin. Ihmisten puolesta rukoileminenkin on tietysti tärkeää ja kristillistä. Jeesus ei muistaakseni antanut kovin hyvää ennustetta jakautuvalla valtakunnalle. Paluuta entiseen tuskin on, ainakaan inhimillisesti ajatellen. Ehdotus jakanee konservatiivit "kevytkonservatiiveihin" ja "tosikonservatiiveihin"; vastaavasti liberaalit "tosiliberaaleihin" ja "kevytliberaaleihin. Pirstoutuminen kuuluu posmoderniin... kukahan siinä mahtaa voittaa?

Harri Yli-Huita 29.11.2017 15.45

Pasi Turuselta hyvä, ajankohtainen ja asiallinen kirjoitus. Kiitos Pasi!

Tuija Ruotsalainen 29.11.2017 15.45

Näitä muita kirjoituksessa mainittuja ihmisiä en tiedä, mutta Eero Junkkaalan tiedän ja en käsitä ollenkaan... kiitos muuten hyvästä patmos postista mikä aina viikoittain tulee sähköpostiin.

Kauhistuttavaa ja vakavaa 29.11.2017 15.45

Luopumuksen merkki, josta joutuvat vastaamaan vielä Jumalan edessä - ja etenkin kun ovat papin virassa, niin kauhistuttaa, että johtavat myös muita harhaan.

Kaikkien uskovien pitää muistaa, että kerran palastettu ei ole aina pelastettu, jos ihminen valitsee lähteä pois oikealta tieltä.

Tehkäämme jokainen parannusta - tarvitsemme kaikki sitä joka päivä!

Peter 29.11.2017 15.45

Henkilökohtaisessa ( uskon ) elämässäni teen valtettavasti joskus vääriä kompromisseja. Näkyvissä asemissa olevien kannanotoilla on paljon kauaskantoisemmat seuraukset. Kirkkomme gender-humanistisena wellnes-klubina. Surullinen perspektiivi.

Reino Savola 3.12.2017 17.49

4 Raamatusta poikkeavaa piispaa nyt....häpeällistä. Luopumusta tämä on.