2018-01-21 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Olin lukenut Paavalin lyhyttä kirjettä Tiitukselle vuosikymmenia ja se oli ajan myötä alkanut tuntua niin tutulta etten enää oikein pysähtynyt edes ajattelemaan mitä siinä sanottiin. Joka kerta oli kuin olisin astunut tutuksi tulleelle metsäpolulle ja osannut tottumuksesta kulkea sen vaikka pimeässä... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1103/sanan_valossa_toivo_jeesuksessa_on_luja_ja_varma Patmos article
Pasi Turunen
21.1.2018
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Sanan valossa: Toivo Jeesuksessa on luja ja varma

Olin lukenut Paavalin lyhyttä kirjettä Tiitukselle vuosikymmenia ja se oli ajan myötä alkanut tuntua niin tutulta etten enää oikein pysähtynyt edes ajattelemaan mitä siinä sanottiin. Joka kerta oli kuin olisin astunut tutuksi tulleelle metsäpolulle ja osannut tottumuksesta kulkea sen vaikka pimeässä sen kummempia ajattelematta. 

Kunnes erään kerran kolme kohtaa kiinnittivät tekstissä huomioni, kuin kolme lyhtyä, joihin en ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota polun varressa.

Paavalin kirjeessä on näet yksi teema, joka pompahtaa tekstin lomasta kolmesti esiin: Toivo.

1. Tiit. 1:2-3 – Luvattu toivo, joka on tullut ilmi Jeesuksessa – Toivo iankaikkisesta elämästä on luja ja varma, koska sen perustus ei ole ihmisessä, eikä ajallisessa, vaan aikoja edeltävässä ikuisuudessa ja ennen kaikkea Jumalassa, joka ei voi valehdella, koska hän on itse totuus. Tämä toivo ilmoitettiin ”kun aika oli tullut” (vrt Gal. 4:4) sanassa (logos), eli Jeesuksessa (vrt. Joh. 1:1, 14, 18).

2. Tiit. 2:13 – Toivon täyttymys, kun Jeesus tulee takaisinPaavali puhuu ”autuaan toivon täyttymisestä” Kristuksen Jeesuksen ”kirkkauden ilmestyessä”. Se on viittaus Herran paluuseen (vrt Kol. 3:3). Jumalan antamalla toivolla on siis eskatologinen täyttymys. Paavalin mukaan me kristittyinä odotamme toivomme täyttymystä, Jeesusta takaisin tulevaksi.  

3. Tiit. 3:7 – Osallisuus toivosta – Kolmannen kerran toivosta lyhyessä kirjeessä kirjoittaessaan Paavali osoittaa, kuinka ihminen Jeesuksen kautta Pyhän Hengen uudestisynnyttämänä ja armosta vanhurskautettuna (3:5-6) tulee osalliseksi kohtien #1 ja 2# mukaisesta toivosta. 

Tämä on tärkeää: Jokaisessa kolmessa kohdassa on oltava tarkkana sen suhteen, että Paavali ei niissä lainkaan puhu toivosta ihmisen psykologisena ja häilyvänä mielentilana. Hänen opetuksensa kiinnekohta ei ole ihmisessä, joka toivoo, vaan Jeesuksessa, joka on varma toivo ja sen täyttymys.

Valitettavasti niin vuoden 1992, kuin aiempi, vuoden 1938, käännös ovat tässä kohden onnistuneet jossain määrin hämärtämään Paavalin alkuperäisen Kristus-keskeisen ajatuksen ihmiskeskeisemmäksi. Mutta erityisesti vuoden 1992 käännös.  Se on muuttanut esimerkiksi jakeen 1:2 ajatuksen ”toivoen odottamiseksi”, vaikka alkutekstissä ei ole odottamiseen viittaavaa sanaa lainkaan. 

Jakeen 3:7 käännös (k92 ”… niin kuin toivomme.”) on erittäin epäonnistunut (ja rk38 ”… toivon mukaan” hiukan kömpelö. Alkutekstin fokus ei näet ole toivojan subjektiivisessa toivomisessa, siinä että ”me toivomme”, vaan toivon sisällössä ja siinä, kuinka tulemme perillisiksi / osallisiksi Jumalan antaman toivon mukaisesta iankaikkisesta elämästä ja sen täyttymyksestä Jeesuksessa.

Paavali siis rohkaisee meitä ankkuroimaan toivomme Jumalan varmaan Jeesukseen, eikä omiin toiveisiin ja odotuksiin.

Samalla Paavali haluaa, että ”näitä asioita”, teroitetaan uskoville, koska osallisuus iankaikkisen elämän toivosta Jeesuksessa ja Hänen eskatologisen paluunsa odotuksen tulee innostaa meitä hyviin tekoihin, jotka ovat ihmisille hyödyllisiä (Tiit. 3:8).

Elä  tässä toivossa ja palvele Jumalaa ilolla. Jumalan antama toivo on luja ja varma. 

 

Kommentoi "Sanan valossa: Toivo Jeesuksessa on luja ja varma"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____     ______   _    _    _    _     _  _   
 /  ___||  /_   _// | \  / || | || | ||  | \| || 
| // __     -| ||-  |  \/  || | || | ||  |  ' || 
| \\_\ ||   _| ||_  | .  . || | \\_/ ||  | .  || 
 \____//   /_____// |_|\/|_||  \____//   |_|\_|| 
  `---`    `-----`  `-`  `-`    `---`    `-` -`  
                                                 
 
 

Yksi kommentti "Sanan valossa: Toivo Jeesuksessa on luja ja varma

Jukka 23.1.2018 13.59

Koko meidän uskomme perustuu siihen, että Jumala on luotettava ja sen hän on osoittanut monin tavoin pitäessään lupauksensa menneille pyhille tilanteissa, joissa kaikki inhimillinen toivominen on jo ollut turhaa ja ennenkaikkea herättäessään Jeesuksen kuolleista. Tämä juna menee taivaaseen vaikka minä vähän kompuroisinkin käytävällä tai kaataisin kahvit puserolleni. Tossuni ovat ehkä kuluneet ja hajoamassa, mutta juna vie, eikä minun muuta tarvitse kuin pysyä kyydissä. Vaikka maisemat ovat outoja, ei se haittaa, vaikka sataa, tuulee tai myrskyää, juna vie. Lepään vain penkilläni, asemilla huutelen muitakin mukaan junaan, mutta se vain vetreyttää puutuneita lihaksiani.
Ei mikään luotu, vaan hän itse on meidän toivomme, Iankaikkinen isä, Väkevä Jumala. Hänen valtakuntansa ei järky ja minulla on kansalaisuus, passi ja paperit, kaikki maksettu ja vielä enemmän, minulla on Pyhä Henki vakuutena ja sinettinä, Jumala itse minussa.