2018-02-03 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Uusi nuorisosukupolvi identifioi itsensä kaksi kertaa aikuisväestöä todennäköisemmin ateisteiksi tai seksuaalivähemmistöjen kanssa. Barna -yhtiön tekemän tuoreen mielipidetutkimuksen mukaan kristillisillä seurakunnilla on käsissään uusi haaste Z-sukupolven nuorison kanssa. Z-sukupolven... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1109/ensin_aikuisuus_sitten_ikuisuus Patmos article
Pasi Turunen
3.2.2018
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Ensin aikuisuus, sitten ikuisuus

Uusi nuorisosukupolvi identifioi itsensä kaksi kertaa aikuisväestöä todennäköisemmin ateisteiksi tai seksuaalivähemmistöjen kanssa. Barna -yhtiön tekemän tuoreen mielipidetutkimuksen mukaan kristillisillä seurakunnilla on käsissään uusi haaste Z-sukupolven nuorison kanssa.

Z-sukupolven 13-18-vuotiaista teininuorista 13 % pitää itseään ateisteina, verrattuna 6% aikuisväestöstä. He identifioituvat lisääntyvässä määrin vanhempiaan useammin ei-kristityiksi.

Samaisen tutkimuksen mukaan peräti 12 % nykyisestä teini-ikäisistä nuorista kuvailee seksuaalista suuntautumistaan joksikin muuksi, kuin heteroseksuaaliseksi. Nuorista 7% identifioi itsensä biseksuaaleiksi. 37% nuorista vastaajista piti HLBT ja sukupuoli-identiteettiin liittyviä kysymyksiä "erittäin tärkeinä" itselleen.

Tutkimuksesta kertoi Christianity Today -lehti tuoreessa numerossaan otsikolla Get Ready, Youth Group Leaders: Teens Twice as Likely to Identify as Atheist or LGBT (CT 23.1.2018)

"Yksi viidestä teinistä Barnan tutkimuksessa pitää kristinuskoa negatiivisena ja tuomitsevana. Eräitä suurimpia uskon esteitä ovat pahuuden ongelma (29%), mielikuva kristittyjen ulkokultaisuudesta (23%) sekä tieteen ja Raamatun välinen konflikti. Z-sukupolvi pitää vanhempaa sukupolvea vähemmän tiedettä ja Raamattua toisiaan täydentävinä," Christianity Todayn jutussa sanotaan.

Asenteiden ja mielikuvien muutos korreloi sen havainnon kanssa, että uusi sukupolvi viettää suhteessa merkittävästi enemmän aikaa "ruutujen" ääressä, kuin aiempi sukupolvi. 

"Yli puolet (57%) viettää aikaa laitteidensa ääressä neljä tuntia tai enemmän päivässä ja yli neljännes (26%) viettää kahdeksan tuntia tai enemmän. Baylorin yliopiston tuoreiden tutkimushavaintojen mukaan uskonnollisen yhteyden vähentyminen korreloi internetissä vietetyn ajan lisääntymisen kanssa", Cristianity Today lehdessä todetaan. 

Kyseessä on amerikkalaistutkimus, mutta globaalin tiedonvälityksen ja internetin maailmassa rohkenen varovasti ajatella sen heijastelevan englantia osaavan suomalaisnuorisonkin asenteita jossain määrin.

Missä vietät (a)ikuisuutesi?

Pari omaa spekulatiivista johtopäätöstä ja huomiota, jotka mielestäni kannattaa meilläkin ottaa huomioon, mikäli kristinuskon ja evankeliumin tulevaisuus meitä oikeasti kiinnostaa maassamme

Ensiksi, menneiden vuosien uus-ateistinen rummutus näkyy nuorisosukupolvessa nyt viiveellä. Samoin HLBT rummutus.

Toiseksi, apologetiikalla, eli uskon puolustamisella, on lisääntyvässä määrin tarvetta juuri uus-ateistisen ja HLBT propagandan heikkouksien osoittamisessa ja kristillisen uskon perusteiden perustelemisella nuorisolle.

Pelkkä seurakunnallinen kiva yhdessäolo, värikäs ja maukas karismaattinen "mousse", tai "kohdatuksi tuleminen", tai "etsijäystävällisyys" tai "Jeesus tulee pian" hehkutus eivät riitä, ellei samalla kohdata aikuistuvaa nuorisoa sillä älyllisellä tasolla, joka evankeliumin perusteisiin liittyy (...rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta mielestäsi...).

Pastorien, julistajien ja kristittyjen toimittajien on paneuduttava apologetiika kautta kristinuskon peruskysymyksiin ja nykyhaasteisiin sekä opittava käsittelemään aikuisella otteella niin ateismin kuin HLBT ja siihen liittyvän trans-ideolgian kysymyksiä osatakseen tehdä evankeliumin relevantiksi kokonaiselle sukupolvelle, jonka jalkojen alla ateismi ja HLBT agenda kaivavat maata.

Evankeliumi ei ainostaan vastaa siihen missä vietät ikuisuutesi, vaan myös siihen missä vietät aikuisuutesi. Vaikka ikuisuuskysymykset ovat evankeliumin valossa kaikkein tärkeimpiä ihmisen kannalta, ne eivät ole ensimmäisenä nuorten mielessä, koska niitä ei koeta tärkeinä. Nuorten mielessä ikuisuus saa odottaa, koska se tuntuu kaukaiselta. Aikuisuus tulee vastaan ensin. Ikuisuuskysyykset voidaan tehdä tärkeiksi, mikäli voidaan osoittaa, että kristinusko tarjoaa varteenotettavia vastauksia myös muihin kysymyksiin. 

Nuorille tulee siksi tarjota kristinuskoa, joka kestää kovaa kulutusta ja vetää puoleensa, koska se on aikuismaista ja kypsää niin hengellisesti kuin älyllisesti, on samaan aikaan haastava, ei heilu muotivirtausten mukana, vaan  tarjoaa myös pysyvyyttä ja siten osoittaa, että kristinusko antaa tukevan pohjan aikuisuuden mukanaan tuomille elämän todellisille haasteille.

Aikuisuudesta tulee tehdä houkuttelevaa ja tavoittelemisen arvoista, myös hengellisesti. Siellä nuoret joka tapauksessa tulevat viettämään loppuelämänsä. 

Kristinusko ei ole jotain mikä jätetään taakse, kun nuori aikuistuu, vaan jotain mikä ottaa nuoret turvallisesti vastaan, kun todellinen elämä kolhuineen alkaa. Ja  kun lopulta edessä häämöttää ikuisuus, Jeesus ottaa vastaan. 

 

Kommentoi "Ensin aikuisuus, sitten ikuisuus"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  ______    ______   __   __    ______            
 /_   _//  /_   _//  \ \\/ //  /_   _//   ____    
   | ||     -| ||-    \   //    -| ||-   |    \\  
  _| ||     _| ||_    / . \\    _| ||_   | [] ||  
 /__//     /_____//  /_//\_\\  /_____//  |  __//  
 `--`      `-----`   `-`  --`  `-----`   |_|`-`   
                                         `-`      
 
 

10 kommenttia "Ensin aikuisuus, sitten ikuisuus"

Ihmettelyä1 3.2.2018 14.23

Tärkeitä asioita,hyvin kirjoitettu.En aina ole samaa mieltä Turusen kanssa.Mutta miksi kuuluisi oikeamielisyyteen pyrkivää haukkua tai väittää väärän kirjoittajaksi? Hyvä Pasi Turunen ja peukut päälle!

Erkki Hänninen 4.2.2018 17.10

Loppu on lähellä. Onko tämä z-sukupolvi viimeinen sukupolvi?

Ttppii 4.2.2018 17.10

Hyvä alku. Toivotaan että järki voittaa ja uskonnon kahleet edelleenkin höltyvät.

Jukka Mikkola 7.2.2018 14.00

Todellakin: toivottavasti uskontojen ja muiden harhojen kahleet raukeavat, ja usko Tiehen, Totuuteen ja Elämään saa voiton uskonnoista, ideologioista ja siitä harhasta, että tiede olisi "kumonnut" Jumalan tai ylipäänse voisi Jumalan tehdä tarpeettomaksi. Tai siitä harhasta, että ihminen on vastuussa ainoastaa itselleen ja yhteisölle. Saati, että ihmisen vallassa olisi määritellä, mikä totuus on; tai että moraalinen todellisuus löytyisi ihmisen tai yhteisön valinnasta; siis ihmisestä itsestään tai ihmisen järjestä.

Pinnalliset asiat eivät kanna enää pinnan alla. Innostus on hyvää, jos sen takana on todellisuus, "Kristillinen hengailu", karismaattiset ilmiöt ja karismaattisuuden viehätys eivät yksistään pitkäälle kanna, jos ei sisäistetä, että Pyhä Henki on se, joka näyttä todeksi synnin, (lahja)vanhurkauden ja tuomion. Muut tulevat sitten ehkä lisukkeeksi.

IlkkaT.O. 7.2.2018 14.00

Ainoa mahdollisuus vielä tavoittaa "kadonnut sukupolvi" on Jumalan voiman, Pyhän Hengen voiman lankeamisessa kansakunnan ylle. Se ei tule Turusenkin mainitsemilla "vippaskonsteilla" ja hienoilla ohjelmilla vaan nöyrän rukouksen ja Jumalan etsimisen kautta; somekin käy tämän sanoman levittämiseen mainiosti.
Ketkä ovat vastuussa seurakunnissamme ja kirkoissamme viimeisten vuosikymmenten aikaisesta löysäilystä Jumalan sanan totuudellisen opetuksen ja julistuksen suhteen, niin, että seurauksena on julistusta korvasyyhyyn? Ketkä meillä ovat seurakuntien johdossa, paimenet vai palkkalaiset? Molempina oleminen ei onnistu, sillä hedelmistään puu tunnetaan. Eikä palkkalaisesta voi tulla paimenta, mutta paimesta kylläkin palkkalainen, valitettavasti. Mutta Jumala, joka on armosta rikas, voi antaa mielenmuutoksen!
Jeesuksen Kristuksen nimessä on edelleenkin muuttava ja parantava voima, joka johtaa niin lampaat kuin paimenetkin parannuksen tekoon ja Jumalan voiman kokemiseen ensirakkauden tulessa.
Milloin viimeksi olet kuullut pappisi/paimenesi julistavan hedelmästä, jota kukin puu, myös seurakunta-puu tuottaa? Entä kuivien, kuolleiden oksien karsimisesta? Rehellisellä vastauksella ja sen ilmoittamisella julistajalle olisi merkittävä askel kohti tervettä Jumalan puutarhan hoitoa.

UTR 7.2.2018 14.00

Eikö olisi loogista, että kristinuskon viestiä tarkasteltaisiin myös, eikä vain pidettäisi liberaalimpaa kehitystä jonain jota tulisi vastustaa ja joka tulisi nähdä vihollisena?

Kristinusko on uudistunut monesti historiassa, esimerkiksi naisten aseman, ”vääräuskoisten” kohtelun tai avioeron suhteen. Miksei kristinusko voisi myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohdalla tarkastella sen tärkeimpiä oppeja rakkaudesta, välittämisestä ja kunnioittamisesta sen sijaan, että takerrutaan pieniin anekdootteihin ja niillä perustellaan HLBT-vihaa? Kirkko on katsonut vanhentuneiksi monia asioita, joista Raamatussa mainitaan paljon homoseksuaalisuutta useammin, enkä ole nähnyt konservatiivien vaativan niiden osalta paluuta tiukempaan, kirjaimellisempaan Raamatun tulkintaan.

Ehkäpä se onkin se liberaalimpi, ymmärtäväisempi ja lähimmäisenrakkaudessaan vahvempi sukupolvi joka takaa kristinuskon säilymisen ja kristinuskon suurin uhka onkin omia ennakkoluulojaan kristinuskolla perustelevat, ahdasmieliset konservatiivit, jotka vieraannuttavat ihmisiä kristinuskosta ja kirkosta?

Mikki 8.2.2018 9.38

Ateismi luultavasti lisääntyy mutta samalla lisääntyy myös aatteellinen problematiikka joka on jo nyt näkyvillä: esimerkkinä tästä ovat homoavioliitot ja niiden kirkollinen vihkiminen. Moni nuori ei halua olla kirkon kanssa tekemisissä koska sanoma on niin vanhanaikainen. Samaan aikaan moni samoista nuorista kuitenkin vaatii kirkkoa lähimmäisen rakkauden nimissä vihkimään homoja. Tämä siis vain 1 esimerkki. Näennäisestä kristillisyydestä etääntymisestä peruskysymykset pysyvät kuitenkin samoina koska ihmiset kokevat monenlaisia, yllättäviäkin elämäntilanteita ja lopulta myös kuolema tulee jokaisen kohdalle.

Naispappeutta vastustava nainen 17.2.2018 16.10

Luopumus on profetoitu Raamatussa tapahtuvaksi. Laittomuuden ihminen nousee esiin.

Kuitenkin myös nuorissa on heitä, jotka yhä enemmän janoavat aitoa ja alkuperäistä sanomaa, sellaisena kuin evankeliumia saarnattiin ja eteenpäin vietiin alkuseurakunnassa. Toisaalta on myös eläkeläisiä, jotka koko ikänsä ovat odottaneet liberaalimpaa teologiaa, kamppailleet sen puolesta ja yrittäneet käyttää (tekosyynäkin) nuoria, jotka ”vanhanaikainen” saarnatyyli karkottaa.

Todellisten Jeesuksen seuraajien joukko ehkä suhteessa todellakin pienenee. Nuoria aikuisia tulee kuitenkin ”telmintävuosien” jälkeen uskoon rytinällä. Todelliset seuraajat janoavat oikeaa hengen ravintoa, ei suodateltua ja laimennettua sanomaa.

On vielä meitä naisiakin (ennen enemmän tai vähemmän feministeiksikin luokiteltavissa olleita), jotka todella aikuistuttuamme olemme tulleet siihen tulokseen, että naispappeutta ei pitäisi hyväksyä. Olen kuullut aiheesta kaksi hyvää puhetta (toisen miespastorilta ja toisen naisevankelistalta). Mitä enemmän olen naispappien saarnoja kuullut, sitä varmemmaksi olen tullut siitä, ettei tehtävä näytä naiselle sopivan. Valitettavan helposti pahinta eksytystä kuullaan naisen suusta.

Itse olisin todellakin valmis menemään huomattavasti konservatiivisempaan suuntaan. Suurin osa uskosta osattomista nuorista aikuisista ja varsinkin teineistä tuskin tätä ymmärtää. Heillä on vähintäänkin kapinavaihe, jossa kysellään: ”Ei kait Jumala sentään ole sanonut...” ja halutaan muokata Raamatun sanomaa oman mielen mukaan.

Kaikki he, joiden nimi löytyy Elämän kirjasta, tulevat kyllä ennemmin tai myöhemmin käsittämään, että yksin Jeesus on tie, totuus ja elämä eikä Jumalan Sanan vääristely auta ketään - kaikkein vähiten vääristelijää itseään.

Polulle takaisin kavunnut 17.2.2018 16.10

Gallupissa nuoret kapinalliset saattavat myös tahallaan vastata järkytystä herättävällä tavalla (itse olen joskus teininä näin toiminut).

Oikeaa ja todellista nuorten ajattelua voi olla todella vaikea saada tietää, mutta tokihan jotain yhteiskunnan muutostuulia mielipidetiedustelut aina kuvastavat. Arvoliberaali HLBT-rummutus on lyönyt itsensä läpi enemmän tai vähemmän odotusarvojen mukaisesti.

Muinaisen Rooman valtakunnan rappiomoraali on toisin paikoin päihitetty jo nyt (lainsäädäntö), mutta joillakin osa-alueilla (tai tarkastelutavoilla katsottuna) rappio ei ole vielä edes saavuttanut muinaista tasoa (eläin- ja lapsiporno - Euroopassa näitä vielä paheksuu raskaasti sekä kansa että laki).

Todellisuudessa kansa paheksuu kyllä myös HLBT-rummutusta, mutta tätä eivät kaikki näe valtamedian ollessa mukana äänekkäiden rummuttajien joukossa.

Kuten Turusen (ja monien muiden) Raamatulle uskollisten teologien puheista ja kirjoituksista on käynyt perustellusti selville, ei HLBT-suhteiden hyväksymisellä kirkossa virallistettaviksi tai siunattaviksi ole yhtään mitään tekemistä lähimmäisen rakkauden kanssa. Se on vain löyhä ja ontuva tekosyy.

Myöskään nuoria uusia seurakuntalaisia ei saada yhtään enempää tähän suuntaan menevillä uudistuksilla. Päinvastoin, sitten menetetään suurin osa entisistäkin jäsenistä!

Nuoria ei kiinnosta suolattomat ja valottomat, maailmoja syleilevät vätyssaarnat - eikä heitä kiinnosta modernius - sitä löytyy jokaisen kotoa ja muualta ympäristöstä. Ennemmin - jos ei aito Jeesuksen evankeliumi heitä tavoita - vetää heitä puoleensa ikivanha pimeyden sanoma, ihan myös vanhoissa ja vanhanaikaisissa kuorissaan.

He kääntyvät radikaali-islamiin, tutustuvat idänuskontoihin, innostuvat noituudesta ja luonnonuskonnoista. Taas kiinnostaa myös spiritismin peluu jne. Joku toki tahtoo olla hyvän puolella mutta harhautuu wiccalaisuuteen, ns. valkoiseen noituuteen.

Harhaoppeja löytyy joka lähtöön, jotkut toki valitsevat ateismin ja evoluution rakkaimmaksi uskonnokseen, mikä ei tietenkään ole ihme vuosikymmenien yhteiskunnallisen aivopesun huomioon ottaen.

Osa ateisteista on soluttautunut kirkkoon, ja yrittää oppia ”modernisoimalla” tuhota sen. Tämä voi olla heille uutta. Mutta hapatus on samaa vanhaa juurta, joka oli olemassa jo Jeesuksen päivinä eri muodoissaan ja jonka nykymuodoista Hän itse meitä kovasti varoitteli.

Jukka 17.2.2018 16.10

"Nuorten mielessä ikuisuus saa odottaa, koska se tuntuu kaukaiselta. "

Olen samaa mieltä Pasin kanssa, että kristillisen elämän tulee tarjota elämisen arvoinen elämä, niin ettei tarvitse lähteä etsimään sitä muualta. Tahtoisin kuitenkin painottaa toistakin näkökulmaa: Tämä maailma on hajoamassa, Jumala itse on luvannut sen järkyttää ja on jo aloittanut sen ja läjivuosina, uskon niin, etenemme jyhä syvemmälle järkytykseen. Uskon, että tässä on Jumalan viisaus nuorille. Elämä järkkyy, maailma järkkyy ja nuorten on yhä vaikeampi rakentaa elämäänsä järkevästi, sillä tuntuu ettei tulevaisuutta ole. Jumalan sanan mukaan tuleekin, ja taitaa ollakin jo, sukupolvi, jolla ei ole tulevaisuutta, niin raalta kuin tämä kuulostaakin, sukupolvi joka joutuu laittamaan toivonsa jo nuorena ikuisuuteen, sillä se on matkalla kohti tuomiota ja tuhoa. Kauheaako? Kyllä. Tottako? Kyllä. Toisaalta tämä sukupolvi saa elää ehkä maailmanhistorian ihmeellisintä aikaa, joka huipentuu Jeesuksen tuloon omilleen ja hänen paluuseensa. "Söivät, joivat, naivat ja naittivat" eli nauttivat elämästä Nooan aikana ja niin on oleva hänen paluunsa aattona. Missä on ikuisuus, ainoa toivo tälle sukupolvelle, siis Hän, joka on ikuinen. Hän on toivo rikkinäiselle, hylätylle ja hyväksikäytetylle, jota niin moni nuori tänä päivänä on. Hän nostaa tämän elämän uudelle tasolle, mutta ennenkaikkea antaa ikuisen ja yltäkylläisen elämän, joka ei järky. Ei järky! Halleluja. Uskon, että tämä sukupolvi, siis osa siitä, tulee löytämään tämän toivon rikkinäiseen elämäänsä ja toivon, että nekin, jotka pystyvät ehjään elämään, kiinnittäisivät katseensa ensisijaisesti tähän autuaalliseen toivoon. Iankaikkinen valtakunta ilmestyy ja me saamme olla osa sitä jo nyt ja tässä!
Nuoret, teidän sydämienne revitään ja järkytetään, mutta ei siksi, että tulisitte toivottomoksi, vaan siksi, että panisitte toivonne parempaan, ainoaan kestävään. Ette voi säästää elämäänne, mutta se ei ole loppu vaan "Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen." ja nyt on tullut aika, jolloin oman elämänsä pelastaminen, siis näissä maallisissa puitteissa, on yhä tyhmempää. Mutta Jeesus antaa kuitenkin täyden ja merkityksellisen elämän jo nyt elettäväksi ja joka siihen tarttuu ei ikinä huku.