2018-03-10 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg "Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut" (Room. 8:28, KR-38). Paavalin sana on tuonut lohtua monelle vaikeuksien kanssa kamppaileville. Toiset se on saattanut hämminkiin: Miten kokemani... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1119/miten_jumala_voi_vaikuttaa_kaikki_parhaakseni_jos_kuitenkin_minulle_tapahtuu_pahaa Patmos article
Pasi Turunen
10.3.2018
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Miten Jumala voi vaikuttaa kaikki parhaakseni, jos kuitenkin minulle tapahtuu pahaa?

”Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut” (Room. 8:28, KR-38). 

Paavalin sana on tuonut lohtua monelle vaikeuksien kanssa kamppaileville. Toiset se on saattanut hämminkiin: Miten kokemani vastoinkäymiset voivat koitua parhaakseni?

Paavali ei sano, että kaikki mitä meille tapahtuu on hyvää.Tosin hän ei myöskään sano, että meille ei koskaan tapahdu mitään hyvää ja parempi olisi varautua vain pahaan.

Mutta ettei Kristuksen omille voisi sattua mitään pahaa, vaan ainoastaan hyvää, ei sisälly mainittuun jakeeseen. 

Myöhemmin samassa luvussa Paavali päinvastoin kuvailee Kristuksen omien kohtaamaa tuskaa, ahdistusta, vainoa, vaaroja sekä muita mahdollisia vastoinkäymisiä.

Paavali ei myöskään sano, että kaikki mitä maailmassa tapahtuu koituu lopulta joka ikisen ihmisen parhaaksi erotuksetta. 

”Mitä se hyödyttäisi ihmistä vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon”, lausui Jeesus.

Kaikki, oli se hyvää tai pahaa, sen sijaan vaikuttaa yhdessä (synergei) niiden parhaaksi, jotka Jumala on kutsunut Kristuksessa omikseen. 

Mutta miten ihmeessä kaikki voi tällä tavalla vaikuttaa kristityn parhaaksi? 

Ensiksi on määriteltävä mikä on se ”hyvä” tai ”paras”, josta Raamattu puhuu. 

Ihmisen näkökulmasta ”hyvää” voi olla nautinto, menestys ja onnellisuus, hyvät olot ja hyvä terveys. 

Nämä ovat eittämättä hyviä asioita meidän näkökulmastamme.

Kuitenkaan Jumala ei ole luvannut maksimoida meidän nautintoamme ja menestystämme tässä ajassa. 

Paavalihan kirjoittaa samassa luvussa 8 kristittyjä kohtaavasta vastoinkäymisistä. Lisäksi Paavali sanoo: ”Jumalan valtakuntaan meidän on mentävä monen ahdingon kautta” (Apt. 14:22). 

Sen sijaan Paavali rohkaisee sanomalla, että mikään kristittyä kohtaavista vastoinkäymisistä ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Raamatun mukaan Jumala on hyvä. Hän on suurinta ja parasta mitä koko maailmankaikkeudessa on. Hänen yläpuolellaan ei ole mitään suurempaa tai parempaa. Sitä on olla Jumala. 

Kun siis Jumala antaa meille parasta mitä on olemassa, hän antaa itsensä. 

Hän toimii tosi parhaaksemme tehdessään kaikkensa, jotta tulisimme osallisiksi siitä mikä on kaikkein parasta koko maailmassa – Hänestä itsestään! 

Onko Jumala siis itsekäs? Ei. Itsekäs on sellainen, joka kuvittelee olevansa muita parempi ja ajattelee vain omaa etuaan. Mutta entä jos ihan oikeasti on kaikkia parempi? 

Jos Jumala lakkaisi pitämästä itseään kaikkein parhaimpana mitä on olemassa, Jumala ei pysyisi totuudessa.

Jumala ei ole väärässä ajatellessaan olevansa parasta ja suurinta mitä kaikkeudesta löytyy, sillä Hän on sitä. Hän on kaikkeuden luoja ja valtias, jonka yläpuolella ei ole ketään suurempaa tai mahtavampaa, ihanampaa, parempaa tai kauniimpaa. 

Lisäksi Jumala ei ajattele vain omaa etuaan. Kristuksessa hän haluaa jakaa luoduilleen täysin ansiotta kaikkein parasta, mitä maailmankaikkeudesta löytyy, Itsensä.

Jopa sellainen ahdinko, joka saattaa olla Jumalan kuritusta kristityn elämässä, ei anna syytä epätoivoon. Sillä on sama päämäärä: "Jumalan kuritus koituu meidän todelliseksi parhaaksemme: me pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään" (Hepr. 12:10).

Kun siis Paavali puhuu siitä, että Jumala saa kaikki asiat yhdessä vaikuttamaan niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, hän ei tarkoita vain jotain ajallista katoavaa hyvää, vaan kaikkein parasta ja korkeinta hyvää mitä ihmiselle on tarjolla – osallisuus Jumalan rakkaudesta Kristuksessa.

Jumala huolehtii siitä, että edes vastoinkäymiset, ahdistus ja vaarat eivät voi erottaa meitä hänestä, vaan ne päinvastoin yhdessä vaikuttavat meidän parhaaksemme.

Jokainen Raamattua lukenut muistaa varmasti Jobin tapauksen. Kaikki hänen kokemansa vastoinkäymiset huipentuivat Jumalan suuruuden kohtaamiseen. Se antoi Jobille aivan uuden näkökulman todellisuuteen:

Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton sinun toteuttaa … Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut." (Job. 42:1, 5).

Meille saattaa jäädä tässä elämässä kipeäksi salaisuudeksi se miten jokin tietty vastoinkäyminen vaikuttaa parhaaksemme, kun siltä ei kerta kaikkiaan yhtään tunnu. Mutta Jumala itse sanassaan vakuuttaa, että näin on. Siksi ”me tiedämme”, että kaikki vaikuttaa Jumalan lasten parhaaksi. Parasta on Jumalan tunteminen ja yhteys Hänen kanssaan Jeesuksen kautta. Hänen rakkaudestaan ei mikään vastoinkäyminen voi meitä erottaa. 

 

Kommentoi "Miten Jumala voi vaikuttaa kaikki parhaakseni, jos kuitenkin minulle tapahtuu pahaa?"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _      ___     __   _    _    _     _  __  
| || | ||   / _ \\  | || | || | || | ||  | |/ // 
| || | ||  / //\ \\ | '--' || | || | ||  | ' //  
| \\_/ || |  ___  ||| .--. || | \\_/ ||  | . \\  
 \____//  |_||  |_|||_|| |_||  \____//   |_|\_\\ 
  `---`   `-`   `-` `-`  `-`    `---`    `-` --` 
                                                 
 
 

5 kommenttia "Miten Jumala voi vaikuttaa kaikki parhaakseni, jos kuitenkin minulle tapahtuu pahaa?"

Jukka 17.3.2018 12.13

Kärsimys on sellaista, että sitä kokiessa on vaikea nähdä siinä mitään hyvää, kuitenkin Jumala käyttää kärsimystä yhtenä siunauksen välikappaleena, jos vain haluamme omistaa niitä rikkauksia, mitä vain syvyydestä voi löytää, sellaista Jumalan tuntemista, mitä voi oppia ainoastaan pimeydessä, tehdäkseen meistä ruhtinaita veljiemme joukossa.

" Ja Joosefista hän sanoi: "Herra siunatkoon hänen maansa kalleimmalla, kasteella, joka tulee taivaasta, kalleimmalla, mikä tulee syvyydestä alhaalta,
kalleimmalla, minkä aurinko antaa, kalleimmalla, minkä kuun vaiheet tuottavat,
kalleimmalla, mikä tulee ikuisten vuorien huipuilta, kalleimmalla, mikä tulee ikikukkuloilta,
kalleimmalla, minkä maa kasvaa, ja kaikella, mitä siinä on, ja mielisuosiollaan, hän, joka pensaassa asui. Ne laskeutukoot Joosefin pään päälle, hänen päälaellensa, hänen, joka on ruhtinas veljiensä joukossa."
5. Mooseksen kirja 33:13-16

Veijo Rinkinen 17.3.2018 12.13

Sana kaikki pitää sisällään kaiken sen millä Jumala omiaan kohtelee niin hyvässä kuin pahassakin.Olen itse tällä hetkellä hengellisessä erämaassa mutta sinnittelen siinä uskomalla Jumalan lupauksiin ja siihen,että tilanne ei voi jatkua loputtomiin.Sielunvihollinen toki on tällaisessa tilanteessa erittäin aktiivinen ja tuo ajatuksiini uskomattoman omituisia juttuja.Onneksi vetoaminen Jeesukseen ja Hänen nimensä auktoriteettiin auttaa.Koen olevani keskellä henkivaltojen taistelua mutta uskon,että KAIKKI yhdessä vaikuttaa...

Pirkko-Liisa Lahti 17.3.2018 12.13

Olen aivan epätoivoinen...kun olen huutanut Jumalaa näiden kärsimysten keskellä...vaskea taivas...en pysty enää nukkumaankaan..kun tämä tuska on niin suuri...Toivon kuolemaa vain...

Leena Hietamäki 17.3.2018 12.13

Suoritin erääseen tutkintoon liittyvät työt (reilu vuosi) srk (vapaa suunta) johon vielä kuulun. Loppuvaiheessa huomasin olevani "narsistin" kynsissä, jos tein pienenkin asian yksin siitä nousi meteli.
Yritin tuoda epäkohtia kohteliaasti esille, mutta minua ei kuunnella lainkaan.
Eräältä taholta todettiin, että jos eroan ko. srk menee elämästä Jumalan siunaus. Ymmärrän kyllä, että srk tulee pitäytyä Jumalan sanassa.
Mutta ovatko ne yksiköitä, joissa minkäänlaista kritiikkiä ei saa tuoda esiin?
(Ja minä luulin voimani palvella seurakuntaani- täydellä innolla. Valtion palkkatuen vuoksi se ei olisi edes maksanut srk mitään ja seurakuntamme on isohko.)
Tunnen olevani srk taholta jonkinlainen "hylkiö" jos tuollaista sanaa saa käyttää. Toivon saavani Jumalalta voimaa kestää tämän kaiken yli.
(Kukaan ei ole täydellinen, mutta lähimmäisen kohtelu srk tulisi olla Raamatun mukaista?
Nyt etsimme mieheni kanssa uutta srk kotia, ilman "kuppikuntia".

Annikki Salo 17.3.2018 12.13

Jumalan Sana totetuu aina parhaaksemme, sillä Vanhurskas Taivaan Isämme antaa lapsilleen vain hyviä lahjoja.
Aikoinaan yo-kirjoitusten jälkeen pyrin opiskelemaan, mutta en päässyt Helsinkiin, johon hain, vaan Turkuun. Siinä oli siunaus, sillä Turussa tutustuin Matin kanssa ja avioiduimme. Sitä rakkauden onnea on riittänyt jo 54v, kunnia Jumalalle!
Eräs ihminen seurakunnassa levitti valheellisia juttuja minusta. Kysyin Jumalalta; kuinka Hän sen sallii. Hän vastasi: "Kiitä jokaisesta nöyryytyksestä!" Siinä oli todella kiitoksen syytä, sillä itse emme voi itseämme ristiinnaulita; sen tekevät toiset.