2018-05-30 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_24_7258-RT_profiili.jpg Oletko kuullut uskovaisen ja täysraittiin kodin pojasta, joka päätyi varuskuntaan suorittamaan asevelvollisuuttaan? Vääpeliä harmitti se, että pojalla, joka ei kiroillut eikä tupakoinut, tuntui kaiken lisäksi olevan raamatunlause jokaiseen tilanteeseen. Ronskeista tavoistaan tunnettu vääpeli mietti... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1148/raamatunlause_kaikkiin_tilanteisiin Patmos article
Reijo Telaranta
30.5.2018
Reijo Telaranta

Patmos Lähetyssäätiön hallituksen puheenjohtaja, talousneuvos Reijo Telaranta on ollut toimittajana ja päätoimittajana useissa isoissa lehtitaloissa. Vuonna 2005 hän jäi eläkkeelle Kotimaa-konsernin toimitusjohtajan tehtävästä. Hän on myös toiminut Hengen uudistus kirkossamme ry:n hallituksen puheenjohtajana. Reijon verkkosivut löytyvät osoitteesta www.reijotelaranta.fi (Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin Patmos-blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.)

Raamatunlause kaikkiin tilanteisiin

Oletko kuullut uskovaisen ja täysraittiin kodin pojasta, joka päätyi varuskuntaan suorittamaan asevelvollisuuttaan? Vääpeliä harmitti se, että pojalla, joka ei kiroillut eikä tupakoinut, tuntui kaiken lisäksi olevan raamatunlause jokaiseen tilanteeseen.

Ronskeista tavoistaan tunnettu vääpeli mietti pitkään, miten voisi jotenkin näpäyttää tuota ärsyttävää poikaa. Viimein hän keksi mielestään oivallisen tavan. Hän komensi varusmiehen tarjoilemaan aliupseerikerholle.

Puolen yön aikoihin meno kerholla oli jo aika vauhdikasta. Meteli oli kova, kirosanoja lenteli ja ilma oli tupakansavusta sakeaa. Äkkiä ovesta, joka oli lämpimänä kesäiltana jätetty avoimeksi, säntäsi sisälle valtavan iso emakko. Se oli karannut läheisestä sikalasta ja hakeutunut ruuan tuoksun houkuttelemana epäröimättä kohti aliupseerikerhoa.

Sisällä syntyi valtava hämminki ja meteli. Pöytiä kaatui ja tuolit lentelivät, kun sikaa ryhdyttiin karkottamaan ulos. Kun sika oli viimein saatu pois, vääpeli huusi sekasorron yli uskovalle varusmiehelle: ”No, alokas Johansson, tähän tilanteeseen teillä ei varmasti ole sopivaa raamatunlausetta!”

Varusmies kopsautti kantapäät yhteen ja vastasi: ”Kyllä on, herra vääpeli. ’Hän tuli omiensa keskelle, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan’. Johannes 1:11.”

Raamattu on todella ihmeellinen kirja. Vaikka sen lukisi kuinka moneen kertaan, niin jokaisella kerralla sen teksi avautuu lukijalle uusilla ja hengellistä elämää rakentavilla ja joskus jopa perin yllättävilläkin tavoilla.

Tällä hetkellä koko Raamattu on käännetty yhteensä 674 kielelle, joita puhuu 5,4 miljardia ihmistä. Jopa 81 prosenttia maailman väestöstä voi jo lukea Raamattua omalla kielellään.

Mutta onko Raamattu totta? Onko se Pyhän Hengen inspiroimaa Jumalan sanaa, vai pelkästään eri aikoina eläneiden ihmisten kirjoittamia käsityksiä elämästä ja Jumalasta?

Josh McDowell ehdottaa kirjassaan tuon tärkeän kysymyksen ratkaisemista pienellä kokeella:

”Poimitaan kymmenen ihmistä, jotka asuinpaikkansa, koulutuksensa, kielensä sekä muiden taustatekijöidensä osalta ovat mahdollisimman samanlaisia. Kaikille annetaan sen jälkeen tehtäväksi kirjoittaa näkemyksensä jostain tärkeästä kysymyksestä, vaikkapa siitä, mikä on elämän tarkoitus."

"Kun kaikki ovat saaneet tehtävän suoritetuksi, Paperit kootaan ja tekstejä vertaillaan keskenään. Millaisia havaintoja arvelette meidän voivan silloin tehdä? Melkoisella varmuudella tekstit olisivat hyvin erilaisia, monin osin jopa ristiriitaisia.

Raamattua ei ole kirjoittanut kymmenen vaan yli neljäkymmentä kirjoittajaa. Raamattua ei kirjoitettu yhden sukupolven vaan noin 1500 vuoden aikana. Kirjoittajilla ei ollut samaa koulutusta, ei samaa kulttuuria eikä samaa kieltä. He olivat kolmelta mantereelta, kolmen eri kielen edustajia, eivätkä he käsitelleet vain yhtä ainoaa kysymystä vaan satoja erilaisia asioita.

Tästä huolimatta Raamattu on kokonaisuus, jossa on syvä tasapaino ja läpi koko kirjan kulkeva perusajatus. Tässä on väkevä todistus siitä, että Raamattu on syntynyt Jumalan Pyhän Hengen inspiroimana."

Näihin McDowelin perusteluihin Raamatun ainutlaatuisuudesta ja luotettavuudesta on helppoa yhtyä. Ilman Raamattua ei voi olla elävää uskoa, seurakuntaa eikä kirkkoa. Ja toisin päin: Raamatusta lipsuminen tuhoaa, elävän uskon, seurakunnan ja kirkon.

Kanadan suurimpiin kuuluva protestanttinen kirkko päätti 1960-luvulla uudistua. Se arveli tavoittavansa ihmisiä parhaiten korostamalla liberaaleja eli vapaamielisiä arvoja. Perinteiset uskonkysymykset, synti, parannuksenteko ja Raamatussa kerrotut ihmeet se halusi siirtää sivuun.

Seuraus oli jotain aivan muuta kuin mitä oli odotettu. Kirkko näivettyi menettäen 60 prosenttia jäsenistään. Kun ihmiset eivät enää saaneet Raamattuun perustuvaa hengellistä ravintoa ja opetusta, he lähtivät etsimään vastausta Jumala-kaipuuseensa jostain muualta.

Raamatun sanan esillä pitäminen ja siihen yhä uudelleen ja uudelleen palaaminen ovat jokaiselle Jeesukseen uskovalle elämän ja kuoleman kysymys. Kun me pidämme siitä kiinni, me ”emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita”, kuten Paavali asian hienosti ilmaisee.

Tarinan reippaan varusmiehen tavoin myös meidän on oltava Pietarin neuvon mukaan aina ”valmiita antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin meidän toivomme perustuu.” (1.Piet.3:15)

Jumalan siunausta ja rauhaa sinulle, kallis ystäväni!

 

Kommentoi "Raamatunlause kaikkiin tilanteisiin"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____    __   __     _____   __   __   ______   
 / ____||  \ \\/ //   / ___//  \ \\/ // |      \\ 
/ //---`'   \ ` //    \___ \\   \ ` //  |  --  // 
\ \\___      | ||     /    //    | ||   |  --  \\ 
 \_____||    |_||    /____//     |_||   |______// 
  `----`     `-`'   `-----`      `-`'   `------`  
                                                  
 
 

Ei kommentteja "Raamatunlause kaikkiin tilanteisiin"