2018-06-21 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Viimeviikkojen kuohunta konservatiivisten kristillisten ja raamatullisten arvojen ympärillä on muistuttanut meitä siitä, että elämme keskellä kosmista hyvän ja pahan välistä taistelua. Apostoli Paavali puhui hengellisestä taistelusta, jota ei käydä ihmisiä vastaan, eikä fyysisin asein, vaan Jumalan... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1163/ala_alistu%21_meidat_on_kutsuttu_taistelukentalle_ei_leikkikentalle Patmos article
Pasi Turunen
21.6.2018
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Älä alistu! Meidät on kutsuttu taistelukentälle, ei leikkikentälle.

Viimeviikkojen kuohunta konservatiivisten kristillisten ja raamatullisten arvojen ympärillä on muistuttanut meitä siitä, että elämme keskellä kosmista hyvän ja pahan välistä taistelua. Apostoli Paavali puhui hengellisestä taistelusta, jota ei käydä ihmisiä vastaan, eikä fyysisin asein, vaan Jumalan antamin varustein Kristuksessa pahuuden voimia ja valtoja vastaan (Ef. 6:10-20).

Mieleeni on palautunut pari katkelmaa, jotka aikanaan kirjoitin ylös Warren W. Wiersben puhuttelevasta kirjasta On Being A Servant of God (Nelson Puglishers, 1993). On kirjoja, jotka luetaan vain kerran. Sitten on kirjoja, joita luetaan uudestaan ja uudestaan. Jälkimmäisiä ei ole kovin monta. Minulle Wiersben kirja on juuri sellainen harvinaisuus, jonka äärelle olen toistuvasti palannut.

Wiersbe oli Chicagossa toimivan kuuluisan Moody Church -seurakunnan johtaja 70-luvulla, ja kymmenisen vuotta toimitti Yhdysvalloissa erittäin suosittua Back to the Bible(Takaisin Raamattuun) –nimistä radio-ohjelmaa.

Ohessa pari puhuttelevaa otetta Wiersbeltä. Hän muistuttaa lukijoitaan siitä, mitä merkitsee olla Jumalan palvelija. Hänen sanansa tuntuvat ajankohtaisilta juuri nyt.

”Kristittynä palveleminen merkitsee astumista taistelukentälle, ei leikkikentälle. Sinä ja minä olemme aseita, joita Jumala käyttää hyökätäkseen ja voittaakseen vihollisen. Kun Jumala käytti Mooseksen sauvaa, Hän tarvitsi Mooseksen käden kohottamaan sen. Kun Jumala käytti Daavidin linkoa, Hän tarvitsi Daavidin käden heiluttamaan sitä. Kun Jumala rakentaa palvelustyön, Hän tarvitsee työn suorittamiseksi, jonkun, joka antaa ruumiinsa Hänen käyttöönsä. Sinä olet tärkeä Herralle, joten pidä elämäsi puhtaana.” (Wiersbe, s. 40)

Toisessa yhteydessä Wiersbe puhuu osuvasti yhteyden säilyttämisen merkityksestä:

”Sinun ja minun ei tarvitse luoda yhteyttä seurakunnassa, koska se on jo olemassa siellä. Me olemme kaikki yhtä Kristuksessa (Gal. 3:28), ja Kristuksen ruumiin hengellinen yhteys on Jumalan armon ihme (Ef. 4:1-6). Ei, meidän ei tarvitse luoda yhteyttä. Mutta meidän velvollisuutemme on säilyttää tuo yhteys, jonka Jeesus kuolemallaan loi – ”pyrkien säilyttämään Hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä” (Ef. 4:3). Niin tärkeä on Hänen kansansa keskuudessa vallitseva yhteys, että Jeesus rukoili sen puolesta ennen ristin kuolemaansa (Joh. 17:22-24).

"Jos Jumalan kansan keskuudessa on erimielisyyttä Raamatun olennaisimmista opeista, siitä uskosta ’joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu’ (Juuda 3), silloin ei voi olla sijaa kompromisseille. Mutta pidetään huoli siitä, että varmasti on kysymys olennaisesta opista, eikä jostain toissijaisesta asiasta, jonka merkitystä joku on suurennellut yli kohtuuden. Hyvät ja jumaliset ihmiset ovat vuosisatojen saatossa olleet eri mieltä joistakin Raamatun tulkintaan liittyvistä kysymyksistä. He ovat silti olleet yhtä mieltä siitä, että erimielisyys ei ole pahasta, kunhan ei olla eripuraisia. ’Olennaisissa, asioissa ykseys; epäolennaisissa asioissa, vapaus; kaikissa asioissa, rakkaus’, sanoi Augustinus. Hän oli oikeassa.” (Wiersbe, 49-50).

Kristinusko ei ole vain jokin kiva harrastus. Meidän on otettava se tosissamme, samoin kuin aika, jossa elämme. Vastustustuksen ei pidä tulla yllätyksenä.

Kahdesti Paavali pyytää Ef. 6 luvun lopussa rukoilemaan itselleen rohkeutta ”puhua, niin kuin puhua tulee”. Tätä rohkeutta kristityt tarvitsevat juuri nyt. Meidän tulee samalla vaalia rakkautta, kunnioitusta ja keskinäistä yhteyttä.

Suomessa tarvittaisiin uusi Älä alistu! -kampanja. En puhu mistään "eheytymisestä", vaan siitä, että meillä on kristittyinä sekä oikeus että velvollisuus antaa äänemme kuulua. Meitä ei voi vaientaa ellemme itse suostu vaikenemaan.

Kristuksen tähden emme voi vaieta pitämästä esillä sitä mikä on hyvää, pyhää ja oikein. Riehukoon maailma niin paljon kuin tahtoo. Rakastamme ja osoitamme kunnioitusta kaikkia kohtaan, mutta emme alistu, emmekä vaikene. 

Niin kuin on kirjoitettu: "Päättäkää itse, onko oikein Jumalan edessä kuulla teitä enemmän kuin Jumalaa; mutta me emme voi olla puhumatta siitä, mitä olemme nähneet ja kuulleet.” Apt. 4:19-20

 

Kommentoi "Älä alistu! Meidät on kutsuttu taistelukentälle, ei leikkikentälle."

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _  _     ______     _____   _    _    __   __  
 | \| ||  /_   _//   / ___// | || | ||  \ \\/ // 
 |  ' ||   -| ||-    \___ \\ | || | ||   \   //  
 | .  ||   _| ||_    /    // | \\_/ ||   / . \\  
 |_|\_||  /_____//  /____//   \____//   /_//\_\\ 
 `-` -`   `-----`  `-----`     `---`    `-`  --` 
                                                 
 
 

11 kommenttia "Älä alistu! Meidät on kutsuttu taistelukentälle, ei leikkikentälle."

Sirkku Keränen 27.6.2018 9.38

Olet Pasi taitava ja osaava kirjoittaja ja puhuja. Sinun tekstejäsi luen suorastaan ahmimlla. Jatka samalla linjalla - Herra on antanut sinulle väkevän ilmaisutaidon! Kuuntelin sinua jo 1990-luvun alusta saakka.

Erkki Hänninen 27.6.2018 9.38

Helsinki Pride ja Prideviikko on Suomen häpeä.

Johanna 27.6.2018 9.38

Hyvin ajankohtainen tuo kirjoituksesi aihe kaikin puolin.Kristityt eivät saa hyytyä.Taisteluaseemme olkoon väärentämätön Jumalan sana, Pyhän Hengen kautta vuodatettu rakkaus ja puhdassydäminen rukous.

Mielestäni kaiken toimintamme motiivi tulee olla rakkaus Jumalaan. Hengellinen toiminta ja yhteys voi olla raitista ja toimivaa vain jos motiivimme ovat oikeat Jumalan edessä.Ei saa olla rikastumisen tavoittelua, ei ihmiskunnian etsimistä jne. jotta voisimme uskoa. Voimme havaita selkeitä epäkohtia, joihin tulisi puuttua, mutta mitä se meille tulee maksamaan? Mikä on se hinta, jonka maksamme totuudentorvena olemisesta? Totuuden esiintuojat eivät usein nauti suurenyleisön suosiota ainakaan tänä lopunaikana kun ihmiset etsivät korvasyyhynsä mukaista julistusta.

Pyhä Raamattu 33/38
Joh 5
44. Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?

Vakava ongelma on myös eksyttävä "kristillinen" kirjallisuus, jonka sanoma ja sisältö ei perustu terveeseen Kristuksen oppiin sekä kevytmielinen Raamatun kääntäminen.Seurakuntien kirjamyynnissä on tarjolla jos jonkinlaista selko Raamattua ja sepitystä ja vaikuttaa siltä ,ettei ole enää mitään käsitystä ja kunnioitusta Jumalan antamaa alkuperäistä Raamatun sanaa kohtaan. Sitten ihmetellään miksi armolahjat eivät toimi ja miksi sellallaiset "armolahjat" toimivat , jotka eivät ole todellisia armolahjoja ja joiden ei tulisi toimia. Jumala todistaa vain oman sanansa mitä Hän on puhunut ja sallinut tallennetuksi Raamattuun. Raamatun sana tulee säilyttää mahdollisimman alkuperäisenä, sanatarkkana, jotta tarkkuus säilyy mahdolisimman alkuperäisenä.

Room 10
17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Tärkeää on säilyttää väärentämätön Jumalan sana, puhdas siemen.

Luukas 18
8. Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

Uskoisin, että on aika nöyrtyä rukoukseen, sillä kaikki muut keinot lienee jo käytetty.Voimme olla vain Kristuksessa yhtä.Kaikki antikristillinen yhteys on katkaistava, koska sieltä tulee antikristuksen henki sotkemaan seurakuntiin.Suurennuslasilla on tarkasteltava yhteistyökumppaneita,että piileskeleekö heidän opissaan väärä antikristillinen Jeesus.
Vielä kun päästään fariselaisuudesta eroon niin opettajat kuin rivikristitytkin ,että sen mitä sanomme ja opetamme niin myös teemme, niin hyvä tulee.
Matteus 23
1. Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.

Annikki Salo 27.6.2018 9.38

Kiitos Pasi Turuselle erittäin ajankohtaisesta blogista! Tarvitsemme todella kukin arvioida aikamme ja oma tilamme Jumalan edessä. Meidän ei tarvitse pelätä mitään pahaa, sillä "Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen." (2Tim.1:7). Tahdomme taistella "jalon taistelun" Jumalan kunniaksi. Saamme ottaa päällemme Jumalan koko asun ja Jumalan Sana on Hengen miekka, jolla taistelemme hallituksia ja valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailman valtiaita, pahuuden henkiolentoja vastaan Taivaan avaruuksissa." (Ef. 6:12). Jeesus on Voittaja! Halleluja!

FrankW 27.6.2018 9.38

Kiitos Turuselle ytimekkäistä ajatuksista. En tiedä olenko aivan oikeassa, mutta tulee mieleeni ne asenteet, että nyt nopeasti uuspakanallistuvassa yhteiskunnassa,e v lut kirkon ja vapisen suuntienkin irtautuessa raamatullisuudesta moneen suuntaan, jotkut uskovat esittävät ottan Ilmestyskirjastakin lauseen "lähde ulos",siis pois noista porukoista.Mutta minne? Keskelle metsään piiloonko? Jätetään etulinja ,kun kirkossahan se ääni kuuluu ja kaikki ovat paikalla valmiina esittämään "teesinsä"? Ei Lutherkaan juossut ainakaan piiloon.Valitettavasti antikristilliset voimat kaivavat vaikka mistä kyllä sitten kristityt esiin.Parempi siis kamppailulla vetää mahdollisimman monta mukanaan.Ei tuhoon vaan pelastukseen.Ja kamppailla Rauhanruhtinaan Sanan ja oikeiden tekojen miekalla, ei tämän maailman jumalien tuholla,väkivallalla,valheella.

Susanna 27.6.2018 9.38

Tuo kirjan On Being A Servant of God haluaisin lukea.
Nyt tarvitaan rohkeutta, Daavidin ja Mooseksen rohkeutta. Anova saa Jumalalta rohkeutta.

Nouse Jumalan kansa, puolusta Jumalan kunniaa, älä pelkää.

Leena Palonen 27.6.2018 9.38

Kiitos kirjoituksesta!
Ei Voi kuin ihmetellä, miksi uskovat ovat hiljaa !
Henk. Koht. Olen sitä mieltä, että opetusta ei ole ollut riittävästi meidän ”auktoriteetistä”, joko meille on annettu Jeesuksessa!?
Uskovat Ei tiedä asioista ja asemastaan Kristuksessa!
Rukouksetkin osoittavat sen, että tieto puuttuu! Pyydetään jatkuvasti Jeesusta tekemään asioita, jotka Hän on jo tehnyt!

FrankW 27.6.2018 9.38

Hyvin kirjoitettu! Kiitos toiminnanjohtaja Turuselle!

FrankW 27.6.2018 9.38

Kiitos toiminnanjohtaja Turuselle.Hyvää pohdintaa näinä aikoina,ja tiukkaa alkaa olla,mutta ei jätetä asemia,toivoa on,ja voitto on varma jos/kun pysyy Herrassa. En ole aina Turusen kanssa samaa mieltä,mutta ei kuulu ollakaan.Ja se ei tarkoita, että olisin tosissaan erimielinen,vihakielinen,vihamielinen.
Huippukirjoittaja hän silti on.Vain tekopyhät jotkut ns. suvaitsevaiset vaativat aina samanmielisyyttä mustavalkoisuudessaan jossa on vain heidän "laillisuuskäsitteensä ja oikeutensa".Jos olet eri mieltä,silloin miltei vertauskuvallisesti olet teloitettu.Miten voi uutta löytyä,jos ei saa olla kunnioittaen toista erimieltä?Ainako kuuluu toljottaa samaan marjapensaaseen,kun samaan aikaan voi eri suuntiin tarkkailemalla löytää yhteistyössä silti hyvät apajat?Kuulostaa stalinismi-natsilaisuudelta tuo ns.suvaitsevaisuus, valitettavasti vaikuttaa olevan usein totta!

FrankW 27.6.2018 9.38

Kiitos toiminnanjohtaja Turuselle.Hyvää pohdintaa näinä aikoina,ja tiukkaa alkaa olla,mutta ei jätetä asemia,toivoa on,ja voitto on varma jos/kun pysyy Herrassa. En ole aina Turusen kanssa samaa mieltä,mutta ei kuulu ollakaan.Ja se ei tarkoita, että olisin tosissaan erimielinen,vihakielinen,vihamielinen.
Huippukirjoittaja hän silti on.Vain tekopyhät jotkut ns. suvaitsevaiset vaativat aina samanmielisyyttä mustavalkoisuudessaan jossa on vain heidän "laillisuuskäsitteensä ja oikeutensa".Jos olet eri mieltä,silloin miltei vertauskuvallisesti olet teloitettu.Miten voi uutta löytyä,jos ei saa olla kunnioittaen toista erimieltä?Ainako kuuluu toljottaa samaan marjapensaaseen,kun samaan aikaan voi eri suuntiin tarkkailemalla löytää yhteistyössä silti hyvät apajat?Kuulostaa stalinismi-natsilaisuudelta tuo ns.suvaitsevaisuus, valitettavasti usein totta!

LeenaM 29.6.2018 13.22

Sydäntä kivistää, kun ääntä ei saa kuuluville! Päivä- ja ilmaisjakelulehdet eivät julkaise kristillistä viestiä sisältäviä yleisönosastokirjoituksia. Tilannehan on sama "isommankin" median uutisvälityksessä. 70-vuotiaan mummon taidot eivät taivu somessa vaikuttamiseen. -Olen harkinnut "kyltin kantamista" torilla, mutten ole vakuuttunut idean loistavuudesta. -Kertokaa hyvät ihmiset, miten saisi äänensä kuuluville! En jaksa uskoa kovin paljon erilaisten vetoomusten allekirjoittamiseen, vaikka parempi sekin kuin ei mitään. Rukous on, sitä ääntä taatusti kuunnellaan, mutta ei kuulu kanssaihmisten korviin.