2018-08-01 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_16_7162-MARKKU_BLOGI_05.jpg Luin kesälomalla kertauksen vuoksi pari elämänkertaa. Niilo Yli-Vainion (455 sivua) ja Billy Grahamin (752 sivua). Hyviä kirjoja molemmat. Yli-Vainio osasi haukkua papit ja piispat, syylliset ja syyttömät, paukkuja riitti joka suuntaan, kunnes Jumala puuttui peliin ja tuomion julistajasta tuli armon... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1180/tavallinen_uskovainen Patmos article
Markku Vuorinen
1.8.2018
Markku Vuorinen

Tavallinen uskovainen

Luin kesälomalla kertauksen vuoksi pari elämänkertaa. Niilo Yli-Vainion (455 sivua) ja Billy Grahamin (752 sivua). Hyviä kirjoja molemmat. Yli-Vainio osasi haukkua papit ja piispat, syylliset ja syyttömät, paukkuja riitti joka suuntaan, kunnes Jumala puuttui peliin ja tuomion julistajasta tuli armon julistaja. Billy Graham oli toisenlainen julistaja jo alusta alkaen. Jumalan armo ja evankeliumin kutsu olivat mukana koko julistusvuosien ajan.

Miksei Trump ole kuin Graham

Ihastuneena Billy Grahamin tapaan julistaa evankeliumia ja suhtautua erimieltä oleviin ihmisiin, jopa väärien uskontojen edustajiin, luin Patmoksen aamuradiossa kappaleen Grahamin kirjasta.

Billy Graham oli puhujamatkalla Australian Melbournessa vuonna 1959. Melbourne tunnettiin välinpitämättömäksi, jopa vihamieliseksi kaupungiksi amerikkalaisia evankelistoja kohtaan. Joidenkin evankelistojen oli ollut pakko keskeyttää kokoussarjansa voimakkaan vastustuksen tähden. Myös Grahamin tulosta oli lehdissä kirjoiteltu kielteiseen sävyyn.

Ensimmäisen tilaisuuden jälkeen tunnettu kolumnisti kirjoitti illasta jutun. ”Ilahduin suuresti rehellisestä lehtikirjoituksesta”, totesi Graham. Kolumnisti kirjoitti: ”Mitä eroa on tohtori Billy Grahamilla ja eräillä kiihkeillä evankelistoillamme? Hän ei loukkaa ketään, hän kutsuu kaikkia, hänen sydämensä lämmin sympatia paistaa hänen kasvoiltaan. Ja minä, joka en ole uskovainen vaan vakaumuksellinen teisti, en sano sanaakaan häntä vastaan. Henkilökohtaisesti en voi hyväksyä kaikkea, mitä hän saarnaa, mutta se ei estä minua kiittämästä häntä siitä, että hän on tullut Australiaan."

Radiossa lukemani ote kirjasta sai välitöntä palautetta: ”Juuri radion rukoustunnissa kerroit Billy Grahamista. Samanlaista käyttäytymistä meidän tulisi rukoilla myös Trumpille. Hän on tehnyt paljon hyvää Israelin hyväksi. Kuitenkin hänen käyttäytymisensä on useasti kaikkea muuta kuin kristityn ihmisen. Hän haukkuu ja nimittelee ihmisiä hävyttömästi, uhkailee ja suhtautuu toisiin ihmisiin halveksivasti. Kaikki se hyvä, jota hän tekee jää helposti huonon käyttäytymisen tähden huomiotta ja synnyttää vihaa häntä kohtaan. Eikä se meistä uskovistakaan hyvältä tunnu. Ehdotankin, että rukoilisimme hänelle itsensähillitsemistä ja hyvää käytöstä. Silloin teotkin tulisivat paremmin esiin. Terveisiä ja siunausta, olemme päivittäin mukana rukoustunnissa.”

Voiko Trump muuttua

Liki 40 vuotta sitten Suomessa vieraili tunnettu Etelä-Korealainen pastori David Yonggi Cho. Hän oli voimakas julistaja ja rukoilija. Iltatilaisuuden jälkeen ajoimme kohden kotia perheeni kanssa. Takapenkiltä laskeutui kuusivuotiaan esikoispoikamme käsi olkapäälleni ja takaa kuului pienen miehen toivomus: ”Iskä, voi kun sä osaisit rukoilla kuin Jonkki Soo.”

Minusta ei koskaan tullut Yonggi Chota, mutta rukoilemaan ja julistamaan opin omalla tavallani. Yli-Vainion elämänkerta osoitti selvästi, että ihminen voi muuttua, vieläpä seniori-iässäkin, jos vain tahtoa on.

Paavalin opetus Tituksen välityksellä kristityille ja johtajille oli rohkaiseva ja selvä: ”Muistuta heitä , että heidän tulee olla esivallalle ja viranomaisille alamaisia ja kuuliaisia, valmiita tekemään kaikkea hyvää. He eivät saa herjata ketään eivätkä riidellä, vaan heidän tulee olla ystävällisiä ja kaikin tavoin osoittaa lempeyttä kaikkia ihmisiä kohtaan. Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä ja tottelemattomia, olimme eksyksissä monenlaisten himojen ja nautintojen orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, vihattuina ja toisiamme vihaten. Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme , hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta vaan laupeutensa tähden uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.”
(RK. Titus 3)

Raamatun opetuksen mukaiset asiat ovat myös Jumalan tahdon mukaisia rukousaiheita, joten rohkeasti vaan rukoilemaan Trumpin ja muidenkin johtajien puolesta, että Jumalan tahto pääsee yhä enemmän toteutumaan heidän elämässään.

Onko pakko liiotella

Kesähelteellä seurasin monien hengellisten tapahtumien raportointia ja iloitsin siitä, että väkeä oli liikkeellä ja hengelliset asiat kiinnostavat ihmisiä vuodesta vuoteen. Kesätapahtumien kävijämäärät liikkuivat muutamasta sadasta kävijästä aina useisiin kymmeniintuhansiin saakka. Tiedottaminen ja uutisointi tapahtumista oli pääosin hyvin asiallista ja luotettavaa.

Samaa ei valitettavasti voi todeta maallisen puolen tapahtumista, siellä näyttää toimivan liiottelemisen lahja. Toki hengellistenkin tapahtumien uutisoinnissa lähinnä järjestäjien puolelta löytyy sanoja jotka kääntyvät vahvasti liiottelun puolelle.

Juhlat olivat ”ennennäkemättömät”, ”ei koskaan aiemmin ole ollut mitään tämän vertaista”, ”väkevä ja voimakas hengen läsnäolo, joka oli käsinkosketeltava”, tapahtuma ylitti kaikki ennakko-odotukset” jne. jne.

Eräs veli intoutui kehumaan Jerusalemin matkansa aikana pidettyä hengellistä kokousta: ”Ei koskaan aiemmin ole mitään näin väkevää koettu Israelissa.” Ei tainnut veli olla paikalla kun Mooses ja Elia ilmestyi kirkastusvuorella Jeesukselle ja kolmelle opetuslapselle. Aikamoinen kokemus oli myös Pyhän Hengen vuodatus Helluntaina yläsalissa.

Enhän minä millään lailla halua mitätöidä kenenkään ”hengenmiehen” tai ” hengennaisen” kokemusta tai näkemystä näissä hengen kuvioissa, kysyn vaan, että onko pakko liiotella.

Tunnen miehen joka herätti kuolleen Viipurissa, mutta asiaa hiukan kysellessä selvisi, että kyseessä olikin vain puolikuollut. Onhan sekin parempi kun ei mitään.

Onko veli vaan veli

Kerrotaan, että työntekijäpäivillä muuan saarnamies istahti erään veljen viereen ja avasi keskustelun: ”Onko veli saarnaaja? - en ole - Onko veli evankelista? - en ole - Onko veli vanhimmistoveli? - en ole- Onko veli vaan muuten veli? - kyllä olen."

Sieltä veljien joukosta löytyi tavallinen veli, tavallinen uskovainen, Jeesuksen seuraaja, tavallinen puurtaja, joiden varassa Jumalanvaltakunnan työ pysyy pystyssä.

Jokaisella meistä on henkilökohtainen kutsu ja kutsumus palvella Jumalaa, mutta kaikilla meillä on sama kutsuja ja sama Jumalan Sana. Sana johdattaa ja opastaa Herran ja lähimmäisten palvelemiseen.

Kuningas Daavid rukoilee psalmissa 51: ”Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässä sinä ilmoitat minulle viisauden.”

Hyvät teot, rehelliset puheet, lähimmäisten kunnioittaminen ja Raamatun opetuksen ymmärtäminen Pyhän Hengen avustuksella tekee meistä tervejärkisiä, tavallisia uskovia, jotka tuovat kunniaa Jumalalle.

Siunausta kaikille toivottaa ”veli vaan veljien joukossa.”

 

 

Kommentoi "Tavallinen uskovainen"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _  __     ___       _____   __   __   ______   
 | |/ //   / _ \\    / ___//  \ \\/ // |      \\ 
 | ' //   / //\ \\   \___ \\   \ ` //  |  --  // 
 | . \\  |  ___  ||  /    //    | ||   |  --  \\ 
 |_|\_\\ |_||  |_|| /____//     |_||   |______// 
 `-` --` `-`   `-` `-----`      `-`'   `------`  
                                                 
 
 

3 kommenttia "Tavallinen uskovainen"

Bux 2.8.2018 7.43

”Yli-Vainio osasi haukkua papit ja piispat, syylliset ja syyttömät, paukkuja riitti joka suuntaan, kunnes Jumala puuttui peliin ja tuomion julistajasta tuli armon julistaja.”

Kysymys sitten kuuluukin: miksi sitten Patmoksellakin saarnataan negaation kautta. Juha Ahvion kirjoitukset, joissa maalaillaan kaikenmaailman salaliittoja ovat omaa luokkaansa, mutta myös muut vakioäänet ja -kirjoittajat haukkuvat tasaisin väliajoin niin papit, piispat kuin poliitikot, jotka eivät halua tuomita homoja jne. Samaan aikaan haikeasti muistelette kuinka Niilo Yli-Vainio sai Suomen siionin liikenteeseen ja mietitte miten saada heräystä aikaan.

Mitäs jos ottaisitte oikeasti oppia Yli-Vainiolta ja kokeilisitte sitä armon julistamista ja vähän sellaista positiivista sanomaa, ja jättäisitte sen tuomitsemisen vähemmälle, edes hetkeksi?

IlkkaT.O. 2.8.2018 7.43

Totta, presidentti Trump tarvitsee meidän uskovien esirukouksia enemmän nyt kuin koskaan. Trump ja kaikki muutkin voivat muuttua. Sitä tarvitsevat myös presidentti Niinistö kuin bolshevistisella rauhallisuudella asioihin suhtautuva pääministerimme. Oltakoon Trumpiin henkilöstä ja menneisyydestä mitä mieltä tahansa, Trump, Vuorinen ja minä muiden uskovien ohessa olemme saaneet syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Ja sillä perusteella näemme ja kuulemme hänen käyvän rohkea sotaa saatanan juonia vastaan - päävalhemedian sen kristillisistä, myönteisistä aiheista ja vaikutuksesta täysin vaieten - niin kotimaan kuin ulkovaltojen politiikassaan. Rohkeinta oli tunnustaa Jerusalem Israelin ikuiseksi pääkaupungiksi, kunnia Jumalalle. Hän on poikkeuksellisen ajan, hyvin lähellä Raamatun ilmoittamien lopunaikojen tapahtumien aattona, vapaan demokratian keinoin suurvallan arvojohtajaksi valittu, joka uskaltaa liehuttaa ristinlippua yhdessä Yhdysvaltain lipun kanssa merkkinä korkeimmasta auktoriteetistaan, Herra Jumalasta, jonka alaisuudessa Trump haluaa velvollisuutensa hoitaa kansakuntansa ja maansa presidenttinä, pitäen kristillis-konservatiiviset arvot esillä, pahoin aikanaan korruptoituneen USA:n hallinnon estelyistä huolimatta. Aikaisemman, korruptoituneen hallinnon Yhdysvalloille aiheuttamien tuhoisten päätösten seurausten estäminen ja niiden kääntäminen uudelleen raamatullisen perustan suuntaiseksi - Yhdysvaltain Itsenäisyysjulistus ja lait perustuvat alunperin judeo-kristillisiin arvoihin - ovat avainasemassa myös maailmanlaajuisen kristillisen arvo-ilmapiirin luomisessa uudelleen erityisesti länsimaissa. Tällä kaikella on merkityksensä myös lopunaikojen kristillisen herätyksen suhteen kuin muidenkin konservatiivisten arvojen; nyt kansakunnat, heimot ja yksilöt ovat maailmanlaajuisesti ja ajankohtaisesti niiden tosiasioiden edessä valinnan paikalla, joita Herra on Trumpin kautta esille nostanut. Jumalan tehtävään asettamana Trumpin keskeinen tehtävä kansakuntansa kannalta on Obaman aikana kliimaksinsa saaneen yltiö-liberaalisosialismin saatanallisten hämähäkinseittien tuhoaminen USA:n hallinnossa. Jumalan sormenjälki on todella nähtävissä ja kuultavissa kaikessa tässä vaikka "vastuullista journalismia" harjoittava valhevaltamedia (Suomessa YLE, MTV3, HS) kiukkuaan purkaen pyrkii sen saavutukset piilottamaan poliittisesti vihervasemmisto-vetoisen toimittajakuntamme tunkkaisen sateenkaaripeiton alle.
Rukousta tarvitaan.

Annikki Salo 6.8.2018 11.13

Tavallisina uskovinakin meillä on Ihmeellinen Jumalan Sana. Kun luemme sitä rukoillen, niin Sana nuhtelee ja varoittaa meitä synnistä ja sen seurauksista. Tämä on hyvin tärkeää. Tahdommehan vanhempina neuvoa lapsiamme ja lastenlapsiamme ja varoittaa heitä vaaroista.
Jumalan Sanan julistajan tehtävä on sanoa synti synniksi ja varoittaa siitä. Ei se ole haukkumista, jos varoittaa ihmisten vääristä uskomuksista ja asenteista. Se on Jumalan rakkautta, että meitä varoitetaan eksytyksistä, sillä tahdommehan kaikki puhdassydämisinä päästä perille Taivaaseen!
Rukoillaan Trumpin ja kaikkien päättäjien puolesta!