2018-11-22 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg "… tullut on aika tuomita kuolleet … ja turmella ne, jotka maan turmelevat." (Ilm. 11:18) Viime vuosien poliittisiksi kestoteemoiksi ovat nousseet ympäristökysymykset ja ilmastonmuutos. Kannatan sinänsä vastuullisuutta ympäristön suhteen, vaikka en itse olekaan mikään ympäristöaktivismin... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1244/vihrea_farisealaisuus Patmos article
Pasi Turunen
22.11.2018
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Vihreä farisealaisuus

”… tullut on aika tuomita kuolleet … ja turmella ne, jotka maan turmelevat." (Ilm. 11:18)

Viime vuosien poliittisiksi kestoteemoiksi ovat nousseet ympäristökysymykset ja ilmastonmuutos. 

Kannatan sinänsä vastuullisuutta ympäristön suhteen, vaikka en itse olekaan mikään ympäristöaktivismin perikuva enkä aina ymmärrä kaikkea siihen liittyvää.

Ajattelen vaikkapa kierrätystä, joka nykynuorisolle on luonteva osa arkipäivää. Se saa minut tuntemaan itseni vanhaksi. Minun on vaikea tajuta mikä mielekkyys on esimerkiksi siinä, että pikaruokaravintolassaasiakkaan on lähtiessä pysähdyttävä lajittelemaan roskansa. Siinä seisot kuin uuno miettimässä mihin laitetaan pilli ja mihin servietit. Aikaa kuluu ihmetellessä, menikö nyt varmasti muki oikeasta aukosta.

Siinä menee jollakin tavalla koko Fast Food -ajatus päälaelleen: nopeasti sisään, nopeasti ulos. 

Ympäristöintoilun yhtenä sudenkuoppana näen kuitenkin ilmiön, jolle olen antanut nimeksi ”vihreä farisealaisuus”. Tämä ei ole puoluepoliittinen piikki, vaan yleishuomio. 

Vihreällä farisealaisuudella tarkoitan seuraavaa: 

Olemme nykyään enemmän huolissamme ympäristörikoksista kuin vaikkapa aviorikoksista. Ihmissuhdesikailut ovat yksityisasioita, mutta se mihin laitan käytetyt patterit eivät. 

Olemme enemmän huolissamme siitä, minkälaisen planeetan jätämme lapsillemme perinnöksi, kuin siitä minkälaisia lapsia jätämme jälkeemme. 

Meitä kiinnostaa enemmän kasvihuonepäästöjen rajoittaminen, kuin puuttuminen siihen mitä ihmiset päästävät suustansa. 

Merikilpikonnan munia pitää suojella, mutta lapsia saa tappaa äitinsä kohtuun. 

Moderni materialistinen ihminen pystyy käsittelemään talousjätteensä, muttei moraalista jätettään. 

Kannamme roskat ulos talosta, mutta emme sydämestä.

Nykyihminen ajattelee usein, että se mikä saastuttaa on ulkopuolella. Kunhan vain kiinnitettäisiin enemmän huomiota ulkonaiseen puhtauteen, tulee maailmasta parempi paikka elää. Meidän suurin huolemme on ”epäpuhtaat ja pesemättömät kädet” (Mark. 7:2-6). 

Laadimme ”ihmisten perinnäissääntöinä” ympäristödirektiivejä, joiden rikkomisesta seuraa, jos ei aina sakkoja tai vankeutta, niin vähintään yhteisön syvää paheksuntaa. ”Voi kauhistus sentään! Etkö sinä lajittele roskiasi? Ja siinä sivussa hylkäämme sen mikä on tärkeintä, Jumalan käskyt (Mark. 7:9). 

Jeesuksen mukaan vaarallisin saastutus lähtee ihmisen sisimmästä: ”Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen” (Mark. 7:21-23). 

Maan saastuminen ja turmeleminen on teema, joka tunnetaan jo Raamatussa. Moderni materialistinen ihminen ei kuitenkaan enää näe yhteyttä, joka Raamatun mukaan vallitsee ihmisen moraalisten valintojensa ja ympäristön välillä. 

Jumalan sanan mukaan ihmisen synnit aiheuttavat mullistuksia koko luomakunnassa. 

Moderni ihminen on hukannut kykynsä tiedostaa tekojensa vaikutusta luontoon hengellisten lainalaisuuksien valossa. 

Kun Ilmestyskirja puhuu maan turmelemisesta, ei kysymys ensi sijassa ole ympäristömyrkyistä ja energiamuodoista, vaan siitä miten ihmiset elävät suhteessa Jumalan ilmoitettuun tahtoon. 

Paavali sanoo koko luomakunnan lopun aikoina huokailevan kuin synnytystuskissa. Ihmisen synti aiheuttaa vahinkoa luonnolle sielläkin missä ei ole kivihiilivoimaloita. 

Profeetta Jesaja toteaa Pyhässä Hengessä: ”Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät. Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton. Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sen tähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.”  (Jes. 24:4-6).  

Mooses varoitti israelilaisia ja kehotti heitä kiinnittämään huomiota elämäänsä luvatussa maassa: ”Noudattakaa siis kaikkia minun käskyjäni ja kaikkia minun säädöksiäni ja pitäkää ne, ettei teitä oksentaisi ulos se maa, johon minä vien teidät asumaan.” (3 Moos. 20:22)

Työpöytäni ikkunanlaudalla on kohta parisen kymmentä vuotta ollut kolme Reformed Theological Seminaryn mainosta, jotka aikanaan kehystin itselleni talteen. Ne muistuttavat minua itselleni tärkeistä teemoista: Rukous, Raamattu ja evankeliointi.

Viimeksi mainittua teemaa käsittelevässä mainoksessa on kuva suuresta ihmisjoukosta. Kuvateksti kehottaa: 

”Kampanjoi sinäkin maailman uhanalaisimman lajin pelastamiseksi! – Jos vakavissasi haluat säilyttää meidän kallisarvoisimman luonnonvaramme, osallistu evankelioimistyöhön. Jos kerran on arvokasta taistella valaiden puolesta, kuinka paljoa enemmän ihmissielujen puolesta!” 

Älä unohda lajitella roskia. Muista viedä käytetyt paristot niille varattuihin keräyspisteisiin.

Mutta ennen kaikkea, älä unohda kertoa ihmisille Jeesuksesta, joka puhdistaa meidän sydämemme synnin saastutuksesta. Varjele luontoa tekemällä parannus synneistäsi. 

Jos et vielä tunne Jeesusta henkilökohtaisena Pelastajanasi, tee todellinen ympäristöteko: Anna elämäsi Jeesukselle.

 

 

Kommentoi "Vihreä farisealaisuus"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____     ______     _____     ___      ____    
 |__  //   /_   _//   / ___//   / _ \\   |  _ \\  
   / //     -| ||-    \___ \\  | / \ ||  | |_| || 
  / //__    _| ||_    /    //  | \_/ ||  | .  //  
 /_____||  /_____//  /____//    \___//   |_|\_\\  
 `-----`   `-----`  `-----`     `---`    `-` --`  
                                                  
 
 

14 kommenttia "Vihreä farisealaisuus"

P. Aatos 22.11.2018 10.11

Sekin hämmästyttää kummastuttaa että tuotannon ja voiton tavoittelun rajoittaminen ei näytä olevan tapetilla ollenkaan.

Jos maailman loppu oikeasti kiinnostaa niin turha on yrittää kahlita kuluttajia.

Kuluttaminen vähenee kun tuotanto vähenee. Emme tarvitse koko ajan uutta elektroniikkaa, autoja, asuntoja jne.

Pitää tyytyä paljon, paljon vähempään.

Tähän ei päästä ellei lainsäädännöllä rajoiteta tuotantoa ja ennen kaikkea voiton tavoittelua. Jos saisin päättää niin kännykkä- ja autotehtaat pysäytettäisiin heti kymmeneksi vuodeksi.

Pankkiiriliikkeet lakkautettaisiin kokonaan.

Yritykset saisivat pitää kohtuullisen liikevoiton ja ylimenevä jaettaisiin vähävaraisille.

Jne.

Bux 22.11.2018 11.34

"Meitä kiinnostaa enemmän kasvihuonepäästöjen rajoittaminen, kuin puuttuminen siihen mitä ihmiset päästävät suustansa."

Eikö se ole juuri toisinpäin tai siis Juha Ahvionkin uusimman teos antaa ymmärtää, että sananvapaus on uhattuna Suomessa.

Yrittäkää nyt päättää siellä Patmoksessa, että pitääkö siihen puuttua, mitä ihminen päättää suustaan vai ei. :D

Eino Heikkinen 23.11.2018 0.07

Juuri näin päin.

Jeesuksen mukaan vaarallisin saastutus lähtee ihmisen sisimmästä: ”Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen” (Mark. 7:21-23).

Kiitos hyvästä ja ajankohtaisesta kirjoituksesta!

elina 23.11.2018 0.07

Hyvä kirjoitus, kiitos!

"Jumalan sanan mukaan ihmisen synnit aiheuttavat mullistuksia koko luomakunnassa.
Moderni ihminen on hukannut kykynsä tiedostaa tekojensa vaikutusta luontoon hengellisten lainalaisuuksien valossa. "

Uskon, että tämä on juuri näin ja harmillisen suuri osa kristityistäkään ei tiedosta tätä yhteyttä!

Ikävä ihminen? 23.11.2018 0.07

Minusta farisealaisuutta on lähinnä uskonsa liian vakavasti ottavissa ihmisissä. Malkaa vain ei ole helppo löytää omasta silmästä?

Tyyppiesimerkki on se, että viime aikoina Suomenkaan itseään hurskaina pitävät uskovaiset eivät ole oikein kiinnostuneet muusta kuin seksuaalisuudesta. Homot ja transihmiset ovat olleet maalitauluna jo vuosikaudet, vaikka maailmassa on PALJON suurempiakin murheita. Julistuksen pääpointtina on loputtomasti seksi.

Toinen samankaltainen juttu ovat abortit. Niiden kieltäminen ehdottoman tiukasti on monille suuren porun aihe, mutta mitään huolta ei kanneta kehitysmaiden laittomista aborteista ja niiden surullisista seurauksista. Ilmeisesti on oikein, että seksistä saa jonkin "rangaistuksen" - varsinkin, jos ei ole naimisissa?

Ympäristöongelmat eivät katoa sillä, että niitä ei halua nähdä. Tekoja tarvitaan eikä haihattelua. En ole nähnyt sitä paitsi uskovaisten viime aikoina keskittyvän juuri muuhun kuin tuomitsemiseen. Se evankelioiminen ilmeisesti nykyisin on synonyymi Verbille "tuomita".

Annikki Salo 23.11.2018 0.07

Raamattu sanoo: "Yli kaiken varottavan, varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee."(San.4:23). Tämä on elämämme ydinkysymys, sillä sydän käsitetään tässä koko elämämme arvojen lähtökohdaksi. Jos meillä on aito ensirakkaus Jeesukseen, se kultaa kaiken elämämme. Etsimme kaikessa ensin Jumalan Valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin muu elämä asettuu kohdalleen. Rukoillen pyydämme Jumalan johdatusta ja niin opimme elämään Hänen tahdossaan - joskin hitaasti - mutta suunta on kuitenkin oikea.

Jukka Mikkola 23.11.2018 0.07

Arvoisa BUX:
Mielipiteet ovat mielipiteitä, toiset pitävät Ahviosta, toiset eivät.
Ahvion teksi on tekstinä asiallista - toinen asia on se, pidämmekö hänen pielipiteistään. - en niihin nyt ota kantaa.

***
Suustaan päästävät jotkut sellaisia termejä kuin "aivopieru" (taannoin Kirkko ja kaupunki -lehdessä), jotka mielestäni saastuttavat ilmapiiria - mielipiteen olisi voinut ilmaista toisia halveksimattakin. Haitallisempaa kuin hiilidioksidi.

Samoin jonninjoutava "urputtaminen" aina samasta asiasta ilman todellista asiasisältöä.

Toinen "saasteen" lähde on "väärän todistuksen antaminen lähimmäisestä", joka ilmenee toisten sanomisten "tahallisena väärinymmärtämisenä", jota voidaan kutsua myös "muunnelluksi totuudeksi" ellei suorastaan valehtelemiseksi. Mediassa yleistä.

Minä olen aina ollut kierrätyksen kannattaja, mutta senkin varjolla on tehty paljon väärinkäytöksiä ja suoranaisia ympäristörikoksia. En kannata puolisoiden tai seksikumppaneiden kierrätystä.

Entäpä jos joulun kaupallisuutta vähennettäisiin säätämällä erityinen jouluaikainen (ympäristö-) ostosvero? Olisiko se ekoteko?

Ja voisi olla ekoteko pitää avioliitosta ja muista "perinteisistä" näkemyksistä huolta, sillä avioerojen lisääntyminen saattaa lisätä kasvihuonepäästöjä monella tavalla. Ja ne pilaavat helposti myös imapiiriä. Ja ehkä seksin kuuluminen avioliittoon myös vaikuttaisi ympäristöön myönteisesti?

Matti Mainio 23.11.2018 15.05

Tuntuu kuin huoli yhtä lailla moraalin alueella kuin ympäristön suhteen tapahtuvista synneistä olisivat jotenkin toisensa poissulkevia, ainakin joidenkin mielestä? Kyllä krisititty voi samanaikaisesti ottaa yhtä vakavasti niin moraalin kuin luonnonkin suhteen tapahtuvat synnit ja minun mielestäni ainakin niin tulisi tehdä! Kummistakin synneistä ihminen, myös kristitty, joutuu joskus vastaamaan.

Jarmo eloranta 27.11.2018 8.32

Näin se menee!

Maarit 27.11.2018 8.32

Ei ole ristiriitaa siinä, jos kristitty kannustaa totuudelliseen ja kauniiseen kielenkäyttöön, ja toinen kristitty peräänkuuluttaa oikeutta sananvapauteen - oikeutta julistaa täyttä evankeliumia ja varoittaa harhaopeista, vierasuskonnoista sekä sanoa synti synniksi. Molemmat ovat Jeesuksen opetuksen mukaisia asioita.

Se, mikä puheessa saastuttaa, on valhe, panettelu, väärän todistuksen lausuminen lähimmäisestä ja harhaopin levitys. Kristitty varoo myös kirouksen julistamista toiselle tai kadotustuomion lausumista.

Synnit saastuttavat, joten niistä on erityisen rakkaudellista muistuttaa, minkä valitettavan moni kokee nurinkurisesti tuomitsemisena. Tuomitseminen on täysin eri asia kuin synnistä varoittaminen. Tuomitseminen on henkilön yksilöivän tuomion julistamista, synnistä varoittamisessa tuomitaan vain teko. Pahat teot kuuluukin tuomita, ihmistä ei - hän kun voi valita Jeesuksen armo-/pelastustien ja tehdä parannuksen.

Tuomio on yksin Jumalan, ja Hän lausuu viimeisellä tuomiolla tuomionsa jokaiselle. Tästä on hyvä olla tietoinen.

Sehän on selvää, että täytyy erityisesti varoitella niistä synneistä, joita ihmiset eivät meinaa enää ymmärtää synneiksi: abortti täytyy tajuta murhaksi jne., muuten ihminen ei ymmärrä tarvitsevansa parannuksentekoa ja katumusta - ehkä ei edes sitä, kuinka paljon hän tarvitsee Vapahtajaa Jeesusta Kristusta ja Hänen armoaan. Eihän syntiä katumatta voi saada anteeksi, pitäähän jokaisen itse osata tunnustaa syntinsä Jeesukselle ja anoa anteeksiantoa. Armoa riittää, mutta se pitää osata vastaanottaa.

On suurta lähimmäisen huolenpitoa tuoda tämä asia esiin. Ilman tämän julki tuomista päihderiippuvainen ja abortteja tehtaileva nainen ei ehkä ollenkaan ymmärrä, mikä ”kirous” hänen elämäänsä pyörittää syöksymään aina vaan syvemmälle masennukseen ja ongelmasuhteisiin ym.

Jokaisessa maassa paikalliset evankelistat ja lähetystyöntekijät tuovat tarjolle konkreettista ja hengellistä apua. Olipa abortti laiton tai laillinen, moni tarvitsee sielunhoitoa muun avun lisäksi.

Suurin osa vapaiden länsimaiden aborteista tehdään kevein perustein. Erittäin harvoin abortin takana on raiskaus tai se, että raskaus olisi vakava uhka äidin terveydelle. Suurin osa abortin tekijöistä tarvitsee myös omantuntonsa herättelyä.

Omantunnon herättelytarve pätee muihinkin synteihin, joita nykyinen maailma on koittanut manipuloida joksikin muuksi kuin synneiksi, vaikkapa synnynnäisiksi taipumuksiksi (tai jopa sairauksiksi), joille mukamas ei voi mitään. Aikakaudesta riippuen korostetaan kleptomanian, juoppouden tai muun ”vaivan”, kuten homouden, sairausluokitusta, toisinaan taas niitä ei saa sanoa sairaudeksi tai edes poikkeavuudeksi (kuten nyt homoutta)

Esko Tienhaara 12.12.2018 12.23

Aivan! Kirjoitin kirjassani "Seitsemän päivää" (Media Missio: vuonna 2012):
– Maa saastuu, koska asukkaat saastuvat. Ihmismieli idättää sen mitä sinne on kylvetty. Jos hän ei tunne Jumalaa pääsee sielunvihollinen istuttamaan hänen sieluunsa myrkyllistä lustetta, jonka ihminen sitten puolestaan kylvää ympärilleen. Siitä seuraa maan saastuminen.

Aleksander 12.12.2018 12.23

Mitä sitten tulee ajatella siitä,kun metsästysmatkalla Zimbabwessa kuoli neljä hyvin toimeentulevaa suomalaista yritysjohtajaa? Sekös aiheutti iloa myös somessa,kun lentokone putosi .Eläimet saatiin pelastettua pahoilta valkoisilta metsästäjiltä,ja karman laki toteutui.Siis eläimen elämä oli jälleen arvokkaampi kuin ihmisen.

Vegaaniksiko pitäisi heti muuttua? 12.12.2018 12.23

Vihreästä farisealaisuudesta tuli mieleen sekin, että evankelis-luterilaisen seurakuntavaalien vaalikoneessa katsottiin aiheellisiksi paneutua ympäristökysymyksiin ja selvitellä ehdokkaiden mielipiteitä niissä. Vaalikone esitti väittämiä, joihin ehdokkaat vastasivat olevansa joko täysin tai osittain samaa tai eri mieltä - tai ei kumpaakaan. Väittämien joukossa oli mm. seuraavia väittämiä: 1.) ”On tärkeää, että seurakunnallani on Kirkon ympäristödiplomi.”, 2.) ”Kirkon tulee toimia edelläkävijänä oman toimintansa ilmastovaikutusten nopeassa pienentämisessä.”, 3.) ”Kirkon tarjoiluissa ja ruokailuissa tulisi ottaa huomioon ruuan ilmastovaikutukset, esimerkiksi lihan tarjoamista tulee välttää.” ja 4.) ”Kirkon tulee pitää ilmasto- ja ympäristökysymyksiä keskeisesti esillä omassa sanomassaan ja yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössään.”

Erittäin monet ehdolle asettuneet olivat vahvasti samaa mieltä väitteiden kanssa, tosin lihatarjoilussa moni oli ”hieman eri mieltä”. Mieltä ilahdutti ne uskovaiset ehdolle asettuneet rivikansalainet ja pastorit, jotka tässä neljäntenä luettelemani kysymyksen kohdalla muistuttivat kirkon pääasiallisesta tehtävästä - ympäristön suojelu on tärkeä asia, mutta se ei ole kirkon ykkössanoma. Jokunen muistutti ”viljele ja varjele” -kehotuksen sisällöstä.

Osa uskovaisista on toki ”etukäteen” jo vegaaneja, vegaaneiksihan ilmeisesti Jeesuksen hallitsemassa maailmassa kaikki rupeavat petoeläimiä myöten ja tälläinen tilanne oli myös Edenissä ennen syntiinlankeemusta. Jeesuksen ja Paavalin sekä muiden alkukristittyjen mukaan meidän ei tässä ajassa kuitenkaan liikaa pitäisi vahtia toisten syömisiä, vaikka Paavali taisi neuvoa syömisasioissa kuitenkin olemaan loukkaamatta uskonsisaruksia syömällä toisia loukkaavia ruokia.

Ympäristökysymysten tiimoilta toisten syömisiä tulevat vahtimaan yhä kasvavassa määrin etenkin täysin maalliset ympäristöaktivistit. Kristittyjen seurakuntien paimenet saattavat joutua ottamaan näihin asioihin kantaa aina vaan enemmän yhteiskunnallisista paineista johtuen.

Vihreily ei saisi sivuuttaa tai ohittaa pääsanomaa. Kirkko ei voi kutistua ympäristöliikkeeksi sen enempää kuin pelkäksi sosiaalitoimistoksikaan.

Liisa 12.12.2018 12.23

Oletko nimim. Ikävä ihminen

tullut ajatelleeksi kuinka paljolta kärsimykseltä ihmiskunta säästyisi, jos seksuaalisuuden alueella toimittaisiin Jumalan ohjeistuksen mukaan, eikä toisinlaisin motiivein kuten nykymaailmassa on tavallista?

Tekemättä jäisivät ne kehitysmaissa tapahtuvat laittomat abortitkin, joiden vuoksi ilmaisit huolesi. Samoin kaikenikäisten ihmisten raiskaamiset, joista karkeimpana lapsiin kohdistuvat. Seksiorjien ihmiskauppa, pornoteollisuus ja sen aiheuttamat monimuotoiset vahingot, aviopuolisoiden välinen uskottomuus ja perheiden hajoaminen, abortit ja niiden aiheuttamat kauaskantoiset vahingot kuten mielenterveydelliset ongelmat. Samoin jäisi historiaan sukupuolitaudit ja epidemiat, niiden aiheuttamat kuolemat ja kaiken vääristyneen seksuaalikäyttäytymisen aiheuttamat taloudelliset kustannukset yhteiskunnalle. Oma lukunsa on vielä nämä monet sukupuoli-identiteettiongelmat, joilla aiheutetaan erityisesti lapsissa hämmennystä ja jotka vinouttavat syvästi koko yhteiskuntaa.

Seksuaalisuus on niin valtava voima ihmisessä, että juuri sitä on syytä suitsia terveillä rajoilla, jotta vältyttäisiin paljolta pahalta. Oikein suunnattuna se on elämän suurimpia lahjoja, jonka Jumala on meille antanut.

Himo on vastakohta rakkauteen perustuvalle seksuaaliselle käyttäytymiselle. Sen ajamina ihmiset rikkovat toisiaan; sillä on helppo manipuloida ja hallita toista ihmistä, käyttää vallan välikappaleena. Seksiin on helppo addiktoitua.

Jumala on luonut ihmisen seksuaaliseksi olennoksi, eikä se ole synti eikä tuomittava asia sinällään. Syntiä on olla noudattamatta Jumalan asetuksia ja käskyjä, jotka hän on ihmisen parhaaksi asettanut tälläkin alueella.