2019-01-11 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_10_7182-JUHA_BLOGI_FINAL.jpg Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja on uusi opetuskokonaisuus, jonka aloitan maanantaina 14.1.2019 Radio Patmoksen taajuuksilla. Sarja keskittyy suomalaisen isänmaamme ja kristikuntamme tämänhetkisten kohtalonkysymyksien valaisuun. Koko vuoden kestävän luentosarjan osat radioidaan kuukausittain. https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1268/vuosi_2019_totuuden_valossa_-luentosarja_alkaa Patmos article
Juha Ahvio
11.1.2019
Juha Ahvio

Juha Ahvio, teologian tohtori, dosentti, Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja

Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja alkaa

Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja on uusi opetuskokonaisuus, jonka aloitan maanantaina 14.1.2019 Radio Patmoksen taajuuksilla. Sarja keskittyy suomalaisen isänmaamme ja kristikuntamme tämänhetkisten kohtalonkysymyksien valaisuun. Koko vuoden kestävän luentosarjan osat radioidaan kuukausittain.

Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarjassa nostan esiin suomalaisen kristikunnan ja koko Suomen kansan tulevaisuuden kannalta oleellisimpia avainkysymyksiä. Luentosarjassa valaisen näitä avainkysymyksiä totuuden valossa. Kannustan ja motivoin kaikkia suomalaisia kristittyjä antamaan täysimittaisen yhteiskunnallisen panoksensa yhtä hyvin raamatullisesti arvokonservatiivisten kristillisten arvojen kuin suomalaiskansallisten arvojen puolesta, suomalaisen isänmaamme yhteiseksi hyväksi.

Se, mitä kristittyjen on nyt erityisesti ymmärrettävä, on raamatullinen luomisen teologia. Aikain merkkejä Suomessa ja maailmalla on arvioitava sekä luomisen että lunastuksen totuuksien valossa. Näin ovat menetelleet meitä edeltäneet suomalaiset kristityt konservatiivisukupolvet ja näin tulee meidänkin menetellä, jotta meillä olisi tulevaisuus ja toivo.  

Perinteisen suomalaisen konservatismin edustama topeliaanisen kristilliskansallinen koti, uskonto, isänmaa -aate tarjoaa edelleen kestävän ja koetellusti parhaan perustan. Tämän pohjalta meidän tulee harjoittaa Jumalalta saamaamme kutsumusta huolehtia isänmaastamme. Etenkin suomalaisten kristittyjen on nyt sisäistettävä tämä kutsumus ja aktivoiduttava kaikilla voimillaan vaikuttamaan siihen, että Suomen kehitys kääntyisi kohti tervehenkistä ja hyvää tulevaisuutta.

Kuten Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuodelta 1948 peräisin oleva katekismus eli kristinoppi kohdassa ”96. Isänmaa” raamattuviitteineen osuvan ytimekkäästi lausuu:

”Jumala on antanut kansallemme yhteisen kodin, isänmaan. Hän on antanut kansallemme tehtävän ja johtanut sen vaiheita halki vuosisatojen. Jumalan lahjaa ovat isiltä perityt hyvät tavat, kielemme ja sivistyksemme. Jumala tahtoo, että jokainen kansa saisi elää maassaan rauhassa ja noudattaisi vanhurskautta.”

”’Jumala on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat.’ Apt. 17:26.”

”’Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakunnan häpeä.’ Sananl. 14:34.”

Näiden raamatullisten ja perinteiselle suomalaiselle kristillisyydelle luovuttamattoman tärkeiden arvokonservatiivisten ja kansallismielisten todellisuuksien ja niihin sisältyvien velvoitteiden kirkastamiseen Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja tähtää.  

Sarjan osat lähetetään kerran kuukaudessa maanantaisin kello 18 Radio Patmoksen taajuuksilla ja netin kautta kuunneltavasti.

Sarjan osat ja niiden lähetyspäivämäärät ovat seuraavat:

Maanantaina 14.1.2019 puhun aiheesta Vuosi 2019 totuuden valossa: Miksi kristityn tulee vaikuttaa sekä hengellisellä että maallisella kentällä?

Tämä osa on johdatus koko sarjaan ja tarjoaa hengellisteologisen pohjan sarjan muille osille. Selvitän, mitä totuudella ja Totuudella tarkoitetaan ja vastaan kysymykseen siitä, miksi on syytä kysyä näitä etenkin nyt 2019. Perustelen, miksi kristitty pohtii ja hänen tulee pohtia ajan tapahtumia, ajallisiakin, sekä Suomessa että maailmalla. Perustelen sekä hengellisen että maallisen regimentin tärkeyden kristityn ja hänen toimintansa kannalta. Osoitan, että Raamatun ilmoitukseen nojaavat ja vanhan kirkon uskontunnustuksissa arvovaltaisesti muotoillut klassinen kristillinen Jumala-oppi, kristologia ja niihin sisältyvä vahva luomisen teologia velvoittavat uskovan toimimaan aktiivisesti myös yhteiskunnallisella saralla. 

Maanantaina 18.2.2019 puhun aiheesta Vuosi 2019 totuuden valossa: Miksi Suomen eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit ovat ratkaisevan tärkeitä?

Esitän tässä luennossa vakavan kysymyksen: Miksi vuoden 2019 Suomen eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit ovat isänmaamme tulevan kehityksen kannalta ratkaisevan tärkeitä? Vastaan kysymykseen ja osoitan, että molemmat vaalit ovat yhteydessä toisiinsa ja että isänmaallisten suomalaisten äänestäjien on vaikutettava keskitetysti molemmissa vaaleissa. Tarkastelen aikamme isoja haasteita kuten EU:n tilannetta, GCM-sopimusta, maahanmuuttoa, sananvapauden tilaa ja perinteisten moraaliarvojen asemaa sekä kansalliskonservatiivisen vastareaktion kehkeytymistä Euroopassa. Vastaan kysymykseen: Miksi se, miten Euroopan tasolla europarlamenttivaaleissa käy, vaikuttaa oleellisesti myös Suomeen?

Maanantaina 18.3.2019 puhun aiheesta Vuosi 2019 totuuden valossa: Miksi kristityn tulee olla kansallismielisen isänmaallinen?

Tässä osassa vastaan kysymykseen: Miksi kristityn tulee ottaa kantaa ja toimia kansalliskonservatiivisen isänmaallisesti? Tarkastelen suomalaisen kansallismielisen fennomaanisen Jumala ja isänmaa -konservatismin juuria ja sitä, miksi nämä ovat edelleen aatteellisesti velvoittavia. Kysyn myös: Mistä tänään löytyvät tämän vanhan suomalaisen fennomaanisen konservatismin aatteelliset manttelinperijät? Tarjoan raamatullisteologisen perustelun sille, miksi kristityn tulee olla kansallismielinen ja miksi kansallisvaltion ja sen rajojen puolustus liittyvät väistämättä yhteen arvokonservatismin puolustamisen kanssa.

Maanantaina 8.4.2019 käsittelen Vuosi 2019 totuuden valossa -sarjan luennossa sunnuntaina 14.4. käytäviä eduskuntavaalejamme niiden viime hetken tilanneasetelmista käsin ja maanantaina 20.5.2019 käsittelen sunnuntaina 26.5. Suomessa käytäviä europarlamenttivaaleja välittömästi edeltävää tilannetta, kaiken Vuosi 2019 totuuden valossa -sarjassa aiemmin esiin tuodun näkökulmasta.

Tällaisilla otsikoilla ja aikataulutuksella luentosarjani etenee keväällä 2019 ja jatkuu kesällä ja syksyllä tarkastelukohteiden laajetessa.

Joka tapauksessa ja ennen kaikkea: suomalaisen kristikunnan on nyt herättävä täysimittaisesti kantamaan sekä hengellisseurakunnallinen että yhteiskunnallisisänmaallinen konservatiivinen vastuunsa niiden suuntalinjojen mukaisesti, jotka velvoittavasti kumpuavat historiallisesta kristillisestä uskosta yleensä ja suomalaisen kristillisyytemme perinteestä erityisesti.

Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja Radio Patmoksen taajuuksilla kerran kuukaudessa, alkaen maanantaista 14.1.2019 klo 18.00.

 

Kommentoi "Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja alkaa"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  ______   __   __    ____     _    _             
 /_____//  \ \\/ //  |  _ \\  | || | ||   ____    
 `____ `    \ ` //   | |_| || | || | ||  |    \\  
 /___//      | ||    | .  //  | \\_/ ||  | [] ||  
 `__ `       |_||    |_|\_\\   \____//   |  __//  
 /_//        `-`'    `-` --`    `---`    |_|`-`   
 `-`                                     `-`      
 
 

20 kommenttia "Vuosi 2019 totuuden valossa -luentosarja alkaa"

Sivu 1/2

Samuli 11.1.2019 19.57

Ahvion retoriikkaan on viime aikoina voimakkaasti ilmestynyt asenne, joka määrittää mitä kristityn tulee tehdä ja miten hänen tulee ajatella. Esimerkiksi edellisessä blogikirjoituksessaan hän sanoi, ettei kristillisestä uskosta kiinni pitävä voi kannattaa nyky-YK:n ihmisoikeuksien käsitettä. Käsittääkseni puhtaan raamatullisen teologian mukaan kristityksi ihmisen tekee sydämen usko, ja suun tunnustus, Jeesukseen ylösnousseena Jumalan poikana. On hyvin vaarallista asettaa itsensä asemaan, jossa määrittelee ihmisen aseman suhteessa Jumalaan perustuen tämän poliittisiin tai yhteiskunnallisiin mielipiteisiin. Tämä on vahvasti ristiriidassa niiden ominaisuuksien kanssa, jotka raamattu asettaa opettajan tai paimenen asemassa toimivalle.

Liisa 12.1.2019 12.05

Samuli

Roomalaiskirje 10:9,10 sanoo : " Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

Sillä yksinkertaisella logiikalla, että kun Jeesus on Herra, ei kristitty voi olla eri linjoilla kuin mitä Herra sanassaan opettaa. Esimerkiksi nämä seksuaali- ja perhepoliittiset linjaukset joita YK pitää ihmisoikeuksina, on niin Raamatun sanan vastaista kuin olla voi.

Eikö niin, että sydämen usko ylösnousseeseen Jumalan Poikaan vanhurskauttaa.
Ilman pyhitystä ei kukaan kuitenkaan ole näkevä Herraa.
Pyhittäytyminen on Herran sanan mukaan ojentautumista kaikilla elämän osa-alueilla. Jos suullaankin tunnustaa Jeesuksen Herrakseen, ulkopuolisenkin sopii olettaa että asianomainen noudattaa Herransa opetuksia ja käskyjä. Liikutaan heikoilla jäillä, jos aletaan puolustamaan selkeästi Raamatun vastaisia näkemyksiä.

Minun mielestäni Juha Ahvio perustelee aina lausumansa hyvin huolellisesti ja Raamattunsa tuntee. Silti on hyvä koetella kaikki ja pitää se mikä hyvää on eli minkä Sana vahvistaa.

( Olen kirjoittanut aiemmin käyttäen nimimerkkiä Liisa. Samaa nimimerkkiä käyttää joku toinenkin. Vastaan omista kirjoituksistani tästedes nimimerkillä Liisa K )

IlkkaT.O. 12.1.2019 12.05

On aivan selvää, että Juha Ahvion Raamatun mukainen retoriikka ei saa vastakaikua humanistien leireissä. Nyky-YK agendoineen sen sijaan saa, erityisesti nyky-'ihmisoikeudet', jotka ovat luoneet nopeassa aikataulussa valhevaltavirtamedian kautta kaksoisstandardit käyttöön: konservatiiviskristillisten arvojen esiintuominen poliittisissa ja uskonnollisissa yhteyksissä sekulaarin median kautta bannataan maailmalla, ja kiihtyvällä vauhdilla Suomessakin, osoittaen kiistattomasti YK:n globalistisen radikalismin saastuttaneen länsimaissa valtion ylimmän hallinnon puhumattakaan muista toimijoista.
On erinomaista, että vielä yleensä on äänenpainoja, kuten Juha Ahvion kirjat ja kommentit, joiden avustuksella voidaan Sanan perustalta nähdä totuus. Ja toisaalta Totuus, joka on kadonnut vihervasemmistolaisen liberaaliuden valheen vuoksi monilta unohduksiin. Ahvio ei ole ainoa tutkija ja tieteentekijä, joka jakaa esittämänsä ajatukset asiasta.

Jeesus: "jos te pysytte MINUN SANASSANI, te todella olette minun opetuslapsiani ja tulette tuntemaan TOTUUDEN ja totuus tekee teistä vapaita."(RK).
Sekulaarin humanismin valheen orjuuden alaiset eivät tätä ymmärrä. Jeesuksen veri tarjoaa kuitenkin lääkkeen Saatanan myrkkyä vastaan: "Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"

Ikävä ihminen? 12.1.2019 12.05

Ahviolle HELPPO kysymys: MÄÄRITTELIKÖ Jumala myös USA:n ja Australian rajat jo Raamatun aikoina?

Ikävä ihminen? 12.1.2019 15.46

Liisa.

Sinäkö vakavissasi oletat edustavasi jotakin "ainoiden oikeiden" kristittyjen joukkoa, joka muita opastaa, kun muut ovat väärässä - jos humaanimmin asioita tarkastelevat?

Mitä ikinä Ahvio sanookin, hänkö on aina oikeassa?

Tiedätkö muuten SINÄ, mitä Patmoksen säännöt sanovat politikoinnista? Olikos Jeesuksen ohjeena politikoida aktiivisesti ja kaikkialla?

Tuija Ruotsalainen 12.1.2019 19.14

Ikävällä ihmisellä on turhia kommentteja.

Ikävä ihminen? 13.1.2019 13.00

Tuija: sinustako on TURHAA puhua siitä, onko politikointi Patmossäätioön sääntöjen mukaan sallittua vaiko ei? Sinustako sitä ei SAA kysyä? Miksi ei? Jos Ahvion juttujen painopiste on muuttnut pelkäksi politiikaksi, SEKÖ on säätiön tarkoitus alun alkaen ollutkin? Oletko varma, että kaikki lahjoittajatkin - hehän Ahvion palkankin maksavat! - sitä haluavat?

Entä EIKÖ ole aiheen pohtia sitä, millä ihmeen oikeudella Ahvio katsoo puhuvansa kaikien kristittyjen nimissä? HÄNKÖ on se ylin taho, joka määrittelee, mitä "kristityn tulee ajatella" mistäkin asiasta? Hänkö ne tuomiot jakelee? Jos on eri mieltä kuin Ahvio ja muutama fanaatikko täällä, silloinko on uskosta osaton ja muutenkin paha ihminen?

Kun täällä Ahvio päivästä toiseen paapattaa sitä, miten MAHTAVA kaveri ja hieno mies esim. Trump on, SEKÖ on Patmoksen keskeinen sanoma ihmisille Suomessakin? USA:n uskonnollisen äärioikeiston oppejako tämä maa tarvitsee? Niilläkö tosiaankin autetaan vaikkapa ongelmissa olevia?

Minä tosiaankin kyllä ymmärrän, miksi juttuni ovat sinusta turhia. Sehän AINA on fundamentalistien reaktio, kun perusteluja kysyy.

Liisa K 13.1.2019 13.00

Ikävä ihminen?

En oleta ( edes olevani aina oikeassa ) enkä pyri edustamaankaan mitään. Käytänpähän sananvapauttani sanoakseni mitä mistäkin ajattelen. Siitä saa sitten kukin ajatella ja sanoakin mitä tahtoo. Keskusteluahan tässä ymmärtääkseni on tarkoitus käydä.
Tässä tapauksessa olen samaa mieltä Juha Ahvion kanssa siitä mitä hän kirjoittaa.

Keskeistä kuitenkin on tarkastella asioita, ei henkilöitä ajatusten takana. Mietipä sinäkin tykönäsi kuinka raamatullinen ja humanistinen ajattelutapa lähtökohtaisesti poikkeaa toisistaan ja kuinka ne on sovellettavissa toistensa yhteyteen.

Kyllä kristitynkin on lupa, jopa velvollisuuskin puuttua maailman menoon ja puolustaa omia arvojaan tässä yhteiskunnassa. Mitä Jeesukseen tulee niin hän jos kuka, nykyisen mittapuun mukaan, syyllistyi vihapuheeseenkin tämän tästä!
Oulun kaltaisiin tapahtumiinkin viitaten, muistanet puheet myllynkivistä kaulassa meren syvyyksiin. Ensisijaisesti hän tuli armahtaakseen, mutta totuudesta ei tingitty - hän oli täynnä armoa ja totuutta. - Liisa K

Annikki Salo 13.1.2019 17.28

Jeesus sanoi: "Minä olen maailman valkeus; joka Minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus." (Joh.8:12). Jeesus on Sana ja Hänen Sanansa, Raamattu, on kokonaan Totuus" (Ps.119:160). Sanan valkeudessa näemme myös vaarat. Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta, koska Hän tulee ja mikä on maailman lopun merkki, niin Jeesus sanoi: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä." ( Matt.24:2-13). Olemme kiitolliset Juha Ahvion opetuksesta, sillä se sitoutuu Raamattuun.

Bux 13.1.2019 17.28

"Miksi vuoden 2019 Suomen eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit ovat isänmaamme tulevan kehityksen kannalta ratkaisevan tärkeitä?"

Muistaakseni Juha Ahvio ei pitänyt ainoastaan vaalistudiota vuoden 2015 eduskuntavaalien alla, vaan oli silloinkin sitä mieltä, että vaalit ovat ratkaisevan tärkeät Suomen Siionille.

Vaalitulos oli keväällä 2015 muistakseni paras mahdollinen Ahvion mielestä: Suomeen saatiin perussuomalaisten, keskustan ja kokoomuksen hallitus.

Nyt on hyvä aika kysyä: miten meni niin kuin omasta mielestä? Oliko kyseinen vaalitulos ja siitä seurannut politiikka paras mahdollinen kyseisessä tilanteessa Suomelle?

Jos ei, niin mistä voimme olla varma, että seuraavakaan Ahvion suosittelemasta vaalituloksesta seuraa sellaista politiikkaa, mikä on Ahvion mieleen tai parasta Suomelle?

Ikävä ihminen? 13.1.2019 17.28

Liisa.

KUN ihminen puhuu, olennaista on AINA miettiä sitä, MIKSI hän asiansa sanoo kuten sanoo ja miten hyvin perustelut kestävät tarkastelua.

Kuka tahansa näkee Ahvion siirtäneen Patmosta useita pykäliä poliittisempaan suuntaan. Samoin, täällä ilmiselvästi EI ole halukkuutta kertoa selvästi sitä, MITEN patmoksen säännöt suhtautuvat politikointiin, joka on alati kasvava osa Patmoksen toimintaa. Säätiöllähän on oltava säännöt. Niitä eivät aktiivitkaan halua ilmiselvästi esiin nostaa.

Kuten tuossa klo 13 julkaistussa tekstissäni näet, minulla on monia kysymyksiä, joita voisi olla syytä pohtia. Halua siihen vain ei oikein ole.

IlkkaT.O. 14.1.2019 6.11

Tulevan kevään vaalit ovat isänmaamme tulevaisuutta ajatellen todellinen kohtalonkysymys: Vaalit ovat maahanmuuttovaalit mitä suurimmassa määrin: Kuka puoluejohtajista, lukuunottamatta PS:n Halla-ahoa, tulee mamu-hyysäyskaapista kaapista ulos ja pyytää Suomen kansalta anteeksi, joko hallitusvastuussa tehtyjä kohtalokkaita virhearviointeja tai oppositiossa mamuhyysäyksestä valtavirtavalhemedian voimalla VOK-bisneksineen? Tähän mennessä ei ole asian tiimoilta yksikään puoluejohtaja ollut 'käsi sydämellä.' Missä anteeksipyyntö? Ketkä kannattivat maahanmuuttoa ja turvisbisnestä? Kuka sanoi ei, kun maahantunkeutujat lähestyivät Tornion rajanylityssiltaa syksyllä 2015?

Myös ilmastomuutosvaalit siinä mielessä, että 'sitä ihteään' on satanut Suomeen Lähi-Idästä ja Afrikasta päin; Tästä ilmasto-ongelmasta ovat joutuneet kärsimään tytöt ja nuoret naiset. Tämän 'ilmastomuutoksen' jälkilasku on katastrofaalinen Suomen taloudelle jatkossa, nyt näiden vaalien jälkeen on pikaisesti päästävä purkamaan tämä ilmastopommi - alkaen GCM-sopimuksen hylkäämisenä kuin YK:n agendojen hylkäämisenä.
Puoluejohtajat syyllistyvät toinen toistaan onnettomampiin selittelyihin, keltaisen nesteen valuessa lahkeistaan tai sukkahousuistaan.
Ahvio on oikeassa 2019 vaalien merkityksellisyydestä: Suomen ja Euroopan kohtalosta päätetään monessakin mielessä. On todella syytä kutsua kristityt ja patriootit äänestämään konservatiivis-kristillisten arvojen perään Suomessa ja Euroopassa.

jjukka mikkola 14.1.2019 19.31

Samulille:

Usko ja teot liittyvät kristillisyydessä toisiinsa, niitä ei täysin voi erottaa. Näin Raamattu selkeästi ilmoittaa; Jeesuksen ja Paavalin mukaan ohjeissa. Usko ilmenee teoissa ja elämässä.

Kristitty on se, joka uskoo uskontunnustuksen mukaisesti. Ulkopuolisen on vaikea joskus tietää tai sanoa ("määritellä") kuka on "oikea" kristitty. Kristinusko ei (esim. islamin tapaan) ole ns. lakiuskonto, jossa tietyillä teoilla saavutetaan pelastus. Pelastus tulee yksin armosta.

Kuitenkin kristillisen etiikan mukaan kristityltä edellytetään tietynlaista tekemistä ja tietyistä asioista pidättäytymistä; ja näistä on syytä avoimesti keskustella ja niitä pohtia. Kristityltä voi ja tulee vaatia, että usko vaikuttaa elämään ja toimintaan myös konkreettisesti. Muuten usko on "kuollutta" uskoa.

Hyvin usein kristityille asetetaan vaatimuksia: on hyväksyttävä ns. homoliitto tai oltava hyväksymättä; on kannatettava ns. moniäänistä tai ns. perinteisen Raamatun tulkinnan mukaista yhteisöä; on hyväksyttävä esiaviollinen seksi tai pitää seksiä vain avioliittoon kuuluvana; hyväksyttävä naispappeus tai olemaan hyväksymättä naispappeutta.

Ahvio esittäkööön moniäänisyyden nimissä näkemyksensä, joista voi keskustella, ja niitä tarkastella Raamatun ilmoituksen valossa. Mm. "Kirkko ja kaupunki" -lehti on myös esittänyt omia näkemyksiään, joita tulee myös Raamatun ilmoituksen valossa tarkastella (kriittisesti).


Uskoon kuuluu myös tekoja, sillä teot heijastavat kristityn sisintä, sydämen asennetta ja uskoa; kristillinen usko EI ole teoreettista uskoa. Ilman tekoja usko on kuollutta. Teoillaan kristityksi tunnustautuva voi myös kieltää uskonsa.

Ahvio esittäköön oman näkemyksesä, Raamatun pohjalta voi sitten tarkastella, onko asia niin.

Ikävä ihminen? 14.1.2019 19.31

Ilkka! Saavat toki muutkin Patmoksen "ystävät" vastata...

Selittäisitkö hieman tarkemmin, millaisia muutoksia haluat Suomen poliittiseen järjestelmään?

Kysyn tätä, koska meillä on nyt useammastakin maasta nähtävissä, milllaisia seuraukset ovat olleet, kun te "patriootit" ja "konservatiivit" olette valtaan päässeet?

Olisiko seurauksena esim. aborttien kieltäminen - ehkä peräti totaalisesti?

Vallan keskittäminen ainoalle "oikealle" puolueelle tai johtajalle?

Kreationismin tulo kouluihin evoluution tilalle?

"Väärien" medioiden toiminnan rajoittaminen? Toimittajien "hoiteleminen"?

Sukupuolivalistuksen poistaminen kouluista?

Seksuaalivähemmistöjen aseman huonontaminen ja ehkä siihen päälle hieman "ohjausta" ja "eheytystä"?

Alkoholin anniskelun rajoittaminen?

Kaupan aukioloaikojen rajoittaminen?

Lakko-oikeuden rajoittaminen?

Mielellään saa kertoa tarkemminkin! Meillähän on nähtävissä vallan hyviä esimerkkejä menosta niin USA:ssa, Turkissa kuin itäisessä Euroopassakin?

Jukka mikkola 14.1.2019 20.06

Mitä, jos annettaisiin Hra. Ahvion ensin luennoida, ja sen jälkeen diskuteerattaisiin KYSEISESTÄ aiheesta. Ahvion ajatuksista pidetyäköön ne, jotka ovat hyviä ja Raamatun mukaisia. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä.

Suvaitsevaisuus ja moniäänisyys edellyttää tässäkin oman näkemyksen kanssa "haasteellisia" näkemyksiä- Ahvio eikä ymmärtääkseni Patmos edellytä kaikilta samanlaisia ajatuksia.

Suvaitsevaisuus on todellakin vaikeaa, jos TODELLA sitä tarkoitetaan että sallitaan "toisinajattelijoita".