2019-10-18 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Juudan kuningas Ussian kuolinvuonna (740 eKr.) profeetta Jesaja näki henkeäsalpaavan ilmestyksen, josta hän kirjoittaa näin: "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella … Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: 'Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1377/miksi_jumala_meitittelee_nayssa Patmos article
Pasi Turunen
18.10.2019
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Miksi Jumala "meitittelee" näyssä?

Juudan kuningas Ussian kuolinvuonna (740 eKr.) profeetta Jesaja näki henkeäsalpaavan ilmestyksen, josta hän kirjoittaa näin: ”Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella … Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: ’Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?’” (Jes. 6:1, 8).

Meidän? 

Kuinka Jumala, joka on yksi, voi puhua itsestään ”me” muodossa?

Sama salaperäisyys tulee vastaan jo luomiskertomuksessa: ”Ja Jumala sanoi: ’TehkäämME ihminen kuvaksemME, kaltaiseksemME…” (1 Moos. 1:26). Kolme kertaa "me". (kts. myös 1 Moos. 3:22; 11:7)

Ihmistä ei ole luotu enkelien kuvaksi. Siksi kyse ei voi olla siitä, että Jumala puhuttelisi enkeleitä. Eivätkä Israelin tuomarit tai kuninkaat milloinkaan puhuneet itsestään ”me” muodossa, joten kyse ei ole mistään kuninkaallisesta puhetavasta, kunnioittavasta ”meitittelystä”. 

SALAISUUS AVAUTUU

Tämä mysteeri kirkastuu astuessamme Jumalan ilmoituksessa vanhan testamentin varjoista uuden testamentin valoon. Luemme vaikkapa Matteuksen evankeliumista Jeesuksen omat sanat: 

”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen…” (28:19). 

Ei "nimiin", vaan "nimeen". Matteus kirjoitti evankeliuminsa erityisesti juutalaisesta näkökulmasta. Juutalaisen hurskausajattelun mukaan Jumalaan viitattiin toisinaan vain "Nimenä" (Hashem). Siksi yhteen Nimeen (koska Jumala, "Hashem", on vain yksi), mutta kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. 

Pidä kahvikupistasi nyt kaksin käsin kiinni, kun luet seuraavat rivit. Jesajan näkyyn nimittäin sisältyy jotain todella jännittävää. 

KENET PROFEETTA NÄKI?

Mainittuun näkyyn (Jes. 6:1-10) viitataan uudessa testamentissa toistuvasti, mikä osoittaa sen olleen tärkeä ja jostain syystä erityisen mainitsemisen arvoinen alkuseurakunnalle.

Synoptisten evankelistojen (Matt. 13:14; Mark. 4:12; Luuk. 8:10) lisäksi Johannes sekä Luukas toistamiseen apostolien teoissa viittaavat näkyyn ennustuksena Jeesuksen ajan sukupolven paatumuksesta.

Mutta Johannes ja Apostolien teot kirjoittanut Luukas tekevät jännittävän havainnon. 

Viitaten Jesajaan Johannes toteaa (12:37-41), että Jesaja näki JEESUKSEN kirkkauden: ”Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.” (jae 41).

Uudempi käännös (1992) on ymmärtänyt aivan oikein kääntäessään hiukan vapaammin: "Näin Jesaja sanoi, koska oli nähnyt Kristuksen kirkkauden; juuri Kristusta hän sanoillaan tarkoitti."

Luukas puolestaan viittaa Apostolien teoissa Paavalin sanoihin samasta Jesajan näystä Ussian kuolinvuotena (Apt. 28:25-28). Paavali sanoo, että siinä PYHÄ HENKI puhuu Jesajan kautta: ”Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne…” (jae 25).
 

Kun siis Jesaja sanoo ”minä olen nähnyt Herran” (6:5) hän näki Jeesuksen, ja sanoessaan ”minä kuulin Herran äänen” hän kuuli Pyhän Hengen äänen! 

Ussian kuolinvuonna nähty profeetan näky luo täten vahvan kolminaisuusopillisen sillan vanhan ja uuden testamentin ilmoitustekstien välillä. 

Vaikka Isän persoonaa ei erikseen mainita, lienee selvää, että uuden testamentin kirjoittajat ovat ymmärtäneet hänen sisältyvän erottamattomasti Jesajan näkyyn, koska profeetta sanoo nähneensä Herran (JHVH). 

Puhuttelumuoto "me" osoittaa, että jumaluuden yhden ja jakamattoman olemuksen eri persoonien välillä on aito vuorovaikutus. Jos jumaluus olisi unitaarinen, yksi persoona, tällainen puhuttelumuoto olisi kummallinen. Kolminaisuuden valossa salaperäinen "me" muoto tulee ymmärrettäväksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen keskinäisenä vuorovaikutuksena. 

YLISTÄ KOLMIYHTEISTÄ JUMALAA

Jesajan näky on näky kolmiyhteisestä Jumalasta! Ei ihme, että hän kuulee serafien taivaassa huutavan haltioissaan kolminkertaisen ylistyksen: 

PYHÄPYHÄPYHÄ HERRA SEBAOT; KAIKKI MAA ON TÄYNNÄ HÄNEN KUNNIAANSA.” (6:3). 

SANALLA SANOEN keskiviikkoisin klo 19-20. RADIO PATMOS. 

SANALLA SANOEN on Radio Patmoksessa keskiviikkoisin klo 19-20 suorana kuultava vuorovaikutteinen raamattuopetusohjelma, jossa aina on tilaa myös sinunkin kysymyksillesi kulloinkin käsiteltävästä aiheesta. Voit myös kurkistaa studioon ja seurata opetusta Facebook LIVE lähetyksenä Patmos Lähetyssäätiön FB seinällä. Opettajana toimii Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja Pasi Turunen. Käynnissä olevan opetuskokonaisuuden aiheena on Raamattu ja Kolmiyhteinen Jumala. Aiemmat jaksot ovat kuunneltavista Patmos+ arkistosta

 

Kuuntele alla olevasta linkistä hieno versio tutusta virrestä 134 ja anna sydämestäsi nousta ylistys ja kiitos Pyhän kolmiyhteisen Jumalan eteen! 

 

 


Kommentoi "Miksi Jumala "meitittelee" näyssä?"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

__    __     ___      _  __    ______    _____   
\ \\ / //   / _ \\   | |/ //  /_   _//  / ____|| 
 \ \/ //   / //\ \\  | ' //    -| ||-  / //---`' 
  \  //   |  ___  || | . \\    _| ||_  \ \\___   
   \//    |_||  |_|| |_|\_\\  /_____//  \_____|| 
    `     `-`   `-`  `-` --`  `-----`    `----`  
                                                 
 
 

2 kommenttia "Miksi Jumala "meitittelee" näyssä?"

Pasi 20.10.2019 19.51

Jo hepreankielisen Raamatun ensimmäinen sana BERESHIT tuo esiin Jeesuksen, koska se voidaan kääntää myös ESIKOISESSA. Esikoisessa Jumala loi taivaat ja maan. Jeesuksessa ja hänen kauttaan, niinkuin Uusi Testamentti opettaa. Mikä oli se valo tai valkeus ennen auringon luomista? Jeesus sanoi "minä olen maailman valkeus". Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Näin Jumalan kolmiyhteisyys on nähtävissä jo Raamatun alkujakeissa.

Kommentaattori 14.11.2019 11.57

Meitittely ei liity jakeessa Matt 28:19 mainittuun nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen, koska kyseinen jae on monen raamatuntutkijan mukaan katolisen kirkon myöhempi lisäys. Kolminaisuus löytyy vasta jakeesta 2 Kor 13:14.

Tämän vuoksi Matt 28:19 kastekäsky on ristiriidassa Apostolien tekojen ilmoituksen kanssa, jossa käsketään kastamaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen, ja myös Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa, joka on jakeessa Luuk 24:47.

Meitittely liittyy Jumalan seitsemään Henkeen, joiden nimet on mainittu Jesajan kirjassa:

Jes 11:1 Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää.
2 Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:

Koska heprean kielessä ei ole pilkkuja, niin voimme ymmärtää Jumalan ilmoittaneen Pojalleen myös seitsemän nimeä:

Jes 9:6 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

Jehovan todistajien oppi romuttuu tämän jakeen ilmoituksella, koska poikalapsen nimi on Isä. Kuten Paavalikin sanoi, niin kaikkien on tunnustettava, että Jeesus Kristus on Jehova:

Fil 2:11 ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."