2019-11-20 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Tänään saimme lukea Helsingin Sanomista toimittaja Paavo Teittisen tekemän laajan haastattelun valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen ajatuksista sanan- ja uskonnonvapaudesta (HS 20.11.2019 [1]). Näiden perinteisesti erityisen vahvaa suojaa nauttivien perusoikeuksien vaaliminen on vapaan demokraattisen... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1391/hesarin_valeuutinen_paavalista_ja_rasasesta Patmos article
Pasi Turunen
20.11.2019
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja. (Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin Patmos-blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.)

Hesarin valeuutinen Paavalista ja Räsäsestä

Tänään saimme lukea Helsingin Sanomista toimittaja Paavo Teittisen tekemän laajan haastattelun valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen ajatuksista sanan- ja uskonnonvapaudesta (HS 20.11.2019). Näiden perinteisesti erityisen vahvaa suojaa nauttivien perusoikeuksien vaaliminen on vapaan demokraattisen yhteiskunnan kulmakivi ja siksi niistä onkin hyvä keskustella. Nyt käytävä keskustelu kumpuaa Päivi Räsäsen vuonna 2004 kirjoittamasta 24 sivuisesta kristillistä avioliittoa ja seksuaalietiikkaa käsittelevästä pamfletista

Toimittaja oli ryydittänyt valtakunnansyyttäjän ajatuksia omilla analyyseillään, jotka lyhyessä ajassa ovat ennättäneet herättää kummeksuntaa. Teittinen kirjoitti Helsingin Sanomissa (HS 20.11.2019 2:00) seuraavaa: 

”Vaikka Räsänen tuomittaisiin, ei se tarkoita, että Raamatut pitäisi poistaa kirjastoista. Raamattuun, Koraaniin tai vaikka Mein Kampfiin saa viitata, koska ei ole kiellettyä käydä keskustelua historiallisista teksteistä.

Olennaista on, onko samaa mieltä ja missä yhteydessä tekstejä siteeraa. Esimerkiksi Räsänen siteeraa pamfletissaan Paavalia, joka kutsuu homoseksuaaleja saastaisiksi ja sanoo, että heidät pitäisi tappaa.

Siteerauksen taakse ei voi mennä piiloon. Kyse on siis siitä, että rikokseen voi syyllistyä, jos siteeraa Raamattua tarkoituksenaan loukata toista.”

Raamatun rinnastaminen Koraanin ja Mein Kampf -teoksen kanssa samassa lauseessa on sellaisenaan jo niin epäonnistunut rinnastus, että se ansaitsisi ihan oman käsittelynsä. 

Mutta jokainen kristillisen uskon perusteista, sanomasta ja uudesta testamentista perillä oleva tietää, että sen enempää Paavali, kuin häntä siteeraava Räsänenkään, ei missään ole sanonut, että homoseksiä tai muitakaan syntejä tekeviä tulisi tappaa! 

Jeesus ei tullut tappamaan syntisiä, vaan kuolemaan heidän edestään.

Saatuaan jutusta ilmeisesti palautetta, Teittinen joutui twitterissä myöntämään tekstinsä johtaneen lukijoita harhaan.  

Hesarin juttua onkin päivitetty klo 15:30 muotoon:

”Olennaista on, onko samaa mieltä ja missä yhteydessä tekstejä siteeraa. Esimerkiksi Räsänen siteeraa pamfletissaan Paavalia, joka Räsäsen siteeraamassa kohdassa viittaa homoseksiä harrastaviin miehiin, kutsuu heitä saastaisiksi ja sanoo, että he ansaitsevat kuolla.”

Tervetullut täsmennys tekstissä on myös viittaus homoseksiin homoseksuaalien sijaan. Paavali kirjoittaa teoista, jotka ovat syntiä. Ei kuulumisesta johonkin kansanryhmään. Teksti sisältää myös parannuksen alkuperäiseen ”että heidät pitäisi tappaa” muotoiluun, mutta sekään ei vielä tavoita riittävän tarkasti Paavalin omia sanoja ja ajatusta, kun hän kirjoittaa niistä, jotka ”ovat ansainneet kuoleman” (Room 1:32). Paavali ei sano suoraan, eikä edes epäsuorasti, että homot pitäisi tappaa. Mitä hän siis sanoo?

Mitä Paavali todella tarkoitti?

Kesäkuussa kirjoitin blogin otsikolla ”Heinimäen avoin kirje Räsäselle oli floppi” (Patmos-blogi 28.6.2019). Kirkko ja Kaupunki -lehden päätoimittaja oli antanut ymmärtää Räsäsen kannattavan kuolemantuomioita homoille. Se mitä kirjoitin blogillani sopii tässä yhteydessä palauttaa mieleen soveltuvin osin. 

Paavali tarkoittaa Room 1:32 jakeessa "kuolemalla" hengellistä kuolemaa, siis ikuista eroa Jumalan elämästä. Tämä ilmenee muun muassa siitä, että Paavali viitatessaan "senkaltaisiin" (1:32; 2:2-3), jotka ”ansaitsevat kuoleman”, ei viittaa yksin homoseksin harjoittamiseen, vaan luettelee muun muassa panettelun, parjaamisen ("korvaan kuiskuttelun"), kateuden, kerskailun, rakkaudettomuuden, säälimättömyyden ym., joista edes mikään VT:n laki ei säätänyt kuolemantuomiota. Tällä tavoin Paavali rakentaa argumentaatiotaan 1-2 lukujen kautta kohti Room. 3:23 siitä, että "KAIKKI ovat syntiä tehneet" ja tarvitsevat pelastusta Kristuksessa. 

Myös Room. 6:23 osoittaa, että Paavali ei puhu kirjeessään VT:n kuolemanrangaistusten toimeenpanosta, vaan yleisesti siitä, että synnin, joka eri muodoissaan on kaikkien ihmisten ongelma, seurauksena on kuolema: "Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Tämän kanssa on sopusoinnussa se mitä on kirjoitettu Efesolaiskirjeessä: "Jumala on eläväksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne ... meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme..." (Ef. 2:1,5).

Kyse on siis hengellisestä kuolemantuomiosta, jonka kaikki olemme omilla synneillämme ansainneet ja siksi kaikki tarvitsemme Jeesuksen kautta Jumalalta tulevaa armahtamista. Kyse ei ole tappamisesta tai surmaamisesta. 

Uuden testamentin ja Paavalin mukaan seksi samaa sukupuolta olevien kesken on syntiä, koska se on vastoin Jumalan luomisjärjestystä. Tästä olen kirjoittanut lähemmin seurakuntalainen.fi blogissani otsikolla ”Kirkko ja Pride – Miksi homoteologiset argumentit eivät vakuuta?” (17.6.2019).  Mutta yhtä lailla syntiä ovat siis Paavalin samassa yhteydessä mainitsemat pahuus, ahneus, häijyys, YLPEYS (pöyhkeys; kr92), rakkaudettomuus, säälimättömyys jne. 

Ne, jotka näitä tekevät tai osoittavat suosiota tällaisille ovat Paavalin sanojen mukaan (hengellisen) kuoleman, kadotustuomion, ansainneet. Paavalin käsittelyn jälkeen elossa ei ole ketään! Ja SE juuri on hänen pointtinsa, jotta kaikki ymmärtäisivät tarvitsevansa armoa ja syntiensä anteeksiantamusta Jeesuksessa. Tässä valossa on helppo ymmärtää myös Räsäsen viittaus Jeesuksessa kaikille tarjottavaan armoon ja syntien anteeksiantamukseen. 

Asian toinen puoli, joka yhtälailla kuuluu kaikille Paavalin mainitsemille katuville ja Kristukseen uskossa turvaaville syntisille, on että "mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa." (Room. 8:1). 

Onko tämä herätystä, jota olemme rukoilleet?

Sanan- ja uskonnonvapaudesta käytävää keskustelua on hyvä jatkaa. Koska kuitenkin seuraukset Paavalin tekstin ja kristillisen sanoman vääristelystä voivat olla äärimmäisen vakavat sanan- ja uskonnonvapaudelle nyt käytävässä yhteiskunnallisessa keskustelussa, tulisi julkisen keskustelun perustua oikeaan käsitykseen siitä, mitä kristillinen usko oikeasti uuden testamentin perusteella sanoo ja opettaa. 

Kannattaa tutustua dosentti Timo Eskolan asiantuntevaan kirjoitukseen: ”Paavalin kuviteltu tappokäsky: Kannattaako Räsänen homoseksuaalien surmaamista” (Dosentin kammiosta 20.11.2019). Samoin tutustumisen arvoinen on Eskola aiempi kirjoitus "Homoseksuaalisuus ja Raamattu" (5.11.2019), jossa Eskola analysoi käytävää keskustelua Räsäsen ympärillä ja mielensäpahoittajien pyrkimystä viedä uskonnolliset vakaumukset oikeusistuinten arvioitavaksi. 

On huolestuttavaa, mikäli julkista mielipiteenmuodostusta dominoi alati ohuemmaksi käyvä yleissivistys ja tietämys kristinuskosta. Lopputuloksena ei ole se, että Raamattua luetaan enemmän ja ymmärretään paremmin, vaan juuri päinvastoin. Tietämättömyys kristinuskosta vain kasvaa ja kristinuskoa koskeva yleissivistys ohenee ohenemistaan, koska syytteiden pelossa kukaan ei uskalla ilmaista ajatuksiaan, mikä olisi edellytys keskustelulle ja tiedon lisääntymiselle ja väärinkäsitysten oikaisemiselle. "Väärien” ajatusten ilmaisemisesta voi Suomessa joutua potentiaalisesti vankilaan. Kenties juuri se on joidenkin tahojen unelma Suomesta. 

Nyt käytävän keskustelun hyvä puoli tosin on siinä, että keskustellaan nyt sitten Raamatusta kunnolla valtakunnan laajuisesti lehdissä ja mediassa ja poliisilaitoksilla. Puhe synnistä ja armosta, kadotuksesta ja pelastuksesta, parannuksen teosta, laista ja evankeliumista, Jeesuksesta ja taivaasta tavoittaa kaikki suomalaiset.

Kenties tämä sittenkin on sitä herätystä, jota kristityt ovat kauan rukoilleet. Jos vain olemme valmiit maksamaan hintaa siitä, mitä tällaisena aikana merkitsee pitää kiinni Jumalan sanasta ja Jeesuksen todistuksesta.

 

Kommentoi "Hesarin valeuutinen Paavalista ja Räsäsestä"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _____       ___       _____     ___      _  __  
|  __ \\    / _ \\    / ___//   / _ \\   | |/ // 
| |  \ ||  / //\ \\   \___ \\  | / \ ||  | ' //  
| |__/ || |  ___  ||  /    //  | \_/ ||  | . \\  
|_____//  |_||  |_|| /____//    \___//   |_|\_\\ 
 -----`   `-`   `-` `-----`     `---`    `-` --` 
                                                 
 
 

23 kommenttia "Hesarin valeuutinen Paavalista ja Räsäsestä"

Sivu 2/2

Pertti Lousaari 10.12.2019 10.16

"Teidän tulee kuolla ja syntyä uudesti vedestä ja hengestä."
Tämä on se kuolema, kun kuolette henkisesti synnistä, ja synnytte uudesti vedestä (Jeesuksen sielusta, joka on oikeamielinen. Ja oikeamielinen on se, joka on hyljännyt pahan ja ottanut elämän puusta.) ja Hengestä (Totuuden hengestä, Jumalan sanasta.)
Oikeamielinen sielu on se lamppu, joka nostetaan lampunjalkaan, jotta näkisimme.
Totuuden Henki on sisäinen ympärileikkaus sydämessä, toisin kuin tämän maailman valheen palvelijoiden ulkoinen merkki (Joh.ilm. 2:9, 3:9).
Ensimmäinen on vertikaalinen, toinen horisontaalinen, ja kuka tahtoo seurata, ottakoon ristin kantaakseen ja seuratkoon.

Rami 10.12.2019 10.16

Kylläpä Jumala on ovela, ja viisas. Noin niinkuin inhimillisen vajavaiselta kantilta arvioiden. Hän pistää kristinuskosta ilmeisen tietämättömän valtakunnansyyttäjän herättelemään Suomea Jumalan sanan ääreen.

Erkki Karvanen 10.12.2019 10.16

Siltä osin kuin Paavali viittaa Mooseksen laissa säädettyyn konkreettiseen kuolemanrangaistukseen, niin hänen sanomansa homoseksuaalisuuden harjoittajille on kuitenkin sama kuin muillekin syntisille: Jeesus on jo kärsinyt meille kuuluvan (kuoleman)rangaistuksen. Sama ilmainen evankeliumi on tarjolla kaikille.

Pelastuksen vastaanottaneissa oli myös entisiä homoja. Paavali sanoo 1. Korinttolaiskirjeessä 6:9-11 …”Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä”.

Siksi Hesarin väite murhaaja-Paavalista on täydellisen väärä koska se vääristää Paavalin ajatuksen päinvastaiseksi mitä hän tarkoitti: Paavalista tehdään ”murhaaja” vaikka hänen tarkoituksensa on kertoa että ilmainen pelastus on tarjolla suurimmillekin syntisille.

Juhani Starczewski 10.12.2019 10.16

Roomalaiskirje:
1:18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
1:19 sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
1:20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
1:21 koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
1:22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

Ketkä pitävät totuutta vääryyden vallassa Room 1:18? Mikä porukka tietää totuuden, mutta eivät sitä kerro muille. Mikä on tämä porukka? Mielestäni homoseksuaalit eivät ole tämä porukka, joka pitää totuutta vääryyden vallassa, vaan he ovat seuraus tuon porukan toiminnasta, jotka eivät kerro Jumalan todellisesta olemuksesta kirkkaudesta ja toiminnasta. Homoseksuaalitko ovat tyhmiksi tulleet? Mielestäni tämä porukka, joka pitää totuutta vääryyden vallassa on pimentynyt ja heidän väärän toiminnan seurauksena ”syntyy” homoseksuaalinen toiminta. Homoseksuaalisuus ei ole syy vaan väärän toiminnan seuraus.
Suomessakin sanotaa, että lainsäädäntömme on perustettu Jumalan Kymmenen Käskyn pohjalle. Tämä on valhetieto. Suomessa on koko historian ajan ollut voimassa vain yhdeksän käskyä eli ns. näkyvä tunnustus. Jumalan näkymätön olemus on pimennety jo vuonna 787, kun seitsemäs ekumeeninen synodi poisti toisen käskyn ja jakoi kymmenen eli ns. himoitsemisen kielto käskyn kahteen osaan 9 ja 10 käsky.

2. KÄSKY
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Ilmestyskirja:
12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja joilla on JEESUKSEN TODISTUS.
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja JEESUKSEN USKON.

Tämä porukka pitää TOTUUTTA VÄÄRYYDEN VALLASSA!

Seuraavassa on artikkeli "Ikonimaalari"-kirjasta.
Siinä kerrotaan päätöksestä vuodelta 787, jolloin 2. käsky poistettiin ja 10.käsky jaettiin 9. ja 10.käskyksi!

Vuonna 787 tehtiin päätös, jolla on suuri merkitys kuvan historiassa. Sen teki ”pyhä ja suuri maailmanlaajuinen kokous ”, joka oli kokoontunut ”Jumalan armosta sekä hurskaiden ja kristittyjen hallitsijoiden”, Bysantin keisarin Konstantinoksen, joka tuolloin oli alaikäinen, ja hänen äitinsä, sijaishallitsijana toimivan Irenen määräyksestä Nikean kaupunkiin Bithynian maakunnassa. Se oli kristillisen kirkon historian viimeinen synodi, jonka päätöksiin yhtyivät kaikki silloisen kirkon johtajat: Antiokian, Aleksandrian, Jerusalemin ja Konstantinopolin patriarkat sekä Rooman paavi. Tämän vuoksi sitä kuten kuutta aikaisempaa vastaavaa kirkolliskokousta kutsutaan ekumeeniseksi synodiksi. Järjestyksessä se siis oli seitsemäs ja toistaiseksi viimeinen.

Mitä seitsemäs ekumeeninen synodi sitten päätti kuvista?

- Kuin kuninkaallista polkua kulkien, seuraten pyhien isiemme Jumalan johdatuksella antamia opetuksia sekä katolisen kirkon traditiota sillä tiedämme sen olevan peräisin siinä asuvasta Pyhästä Hengestä – päätämme tarkoin ja huolellisesti harkittuamme, että samoin kuin kunnioitettu ja elämää antava ristin kuva, on asetettava esiin hurskaita ja pyhiä kuvia, jotka on valmistettu väreistä, pienistä
mosaiikkikivistä ja muusta sopivasta materiaalista, Jumalan pyhiin kirkkoihin, pyhiin astioihin, esineisiin ja vaatteisiin, seinille ja puulaudoille, taloihin ja teille.
Meidän Herramme ja Jumalamme sekä Pelastajamme Jeesuksen Kristuksen kuvan tavoin turmeltumattoman valtiattaremme pyhän Jumalansynnyttäjän ja kunnioitettujen enkeleiden ja kaikkien pyhien ja hurskaiden ihmisten (kuvia). Päätöstä olivat edeltäneet vuosisataiset erimielisyydet kirkollisessa käytössä olleista kuvista. Vuodesta 726 lähtien oli vallinnut konkreettinen kiistatilanne, kuvainraaston aika eli ikonoklasmi. Tästä kielteisestä reaktiosta kirkon kuvahurskautta kohtaan teki virallisesti lopun seitsemännen ekumeenisen synodin päätös vuodelta 787. Se määräsi kuvien käytön kultti- tarkoituksiin sallituksi, jopa välttämättömäksi. Pyhistä kuvista tuli erottamaton osa idän rtodoksisen kirkon hartauselämää.

Kunnia kuvatulle

Samalla erotettiin selvästi pyhälle kuvalle osoitettu kunnioitus, joka kohdistuu siihen kuvattuun eli kuvan aiheeseen,vain 'jumalalliselle olemukselle' kuuluvasta todellisesta palvonnasta. - Sillä mitä enemmän jatkuvasti nähdään kuvallisen esityksen kautta, sitä enemmän kuvien katselijat palauttavat mieliinsä kuvien esikuvat ja kaipaavat niitä ja voivat jakaa niille tervehdyksensä ja kunnioittavan kumarruksensa, ei kuitenkaan uskomme mukaista todellista palvontaa, joka kuuluu vain jumalalliselle olemukselle. Sen sijaan niiden kunniaksi on suitsutettava ja niitä on (kynttilöin) valaistava kuten kunnioitettua ja elämää antavaa ristin kuvaa ja pyhiä evankeliumeja ja muita pyhiä esineitä, kuten esi-isämmekin hurskaasti tapasivat tehdä. 'Sillä kuvan kautta kunnioitetaan esikuvaa' ja se, joka kumartaa kuvaa, osoittaa kunnioitustaan siinä kuvatulle.

Kirous kieltäjille

Toisinajatteleville synodi saneli kirouksensa ja tuomionsa. Kauas kirkosta pitää ajaa kaikki, jotka rohkenevat olla eri mieltä ja opettaa toisin tai mitätöidä kirkolliset perinnäissäännöt kirottujen harhaoppien mukaisesti tai tavoitella jonkinlaista muuta määrittelyä tai hylätä jonkin kirkon säännöistä, evankeliumin tai ristin kuvan tai ikonimaalaukset ja marttyyrien pyhäinjäännökset. Erotettava on piispat ja papit, jotka rohkenevat - vieläpä käyttäen hyväkseen yhteisiä pyhiä esineitä ja laillisia luostareita pyrkiä väärin ja ovelasti kumoamaan yhdenkin katolisen kirkon perimätiedon kohdan. Yhteisöstä on suljettava näin menettelevät, yhtä hyvin munkit kuin maallikot.

Yksimielinen ylistys

Tällä tavoin tulee voimaan pyhien isiemme opetus samoin kuin katolisen kirkon traditio, kirkon, joka maan äärestä toiseen on ottanut vastaan hyvän sanoman. Tällä tavoin seuraamme Paavalia, joka puhui Kristuksen nimissä, ja koko jumalallista apostolista seurakuntaa sekä isällistä pyhyyttä ja pidämme kiinni niistä perinnäissäännöistä, jotka olemme saaneet. Tällä tavoin laulamme voitonhymnit kirkolle profeetallisella tavalla. 'Riemuitse suuresti, tytär Siion, julista, tytär Jerusalem. Iloitse ja riemuitse koko sydämestäsi. Herra otti sinusta pois vastustajiesi väärät teot, sinut on lunastettu vihollistesi käsistä. Herra on kuningas keskelläsi. Et pahaa näe! Ja rauha on päälläsi iankaikkisesti!' Pyhä kirkolliskokous julisti: me kaikki uskomme niin, kaikki olimme samaa mieltä, kaikki hyväksyimme ja al-lekirjoitimme. Tämä on apostolien usko, tämä on oikeauskoisten usko. Tämä usko lujitti maailmanlaajuista (kirkkoa). Uskoen yhteen Jumalaan, Kolminaisuudessa ylistettyyn, tervehdimme kunnioitettuja kuvia.

Sallitut kuvaamistavat

Seitsemännen ekumeenisen synodin väljästi muotoilema päätös ei sulje pois yhtään maalaustaiteen menetelmää tai aluetta. Kokouksen muista asiakirjoista saa tarkempaa tietoa aikakauden näkemyksistä. Keskeinen perusta pyhien kuvien maalaamiselle ja käytöllä on inkarnaatio, näkymättömän Jumalan Pojan ihmiseksi tuleminen., kuvattavaksi tuleminen.
Se on kumonnut juutalaisille annetun kuvakiellon.
Kristus on ollut Jumalan kuva, Jumalan oma ikoni, maan päällä. Itse Jumala, joka on pysynyt näkymättömänä, ei ole kuvattavissa. Aikakauden teologit, lähinnä Johannes Damaskolainen ja Theodoros Studites, käsittelivät kirjoituksissaan yksityiskohtaisesti kuvien teologisia lähtökohtia. Aukotonta käsitystä sallivuuden rajoista ei kuitenkaan ole tähän mennessä vielä syntynyt. Niinpä ikonien tekijät ovat sukupolvesta toiseen pohtineet ja kyselleet kirkollisen perinteen heille asettamia velvoitteita sekä mahdollisuuksiaan ja kykyjään soveltaa niitä käytännön ammattityöhön. Ikonimaalauksen historia on ollut täynnä liikettä ja elämää. Se on ollut monien henkisten ja hengellisten ja myös perin inhimillisten tasojen kohtauspaikka. Se on versonut uskon maaperästä, mutta uninäyt ja mystiikka ovat sitä saatelleet vuosisadasta toiseen.

Kommentaattori 10.12.2019 10.16

Jeesus ei kumonnut lakia kuolemantuomiosta eikä muutenkaan lakia. Kun syntinen nainen oli jäänyt kiinni aviorikoksesta, niin Jeesus sanoi, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Jeesus ei siis kyseenalaistanut lain säädöstä.

Laissa on myös säädös, ettei ketään saa tuomita kuolemaan, jos ei ole vähintään kahta todistajaa. Jos rikollinen saa tuomion, niin todistajien tulee heittää ensimmäiset kivet. On hyvin ilmeistä, että kaikki kivittäjät tiesivät tehneensä itse samaa syntiä ja olisivat itsekin ansainneet kuolemantuomion, joten he eivät enää tohtineet osallistua kivittämiseen, vaan poistuivat häpeissään paikalta. Tämän jälkeen paikalla ei ollut enää kahta lain vaatimaa todistajaa ja naista ei sen takia saanut tuomita enää kuolemaan. Sen takia Jeesus sanoi naiselle, että tuomitsiko joku sinut. Kun sellaisia ei enää ollut paikalla, niin Jeesuskaan ei tuominnut naista.

Tämä tietenkin oli Jumalan viisautta. Tällä tavalla Jeesus noudatti pilkun tarkastin lakia ja vaati lain noudattamista aviorikoksen tuomitsemisesta, mutta lopulta pelasti syntiä tehneen naisen kivitykseltä. Nainen sai siis armoa ja hän sain tilaisuuden tehdä parannus synneistään.

Mooseksen laissa on monista vakavista rikoksista säädetty kuolemantuomio. Laissa on kuitenkin tarkat säädökset, millä edellytyksillä tuomio voidaan antaa. Kukaan tavallinen kansalainen ei saa ottaa tuomiovaltaa omaan käteensä ja surmata verekseltään kiinni jäänyttä rikollista.

Lain mukaan rikos tulee saattaa toimivaltaisen tuomarin tutkittavaksi, jonka velvollisuus on tutkia syytteet tarkasti. Rikokseen tulee olla vähintään kaksi todistajaa ja syytettyä tulee myös kuulla. Vasta lainvoimaisen tuomion jälkeen saa viranomainen toimeenpanna kuolemantuomion.

Paavali ja Pietari vaativat kristittyjä kunnioittamaan esivaltaa, koska se on myös Mooseksen lain vaatimus. Kuninkailla ja hänen nimittämillään tuomareilla on tuomiovalta. Laki tunnustaa esivallan oikeuden kantaa miekkaa.

Jos Suomen käräjäoikeus ja poliisi eivät suostu antamaan sekä toimeenpanemaan Mooseksen laissa olevia säädöksiä kuolemantuomiosta, niin seurakunta ei voi asialle mitään. Tämä asia on silloin tuomarin ja Jumalan välinen asia. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että vaikka Raamatussa on säädetty vakavista rikoksista kuolemantuomio, niin käytännössä Suomessa ei saa näistä rikoksista kuolemantuomiota, koska käräjäoikeuden tuomarit eivät sellaisia anna.

Heikki Pihlajamäki 10.12.2019 10.16

Hieno ja perusteellinen oikaisu valtamedian valeuutiseen!

Ev.lut. kirkon jäsen vielä toistaiseksi 10.12.2019 10.16

Osasyyllinen yhteiskunnan tietämättömyyteen on ev.lut. kirkko. Siellä kirkkovaalijärjestelmä on mahdollistanut erikoisen jakolinjan kehittymisen pappiskunnan sisällä.

Kirkkokansa ei ole ymmärtänyt vaalien tärkeyttä. Parhaimmillaankin äänestysprosentti on n. 20 %, usein 10-15 % tai jopa alle. Kun näin pieni osuus äänioikeutetuista äänestää, on aktiivisten äänestäjien joukossa turhan suureksi kohonnut se osuus, joka haluaa jyrätä oikean kristillisyyden.

Piispojen kokous on silti vielä onneksi pitänyt voimassa perinteisen avioliittokäsityksen, mutta jo toista kertaa peräkkäin meillä on arkkipiispa, joka on valmis tinkimään perinteisestä käsityksestä. Kirkolliskokouksesta 32 jäsentä oli allekirjoittanut Räsästä puoltavan näkemyksen. Kirkolliskokous on käsittääkseni ev.lut. kirkon ylin päätöselin, joka saa lausua ev.lut. kirkon virallisesta uskonopista kirkkolain mukaan.

Piispojen hiljaisuus eli se, etteivät he suureen ääneen puolusta perinteistä kristillistä näkemystä, on huono merkki. Jos ev.lut. kirkko osoittautuu luopioksi ja ”porttokirkon” osaksi, se pitänee hylätä.

Räsänen pohti hylkäämistä rukouksen kanssa. Hän sai vastauksen jäädä vielä tähän uppoavaan laivaan herättelemään nukkuvia. Jumalan puheelle jäämiskehotus todella vahvasti näyttää. Moni nukkuva on heräämässä tai herännyt ihmettelemään Suomen menoa ja samalla myös kirkon tilaa.

Ei kannata vielä erota, sanoi aiemmin lääkäri Pekka Reinikainen. Henkien taistelu on käynnissä kirkon sisällä. Kirkkoa yritetään vallata sisältä päin. Tämä taistelu tuo vähintäänkin esille sen, onko kirkko enää kirkko vai onko se muuttunut maalliseksi yhdistykseksi.

Karin 10.12.2019 10.16

Kyllä asiaa puhut! Homous on synti nimeenomaan äitiyyttä ja isyyttä vastaan, siis luomisjärjestystä vastaan... Leijona naaras parittuu leijona-uroksen kanssa, eikä hanki laumalla naarailla tai uroksilla keskenään pentuja.. :)