2019-12-21 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg Yhdysvaltojen evankelikaalisen konservatiivisen herätyskristillisyyden merkittävin ja laajalti luettu Christianity Today -lehti vaati Donald Trumpin viraltapanoa tuoreen numeronsa pääkirjoituksessa 19.12.2019 otsikolla TRUMP SHOULD BE REMOVED FROM OFFICE [1]. Billy Grahamin aikanaan perustaman... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1406/miksi_billy_graham_aanesti_donald_trumpia_franklin_graham_vastaa_christianity_today_-lehden_trump-kritiikkiin Patmos article
Pasi Turunen
21.12.2019
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja. (Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin Patmos-blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.)

Miksi Billy Graham äänesti Donald Trumpia? Franklin Graham vastaa Christianity Today -lehden Trump-kritiikkiin.

Yhdysvaltojen evankelikaalisen konservatiivisen herätyskristillisyyden merkittävin ja laajalti luettu Christianity Today -lehti vaati Donald Trumpin viraltapanoa tuoreen numeronsa pääkirjoituksessa 19.12.2019 otsikolla TRUMP SHOULD BE REMOVED FROM OFFICE. Billy Grahamin aikanaan perustaman vaikutusvaltaisen ja poliittisia kannanottoja tähän saakka välttäneen lehden ulostuloa voidaan pitää merkittävänä Amerikan kristillisessä kentässä ja siitä uutisoitiin välittömästi myös suomalaismediassa laajalti ja innostuneesti.

Helsingin Sanomien mukaan noin 80 prosenttia Yhdysvaltojen valkoihoisista evankelikaaleista äänesti Trumpia ja hänen kannatuksensa heidän parissaan on yhä vankkaa. CT -lehden tammikuussa eläkkeelle jäävän päätoimittajan Mark Gallin mielestä evankelikaalien tuki Trumpille kuitenkin syö heidän uskottavuuttaan, koska Trumpin kyseenalainen menneisyys ja moraaliton käytös presidenttinä ei vastaa kristillisiä arvoja. 

Galli päätti laatia kirjoituksensa sen jälkeen, kun demokraatit olivat edustajainhuoneessa äänestäneet Trumpin asettamisesta virkasyytteeseen. 

Mutta Galli sai välittömästi kritiikkiä evankelikaalisesta leiristä. Kannattaa lukea perustuslakia tuntevan asianajaja Jenna Ellisin ankara kritiikki Washington Examiner -lehdessä otsikolla CHRISTIANITY TODAY DOES NOT SPEAK FOR MOST EVANGELICAL CHRISTIANS WITH CALL FOR TRUMP REMOVAL (Washington Examiner 21.12.2019). 

Ellis moittii Gallin kirjoitusta muun muassa näin: 

Galli kirjoittaa, että ”tosiasiat ovat tässä tapauksessa yksiselitteisen selvät: Yhdysvaltojen Presidentti on yrittänyt käyttää poliittista valtaansa painostaakseen vieraan maan johtajaa ahdistelemaan ja mustamaalaamaan presidentin omaa poliittista vastustajaa. Tämä ei ainoastaan ole perustuslain vastaista, vaan, mikä vielä tärkeämpää, syvästi moraalitonta.” Tämä ei ole tarkka (saatikka kiistaton) luonnehdinta tosiasioista, eikä päätoimittaja [Galli] tarjoa mitään konkreettista perustelua sille, millä tavoin tosiasiat hänen versiossaan rikkovat perustuslakia. Galli vain esittää väitteen, että perustuslakia on rikottu siellä, missä niin ei ole tapahtunut. Hän ei edes siteeraa virkasyytettä koskevia [perustuslain] artikloja tai perustele juridisia väitteitään millään tavalla. Kyse on pelkästä väitteestä, joka evankelikaalisten kristittyjen hänen mielestään tulisi hyväksyä, koska hänen versiossaan ”[perustuslain rikkomista] tärkeämpää, on [tapahtuneen] syvä moraalittomuus.” 

Ellis ei myöskään niele CT -lehden pyrkimystä esiintyä moraalisesti muita parempana:  

"Perustuslain ohittaminen oman Trump-vihan vuoksi ei tee kenestäkään moraalisesti parempaa ihmistä, niin kuin ei perusteettoman virheellisten rinnastusten tekeminen aiempiin virkarikossyytteisiin. Juuri tällaisten varaan demokraatit ovat rakentaneet koko huijauksensa virkarikossyytteestä. Christianity Today ei ole yhtään sen parempi mitä tulee tietämättömyyteen laista." 

Ellis ei suinkaan ole yksin juridisessa kritiikissään. Hillary Clintonia äänestänyt liberaali demokraattipuolueen kannattaja, tunnettu juridiikan professori Alan Derschowitz on alusta alkaen kritisoinut demokraattien virkasyytesirkusta vallan väärinkäytöksi, joka ei saa mitään tukea perustuslain virkasyytettä koskevista artikloista. Kannattaa katsoa Derschowitzin laaja haastattelu  Alan Dershowitz on Efforts to Impeach President Trump (C-Span 16.12.2019)

Franklin Graham vastaa Christianity Today -lehdelle

Gallin pääkirjoituksessa vedottiin myös siihen, että Christianity Today -lehden perusti edesmennyt maailmankuulu evankelista Billy Graham, joka tunnettiin lukuisten Yhdysvaltojen presidenttien, niin demokraattien kuin republikaanien, ystävänä. Galli kuvaili lehden linjan seurailevan Grahamin viitoittamaa tietä.

Tämä sai Billy Grahamin pojan, Franklin Grahamin, vastaamaan julkisesti. Franklin Graham kirjoitti Facebook seinällään seuraavasti. Käännän Franklin Grahamin vastineen alla kokonaisuudessaan: 

“Vastaukseni Christianity Today -lehdelle: 

Christianity Today julkaisi pääkirjoituksen, jossa todettiin, että presidentti Trump tulisi siirtää syrjään virastaan. Lehti vetosi isäni nimeen (olettaakseni saadakseen väitteilleen uskottavuutta). Siksi koen tärkeäksi vastata. Kyllä, isäni Billy Graham perusti Christianity Today -lehden. Mutta, ei, hän ei olisi ollut samaa mieltä lehden esittämästä mielipiteestä. Itse asiassa hän olisi ollut hyvin pettynyt. En ole aikaisemmin kertonut, ketä isäni äänesti viime vaaleissa, mutta tämän artikkelin vuoksi koen nyt tarpeelliseksi kertoa. Minun isäni tunsi Donald Trumpin. Hän uskoi Donald Trumpiin ja äänesti Donald Trumpia. Hän uskoi, että Donald J. Trump on mies, jollaista kansamme tässä historiallisessa hetkessä tarvitsee. 

On käsittämätöntä, että Christianity Today -lehti osallistuu demokraattipuolueen kanssa puoluepoliittiseen hyökkäykseen Yhdysvaltojen Presidenttiä vastaan. 

Tunnen useita kongressin republikaaniedustajia, joista monet ovat vahvoja kristittyjä. Jos presidentti olisi syyllinen siihen, mistä demokraatit syyttävät häntä, nämä republikaanit olisivat liittyneet demokraatteihin hänen saattamisekseen virkarikossyytteeseen. Mutta edes demokraatit keskenään eivät päässeet asiassa yksimielisyyteen. Kaksi äänesti syytteeseen asettamista vastaan ja yksi äänesti tyhjää.  Tämä virkarikossyyte oli 100 % puoluepoliittisesti motivoitu. Miksi ihmeessä Christianity Today päätti asettua vasemmistodemokraatien puolelle, joiden ainoana päämääränä on häväistä istuva presidentti? He haluavat lukijoiden ennemmin uskovan demokraattien johtajia kuin Yhdysvaltojen Presidenttiä. 

Katsokaa, mitä presidentti on hyvin lyhyessä ajassa saanut aikaan. Maamme talous on vahempi kuin 50 vuoteen, ISIS ja kalifaatti on kukistettu ja presidentti on neuvotellut kauppasopimuksen, joka hyödyttää kaikkia amerikkalaisia. Tämä aikaansaannosten lista on pitkä, mutta minulle kristittynä se tosiasia, että hän on puolustanut syntymättömien lasten elämää enemmän kuin kukaan presidentti nykyhistoriassa, on äärettömän tärkeää. Ja Christianity Today haluaisi nyt meidän sivuuttavan tämän ja sanovan, ettei sillä ole merkitystä? Presidentti on puolustanut uskonnon vapautta niin kotimaassa kuin ympäri maailman. Ja Christianity Today haluaa meidän unohtavan sen? Presidentti on myös nimittänyt ennätysmäärän konservatiivisia tuomareita. Ja Christianity Today haluaa, että emme välitä siitä? Christianity Today kokee, että hänet tulisi siirtää virasta väärien syytösten perusteella, jotka Presidentti on painokkaasti torjunut. 

Christianity Today sanoi, että on aika sanoa asiat niin kuin ne ovat. Asiat ovat näin: Christianity Today -lehti on antanut käyttää itseään vasemmistolaisen polititiikan äänenä. On ilmeistä, että Christianity Today on siirtynyt vasemmalle ja edustaa evankelikaalisuuden elitistis-liberaalia siipeä.

Onko presidentti Trump syyllinen syntiin? Tietysti on, niin kuin kaikki edellisetkin presidentit ja jokainen meistä, minä mukaan lukien. Rukoilkaamme siis presidentin puolesta hänen johtaessaan kansakuntamme asioita.”

 

Miksi konservatiivit äänestivät Trumpia?

Arvostettu Christianity Today -lehti on todennäköisesti onnistunut lähinnä vieraannuttamaan merkittävän osan lukijakuntaansa eläkkeelle siirtyvän päätoimittajansa ulostulon myötä. 

Demokraattimyönteinen liberaalimedia on luonnollisesti uutisoinut pääkirjoituksesta isoin otsikoin. Ei kuitenkaan siksi, että media olisi yhtäkkiä kiinnostunut kristinuskosta tai herännyt kantamaan huolta evankelikaalisten kristillisistä arvoista ja moraalista, vaan siinä toivossa, että saisivat ensi vuoden vaalien lähestyessä Trumpin kannattajakunnan jakautumaan demokraattien hyväksi. 

Suomessa Christianity Today -lehden päätoimittajan kirjoituksesta samoin on uutisoitu suurieleisesti, kuten alun otsikoista voi nähdä. Ei meilläkään siksi, että ketään mediaa täällä kiinnostaisi Christianity Today -lehti (mahtoivatko edes tietää sellaisen lehden olemassaolosta) tai kristinuskon tila Amerikassa, vaan toistaakseen samaa tietämättömyyteen perustuvaa Trump-vihamielistä narratiivia, joka sai aikanaan Hesarin Saska Saarikosken muun median tavoin arvioimaan Trumpin täysin väärin. 

Vaan kuinkas kävi. 

Sen enempää media kuin monet kristitytkään eivät meillä edelleenkään ymmärrä, tai kenties halua ymmärtää, miksi Yhdysvaltojen kristillinen kenttä on ryhmittynyt vahvasti Trumpin taakse.

Kyse ei ole sinisilmäisyydestä Trumpin henkilökohtaisia vikoja, virheitä, puutoksia ja menneisyyttä kohtaan. Monet toivoisivat häneltä selvästi nykyistä enemmän malttia Twitterissä. 

Trump olisi kelvoton pastori. Mutta häntä ei valittu pastoriksi. Presidenttinä hän on pitänyt kiinni johdonmukaisesti vaalilupauksistaan (e.g. suurlähetystön siirtäminen Jerusalemiin ym.) ja onnistunut nostamaan Yhdysvaltojen talouden ja työllisyyden aivan historiallisiin lukemiin.

Hänen myönteinen suhtautumisensa kristittyjä kohtaan vaikuttaa olevan kaikin puolin vilpitöntä. Hän on vakuuttanut jopa merkittävän joukon esivaalien aikaisia epäilijöitään siitä, että minkä hän lupaa, sen hän pitää.

Raamatusta voi lukea Jumalan aika ajoin käyttäneen merkittäviin tekoihin hallitsijoita heidän henkilökohtaisista vioistaan, puutteistaan ja jopa synneistään huolimatta (e.g. Simson, Kuningas Daavid). 

Amerikan konservatiivit ovat ymmärtäneet pelissä olevan enemmän, kuin Trumpin henkilöön liittyvät viat. Käynnissä on ideologinen "sisällissota", jossa pelissä on koko Amerikka sellaisena kuin se alunperin perustettiin. Entistä vasemmistolaisemmaksi muuttuneet demokraatit pyrkivät valtaan, koska haluavat muuttaa Amerikan perustuksia myöten joksikin aivan muuksi, kuin mitä se tähän asti on ollut. 

Näissä merkeissä kannattaa oikeasti lukea kolumnisti Dennis Pragerin, joka itse on juutalainen, valaiseva kirjoitus WHY DO SO MANY GOOD CONSERVATIVES HATE TRUMP? (Newsweek 31.5.2017) sekä jatkona Pragerin WHY I AM NOT TOO CONCERNED ABOUT TRUMP'S CHARACTER (Newsweek 9.6.2017).

Reilun vuoden takaisessa kolumnissaan WHY EVANGELICALS VOTE FOR TRUMP. A CONSERVATIVE DEFENSE (Newsweek 8.2.2018) Prager kiteyttää muun muassa näin: 

”Olen käyttänyt elämäni puolustaakseni hyvän ja moraalisen elämän merkitystä: Jumala haluaa meidän ylitse kaiken olevan hyviä ihmisiä; On tärkeämpää, että lapsemme ovat hyviä ihmisiä, kuin että he saavat hyviä arvosanoja; Kaikkein tärkein kysymys yhteiskunnassa on se, kuinka ihmisistä tulee hyviä ihmisiä (koska kukaan ei synny hyväksi). 

Evankelikaalit ymmärtävät, että vasemmiston voittaminen on moraalisesti hyvä ja ylitse kaiken muun tärkeä asia. Saattaa tuntua hyvältä vastustaa presidenttiä, mutta hänen uskonnolliset kannattajansa ovat enemmän kiinnostuneita tekemään hyvää, kuin siitä, mikä tuntuu hyvältä. 

Asiassa kuin asiassa, oli sitten kyse (vain muutamia asioita mainitakseni) uskonnonvapaudesta, syntymättömien oikeudesta elämään, Israelista, Amerikan lipusta ja sananvapaudesta, presidentillä ja uskonnollisella Amerikalla on yhteinen päämäärä.”

Vuosi 2020 tulee. Silloin käydään jälleen Amerikan presidentinvaalit. Ja Trump tulee voittamaan. Demokraatit ovat virkasyytesirkuksellaan pitäneet siitä huolen. 

Christianity Today -lehti on puolestaan juuri saattanut varmistaa evankelikaalien äänet hänelle. 

 

Kommentoi "Miksi Billy Graham äänesti Donald Trumpia? Franklin Graham vastaa Christianity Today -lehden Trump-kritiikkiin."

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 ______    _    _     ______    ______            
|      \\ | || | ||  /_   _//  /_   _//   ____    
|  --  // | || | ||  `-| |,-    -| ||-   |    \\  
|  --  \\ | \\_/ ||    | ||     _| ||_   | [] ||  
|______//  \____//     |_||    /_____//  |  __//  
`------`    `---`      `-`'    `-----`   |_|`-`   
                                         `-`      
 
 

59 kommenttia "Miksi Billy Graham äänesti Donald Trumpia? Franklin Graham vastaa Christianity Today -lehden Trump-kritiikkiin."

Sivu 1/4

Janne Antero 21.12.2019 18.08

Näinhän se tulee käymään. Luulenpa, että korkeimman oikeuden kokoonpano on ratkaiseva asia. Siellä on nyt 2 yli 80-vuotiasta liberaalia tuomaria ( Ginsburg ja Breyer). Kumpikin tullevat väistymään ensi vaalikaudella joko eläköitymisen tai luonnollisen poistuman kautta. Konservatiiveilla on nyt mahdollisuus saada ensi vaalikaudella 7-2 -enemmistö Korkeimpaan oikeuteen, ja saada Roe& Wade-päätös kumottua. Konservatiivit eivät jätä tätä tilaisuutta käyttämättä. Tässä skenaariossa eivät Trumpin mahdolliset väärinkäytökset paina.

Matti Mainio 21.12.2019 18.14

Olisipa ollut ihme, jos täällä ei olisi otettu kantaa Christianity Today-lehden syytöksiin Trumpia kohtaan, mutta outoa on kuitenkin, että edelleen häntä vaan puolustellaan.

Ikävä ihminen? 21.12.2019 20.26

USA on sairas. Trump on lopulta vain oire siitä. On groteskia, että joku itseään kristittynä pitävä julistaa Trumpin hyvyyttä Suomessa. Onneksi tämä maa ei ihan vielä ole tuossa tilassa.

Miro-Petteri 21.12.2019 20.26

Tämä pitäisi Suomenkin kristikansan ymmärtää ja ottaa mallia. Vihervasurihallitus pyrkii Suomestakin tekemään muuta kuin mitä se on.

Ikävä ihminen? 22.12.2019 10.36

Tuttua propagandaa taas tämäkin juttu. Ihmeellistä sinänsä, että suomalaiset uskovat (?) ihastelevat Trumpin toimia.

Haluaisin muistuttaa niin Turusta kuin muitakin Patmoksen ystäviä siitä, että kun näitä juttuja kirjoittaa, olisi rehellistä hieman enemmän avata näiden "asiantuntijoiden" taustoja. Jenna Ellis esimerkiksi on muutakin kuin "perustuslakia tunteva asianajaja". Hän sattuu olemaan Trumpin kampanjan lakitieteellinen neuvonantaja! Hän on kaikkea muuta kuin puolueeton asiantuntijakommentaattori. Mitäpä sitä nyt moisia pikku juttuja mainitsemaan?

Alan Derschowitz taas on tunnettu "Israelin ystävä" ja Trumpin Israel-politiikkahan on kaikille tuttu juttu täällä - vai mitä?

Franklin Graham on lähinnä isänsä maineesta hyötynyt tv-evankelista, joka elelee "Amerikan malliin". Hänen syynsä tukea Trumpia ovat selvät. Rahat pois köyhiltä, Israel-myönteisyys ja abortin vastustaminen. Millään muulla ei väliä sitten olekaan?

Minä toivoisin, että te Patmoksen väki ja ystävät ihan avoimesti kertoisitte, mitä piirteitä Suomeen pitäisi ihastelemastanne USA:sta saada. Varsinkin pienituloisimpien lahjoittajien voisi olla aiheesta mielenkiintoista kuulla. Lisäksi, olisi varmastikin mukava kuulla myös siitä, mitä Trumpin piirteitä haluaisitte suomalaistenkin poliitikkojen omaavan.

Varmaankin joku kertoo?

Matti Mainio 22.12.2019 11.28

Trumpin politiikka on vaikuttanut jotenkin holtittomalta, kun vertaa hänen edeltäjiinsä, jopa republikaanipresidentteihin! Tosin, jos hän on henkilönäkin holtiton, mitäpä muuta voisi odottaakaan. Vai onko tämä kuva sitten poliittisten vastustajien luoma kuva hänestä, niin kai voidaan häntä puolustellakin. Eikä hän oikein sitäkään ole tuntunut sisältäneen, että joka tapauksessa oppositio pyrkii aina laittamaan "kapuloita rattaisiin", olipa presidenttinä ollut kuka hyvänsä. Se kuuluu asiaan, mutta Trump tuntee aina olevansa vain "uhri".

Topias 22.12.2019 12.51

Hyvä Trump, yllättävän paljon näyttää olevan suomessakin näitä punavihreitä
kristittyjä kun tämän blogin kirjoituksia lukee. Niistä selvästi henkii sielunvihollisen hönkäykset, se viha, viha, viha. Kannattaisi tehdä
pikainen katunus jotta pääsee Taivaaseen.

Jukka 22.12.2019 12.51

"Ikävä ihminen? 22.12.2019 10.36
Tuttua propagandaa taas tämäkin juttu. Ihmeellistä sinänsä, että suomalaiset uskovat (?) ihastelevat Trumpin toimia."



Toki toisen näkökulman tai eriävän mielipiteen esittäminen on propagandaa, vai?



"Haluaisin muistuttaa niin Turusta kuin muitakin Patmoksen ystäviä siitä, että kun näitä juttuja kirjoittaa, olisi rehellistä hieman enemmän avata näiden "asiantuntijoiden" taustoja. Jenna Ellis esimerkiksi on muutakin kuin "perustuslakia tunteva asianajaja". Hän sattuu olemaan Trumpin kampanjan lakitieteellinen neuvonantaja! Hän on kaikkea muuta kuin puolueeton asiantuntijakommentaattori. Mitäpä sitä nyt moisia pikku juttuja mainitsemaan?

Alan Derschowitz taas on tunnettu "Israelin ystävä" ja Trumpin Israel-politiikkahan on kaikille tuttu juttu täällä - vai mitä?

Franklin Graham on lähinnä isänsä maineesta hyötynyt tv-evankelista, joka elelee "Amerikan malliin". Hänen syynsä tukea Trumpia ovat selvät. Rahat pois köyhiltä, Israel-myönteisyys ja abortin vastustaminen. Millään muulla ei väliä sitten olekaan?"



Pitäisikö politiikassa siis hakea kriittiseksi kommentaattoriksi asiantuntija väitteiden esittäjän leiristä, täysin puolueetonta tuskin löytyy? Onko se kamalaa, jos asioiden näkökulmaa laajentaa ja on jopa toista mieltä tai onko se sinusta oikein, kun suomalainen media lähes yksipuolisesti sanoo kaiken Trumpissa olevan niin pahaa, eikä minkään hyvää ollenkaan. Omat puoluepoliittiset mielipiteesi ovat tietysti sinun mielestäsi vain hyviä, kuuluukohan niihin aborttioikeus, israelviha ja rahan antaminen tarvitseville köyhille? Franklinia en tunne, mutta oikeus mielipiteeseen on hänelläkin etenkin tässä asiassa.




"Minä toivoisin, että te Patmoksen väki ja ystävät ihan avoimesti kertoisitte, mitä piirteitä Suomeen pitäisi ihastelemastanne USA:sta saada. Varsinkin pienituloisimpien lahjoittajien voisi olla aiheesta mielenkiintoista kuulla. Lisäksi, olisi varmastikin mukava kuulla myös siitä, mitä Trumpin piirteitä haluaisitte suomalaistenkin poliitikkojen omaavan.

Varmaankin joku kertoo?"



En ole Patmoksen väkeä ja on ihan kiva kuulla kritiikkiäsi, mutta miksi pitäisi ihastella USA:ta tai fanittaa Trumpia ollakseen eri mieltä kanssasi monista asioista ja tavoista joita liian yksipuolisesti käsitellään Suomen mediassa. Itsekin haluaisin suomalaisten poliitikkojen vastustavan syntymättömien ihmislasten murhia, kohdistavan apuansa hädässä oleville ja terrorismin uhreille ja etteivät olisi helposti terroristipropagandan vietävissä Israel kielteisyyteen, vaan alkaisivat rakastaa tuota Jumalan silmäterää, joka yrittää luovia erittäin vihamielisessä ympäristössä sortumatta silmittömään vihaan kuten vastustajansa.

A 22.12.2019 14.14

On tärkeää tuoda esiin faktoja Trumpin toiminnasta ja niin tämä kirjoitus tekee. Suomalaisten (myös suomalaisten kristittyjen) on melko vaikeaa saada puolueetonta tietoa Trumpin toiminnasta, koska se edellyttää omaa aktiivisuutta tutustua myös amerikkalaisiin uutissivustoihin ja hyvää englanninkielen taitoa. Monet Suomessa elävät vain valtamedian ja konservatiiveista arvoista melko vieraantuneiden toimittajien näkökulmien varassa, ja siksi Trump näyttäytyy Suomessa usein pahana ja typeränä. Kristittyjen rukoukset tulevissa presidentinvaaleissa ovat ratkaisevan tärkeitä.

Ikävä ihminen? 22.12.2019 14.14

Jukka.

Propagandaa on se, kun asioita nostetaan esiin yksipuolisesti ja niiden omien "idolien" nurjat puolet esim. jätetään kertomatta. On äärimmäisen irvokasta julistaa Trumpin kaltainen ihminen jonkinlaiseksi "valituksi" ja lisäksi alkaa määritellä kaikki muut kuin poliittinen äärioikeisto kommunisteiksi. Siihenhän teidän "konservatiivien" kielenkäyttö on Suomessakin pelkistetty: te puhutte lähinnä USA:n Republikaanien oikeistosiiven tyyliin, vaikka Suomi on maana aivan jotakin muuta kuin USA.

Minun poliittiset mielipiteeni ovat mitä ovat. Minä ihan oikeasti ajattelen, että yhteiskunnan on jossakin määrin tuettava vähäosaisiakin. Aborttioikeutta pidän itsestäänselvyytenä, koska asia ei minun mielestäni ole sellainen, että uskontoa siihen pitäisi sotkea. Siitä aiheesta voin mielelläni käydä kanssasi vaikka laajemmankin keskustelun. Israel taas on minulle vain yksi valtio muiden joukossa ja Lähi-idän todellisuus on äärimmäisen mutkikas. Minun näkökulmastani katsottuna yhdelläkään alueen valtiolla ei ole mitään yliluonnollisen toimijan antamia oikeuksia asua jollakin alueella. Kiistat alueista ja luonnonvaroista ovat ikivanhoja. Kun raakaöljyn merkitys aikanaan vähenee, noin 90 % muiden valtioiden mielenkiinnosta aluetta kohtaan samalla katoaa.

Sinun kaltaisesi uskonnon ja politiikan sotkevat ihmiset ovat juuri heitä, joiden vuoksi maailmassa on terrorismia. Sinullekin ikivanhat uskonnolliset tekstit antavat oikeuden määritellä omat näkemyksesi muita oikeammiksi ja juuri siksi minäkin näihin Patmoksen väen juttuihin niin kriittisesti suhtaudun! Tuntuu siltä, että melkoisen moni tähänkin ketjuun kirjoittavista ihmisistä poimii ideansa suoraan Persujen puolueohjelmasta ja siihen sekaan höystetään sitten sopiva annos fundamentalismia ja USA:n uskonnollisen äärioikeiston opia ja johan hyvä tulee!

Kaikkein irvokkainta on se, että kun tänne jotakiin kirjoittaa, kommentiksi tulee vain joutavaa uskonnollista propagandaa. Olisi mukava vaihteeksi kohdata sellainenkin Patmoksen ystävä, jolla olisi pokkaa keskustella asiapohjaisesti ja vaikkapa kokeilla vastata esitettyyn kysymykseen. Sellaista ihmistä en ole täällä vielä kohdannut.

Matti Mainio 22.12.2019 14.14

Tuskinpa se tekee kenestäkään kristitystä vielä punavihreää, jos ei kannata herra Trumpin politiikkaa saati, että ratkaisi taivaaseen pääsyä. Ei Suomessa pitäisi noin mustavalkoisesti ajatella, vaikka USA:ssa niin tehtäisiin. Ihmisenä ei tietysti pitäisi Trumpista sanoa yhtään mitään, kun en tunne henkilökohtaisesti häntä. Mutta politiikkaa ja sen hedelmiä voi arvostella, vaikka sekin tietysti on hankalaa, kun ei asu Amerikassa. Amerikkalaisethan ovat hänet (tai osa heistä ja vielä vähemmistö) äänestäneet hänet virkaan ja ratkaisevat hänen jatkonsa virassaan.

Esa J. 22.12.2019 17.19

Montakohan aborttia Trumpille on tehty? Entä "Vaatehenkari" Melanialle?

Niiden naisten oikeudet, jotka aborttiin päätyvät eivät kiinnosta konservatiiveja hitonkaan vertaa...!

Trumpilla näköjään on periaatteena että puhukoon mitä puhukoon, kunhan nimi vain pysyy muistissa.

Muistakaa arvon patmoslaiset, että uskonnottomien amerikkalaisten määrä on kasvamassa.

Topias 22.12.2019 17.19

Ikävä ihminen, jos kerran et löydä näiltä palstoilta keskustelukumppania (kirjoitit näin) niin miksi jaksat pommittaa tarinoillasi?, tai kyllä tiedän
miksi niin teet. tekstistäsi näkee kuka sinulle ohjeet antaa.

Matti Mainio 22.12.2019 17.19

Ikävä ihminen
Kyllä kristityillä on uskonsa pohjalta oikeus vastustaa aborttia, myös politiikassa. Samoin myös voi ajatella, että Israel on Jumalan omaisuuskansa ja tuskinpa Hän on tehnyt mitään virhettä valinnassaan. Kuitenkin monessa asiassa olen kanssasi samaa mieltä, mitä tulee Trumpin politiikkaan. Ja vaikka abortti on minunkin mielestäni väärin, jotenkin en usko mihinkään kieltolakipolitiikkaan siinä asiassa kuten en monessa muussakaan asiassa. Ja huolimatta siitä, mitä uskon Israelista, niin en oikein ole sellaisen kannalla, että Israelin politiikkaa aletaan yksipuolisesti puolustaa erilaisten Raamatun tulkintojen pohjalta, vaikka tilanne Lähi-idässä on todellakin monimutkaisen vaikea näin ulkopuolisen silmin.

JR 22.12.2019 17.19

Hienoa Pasi, loistava kirjoitus. Kiitos että jaksoit sen kirjoittaa kesken joulun kiireiden. Emme voi täältä käsin vaikuttaa USA:n vaaleihin muuta kuin rukoilemalla. Uskon että Amerikan kristityt ja muutkin äänestäjät ovat kyllä hyvin selvillä siitä mitä tapahtuu. Trumpin vastustajat ovat kuin valtava rakkikoiralauma ja hyeenalauma joka ulvoo kuin pirun riivaamana. Ehkä he sitä ovatkin. Hetkeä ennen kuin Jeesus Kristus palaa kunniassaan ja voimassaan ja kirkkaudessaan ja Herra Sebaot kaikkivaltias tuomitsee koko maanpiirin. Perkele sidotaan ja heitetään ikuisuudeksi tulijärveen. On äärimmäisen kammottavaa miten mielipuolinen tämä riivaajien voima ja vaikutus tälläkin hetkellä on. Se puskee läpi kaikkialla koko asutun maanpiirin. Suomalaisessa lehdistössä, netissä, kaikkialla, kaduilla, missä vaan. Näemme riivattujen sielujen tempoilua ja kiukuttelua ja vihaa jota perkele ja hänen kätyrinsä lietsovat. Viimeiset hetket ovat käsillä ystävät! Rukoillaan, valvotaan, luetaan Sanaa. Ei tingitä totuudesta. Monet tulevat eksytetyiksi ja uskovat valheen. Nyt on aika puolustaa totuutta ja sanoa rohkeasti vastaan silloin kun siihen tarjoutuu tilaisuus.

Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen.