2020-02-24 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_16_7162-MARKKU_BLOGI_05.jpg Satavuotta sitten 23 päivä helmikuuta syntyi saarnaaja Niilo Ylivainio. Väsynyt ja sairas saarnamies koki hengellisen uudistumisen vuonna 1977 Australiassa ystävien uima-altaassa. Joitain kuukausia tämän jälkeen koko Suomi tiesi kuka on Niilo Ylivainio. Suuret ja pienet hallit täyttyivät uteliaista... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1437/heratys_tulee_taivaasta_ja_suurmiehet_merten_takaa Patmos article
Markku Vuorinen
24.2.2020
Markku Vuorinen

Mediapastori. Kirjailija. Markku Vuorinen on kristillisen tv-työn uranuurtaja Suomessa 80-luvulta lähtien. Hän on kirjoittanut yli 20 kirjaa, joita on myyty yli neljännesmiljoona kappaletta. Radio Patmoksen toimittajana Vuorinen on ollut sen nykymuodossaan alusta-alkaen. (Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin Patmos-blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.)

Herätys tulee taivaasta ja suurmiehet merten takaa.

Satavuotta sitten 23 päivä helmikuuta syntyi saarnaaja Niilo Ylivainio. Väsynyt ja sairas saarnamies koki hengellisen uudistumisen vuonna 1977 Australiassa ystävien uima-altaassa. Joitain kuukausia tämän jälkeen koko Suomi tiesi kuka on Niilo Ylivainio.

Suuret ja pienet hallit täyttyivät uteliaista ja Jumalan apua tarvitsevista ihmisistä. Sairaiden ja syntisten rukousjonot olivat ennennäkemättömän pitkiä. Rukouspalvelu tarvitsevien puolesta saattoi kestää tuntitolkulla. Noin neljä vuotta kestänyt ”Ylivainiolaisuus” jätti pysyvän jäljen suomalaiseen kristilliseen elämään.

Milloin helluntailaiset valitsevat uuden Ylivainion

Ylivainion kuoleman jälkeen muuan toimittaja kysyi seurakunnanjohtaja Kai Antturilta: ”Joko helluntailaiset ovat valinneet Ylivainiolle seuraajan.” Antturi ihmetteli kysymystä, todeten tilanteen olevan samanlainen, jos kyselisimme, että onko Suomi jo valinnut Sibeliukselle seuraajan? Luojalta saatujen lahjojen omaaville ihmisille on mahdoton valita seuraajia, niin oli Ylivainionkin kohdalla.

Säveltäjiä ja saarnaajia voi kyllä valita erilaisiin tehtäviin, mutta Sibeliuksia ja Ylivainioita ei ihminen voi valita. Toki pikku-Niiloja ja pikku-Janneja on aina löytynyt toisten ja joskus omastakin mielestä.

Jumalan miehiltä ja naisilta voi oppia paljon hyviä asioita ja malleja, mutta ei niitä voi suoraa ja kopioida itselleen tai seurakunnalle. Pyhän Hengen lahjat ja Hengen läsnäolo eivät ole kopioitavissa toisilta ihmisiltä tai seurakunnilta. Niitä voi jakaa vain Pyhä Henki.

Herätystä merten takaa

Viimeisen kahdenkymmenen-kymmenen vuoden aikana monet hengellisen työn vastuunkantajat ovat yrittäneet kopioida suomeen hengellistä herätystä merten takaa. Herätystä ei voi tuoda matkalaukussa, eikä se tahdo oikein muutenkaan siirtyä mantereelta toiselle ihmiskonstein.

Suomeen on vapaan kristillisyyden piirissä kutsuttu hyviä puhujia jo yli sadan vuoden ajan eripuolilta maailmaa. Evankelistoja, opettajia, seurakuntien johtajia jne. Monet ovat jättäneet siunauksen jälkeensä. Useat ihmiset ovat tulleet uskoon, täyttyneet Pyhällä Hengellä ja parantuneet sairauksistaan. Vierailijat ovat rohkaisseet seurakuntia uudistumaan, sekä jatkamaan rohkeasti eteenpäin. He tulivat ja he menivät, mutta seurakunta jäi jatkamaan sille annettua työtä.

Suomeen ei ole vapaan kristillisyyden piirissä perustettu 60 vuoteen yhtään seurakuntaa, jonka jäsenmäärä olisi noussut yli tuhannen jäsenen. Täällä kaikki suuret seurakunnat ovat vuosikymmeniä vanhoja. Ja näiden seurakuntien keskellä Jumala näkyy toimivan.

Ratkaisu Suomen nopeaan hengelliseen herätykseen ei ole uusien seurakuntien perustaminen, vaan vanhojen uudistuminen. Uusien seurakuntien perustaminen vie vuosia, mutta vanhoihin raameihin herätys voi tulla viikossa tai yhdessä yössä.

Näinhän se kävi Ylivainiolaisuudenkin aikana. Näinhän se oli apostolien aikana, Herra lisäsi uusia uskovia sadoittain jo oleviin seurakuntiin. Jos seurakuntia ei ole, niin sitten niitä pitää perustaa.

Kaikki uusiksi ja herätys tulee

Suomessa on meneillään merkillinen ilmiö. Monissa seurakunnissa ajatellaan, että suoraan matkimalla jotain toista seurakuntaa saadaan samanlainen muutos ja uudistus omaan seurakuntaan.

Muutos on nähtävissä. Kehitys menee suunnilleen näin. Ensin vaihdetaan puhujan pöytä entistä pienemmäksi, (mieluummin lasiseksi). Sitten maalataan lava ja seinät (mieluummin mustiksi, niin kuin ruumishuoneella) sitten vaihdetaan lavalla olevat valot ja tarvittaessa hommataan savukone. Perinteinen musiikki siirretään sivuun ja tuodaan uudet biisit merten takaa tai tehdään itse uudet laulut. Ajatuksena lienee, että mitä vähemmän vanhaa meininkiä, niin sen parempi. Sanoohan sanakin, että ” Herra luo uutta.”

Tässä on vain se pieni ero sanaan nähden, että edellä kuvaamani uudistukset ovat ihan vaan seurakunnan siskojen ja veljien tekemiä. Mitä pahaa näissä muutoksissa on, joku kyselee. Ei mitään, mutta älköön kukaan pettäkö itseään tai toisia, sillä ei näillä ihmisten tekemillä muutoksilla maahan ja seurakuntiin herätystä saada.

Kun Ylivainiolaisuuden aika alkoi, ei silloin pistetty kirkkoja remonttiin, maalattu seiniä tai kattoja, vaihdettu kalustoja ja kuitenkin herätys tuli ja eli aikansa. Silloin evankelioitiin. Mentiin uskosta osattomien luokse. Julistettiin evankeliumia uskomattomille. Kastettiin satoja uskoon tulleita. Ja opetettiin seurakuntalaisia voittamaan sieluja.

Nyt ajat ovat muuttuneet: ” Aika mennyt palaja ei koskaan, iäksi se taakse jäänyt on,” lauloi Eija Merilä 70- luvun lopussa. Näin se taitaa olla.

Uima-allas matka Australiaan

Nykyisin monet hengellisen työn vastuunkantajat tekevät mielellään opintomatkoja merten taa. Sinne missä tapahtuu. On johtajakoulutusta, tutustumista uusiin seurakuntiin. (ehkä joskus piipahdetaan jossain vanhassakin seurakunnassa) Palataan kotiseurakuntaan ja kerrotaan ihmeellisiä asioita useimmiten uusista seurakunnista, harvemmin vanhoista, vaikka niissä saattaa olla paljon menestyksellisempää toimintaa.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että Pyhä Henki ei ole sitoutunut seurakuntien ulkoisiin muutoksiin, mutta on lupautunut muuttamaan meitä sisäisesti, jos siihen muutokseen suostutaan ja se muutos näkyy ja tuntuu meissä ja seurakunnissa.

Mielelläni lähtisin Australiaan siihen samaan uima-altaaseen, jossa Niilo Ylivainio uudistui ja armoitettiin, mutta taidanpa jäädä kotimaisemiin, kun uskoni ei riitä Australian uima-altaan muuttavaan voimaan.

 

Kommentoi "Herätys tulee taivaasta ja suurmiehet merten takaa."

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _    __   __   ______      ___     ______   
| \  / ||  \ \\/ // |      \\   / _ \\  |      \\ 
|  \/  ||   \ ` //  |  --  //  | / \ || |  --  // 
| .  . ||    | ||   |  --  \\  | \_/ || |  --  \\ 
|_|\/|_||    |_||   |______//   \___//  |______// 
`-`  `-`     `-`'   `------`    `---`   `------`  
                                                  
 
 

10 kommenttia "Herätys tulee taivaasta ja suurmiehet merten takaa."

maallikko 24.2.2020 13.56

Markku peräänkuuluttaa, että seurakunnissa pitäisi palata takaisin kristinuskon perusasioihin. Sellainen sanontakin on, että on turha lähteä kalaan merta edemmäs. Olen tästä asiasta samaa mieltä. Lukekaa Raamattua!

Alkuseurakunnan aikana oli kaksi perusasiaa. Kansalle julistettiin evankeliumia ja kun kansa sai piston sydämeensä ymmärrettyään tehneensä syntiä, niin heitä kehotettiin ottamaan uskovien upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi. Evankeliumi opiskelu ja parannuksen teko arkisista synneistä on kristinuskon perusasioita. Nykyään yritetään syöttää kansalle suuria stadionkonferensseja ja juhannustapahtumia, joissa saa kokea rock-konsertin tunnelmaa tai kaupallisten messujen shoppailua. Pitäisi palata takaisin raamattupiireihin ja uskonkuuliaisuuteen.

Kävin joitakin vuosia sitten helluntailaisten juhannusjuhlilla Ison Kirjan opistolla Keuruulla. Paikalla taisi olla noin 5000 - 10000 kuulijaa. Tunnistin monta luterilaista, jotka olivat tulleet tutustumaan tapahtumaan.

Kesä oli lämmin ja järvi oli ihan vieressä. Kyselin paikan päällä, että missä täällä voisi luterilaiset halukkaat käydä ottamassa uskovien upotuskasteen, koska tiedän monen luterilaisen ymmärtävän, ettei lapsikaste ole raamatullinen kaste ja tiedän monta luterilaista, jotka ovat menneet yksityisesti uskovien upotuskasteelle. Jopa eräät luterilaiset papit ovat salaa sellaista tehneet. Sain sellaisen vastauksen, että menneinä vuosina juhannusjuhlilla oli upotuskastettu paljonkin ihmisiä, mutta nyt se on lopetettu, koska he eivät halua kilpailla seurakunnan kanssa. Monessa seurakunnassa kaste on seurakuntaan liittymisrituaali. Olin aivan tyrmistynyt, koska ei seurakuntien pidä olla mustasukkaisia ihmisistä eikä rahastakaan. Jos joku haluaa tulla uskovien upotuskasteelle, niin silloin häntä täytyy palvella ja upotuskastetta tulee tarjota aktiivisesti uskoon tulleille.

Ap. t 2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Minun mielestä hyvin pieni kristittyjen ryhmä messiaaniset juutalaiset ovat ymmärtäneet ehkä parhaiten kristinuskon perusasioiden merkityksen. Heidän artikkelinsa kiteyttää todella hyvin sen, mistä kristinuskossa on oikein kyse. Uskovien upotuskaste on Jeesukseen Kristukseen uskovia varten ja siitä alkaa Kristuksen seuraaminen.

Tehkää parannus ja ottakaa uskovien upotuskaste, niin saatte syntinne anteeksi

https://johannesleijona.blogspot.com/2019/04/tehkaa-parannus-ja-ottakaa-uskovien.html

Buc 24.2.2020 13.56

Kyse on myös asenteesta. Kun kuuntelee Radio Patmoksen ohjelmia ja sitten Ylivainion puheita, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Ja nimenomaan niin, että Patmos on yö, jolla ei ole kuin valittamista maailmanmenosta, ja Ylivainio päivä, joka näki asiat positiivisena ja potentiana, ei rakentanut uhkakuvia vaan saarnasi pelastuksesta.

Ei ihme, ettei isompia herätyksiä sitten Nokiamission ole ilmestynyt.

IlkkaT.O. 25.2.2020 7.40

"maallikkko:
"minun mielestäni hyvin pieni ryhmä messiaaniset juutalaiset ovat ehkä parhaiten ymmärtäneet..."
"Maallikon" epäraamatullisista vastaväitteistä huolimatta myös pakanakrisitityt, siis raamatullisesti parannuksenteon kautta uskoon tulleet Jeesukseen ja Häneen kastetut ja siitä myös todistavat, ymmärtävät oikealla tavalla, eli parhaiten, kun Jumalan sanaa on heille opetettu Totuudessa ja Pyhän Hengen voimassa. Toinen ryhmä heitä tässä ajassa ovat messiaaniset juutalaiset. Lähtiessään seuraamaan Jeesusta heidät - molempien ryhmien jäsenet - kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella, Ap.t. 2. luvun mukaan edelleen tänäkin päivänä, kunnia Jumalalle.
Pyhän Hengen voimassa seurakunta rakentuu ja vahvistuu ja lisääntyy jäsenmäärältään, kun uskovien todistusten ja Jumalan sanan kautta ihmiset ottavat Jeesuksen vastaan pelastajanaan.

IlkkaT.O. 25.2.2020 7.40

Herätys tulee Taivaasta,samoin Pyhällä Hengellä täyttyminen.
Tuon varoituksen sanan erityisesti nuorille uskossaan, jos seikkailevat "Johannes leijona"-blogin sivuilla.
Sen kirjoitusta:
"Pyhällä Hengellä täyttyminen tarkoittaa sitä, että ihminen kuolettaa itsestään lihallisen himonsa rikkoa lakia vastaan. Pyhällä Hengellä täyttyminen on elämän pyhittämistä, mikä tarkoittaa lain opiskelemista ja sen noudattamista. Pyhän Hengen hedelmät ovat aina Mooseksen lain mukaisia. Pyhä Henki antaa voimaa tehdä parannus. Jos ihminen ei halua noudattaa lakia, niin hän on vielä lihassa ja uudestisyntymätön..."

Uudestisyntymätön ihminen elää synneissään, ilman Jeesusta. UL:n uskova on kuollut pois laista, olemme Kristuksen kanssa ristiinnaulitut. (Gal.2:19)
Mooseksen laki annettiin Siinailla israelilaisille. UL:ssa uudestisyntynyt ihminen on tehnyt sydämessään parannuksen Jumalan edessä. Tällöin ihminen saa Jumalan armosta syntinsä anteeksi uskon kautta, ei lain teoista. J.L-blogin teksti velvoittaa nuodattamaan lain tekoja, ja juuri siitä Jeesus tuli vapauttamaan, koska lain tekojen kautta ei armoa anneta, vaan uskon kautta UL:n mukaan, josta Paavali paljon opettaa.
1. ihmisparin syntiinlankeemuksessa omatunto heräsi ihmisessä: Room. 2. luku kertoo, kuinka "pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä.."
Jumalan sana selvästi osoittaa meidän omatuntomme paljastavan meidät syyllisiksi Jumalan edessä - ellei omatunto ole paatunut lopullisesti - ja että Jumala armossaan Jeesuksen sovintoveren tähden vapauttaa meidät lain vaatimuksesta, joka kyllä on hyvä ja pyhä, mutta ei koskaan pelasta ketään vaan osoittaa ihmisen syntisyyden.
Paavali: "mutta nyt me olemme irti laista, ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen (lain) vanhassa.."
JL-blogissa PH:n kastetta ei ole ymmärretty oikein; se ei ole lainalaisuutta vaan armossaan Herra kastaa seuraajansa Pyhällä Hengellä, ei lain tekojen kautta. Sanalla kuoletamme lihan teot ja Sana pyhittää meidät (Joh.17:17) elämään Hengen mielen mukaan (Room.8:5).
PH:n kasteessa saamme voiman Kristuksen todistajina, jonka seurauksena armolahjat alkavat toimia. JL. väheksyy kielilläpuhumista; sen avulla uskova ihminen rakentaa itseään. Kaikki armolahjat tulee koetella srk:n keskellä, profetoiminen on keskeistä srk:n opetuksen ja toiminnan kannalta. UL puhuu Hengen hedelmistä, Moosesta ei mainita.

maallikko 25.2.2020 11.56

IlkkaT.O. kirjoitti: -Tuon varoituksen sanan erityisesti nuorille uskossaan, jos seikkailevat "Johannes leijona"-blogin sivuilla. "Pyhällä Hengellä täyttyminen tarkoittaa sitä, että ihminen kuolettaa itsestään lihallisen himonsa rikkoa lakia vastaan. Pyhällä Hengellä täyttyminen on elämän pyhittämistä, mikä tarkoittaa lain opiskelemista ja sen noudattamista. Pyhän Hengen hedelmät ovat aina Mooseksen lain mukaisia. Pyhä Henki antaa voimaa tehdä parannus. Jos ihminen ei halua noudattaa lakia, niin hän on vielä lihassa ja uudestisyntymätön..."

Tuo on täysin Raamattuun perustuvaa opetusta. Sinä jätit siteeraamatta niitä jakeita, mitä ko. sivuilla on tuon tekstin jälkeen, joista suluissa mainittiin 1. Piet. 1:14-19, 3. Moos. 19:2-4, 37 ja Gal. 5:22-23, mitkä deletoit pois.

Room. 7:14: "Me tiedämme, että laki on hengellinen..."

Room. 8:6-9: "Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen... ..Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää."

Gal. 5:22-23: "Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki."

3. Moos. 19:2, 37: "Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä... .. Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra."

Joh. 12:50: "ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

Tämä oli lainaus artikkelista.

Sillä maailmassa on monta väärää profeettaa
https://johannesleijona.blogspot.com/2019/11/silla-maailmassa-on-monta-vaaraa.html

Mitä tulee uudestisyntymiseen ja Pyhällä Hengellä täyttymiseen, niin messiaaniset juutalaiset ovat käsitelleet tätä asiaa kokonaisuutensa erittäin hyvin artikkelissa:

Ylhäältä uudestisyntynyt on muuttunut ihminen

https://johannesleijona.blogspot.com/2017/07/ylhaalta-uudestisyntynyt-on-muuttunut.html

Tuo sivusto kyllä puhuu uskon merkityksestä Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen, mutta tuo esille, millä ehdoilla voi saada Pyhän Hengen taivaasta. Jos otat jotain yksittäisiä lauseita irti asiayhteydestä ja sen perustella ala väittämään ihan muuta, mitä he ovat koko asiasta sanoneet, niin silloin kyseessä on toisen tahon sanomisten vääristely. Sinun kirjoittelusi näyttää olevan asenteellista negatiivisuutta messiaanista juutalaisuutta kohtaan.

Anna 3.3.2020 12.09

Suomen Messiaaninen Yhteisö
https://messiaaninen.yhdistysavain.fi/yhteiso/yhteystiedot/

17.09.2011 rabbi Jirmijagu Melamed. Israel.
"Evankeliumi juutalaisesta näkökulmasta”
https://messiaaninen.yhdistysavain.fi/@Bin/120315/Evankeliumi+juutalaisesta+n%C3%A4k%C3%B6kulmasta.pdf

Edellä mainitun rabbin hyvin lämminhenkisestä luennosta Lahdessa löytyy monta mielenkiintoista näkökulmaa Vanhan- ja Uuden Testamentin välisessä vertailussa.
"Tänään me tutkimme juutalaista näkökulmaa pelastukseen ja evankeliumiin. Ensimmäinen evankeliumi, johon tutustuin rabbina, oli Matteuksen evankeliumi. Hämmästyin nähdessäni, miten juutalainen kirja se on. Vähän sen jälkeen tutustuin uskoviin ihmisiin. Silloinminua järkytti se, miten eri tavalla he ymmärsivät sen kirjan. Tänään haluaisin avata teille sitä, miten juutalaiset näkevät Matteuksen evankeliumin, kun he lukevat sen."
Jatkuu... Pdf 11 sivua.

Luethan tämän käsityksiä avartavan luennon.

Aleksander 3.3.2020 12.09

Markku osui asian ytimeen.Aivan liian paljon panostetaan ulkoisiin muutoksiin tänä päivänä.Eräänä esimerkkinä on,että vanhat hengelliset laulut ovat täysin sysätty syrjään.Ei uusissakaan mitään vikaa ole,mutta uudistus ei saa olla yksipuolista.Erään suurehkon suomalaisen kaupungin helluntaiseurakunnan uuden rukoushuoneen sisustus on täysin musta.Se luo minulle synkän vaikutelman.Mitä tällä haetaan.Eikö evankeliumi ole valoisa asia.Kun Henki loppuu,niin konstit alkaa.

taivaan kansalainen 3.3.2020 12.09

En kaipaa tuollaisia "herätyksiä", joissa keskitytään johonkin "suurmieheen", "ylivainioon" tai muuhun, kohuillaan, kaatuillaan ja ihmetellään erikoisia sielullisia ja ehkä jopa hengellisiä ilmiöitäkin. Tuo on niin peräti helluntailaista/"karismaattista" epätasapainoisuutta, jossa ei paljon kristinuskosta olla ymmärretty.

Pikemminkin haluaisin näkeväni jatkuvaa herätystä, jossa ihmisiä tulee kaiken aikaa uskoon kaikella hiljaisuudella vailla kohuja ja "suurmiesten" ja "ylivainoiden" korottamisia. Uskoontulo on silloin todennäköisemmin pysyvämpi, syvemmälle juurtunut ja hedelmää kantavampi kuin ulkonainen kuohu. Tällainen arkipäiväisempi Jumalan toiminta ei vain näytä ihmisiä kiinnostavan. Halutaan vain ns. "herätystä" eli inhimillistä kuohuntaa, toimintaa ja suuria tunteita.

IlkkaT.O. 3.3.2020 12.09

"maallikko", höpö höpö, nyt ei selittelyt auta.
On syytä toistaa VAROITUS koskien "Johannes leijona"-blogin tekstejä. Siellä kirjotetaan mm:
"Kun arvioidaan Yli-vainion toimintaa Jumalan sanan kautta, niin voimme havaita, ettei Yli-Vainio noudattanut evankeliumia eikä Yeshuan (Jeesuksen) käskyjä".
Lisäksi vedotaan Matti Miettisen tutkimuksiin, ettei Yli-vainion tilaisuuksissa tapahtunut paranemisia. Siitä blogi kirjoittaa:
"Tutkija oman arvion mukaan ainoakaan elimellinen sairaus ei parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne tunnelmointiefekteinä".
Jotka Niilo Yli-Vainon tunsivat ja näkivät Pyhän Hengen toiminnan hänen kauttaan kokouksissaan eivät varmasti näe asiaa näin. Markku Vuorinen oli varmaankin heidän joukossaan.
Miettinen oli julkaissut yhdessä Kirkon tutkimuskeskuksen kanssa julkaisusarjan "uskonnolliset ihmeparanemiset lääketiteeellis-psykologisessa valossa".
Olen itse ehdottomasti upotuskasteen puolesta, se kuuluu Sanan mukaan uskoontulleille. "Joka uskoo ja kastetaan.."(Mar. 16.luku).
Vastoin JL:n blogia toinen ristiinnaulituista pelastui, vaikkei käynyt kasteella. Minä kehotan siihen Jumalan sanan mukaan.
On syytä varoa näinä lopuaikoina näitä eksytyksen hengessä toimivia kirjoittelijoita ja puheenpitäjiä; hyvin monissa on paljon sananmukaistakin opetusta, mutta järkyttävällä itsevarmuudella - mikä selittää heidän motiivinsa - he tarinoivat meille jos jonkinnäköistä sekoitusta. Näistäkin Paavali varoitti kirjeissään, samoi Juuda, Pietari ja Jaakob.
On aiheellista kysyä JL:-blogin krjoittajilta, minkä seurakunnan aktiivisia jäseniä ovat, ja onko heidän toiminnallaan ja kirjoituksillaan srk:n johdon (vanhimmiston) antama lupa. Jos näin on, ko. srk ( jos se yleensä srk onkaan!) on silloin todella vakavien kysymysten edessä Jumalan puolelta.

Uskovien upotiskateen puolesta 29.3.2020 12.48

IlkkaT.O. kirjoittaa mitä sattuu: -Vastoin JL:n blogia toinen ristiinnaulituista pelastui, vaikkei käynyt kasteella. Minä kehotan siihen Jumalan sanan mukaan.

Jeesus Kristus ei ollut antanut kastekäskyä vielä Golgatan aikoihin. Jeesus antoi sen vasta sen jälkeen, kun hän oli noussut kuolleista. Sen takia ristin ryöväri oli niitä viimeisiä, jotka saattoivat pelastua ilman uskovien upotuskastetta.

IlkkaT.O. esiintyy täällä tuomarina , mutta saarnaa koko ajan virheellisesti. Ei kannata noteerata tuollaista henkilöä.