2020-03-22 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_7148-BLOGI_LEO_02.jpg NOIN PUOLET niin sanotun kulttuuri-kristillisen läntisen pallonpuoliskon aikuisista (18 vuotta ja siitä ylöspäin) kokevat olevansa jonkun asteen yksinäisiä. Näin todettiin vuonna 2018 julkaistussa tutkimuksessa. Monet haastatelluista kokivat olevansa irrallisia, ulkopuolisia, väärinymmärrettyjä... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1458/karanteenissako_rohkaisua_yksinaiselle_koronavitsauksen_aikana Patmos article
Leo Meller
22.3.2020
Leo Meller

Leo Meller Radio Patmoksen päätoimittaja, Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010). (Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin Patmos-blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä ne välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.)

Karanteenissako? Rohkaisua yksinäiselle koronavitsauksen aikana.

NOIN PUOLET niin sanotun kulttuuri-kristillisen läntisen pallonpuoliskon aikuisista (18 vuotta ja siitä ylöspäin) kokevat olevansa jonkun asteen yksinäisiä. Näin todettiin vuonna 2018 julkaistussa tutkimuksessa. Monet haastatelluista kokivat olevansa irrallisia, ulkopuolisia, väärinymmärrettyjä, vailla merkityksellisiä ihmissuhteita.  Viime mainittua pidettiin pahimpana syynä pulmalliseen elämän tilanteeseen.

Ja tämä kaikki ennen koronavirusta.

Uuden viruksen aiheuttama sairaus on varsin lyhyessä ajassa sulkenut koteihinsa miljoonia ja jälleen miljoonia ihmisiä. Yksin eläviäkin lähimmäisiä. Ihmisiä kehotetaan pitämään ainakin kahden metrin turvaetäisyys muihin ihmisiin. On täysin mahdollista, että ihmiset tuntevat nyt itsensä yksinäisemmiksi kuin koskaan aikaisemmin.  Sielläpäin maailmaa missä poliisit pidättävät ulkonaliikkumiskieltoa  uhmaavia ihmisiä, pysäytetyt vetoavat siihen, että ovat menettämässä järjen valon pakkoeristyksessään. 

MITEN koronavirus vaikuttaa sinun jokapäiväiseen elämääsi?  Erityisesti sinuun, joka et ole saanut tartuntaa, mutta silti joudut rajaamaan liikkumistasi ja ihmissuhteitasi, luopumaan seurakunnan fyysisesti koettavista tilaisuuksista, ja kasvoista kasvoihin tapahtuvasta sielunhoidosta?  Useille meistä ehtoollisyhteyden katkos on vaikea asia hyväksyä ja kestää.  

"Jeesuksessa Kristuksessa on täydellinen terveys ja eheä elämä.  Ehtoollispöydässä syön Hänen sataprosenttisen terveyden lihansa.  Miten nyt kun ehtoollispöytä ei esimerkiksi radiosta tulevan sanajumalanpalveluksen muodossa rakennu eteeni?  Miksi minulta evätään kaikkein vaikuttavin lääke?"

Näin kysyy läheinen kristitty minulta sähköpostissa ja pyytää vastausta Radio Patmoksen Päätoimittajan vartissa.  

VASTAUKSEN löytäminen vaatii purjehdusta sielunhoidon aavalla ulapalla.  Varmaankin palaan asiaan, kunhan ensiksi kysyn mielipiteitä ja opastusta niiltä, jotka tietävät enemmän raamatuista ja pystyvät auttamaan kysyjää - ja minuakin. 

Vaan miten on juuri sinun kanssasi, joka luet näitä rivejä?

Tuntuuko sinusta kuin olisit ansassa? Yksin? Masentunut?

Billy Graham totesi: ”Yksinäisyys on sydämissämme vallitseva emotionaalinen tyhjiö, täyttymystä hakeva kaipaus.”

Jos olet keskellä kaaosta ja epätoivoa, pohdi seuraavia viittä Billy Grahamin lausumaa ja Raamattuun perustavaa totuuden sanaopetusta:

Yksinäisyys sai alkunsa paratiisissa (1. Moos. 3:9).

Silloin mies ja nainen, ensimmäinen ihmispari, päättivät kääntyä pois Jumalasta ja synti sai alkunsa. Billy Graham sanoi: ”Näin yksinäisyyden juuret istutettiin ihmissieluun, ja siitä lähtien ne ovat periytyneet jokaiselle ihmiselle. Ilman Jumalaa, paossa ja kaaoksessa, syntiensä paineissa, ihminen on yksin.”

Jumala ei halua, että tunnet itsesi yksinäiseksi (Jes. 41:10). 

Jumalan suunnitelmiin ei koskaan kuulunut se, että ihmiset tuntisivat olevansa eristettyjä tai vailla ihmissuhteita.  Tällainen tilanne on elämäämme liittyvän synnin seuraus. Se erottaa meidät Pyhästä Jumalasta ja ryöstää meiltä todellisen ilon.  Ihminen ilman Jumalaa on yksinäinen - valitettavasti kaikki ihmiset eivät suostu etsimään yhteyksiä aloittaen etsimisensä Luojasta Jumalasta.

Jumala sanoo Jeesuksen Kristuksen ristin ja tyhjän haudan luota sinulle Jesajan kautta: "Älä pelkää, sillä minä olen kanssasi.  Älä pälyile ympärillesi, sillä minä olen sinun Jumalasi.  Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä." 

Jeesus rakastaa yksinäisiä (1. Piet. 5:7). 

Maanpäällisen elämänsä aikana Jumalan Poika julisti useaan otteeseen eristetyille, hyljätyille ja yksinäisille uuden kaiken muuttavan yhteyden ilosanomaa. Näin Hän teki Samarian kaivolla tapaamalleen ihmissuhdekaranteenissa elävälle naiselle, jolla oli ollut useita miessuhteita, mutta ei ollut saanut niistä kestävää onnea ja rauhaa. Samarian naisen elämä muuttui yhdessä kohtaamisessa Jeesuksen kanssa.  Jeesus on todellinen.  Hän elää.  Sinä voit puhua Hänelle, ja Hän vastaa sinulle.  Hän haluaa kantaa sinun taakkasi.  Puuttua yksinäisyyteesi.

Jeesus koki yksinäisyyttä (Jes. 53:3). 

Vaikka Jeesus vaelsi suurten ihmisjoukkojen keskellä, Hän oli yksin. Jopa Hänen läheisimmät ystävänsä - opetuslapsensa - jättivät Hänet, ja kun Hänet ristiinnaulittiin, Hän kantoi yksin koko maailman synnit. Billy Graham on kirjoittanut: ”Jeesus oli yksinäinen meidän tähtemme. Kuolemansa kautta Jeesus Kristus puuttui inhimillisen yksinäisyyden ensisijaiseen syyhyn – eroomme Jumalasta.”

Yksinäisyytesi voi päättyä jo tänään (Ilm. 3:20).

Todellinen ilo ja rauha eivät tule suuresta joukosta facebook-ystäviä, merkityksellisistä ihmissuhteista eikä edes päivittäisistä henkilökohtaisista tapaamisista.  Valitettavaa kyllä, avioliitossa ja perheessäkin voi olla yksinäinen. Kiinnostavasti eräässä tutkimuksessa kävi selville, että sosiaalisen median käyttäjien kertoman yksinäisyyden ja mediaa käyttämättömien yksinäisyyden välillä ei ollut juurikaan eroja. Yksinäisyys ei ole ajanvietteeseen liittyvä ongelma, se on sydämeen liittyvä ongelma, syntiin liittyvä ongelma, ongelma, joka voidaan ratkaista valitsemalla se rauha, jonka Jeesus tuo, tullessaan ihmisen elämään syntien anteeksi antajana ja Vapahtajana.

VIIMEISENÄ ajatuksena tässä kolumnissa tämä: Anna mahdollisuus Jeesukselle sitoutua sinuun ja olet saanut elämääsi parhaimman, läheisimmän, uskollisimman Ystävän, joka ei koskaan jätä - joka vie sinut taivaaseen saakka.

 

Kommentoi "Karanteenissako? Rohkaisua yksinäiselle koronavitsauksen aikana."

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____    __   __    _____    __   __  __    __  
 |__  //   \ \\/ //  / ____||  \ \\/ // \ \\ / // 
   / //     \ ` //  / //---`'   \ ` //   \ \/ //  
  / //__     | ||   \ \\___      | ||     \  //   
 /_____||    |_||    \_____||    |_||      \//    
 `-----`     `-`'     `----`     `-`'       `     
                                                  
 
 

3 kommenttia "Karanteenissako? Rohkaisua yksinäiselle koronavitsauksen aikana."

Jukka 22.3.2020 18.11

MINÄ OLEN RIIPPUVAINEN, ai kuinka hienoa!

"VIIMEISENÄ ajatuksena tässä kolumnissa tämä: Anna mahdollisuus Jeesukselle sitoutua sinuun ja olet saanut elämääsi parhaimman, läheisimmän, uskollisimman Ystävän, joka ei koskaan jätä - joka vie sinut taivaaseen saakka."

Niinpä, me yhdessä otamme vastaan nyt kaiken mitä elämääni tulee, joka asia yhdistää, lujittaa suhdettamme hitsaten sen yhteen. Niin en siis ole koskaan yksin. Kun uskon ystävääni, vapahtajaani, Kaikkivaltiaaseen Jumalaan en voi olla yksin. Joskus kyllä tuppaa tuntumaan siltä, mutta kyse on minun valinnastani uskoa Hänen olevan tässä hetkessä. Pelastus on varma ja joskus se saa minut aivankuin siirtämään ongelman ratkaisun sinne Taivaaseen, mutta tätä ei kannata harjoittaa liikaa. Hän on nyt ja Hän on tässä. Näyttää pahalta, mutta Hän on. Eihän Hän olisi Jumala, jos Hän ei olisi. "Minä olen" on aina, Hän on nyt kanssani. On mahdotonta, että Hän ei olisi, olenhan Hänen omansa, onhan Hän Jumalani. Kun pidän uskoni Häneen, kamppailen pitääkseni uskoni, en saadakseni jälleen yhteyden Häneen ja avun. Hän on apu, Hän on vastaus, yksinkertaisesti Hän on. Siksi on tyhmää antaa suistaa itsensä ja sydämensä epätoivoon. Voin kyllä hutaa tuskaani ja etsiä Hänen kasvojaan, mutta sen yksin, että Hän on, sillä HÄN ON. Mitä minä olen? Mitä minä olen itsessäni, sillä ei ole niin suurta väliä. Miten minä onnistun? "Ilman minua te ette voi mitään tehdä." Joskus en tiedä yhtään mitä minun tulisi tehdä. Silloin asetan itseni erikoisesti Hänen eteensä tyhjin käsin ja tyhjin sydämin. Sydämeni ei kuitenkaan ole tyhjä, vaan Hänen Henkensä asuu minussa ja Hänen Henkensä synnyttää minussa elämää yli minun järkeilyni, mutta ei vaukuta vain minussa, vaan on kaikkivaltias kaikessa, joka ainoassa asiassa tässä maailmassa. Oikeastaan en voi epäonnistua kuin siinä, etten luota Häneen ja niin teen itselleni vain suurta kiusaa. Epäonnistumisen ja epätoivon hetkellä parasta mitä voin tehdä, on ylistää Häntä. MINÄ OLEN RIIPPUVAINEN, ai kuinka hienoa, HÄNESTÄ! Tämä on parasta mitä olla voi ihmisen elämässä. Ole sinäkin riippuvainen Hänestä! Vau! Ylistetään Jumalaa! "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,"

maallikko 22.3.2020 18.11

Jumala on usein vienyt omansa yksinäisyyteen. Yksinäisyys on paikka, jolloin on aikaa Jumalalle. Kun ennen kaikki aika kului sosiaalisessa jutustelussa muiden ihmisten kanssa, niin nyt kalenteriin tulee paljon tyhjää. Silloin voi ottaa kirjahyllystä Raamatun ja alkaa opiskella sitä.

Matt 14:13 Kuultuaan tästä Jeesus lähti veneellä autiolle seudulle yksinäisyyteen. Mutta tieto levisi, ja kaupungeista lähti paljon väkeä maitse hänen peräänsä.
---
23 Kun ihmiset olivat lähteneet, hän nousi vuorelle rukoillakseen yksinäisyydessä. Illan tultua hän oli siellä yksin.

Monien omaksuma oppi kristinuskosta perustuu jonkun toisen henkilön saarnojen kuuntelemiseen tai kirkkokahvilla kuultujen toisten ihmisen mielipiteisiin. Ihmisellä on luontainen tarve tulla hyväksytyksi toisten keskuudessa, joten se asettaa paineita uskoa heidän näkemyksensä uskonnosta oli se oikeaa tai väärää. Usein ihmiset uskovat enemmän toista ihmistä kuin Jumalan Sanaa, jolloin mennään harhaan.

Jotta ihminen voi vapautua väärästä toisten ihmisten vaikutuksesta, niin silloin yksinäisyys katkaisee orjuuden kahleita. Silloin Jumala Sana saa enemmän tilaa ja aikaa. Raamatullinen vapaus tarkoittaa nimenomaan vapautumista synnin orjuudesta, mistä Jeesus opetti.

Joh 8:32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."
----
34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

Raamattu on kirja, jota maallikot pystyvät ymmärtämään. Jumala on kirjoittanut sen kaikille ihmisille. Raamattua ymmärtää, kunhan vain alkaa lukemaan sitä.

Ymmärtämistä vaikeuttaa usein se, että ihmisellä on vahvoja ennakkokäsityksiä siitä, mitä evankeliumin pitäisi olla. Kun joku lukee Uudesta testamentista toisenlaista opetusta, niin silmät hyppäävät jakeiden yli, koska niitä ei ymmärrä tai hyväksy vahvojen ennakkokäsitysten sokaisemana. Tämä on merkki tarpeesta tutkia lisää.

Pois oppiminen vahvoista ennakkokäsityksistä on paljon vaikeampaa kuin oppia ihan uutta. Jeesus sanoi, ettei uutta viiniä voi kaataa vanhaan leiliin. Uskon, että Jumala vei Suomen kansan nyt yksinäisyyteen, jotta ihmiset ottaisivat Raamatun käteen ja alkaisivat opiskelemaan sitä. Uskon, että koronaviruksen tarkoitus oli myös opettaa ihmiset pelkäämään Jumalaa, jotta he kunnioittaisivat Jumalan Sanaa.

Messiaaniset juutalaiset kannustavat omaehtoiseen Raamatun opiskeluun erityisesti tutkimalla tarkkaan Jeesuksen opetuksia. Jos joku haluaa uutta motivaatiota omaehtoiselle Raamatun opiskelulle, niin kannattaa lukea heidän artikkelinsa "Herra antaa teille Vanhurskauden Opettaja", joka on Jeesus Kristus.

https://johannesleijona.blogspot.com/2019/05/herra-antaa-teille-vanhurskaan-opettajan_15.html

Juhani Väänänen 22.3.2020 18.11

OIKEIN..kirjoitus puhuu hyvin meistä. OIlman Kristuksen antamaa lohdutusta Pyhän Hengen kautta olemme yksinäisiä, vaikka olisimme hälisevän joukon keskipisteenä..MaranAta..vielä on aikaa parannukseen tänään..huomisesta emme tiedä. Jussi..Iisalmi