2009-10-26 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_7180-PASI_BLOGI_FINAL.jpg ”Ruotsin evankelisluterilainen kirkko päätti keskiviikkona ryhtyä vihkimään myös homo- ja lesbopareja kirkoissa. Historiallinen päätös nuijittiin läpi suurella ääntenenemmistöllä 167-62 aplodien saattelemana," raportoi Aamulehti Ruotsin evankelisluterialisen kirkon kirkolliskokouksesta. https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/146/ruotsin_kirkon_kohtalokas_syrjahyppy Patmos article
Pasi Turunen
26.10.2009
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.

Ruotsin kirkon kohtalokas syrjähyppy

”Ruotsin evankelisluterilainen kirkko päätti keskiviikkona ryhtyä vihkimään myös homo- ja lesbopareja kirkoissa. Historiallinen päätös nuijittiin läpi suurella ääntenenemmistöllä 167-62 aplodien saattelemana," raportoi Aamulehti Ruotsin evankelisluterialisen kirkon kirkolliskokouksesta.

Päätöksellään hvyäksyä samaa sukupuolta olevien parien kirkollinen vihkiminen Ruotsin kirkko on kertaheitolla leikannut itsensä irti apostolisesta ja historiallisesta kristillisestä uskosta. Ellei Suomen kirkko välittömästi katkaise ekumeenisia suhteitaan Ruotsin kirkon kanssa on se hiljainen merkki siitä, että myös Suomen kirkko liikkuu samaan suuntaan ja ulos historiallisesta kristinuskosta.

Kysymys samaa sukupuolta olevien parien kirkollisesta vihkimisestä hiertää jo Porvoon asiakirjan osapuolia Kotimaa-lehden mukaan. Vastaus tuntuu kuitenkin olevan valmiina ja tilanteeseen kuin tilanteeseen sopivat mantrat otettu käyttöön: ”Meillä on tästä asiasta kirkossa erilaisia näkemyksiä ja meidän on opittava elämään yhdessä.” Onko mitään kristinuskon totuutta, jota ei voisi relativoida näillä sanoilla?

Ruotsissa on kuitenkin tahoja, jotka katsovat viimeisten rajojen tulleen ylitetyksi ja ovat vetäneet tilanteesta johtopäätöksensä. Heistä yksi on tukholmalaisen Credo Akatemian toiminnanjohtaja Stefan Gustavsson Ruotsin Evankelisesta Allianssista. Hän perustelee päätöstään blogissaan tuoreessa kirjoituksessaan otsikolla Tästä syystä olen jättänyt Ruotsin kirkon muun muassa näin:

”Kirkolliskokouksen päätös uudesta avioliittoteologiasta merkitsee, että Ruotsin kirkko kokonaisuudessaan on valinnut uuden tien. Evankeliumia ei julisteta, jotta ihmiset vapautuisivat synneistä, vaan jotta synti hyväksyttäisiin. Minun on vaikea ymmärtää Ruotsin kirkon uuden teologian merkitsevän mitään muuta kuin asettumista ”Kristuksen ristin viholliseksi” (Fil. 3) Paavalin sanoja käyttääkseni. Ihmisiä johdetaan harhaan sen sijaan, että heitä johdettaisiin totuuteen ja Kristuksen luo.

Ruotsin kirkon kannan muotoili K. G. Hammar eräässä keskustelussa vuoden kirjamessuilla: ”Meillä ei ole sanaa Jumalalta” väitti emeritus arkkipiispa painokkaasti. Mutta juuri se on ollut koko maailmanlaajuisen kirkon vakaumus sekä nykyään että halki historian, että meillä on Jumalan tosi sana. Nyt ajankohtainen kysymys muotoiltiin jo luomiskertomuksessa, jonka Jeesus vahvisti ja jota Paavali siteerasi: ”Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” (1 Moos 2, Matt. 19, Ef 5).

Minulle on käynyt mahdottomaksi perustella miksi antaisin tukeni valtakoneistolle – jonka valtarakenne vahvistuu jäsenyyteni ja rahojeni myötä - samaan aikaan kun se aivan liian usein toimii vastoin raamatullista ja klassista kristillistä uskoa Jeesukseen Kristukseen maailman Pelastajana ja Herrana.

Aion kaikin mahdollisin tavoin jatkossakin olla mukana auttamassa Ruotsin kirkon vapauttamisessa, mutta en voi sitä enää tehdä virallisena jäsenenä.”

Jumalan omien Suomessakin on syytä seurata kotimaista tilannetta ”viitta vyötettynä, kengät jalassa ja sauva kädessä”. Viime kädessä kirkon vaihtoehdot meilläkin ovat joko olla mieliksi ihmisille tai Kristukselle. Jos se haluaa seurata yleistä mielipidettä ja "suurella ääntenenemmistöllä aplodien saattelemana" seurata kuilun reunalle johtavia Ruotsin kirkon jalanjälkiä se lakkaa, kuten Paavali sanoi ja kuten Ruotsin kirkon kohdalla on jo käynyt, olemasta Kristuksen palvelija (Gal. 1:10).

Kommentoi "Ruotsin kirkon kohtalokas syrjähyppy"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _      ___      _  __   _    _     ____    
| \  / ||   / _ \\   | |/ // | || | ||  |  _ \\  
|  \/  ||  / //\ \\  | ' //  | || | ||  | |_| || 
| .  . || |  ___  || | . \\  | \\_/ ||  | .  //  
|_|\/|_|| |_||  |_|| |_|\_\\  \____//   |_|\_\\  
`-`  `-`  `-`   `-`  `-` --`   `---`    `-` --`  
                                                 
 
 

26 kommenttia "Ruotsin kirkon kohtalokas syrjähyppy"

Sivu 1/2

Hälyttävää 26.10.2009 18.42

Toivottavasti ei tule suomeen tälläinen laki.
Raamattu kieltää tälläisen suhteen ja sanoo ettei
sitä tule suosia.

Sana Sanana 27.10.2009 15.28

Moi Patmosväki!
Samasta syystä erosin kirkosta.
Mutta onneksi oikeitakin Totuuden torvia on:)!
Kiitos siitä myös teille.
Shalom terveisin: ville

Pekka R 28.10.2009 12.34

Kyseessä on siis syrjähyppy, mutta mistä? Koska tämän hetken toimivaa Jumalaa ei tunneta, kannattaa jättää asia Luojan itsensä tuomittavaksi. Kumpi on oikeassa Patmos vai Ruotsin kirkko, sen kyllä Luoja itse näyttää hyvinkin pian. Käsityksiä raamatusta on paljon, mutta on vain yksi maailmankaikkeutta ohjaava elävä Jumala, joka kyllä tekee itse tiettäväksi. Myös sen, miksi Ruotsin kirkko teki tuon päätöksen. Kaiken takana on Luoja itse ja mikään ei toteudu ilman Hänen tahtoaan.

sisar turusta 28.10.2009 20.32

ettei vaan tässäkin asiassa matkittaisi ruotsalaisia.ja oltaisi yhtä fiksuja.Herra anna pyhän hengen viisaus ja raamatun totuuden tiettäväksi kirkon päättäjille.

Pekka R 29.10.2009 8.49

Jatkan hieman vielä siihen mihin jäätiin. Mikä on Ruotsin kirkon päätöksen tarkoitus? Luultavasti kyseessä on Jeesuksen tulemuksen merkki. Jeesusta pyydettiin aikanansa kertomaan mikä on tulemuksesi merkki. Luultavasti Luoja näyttää nyt Jeesuksen tulemuksen merkkiä Pohjolan luterilaisten kirkkojen kautta. Tai sitten vain Ruotsi antaa tuon merkin. Suomen osalta Luoja tekee mitä tahtoo eikä kukaan voi Häntä estää.

Historian saatossa on ollut paljon merkkejä siitä mitä Luoja tekee ratkaisevissa maailmanhistorian kohdissa. Nooan liiton merkiksi tuli sateen kaari jne.

Tuon tämän ajan merkin sanoma on selvä. Vain Jeesus on mies ja me kaikki olemme osa vaimoa. Olemme veljä ja sisaria vaimon sisällä. Tämä on hengellinen päämäärä ja siitä näkyy luonnollinen merkki nyt Ruotsin luterilaisessa kirkossa.

Helli 29.10.2009 14.04

Sydän on raskas, kun ihmiset vetävät kättentaputuksin kirousta päällensää.
Tää on tätä!!!
Tule Herra Jeesus! Tule PIAN!

vielä ev.lut. kirkon jäsen 31.10.2009 15.57

Kiitos Pasi tästä erinomaisesta kirjoituksestasi. Ei ehditä elää montakaan kuukautta, kun sama laki tulee voimaan myös Suomessa, ja sinä päivänä minä eroan kirkon jäsenyydestä. Mutta mitä sitten tilalle? Pitäisikö uskovan henkilön nimi esiintyä
jonkun rekisterissä olevan seurakunnan jäsenluettelossa?

Jeby 1.11.2009 9.07

Yritetään olla suolana kirkon sisällä ja vastustetaan vakaina loppuun asti vääriä päätelmiä. Ero kirkosta ei ole oikea ratkaisu,
mutta eturintamassa seisominen vanhurskauden sota-asussa efesolaikirjeen mukaan on. Naispappeus, makroevoluutio ja nyt tämä antinomismi ovat kaikki älyllisiä harakirejä. Toki sielu ja hengellisyys kärsivät samalla.

huolissaan oleva äiti/isoäiti 1.11.2009 9.39

Pasi Turunen, iloitsen kannanotostasi. Surren olen nähnyt Ruotsin kirkon kulkua, vielä enemmän olen surrut ja suren Suomen kirkon kannanottoja, sillä kuuluuhan täälläkin ääniä, jotka vaativat samaa ja ovi tuntuu olevan jo raollaan. Onko päättäjät ja suurin osa Suomen kansasta sokaistu, vai mitä tämä on? Jumala, armahda meitä, armahda nuoriamme ja lapsiamme, että he varjeltuisivat. Antakoon Jumala meille armoa katumukseen ja parannukseen. Meistä on maksettu Golgatalla kallis hinta. Emme saisi sitä hylätä toimimalla vastoin selvää Jumalan sanaa. Vielä kerran kiitos ja runsaasti siunausta!

Kaima 1.11.2009 9.59

Shalom!
Maran ata! Herramme tulee! Tämä kaikki osoittaa missä ajassa elämme. Nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä. Niinkuin oli Sodoman päivinä, niin on oleva, kun Ihmisen Poika tulee.

Tuleekohan Ruotsin kirkon tie olemaan kaikkien kirkkokuntien tie, jos Herran tulo viipyy ja nykyinen "kehitys" jatkuu? Kysyn vaan! Lopulta jokainen uskova joutuu valitsemaan, hyväksyä Sodoman meininki tai lähteä ulos. Sitten jää jäljelle kuolleet kirkkorakennukset, mutta "uloskutsutuista" Herra puhdistaa itselleen kansan, iloitsevana, riemuitsevana ja nuhteettomana eteensä, valmiina temmattavaksi tuuliin ja pilviin Herraa vastaan yläilmoihin.

Täältä temmataan vain yksi seurakunta, kaikki yhdessä. Luterilaiset, helluntailaiset ym. eivät lähde eri osastoissa.

Mutta on todellakin aika herätä valvomaan, allekirjoittanut mukaan lukien! Sillä aika on lähellä.

Siunausta kaikille.

t.Kaima

Armosta pelastunut 1.11.2009 14.04

Patmospostia ja nettisivuja seuranneena otan kantaa tähän Ruotsin kirkon päätökseen.
JUMALAN SANASSA SANOTAAN Paav.Tiit.1:15,
Room.1:18-32,selvästi PYHÄ SANA KERTOO SYNNIN
SYNNIKSI JA KEHOITTAA TEKEMÄÄN PARANNUSTA.
ANTAKOON HERRA ARMOSSAAN MEILLE VIISAUTTA,
KUULIAISUUTTA SUOMEN KANSANA TEHDÄ OIKEITA
PÄÄTÖKSIÄ,JOTKA EIVÄT KUMOA JUMALAN VALTAVAA
SANAA.ANNA ISÄ JEESUKSEN NIMESSÄ RUKOUKSEN KASVAA SUOMESSA KUNNIAKSESI JA VOITOKSI KANSAKUNTANA.KUNNIA JA VALTA KUULUU KAIKESSA HERRALLE.JEESUS SIUNATKOON JOKAISTA SUOMEN
USKOVAA KUULIAISELLA SYDÄMMELLÄ Siunaten MR

äiti/isoäiti 1.11.2009 17.02

Kiitos Pasi Turunen kannanotosta. Siihen on hyvä yhtyä. Olen miettinyt monesti, kuinka niin Ruotsin, kuin oman maamme kansan kirkolliset päättäjät ja myös kansalaiset ovat sokaistuneet. Toivottavasti Jumala ei ole vielä hylännyt meitä omaan tottelemattomuuteemme hänen sanaansa kohtaan, vaan antaisi katumuksen ja herätyksen ajan. Jeesuksen kuolemassa meistä on maksettu kallis hinta, emmekä me saisi sitä ylenkatsoa. Nyt on aika yhtyä virren 154 sanoihin: "Jo nouskaa kristityt, valvokaa! Nyt viisaat neitseetkin nukkuu." Varsinkin sen viimeiseen säkeistöön: "Nyt Kristus kansaasi armahda ja vaivan..."
Siunausta ja rohkeutta edelleen!

Pekka 1.11.2009 17.38

On se vaan ihmeellistä, että kirkko hyväksyy luonnottomia parisuhteita vihkimiseen saakka! Haloo, ollaanko sitä ollenkaan kotona!
Sydän tuntuu erityisen raskaalta Pasin tekstiä lukiessa. Kerran hekin, jotka tällaista suosivat ja viimein hyväksyvät, vapisevat Herrain Herran ja Kuningasten Kuninkaan, Jeesuksen, edessä - jonka silmät ovat kuin tulen liekki.

kevään kukka 2.11.2009 20.05

Hei kaikki
minäkin olin ennen armoton tässä asiassa mutta sitten oma tyttäreni ilmoitti erilaisuutensa ja nyt reilun vuoden jälkeen huomaan tyttäreni muuttuneen onnelliseksi ja iloiseksi ENEMMÄN lähimäisistään välittäväksi ihmiseksi, totean että tärkeintä on Rakastaa ja haluta olla rakastettu ... sillä jos rakkaus puuttuu ja on vain tuomitseminen niin se ei johda mihinkään hyvään

Ei enää kirkon jäsen 3.11.2009 10.18

Herra johdatti Lootin pois sodomasta ja varmasti johdattaa pois Sanalle kuuliaiset Kristityt ev-lut kirkosta myös Suomessa. Siunattua alkutalvea