2020-03-24 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_28_8271-Simo_Keskinen_blogi.jpg Vanhan testamentin profeetta Obadjan kirjassa on huomionarvoinen kohta, joka on edelleen yhtä ajankohtainen kuin se oli kirjoittamishetkellä tuhansia vuosia sitten. Kohta on Obadjan kirjan jakeet 12-14, jotka on osoitettu edomilaisille, Israelin kansan kantaisä Jaakobin Eesau-nimisen kaksoisveljen... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/1462/holokaustin_ja_antisemitismin_perimmaisin_syy Patmos article
Simo Keskinen
24.3.2020
Simo Keskinen

Simo Keskinen on diplomi-insinööri, Patmos Lähetyssäätiön tutkimuskirjaston hoitaja ja toimittaja. (Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin Patmos-blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä ne välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.)

Holokaustin ja antisemitismin perimmäisin syy

Vanhan testamentin profeetta Obadjan kirjassa on huomionarvoinen kohta, joka on edelleen yhtä ajankohtainen kuin se oli kirjoittamishetkellä tuhansia vuosia sitten. Kohta on Obadjan kirjan jakeet 12-14, jotka on osoitettu edomilaisille, Israelin kansan kantaisä Jaakobin Eesau-nimisen kaksoisveljen jälkeläisille. Jakeet kuuluvat seuraavasti:

”Älä katso iloiten veljesi päivää, hänen onnettomuutensa päivää. Älä ilku Juudan lapsia heidän tuhonsa päivänä äläkä levittele suutasi heidän ahdistuksensa päivänä. Älä tunkeudu sisään minun kansani portista sen hädän päivänä. Älä katsele iloiten muiden joukossa veljesi onnettomuutta hänen hätänsä päivänä. Älä ojenna kättäsi hänen omaisuuteensa hänen hätänsä päivänä. Älä seiso tienhaarassa surmaamassa hänen pakolaisiaan. Älä luovuta hänen eloon jääneitään ahdingon päivänä.” (Ob. 12-14, RK)

Nämä edomilaiset olivat erityisen tunnettuja ainaisesta vihastaan juutalaisia kohtaan. Oli kyseessä sitten pohjoisten israelilaisheimojen joutuminen pakkosiirtolaisuuteen pois omasta maastaan tai eteläisten juutalaisheimojen pakkosiirtolaisuus ja Jerusalemin temppelin hävitys, niin edomilaiset riemuitsivat kaikesta onnettomuudesta, joka kohtasi juutalaisia.

Kuitenkin profeetta Obadjan kirjan välityksellä Jumala tahtoi ja tahtoo edelleen varoittaa pakanakansoja vääränlaisista asenteista, sanoista ja teoista juutalaisia, Jumalan valittua kansaa, kohtaan. Niistä seuraa tuomio.

Tänä vuonna 2020 oli 75-vuotismuistopäivä Auschwitzin-keskitysleirin juutalaisten vapauttamisesta. Toisessa maailmansodassa natsit useine kumppaneineen murhasivat kuusi miljoonaa juutalaista Euroopassa. Kolmasosa maailman silloisesta juutalaisväestöstä sai surmansa.

Natsit Toisessa maailmansodassa eivät kuitenkaan olleet maailmassa ensimmäisinä maailmanhistorian aikana ryhtyessään vihaamaan ja tappamaan juutalaisia. Jo Raamatusta voimme lukea Egyptin faaraosta, joka tahtoi Mooseksen aikaan tappaa juutalaiset poikalapset tai agagilaisesta Haamanista, joka Esterin kirjan aikaan pyrki tuhoamaan kaikki Persian valtakunnan juutalaiset.

Lisäksi historiankirjoista voidaan lukea juutalaisten vainoista ja karkotuksista keskiajan Euroopassa sekä 1800- ja 1900-lukujen pogromeista, juutalaisiin kohdistuneista väkivaltaisuuksista, Venäjällä.
Kaikesta tästä herää kysymys, miksi juutalaisia on vainottu ja valitettavasti vainotaan edelleen maailmassa? Mikä on se eteenpäin ajava taustavoima tai -vaikuttaja antisemitismissä eli juutalaisvastaisuudessa?

Raamatun mukaan todellisuus koostuu näkyvästä maailmasta, joka voidaan nähdä ja kokea fyysisten aistien kautta. Näkyvän, aineellisen todellisuuden, lisäksi on Jumalan luoma näkymätön maailma, joka sisältää Jumalan enkelit sekä Paholaisen että hänen alaisuudessansa toimivat langenneet enkelit ja demonit.

Tämän näkymättömän todellisuuden ymmärtäminen auttaa käsittämään sukupolvesta toiseen jatkuneen antisemitismin. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka yksi ihmissukupolvi on siirtynyt hautaan toisensa jälkeen, niin Paholainen ja hänen enkelinsä ovat vaikuttaneet tässä maailmassa jo 6000 vuotta jokaisen ihmissukupolven aikana ja edelleen vaikuttavat.

Ilmestyskirjassa nimittäin apostoli Johannekselle paljastettiin profeetallisessa ilmestyksessä Jumalalta tämän antisemitismin ja Israel-vihan perimmäinen lähde. Ilmestyskirjan luvun 12 jakeessa 13 todetaan seuraavasti tulevaisuudessa tulevan seitsemänvuotisen vaivan ajan puolivälin tapahtumasta:

”Kun lohikäärme [Paholainen] näki, että se oli heitetty maan päälle, se alkoi ajaa takaa naista [Israelin kansaa], joka oli synnyttänyt poikalapsen [Jeesus Messiaan].” (Ilm. 12:13, RK)

Raamatun mukaan itse Paholainen, jota kutsutaan myös kansojen eksyttäjäksi, on kaiken antisemitismin perimmäinen lähde, oli antisemitismi mitä lajia tahansa: aktiivista tai passiivista, rodullista, etnistä, kansallista, taloudellista, poliittista, uskonnollista tai teologista.

Kaiken tämän Paholaisen maanisen ja pakkomielteisen juutalais- ja Israel-vihan perimmäisenä tarkoituksena on tuhota kaikki maailman juutalaiset ja näin pyrkiä estämään Jeesuksen toinen tuleminen maailmaan sitomaan Paholainen ja perustamaan Jeesuksen oma tuhatvuotinen messiaaninen valtakunta Israelille (Mt. 23:39; Ilm. 20:1-3).

Mitä maailman tulevaisuuteen tulee, niin Raamatun profetioiden mukaan ennen Jeesuksen näkyvää paluuta ja tuhatvuotisen valtakunnan perustamista maailmassa tullaan näkemään vaivan aikana vertaansa vailla oleva juutalais- ja Israel-vastaisuus.

Raamatun kirjoituksista on tiedossa, että assurilainen Antikristus, koko maailman tuleva globaali poliittinen hallitsija, solmiessaan liittosopimuksen Israelin kanssa (Dan. 9:27) aloittaa ennenkokemattoman vaikean ajan maailmassa, jota kutsutaan vaivan ajaksi.

Tuon seitsemän vuoden vaivan ajan ajanjakson aikana Paholainen saa demoneidensa avustuksella koottua kaikki maailman kansat oman miehensä, Antikristuksen, taakse pyrkimyksenä tuhota kaikki maailman juutalaiset (Sak. 14:2; Ilm. 17:17; Ilm. 16:13-14).

Paholainen onnistuukin Antikristuksen välityksellä tuhoamaan vaivan aikana 2/3 juutalaisista (Sak. 13:8-9) ja ellei Jumala olisi liittouskollisuutensa vuoksi kantaisä Abrahamia kohtaan asettanut rajaa, jonka yli vaivan aika ei voi kestää, ei yhtään juutalaista tai edes pakanaa jäisi eloon vaivan ajan jälkeen (Mt. 24:21-22).

Lopuksi vielä yksi rohkaisun ja kehotuksen kohta Heprealaiskirjeestä niille, jotka tahtovat olla Israelin puolella ja täyttää pakanakristityn vastuunsa Israelin kansaa ja sen Jeesukseen Messiaanaan uskovaa tämänhetkistä armonvalinnan jäännöstä kohtaan. Heprealaiskirje 6:10-12:

”Eihän Jumala ole väärämielinen, niin että hän unohtaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeään kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vieläkin palvelette. Toivomme hartaasti, että kukin teistä osoittaa samaa intoa ja säilyttää toivon täyden varmuuden loppuun asti, ettette veltostuisi vaan seuraisitte niitä, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta perivät sen, mikä on luvattu.” (Hepr. 6:10-12, RK)

Blogiteksti on osa Maailma tänään profetiassa -ohjelmaa. Ohjelma kuullaan Radio Patmoksesta sunnuntaisin klo 17 ja uusintana torstaisin klo 18.

 

Kommentoi "Holokaustin ja antisemitismin perimmäisin syy"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____     ______    ______    ______    ______  
 /  ___||  /_   _//  /_____//  /_   _//  /_____// 
| // __     -| ||-   `____ `    -| ||-   `____ `  
| \\_\ ||   _| ||_   /___//     _| ||_   /___//   
 \____//   /_____//  `__ `     /_____//  `__ `    
  `---`    `-----`   /_//      `-----`   /_//     
                     `-`                 `-`      
 
 

3 kommenttia "Holokaustin ja antisemitismin perimmäisin syy"

IlkkaT.O. 25.3.2020 9.35

Pari ajatusta blogikirjoitukseen liittyen:
Jeesus: Luk.10:18 "Silloin hän sanoi heille: 'Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman' ", hetkellä, jolloin lähetetyt opetuslapset iloitsivat siitä, että pimeyden henkivallat olivat heille alamaiset Jeesuksen nimen tähden. Voisi tässä yhteydessä kysyä, miksi tämä on pimennossa nykypäivän raamatunopetuksessa? Elämme Laodikean seurakunnan aikaa.

Saatana on lankeemuksestaan lähtien pyrkinyt tekemään Jumalan pelastussuunnitelman tyhjäksi, Jumalan pelastuksen verilinjaa vastaan se on hyökännyt kaikkina aikoina ja kaikkialla. Saatanan suurimpia pettymyksiä, Jeesuksen syntymän, ristinkuoleman ja ylösnousemisen ohella on ollut nykyisen Israelin valtion perustaminen historiallisen Israelin paikalle, pääkäupunkina Jerusalem. Presidentti Trumpin vahvistaessa Israelin historiallista, kulttuurista ja uskonnollista olemassaoloa ja perintöä, hän on kohdannut kaikkialla järkyttävää vastarintaa.
Milloin saatana lankesi? 1.Moos.1:31. "Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä Hän tehnyt oli, ja katso,se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo ja tuli aamu. Jumalan sana kertoo kaiken , niin näkyväisen kuin näkymättömänkin luodun olleen hyvää luomistyönsä päätteeksi. 3. luvun alku kertoo käärmeestä, joka oli kavalin kaikista kedon eläimistä: Ja se (käärme) sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut...?" Luciferin lankeemus, josta Jes.14. ja Hes. 28. luvut puhuvat, on tapahtunut tuossa aikavälissä, mielenkiintoista, että Hes. mainitsee Luciferin olleen Eedenin puutarhassa (jae13) , Jumalan karkoittaneen sen häväistynä Jumalan vuorelta, (jae 16) ja Jumalan viskanneen sen maahan (jae17, 1933/38 käänn.).
Ilm. 12. luku puhuu sodasta Taivaassa: Miikael joukkoineen sodassa lohikäärmettä ja sen joukkoja vastaan: 12:9: "Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutusutaan, kokoi maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa" (1933/38 käänn.) Tulee ilmi antisemitismi ja -siionismi, koska Jumalan suunnitelman lopullisesti käydessä toteen Saatana joukkoineen tuhotaan.
Shiia-islamilaisilla on kova kiire tuhota juutalaiset ja saada Jerusalem itselleen 12. mahdin ilmestymiseksi. Nykyisen Iranin paikalla sijainneen Persian enkeliruhtinas oli se, joka vastusti arkkienkeli Miikaelia, niin nytkin.
Voi vain ihmetellä ulkoministeri Haaviston tyhmyyttä - Jumalan valossa - allekirjoittaa Suomen puolesta Iranin, Israelin arkkivihollisen kanssa INSTEX-sopimus. Se ei jää seuraamuksitta Jumalan maailmoissa. Vähän on ollut Suomessa äänenpainoja tästä anitisemitistisestä toimesta kuin Vas. Anne Kontulan ja komppaajansa Li Anderssonin antisemitistisistä sanoista.

maallikko 25.3.2020 9.35

"Holokaustin ja antisemitismin perimmäisin syy"

Raamattu antaa tähän kysymykseen vastauksen. Vaikka Jumala ei ole peruuttanut Israelilla antamiaan lahjoja, niin Jumala on kuitenkin hionut Israelin kansaa sukupolvi sukupolvelta sen mukaan, miten he ovat noudattaneet Jumalan käskyjä. Jumalan käskyt antavat elämän ja siunauksen, mutta käskyjen rikkominen antaa kirouksen. Yksi keskeinen käsky Toorassa on uskoa Messiasta. Suurin osa Israelin kansasta on rikkonut tätä käskyä vastaan vajaa 2000 vuotta.

5 Moos 18:18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan.
19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.

Jumala avasi 1. maailmansodan jälkeen juutalaisille oven palata takaisin luvattuun maahan. Hyvin harva juutalainen noudatti Jumalan tahoa ja lähti pois Babyloniasta. Moni halusi elää maailman vauraudessa enemmin kuin lähteä jälleenrakentamaan Israelia tyhjästä. Ne harvat, jotka noudattivat Jumalan tahtoa ja muuttivat Israeliin, he pelastuivat holokaustista.

Israelin kansaa on koko historiansa aikana vaivannut muiden kansojen vihollisuudet. Tähänkin Raamattu kertoo syyn. Jumala ei ole poistanut Israelin vihollisia kokonaan pois, koska kansa ei ole myöskään luopunut jumalattomuudesta ja tullut kuuliaiseksi Herran käskyille.

Tuom 2:
10 Kun Joosuan sukupolvi oli otettu isiensä luo ja tilalle oli noussut toinen sukupolvi, israelilaiset eivät enää totelleet Herraa eivätkä pitäneet mielessään niitä tekoja, jotka Herra oli heidän hyväkseen tehnyt.
11 Israelilaiset rikkoivat Herraa vastaan ja alkoivat palvella baaleja.
12 He hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, joka oli tuonut heidät pois Egyptistä, ja kääntyivät kumartamaan muita jumalia, joita heidän ympärillään asuvat kansat palvoivat. Näin he herättivät Herran vihan.
13 Koska israelilaiset hylkäsivät Herran ja ryhtyivät palvelemaan Baalia ja Astartea,
14 Herra vihastui heihin. Hän jätti heidät ryöstelevien rosvojoukkojen armoille ja antoi vihamielisten naapurikansojen alistaa heidät. He eivät enää kyenneet pitämään puoliaan vihollisiaan vastaan,
15 vaan aina kun he ryhtyivät taisteluun, Herran käsi oli heitä vastaan ja hän antoi heidän joutua tappiolle, niin kuin hän oli heille vannonut. Näin israelilaiset joutuivat suureen ahdinkoon.
16 Silloin Herra kohotti kansan johtajiksi tuomareita, ja he pelastivat kansan rosvojoukkojen käsistä.

Messiaaniset ovat tästä kirjoittaneet:

Eedenistä itään ja paluu takaisin

https://johannesleijona.blogspot.com/2019/10/eedenista-itaan-ja-paluu-takaisin.html

Jumalan käskyt antavat elämän 25.3.2020 12.00

Joku voi nyt kysyä, että miksi Israelin Jumala salli natsi-Saksan ryhtyä holokaustiin, jossa kolmasosa maailman juutalaisväestöstä kuoli? Miksei Israelin Jumalan pelastanut omaa kansaansa?

Itse asiassa Jumala kyllä halusi pelastaa kansansa ja tarjosi sille pelastusta. Ensimmäisessä maailmansodassa Iso-Britannian joukot ajoivat ottomaanit Israelista pois. Iso-Britannian suojeluksessa Israelista tuli juutalaisten kansankoti vuoden 1917 lopulta alkaen. Juutalaisille tuli mahdollisuus palata takaisin kotimaahansa. Raamattu kehottaa jokaista juutalaista palaamaan takaisin Israeliin ja nyt se oli mahdollista. Esteenä ei saa olla se, että joutuu jättämään suuren omaisuutensa asuinmaahan ja lähtemään tyhjin käsin jälleenrakentamaan Israelia, joissa ei ollut länsimaisia mukavuuksia eikä kaikille valmiiksi rakennettuja asuntoja. Abraham lähti Babylonian maallisista mukavuuksista asumaan teltassa Israelin vuorille, koska Israelin Jumala niin käski. Natsi-Saksa oli esikuva antikristuksen valtakunnasta. Raamattu kehottaa moneen kertaa lähtemään pois Babyloniasta, ettei joutuisi kärsimään niistä vitsauksista, joilla Babyloniaa lyödään.

Hepr. 11:8-9: "Usko sai Abrahamin tottelemaan Jumalan kutsua ja lähtemään kohti seutuja, jotka Jumala oli luvannut hänelle perintömaaksi. Hän lähti matkaan, vaikka ei tiennyt, minne oli menossa. Koska hän uskoi, hän asettui muukalaisena luvattuun maahan ja asui siellä teltoissa, ja niin asuivat myös Iisak ja Jaakob, jotka perivät saman lupauksen."

Abrahamin esimerkin mukaan juutalaisten olisi tullut muuttaa heti Israeliin, mutta Berliinin hienostoelämä ja rikkaudet houkuttelivat juutalaisia enemmän. Ei ole sattumaa, että sellainenkin televisiosarja on tehty kuin Babylon Berlin, joka kertoo mm., miten berliiniläiset nautiskelivat yöelämästä, runsaasta alkoholista, huumeista ja porttoista. Berliiniä on luonnehdittu Euroopan syntisimmäksi metropoliksi 1920-luvulla. Kun natsi-Saksa poisti juutalaisilta kansalaisoikeudet 15.9.1935 (Nürnbergin lait), heidän olisi pitänyt vihdoin jo ymmärtää palata takaisin Israeliin vaikka tyhjin käsin. Mutta he eivät halunneet jättää Babylonian maallisia mukavuuksia, joten he jäivät Natsi-Saksaan, josta tuli heille surmanloukku. Vain noin 250.000 juutalaista muutti Israeliin viimeisen kymmen vuoden aikana ennen toisen maailmansodan alkamista ja he pelastuivat holokaustilta. Eurooppaan jääneistä juutalaisista sai holokaustissa surmansa noin kuusi miljoonaa ihmistä.

Kuten Jeesus sanoi, Jumalan käskyt antavat elämän (Matt. 19:16-17, Joh. 12:50).

Lähde: Esteristä tuli uusi kuningatar Vastin tilalle

https://johannesleijona.blogspot.com/2019/01/esterista-tuli-uusi-kuningatar-vastin.html