2015-11-12 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_5_7150-BLOGI_PIRKKO_02.jpg "Jos olet kristitty, nouse ylös". Näillä sanoilla nuori mies käski ihmisiä hänen edessään. Sanojensa vakuudeksi hän osoitti heitä aseellaan. Huoneessa olevat kristityt nousivat ylös. "Hyvä, te tulette näkemään Jumalanne muutamassa sekunnissa", mies jatkoi ja ampui yhdeksän ihmistä... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/766/heidat_kohdatessaan_jeesus_nousee_seisomaan Patmos article
Pirkko Säilä
12.11.2015
Pirkko Säilä

Pirkko Säilä on Patmos Lähetyssäätiön aikaisempi toiminnanjohtaja (2010-2017) ja nykyinen kenttäjohtaja.

Heidät kohdatessaan Jeesus nousee seisomaan

”Jos olet kristitty, nouse ylös”. Näillä sanoilla nuori mies käski ihmisiä hänen edessään. Sanojensa vakuudeksi hän osoitti heitä aseellaan. Huoneessa olevat kristityt nousivat ylös. ”Hyvä, te tulette näkemään Jumalanne muutamassa sekunnissa”, mies jatkoi ja ampui yhdeksän ihmistä kylmäverisesti.

Ne, jotka selvisivät hengissä tästä kouluampumistilanteesta Yhdysvalloissa Oregonissa, ovat kuvailleet tapahtumia. Kristityiksi tunnustautuneita mies ampui päähän. Ne, jotka kielsivät olevansa uskovia, heitä mies ampui jalkoihin. Välittömästi tämän jälkeen USA:n presidentti Obama vaati Amerikkaan tiukempia aselakeja.

”Tässä ei ole kyse aselaista vaan suoranaisesta vihasta Jeesuksen Kristuksen seuraajia kohtaan”, sanoi Billy Grahamin nimeä kantavan evankelioimisjärjestön johtaja, Franklin Graham.

Tänäkin päivänä maailmassa on noin satamiljoonaa kristittyä, jotka kärsivät uskonsa tähden. He uskaltavat tunnustaa uskonsa tilanteissa, joissa ei ole vapautta olla Jeesuksen seuraaja. Heitä vainotaan eriasteisten vainojen kautta.  Näitä uskovia muistetaan meillä Suomessakin Vainotun seurakunnan rukouspäivässä Helsingin Vanhassa kirkossa ensi sunnuntaina, 15.11. klo 18. Vaikka et pääsisi mukaan, rukoile maailmalaajuisen Kristuksen ruumiin kanssa sen vainottujen jäsenten puolesta.

Yksi näistä vainotuista on pastori Saaed Abedini, joka kärsii vankeusrangaistusta Iranissa. Hänen rikoksensa?  Pastori Abedini rakensi Iraniin lastenkotia ja vei kristityille apua. Hänen vankeutensa on kestänyt jo kahdeksan vuotta ja Iranin viranomaiset ovat uhanneet jatkavansa rangaistusta. Jatkuvista pahoinpitelyistä ja kärsimyksistä huolimatta pastori Abedini on saanut johdattaa vankeja uskoon. Hänen vaimonsa Naghmeh yhdessä heidän lastensa kanssa rukoilevat päivittäin, että aviopuoliso ja isä pääsisi vankeudesta vapauteen. Uskovat kaikkialla maailmassa rukoilevat yhdessä heidän kanssaan.

Monissa maissa meidän veljemme ja sisaremme ovat vainottuja: heitä erotetaan oppilaitoksista, estetään heidän kokoontumisensa, kielletään heidän Raamattunsa, vangitaan, kidutetaan ja tapetaan…

Jeesus sanoi: ”Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä. Jos te olette maailmasta, se rakastaisi omaansa. Mutta, koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sen tähden maailma vihaa teitä. Muistakaa, mitä sanoin teille: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos ihmiset ovat vainonneet minua, he vainoavat teitäkin”. (Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumin 15:18-20 mukaan).

Tarkoittaa varmasti meitäkin. Ei vain kristittyjä Afrikassa tai Lähi-idässä. Nyt emme vielä tuosta vainosta mitään tiedä, mutta emme tunne tulevaisuutta. Jos se on vainoihin kuljettava, sanokaamme toinen toisillemme: ”Kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa”.

Jeesus istuu Isän oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme tälläkin hetkellä. Mutta, kun uskova marttyyri menettää elämänsä kiduttajiensa käsissä täällä maan päällä, taivaallisissa tapahtuu jotain epätavallista: Jeesus nousee ylös, kun Hän ottaa vastaan heidät, jotka ovat Stefanuksen lailla saaneet olla veritodistajia uskostaan ylös nousseeseen Kristukseen. Herra meitä armahtakoon, jos joudumme tälle paikalle – että pysyisimme lujina, emmekä koskaan kieltäisi Häntä.

Vainotun seurakunnan rukousoppaan voit lukea tästä linkistä

Tervetuloa Vanhaan kirkkoon tai voit kutsua ystäväsi tai esittää rukousaiheen oman seurakuntasi keskellä vainottujen puolesta.

 

Kommentoi "Heidät kohdatessaan Jeesus nousee seisomaan"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

__    __     ___      _  _     ______    ______  
\ \\ / //   / _ \\   | \| ||  /_   _//  /_   _// 
 \ \/ //   / //\ \\  |  ' ||   -| ||-     | ||   
  \  //   |  ___  || | .  ||   _| ||_    _| ||   
   \//    |_||  |_|| |_|\_||  /_____//  /__//    
    `     `-`   `-`  `-` -`   `-----`   `--`     
                                                 
 
 

Ei kommentteja "Heidät kohdatessaan Jeesus nousee seisomaan"