2015-11-18 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_19_5899-TA-kirkon-pihalla.jpg Olin pitämässä Raamattuoppituntia eräässä kristillisessä kan­­sanopistossa. Luokassa oli parikymmentä aikuista ja opetin heil­le kristillisyyden perusasioista. Näytin kalvoa, jossa kuvattiin taivaan kaita tie ja helvetin lavea tie. Huomasin, että oppilaissa tuli levottomuutta. Silloin eräs nainen... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/771/oppitunnilla Patmos article
Turkka Aaltonen
18.11.2015
Turkka Aaltonen

Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.

Oppitunnilla

 

Olin pitämässä Raamattuoppituntia eräässä kristillisessä kan­­sanopistossa. Luokassa oli parikymmentä aikuista ja opetin heil­le kristillisyyden perusasioista. Näytin kalvoa, jossa kuvattiin taivaan kaita tie ja helvetin lavea tie. Huomasin, että oppilaissa tuli levottomuutta.

Silloin eräs nainen rupesi huutamaan kesken opetuksen arvosteluja minulle ja kommentoi pyytämättä kysyen:    - Onko tuo muka totta? En ole eläissäni kuullut tuommoista? Pitäisikö tuohon muka uskoa?  Sanoin, että hänkin oli elänyt jo noin vanhaksi, eikä vielä tiennyt tätä? Eikö ollutkin jo aihetta tulla pitämään yksi oppitunti pelastuksesta ja kadotuksesta? Nainen vaikeni ja jatkoin siitä, mihin olin jäänyt.

 Elämme pakanuutta rehottavassa maassa, jossa on jäljellä vain kristillisyyden kuoret. Nykyään moni voi opiskella kristillisessä kansanopistossa ilman, että tuntee Jumalaa tai tulee tuntemaan häntä siellä. Ihmisten tieto Raamatun totuuksista on ohutta. Tilalle ovat tulleet vanhat veijarit: taikausko, uskomukset, uskonnollisuus, luulottelut, vieraat jumalat ja uskonnot, valheet, huumeet, itsevaltaisuus.

Kirkko mielletään vielä yleisesti juhlan kehyksenä ja seurakunnan työ saa suuren yleisön hyväksynnän, mutta pelastuksesta ja helvetistä ihmiset eivät tiedä mitään, eivätkä haluakaan tietää.

 Jumalan ääni kuitenkin kuuluu etäältä ja läheltä, että ihmiset kuulisivat varoituksen sanan.

Kuule, kansani, minä varoitan sinua; Israel, jospa sinä minua kuulisit! Älköön sinulla olko muukalaista jumalaa, äläkä kumarra vierasta jumalaa (Ps.81:9)

Kristillisyys ei sinänsä varjele epäjumalista ja tietämättömyydestä. Pelkät kirkonmenot eivät pelasta ihmisiä. Yleinen uskonnonopetus ei herätä ihmisiä hengelliseen hätään sielunsa pelastuksesta.

 Jeesuksen Herruuteen on monella vielä pitkä matka, sillä ih­miset ovat niin sokeita, kuuroja ja kylmiä, vastustavia ja taipu­mattomia Herralle. Jeesuksen on odotettava vuoroaan ja tyydyttävä edelleen halveksitun osaan, kun ihmiset hylkäävät hänet. Isän lahja ei kelpaa maailmalle.

 Mutta mustanpuhuvan joukon keskellä on aina niitäkin, jotka kaipaavat Vapahtajaa ja ottavat hänet halullisesti vastaan. Herkät sydämet antautuvat Kristukselle ja tulevat uskoon. Jeesus on sittenkin voittaja ja hänen pelastussanomansa tavoittaa ainakin yhden, yhden kerrallaan.

Jeesus, minulla on murhe kehnon kristillisyytemme täh­den. Näet, miten paljon kristillisyyden nimissäkin on tietämät­tömyyttä. Lähetä taaskin varoituksen ja kutsun sana keskellemme.

 

Kommentoi "Oppitunnilla"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _     ______    ____     _    _    __   _   
| \  / ||  /_   _//  |  _ \\  | || | || | || | || 
|  \/  ||   -| ||-   | |_| || | || | || | '--' || 
| .  . ||   _| ||_   | .  //  | \\_/ || | .--. || 
|_|\/|_||  /_____//  |_|\_\\   \____//  |_|| |_|| 
`-`  `-`   `-----`   `-` --`    `---`   `-`  `-`  
                                                  
 
 

6 kommenttia "Oppitunnilla"

jukkis 30.11.2015 10.07

Siinäpä oli harvinainen kirjoitus! Lisää tälläistä.Mutta kuka muu näitä puhuisi ja kuka kuuntelisi? Sillä surullinen tosiasia on se,että EvLut-kirkkokaan ei enää saarnaa Helvetistä,vaan päinvastoin julistaa että kaikki pelastuvat.Millainen kansa ,sellainen kirkko,ja toisinpäin.Millainen kaaos maahamme tuleekaan Seurakunnan ylösoton jälkeen?

stv 30.11.2015 10.07

Luulisi tämän Turkan kirjoituksen herättävän edes yhden uskovan evankelioimaan...

Itse olen huomioinut, että yli 18 vuoden aikana olemme saaneet postilaatikkoomme VAIN PARI KERTAA tietoa Raamatun totuudesta ja armosta: kerran tuli Bonnken kirjanen "Miinuksesta plussaksi, v. 1999 ja kerran on tullut helluntaiseurakunnan kutsutraktaatti, siis 18 VUODEN AIKANA.

Kuvastaako tämä Herran kansan halua voittaa sieluja vai mitä ,ja ei sitten ihme jos Turkankin oppilas ei tietänyt taivaasta ja helvetistä, jos oppilaan asuinalueella on yhtä innotonta kylvötyötä kuin meidän asuinalueellamme jne.

-1.Kor.15:57-58

Meillä uskovilla on sovituksen sana ja virka.

-Apt.1:8.

Ja Herran Jeesuksen opetuslasten kannattaa olla useasti Mestarin oppitunnilla...:-) Ps 119.

PH 30.11.2015 10.07

Keskustelin kerran - Suomen oloissa kuuluisan julistajan - aikuisen pojan kanssa. Tämä ei tiennyt edes nimeltä toista vielä isäänsäkin kuuluisampaan julistajaa. Yllätyin ja mietin, ettei kotona "kulisseissa" taideta puhua muutenkaan mistään. Ei se ihme jos kansanopistossa yllättää raamatullinen opetus!

Annikki Salo 30.11.2015 10.07

Luopumus on todella jo leviämässä myös pakanuuden hyväksymisenä hoitomuotoihin. Olin verikokeessa ja siinä hoitaja kertoi innostuneena, että hän on hieroja vapaa-aikanaan ja että hän nyt käy reiki-kurssia saadakseen suuremman tehon siinä. Kerroin hänelle, että se on pakanallista. Ja kerroin, että eräs vanha rouva alkoi nähdä painajaisunia hieronnan jälkeen sen jälkeen kun hieroja oli käynyt reiki-kurssin. Tämä rouva vaihtoi hierojaa, joka hieroi vain perinteisesti ja painajaisunet loppuivat.

Annikki Salo 30.11.2015 10.07

Muotojumalisuudesta Jeesus sanoo: "Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!" (Mt.6:23). Kuitenkin Jumalan lapsina saamme julistaa elämällämme, sanoin ja teoin Jeesusta, rakasta Vapahtajaamme ja Herraamme; ".. niiden joukko, jotka tuntevat Jumalansa, pysyy lujana ja tekee tehtävänsä" (Dan.11:32).

Annikki Salo 30.11.2015 10.07

Jaan syvästi huolesi, Turkka Aaltonen, kansamme tilasta. Ruohonjuuri-evankelistana kuljen rukoillen ihmisten keskellä. Katson heitä silmiin, mutta liian monet katsovat ohi ja kauas epätoivo kylmissä silmissään. Nuoret ovat poissaolevia korvakuulokkeittensa äänen lumoissa. Mutta esirukous heidän puolestaan kuullaan Taivaassa. Rukoilin kerran erään mielestäni "toivottoman" ihmisen puolesta, rukoilin ja epäilin. Jumala sanoi minulle: "Lapseni, et koskaan rukoile turhaan ihmisten puolesta."
Niinpä esirukous on iloni ja siitä versoo myös todistus Jeesuksesta jollekin kuuntelevalle.