2016-03-14 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_20_7146-BLOGI_TIMO_02.jpg Tärkeä osa työtäni Patmoksessa on pitää kastekoulua aikuisille muslimeille jotka haluavat kääntyä kristityksi. Useimmat kasteelle pyrkivät ilmaisevat asian sanoilla: Haluan vaihtaa uskontoni. Tämä kertoo jotain siitä mistä he ovat tulossa. Islam on nimenomaan uskonto ja myös Koraanissa puhutaan... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/821/kastekoulu_muslimeille Patmos article
Timo Keskitalo
14.3.2016
Timo Keskitalo

Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.

Kastekoulu muslimeille

Tärkeä osa työtäni Patmoksessa on pitää kastekoulua aikuisille muslimeille jotka haluavat kääntyä kristityksi. Useimmat kasteelle pyrkivät ilmaisevat asian sanoilla: Haluan vaihtaa uskontoni. Tämä kertoo jotain siitä mistä he ovat tulossa. Islam on nimenomaan uskonto ja myös Koraanissa puhutaan uskontoon liittymisestä. Raamatussa ei ole tällaista ajatusta. Me puhumme Jeesukseen uskomisesta ja hänen seuraamisestaan. Kyseessä on henkilökohtainen suhde eikä niinkään uskontoon kuuluminen.

Niinpä kristityksi kääntyvän muslimin kanssa pitää keskustella hänen motivaatiostaan.

Minulla on tapana heti ensimmäisellä kerralla kertoa että kristityksi kääntyminen ei auta turvapaikan saamisessa eikä muutenkaan tuo etuja elämään Suomessa.

Toisaalta kerron varmuuden vuoksi että jokainen kristityksi kääntynyt entinen muslimi joutuu kokemaan jonkinlaista vainoa. Tavoitteena on että kastettavalla on aito elävä usko Kristukseen, mutta mehän emme voi varmuudella tietää mitä toisen ihmisen sydämessä liikkuu. Jumala tuntee ja tietää.

Toisaalta uskonnonvapauteen kyllä kuuluu myös se että ihmisellä on oikeus uskonnon vaihtamiseen ilman että hänellä on vahvaa sydämen paloa. Sehän voi syttyä myös myöhemmin ajan kanssa, kun ihminen ensin uskaltautuu vaihtamaan uskonnollista statusta.

Minulla on tapana opettaa n. 50 tunnin verran. Olen kirjoitellut opetukset opintomateriaaliksi englanniksi ja suomeksi. Käyn läpi uskontunnustuksen ja sen avulla uskomme keskeisimmät sisältöasiat Raamatusta.

Toiseksi käyn läpi kymmenen käskyä ja niiden avulla tutkimme islamilaista ja suomalaista kulttuuria, arvoja ja elämäntapaa Raamatun valossa. Kymmenen käskyä antaa oivallisen kolmannen tarkastelupisteen.

Lisäksi tutkistelemme seurakuntayhteyttä (ei aina helppo asia turvallisuus- ja kielisyistä), ehtoollista ja kastetta.

Kastetapa on oma pohdintansa asia. Olen pyrkinyt siihen että kaste tapahtuu julkisesti seurakunnan jumalanpalveluksessa.

Kastettava tunnustaa uskonsa seurakunnan edessä lausumalla apostolisen uskontunnustuksen ulkoa omalla kielellään ja kertomalla jotain uskostaan.

Itse en pidä olennaisena sitä onko kaste valelemalla vai upottamalla, niinpä tämä on jäänyt kastettavan päätettäväksi.

Samoin kastettava on päättänyt onko kaste julkinen vai yksityinen. Toisinaan turvallisuussyistä kaste tapahtuu pienen joukon kanssa ja ilman kameroita. Muutaman kerran olen ollut kastettavan kanssa kaksin ilman yhtään todistajaa.

Väestörekisteriin tulee maininta uskonnosta jos henkilö kastetaan rekisteröityyn uskonnolliseen yhteisöön. Väestörekisterin merkinnän voi yrittää saada salaiseksi, mutta oman kokemukseni mukaan tuo salaus ei ole luotettava.

Niinpä jos on kyse merkittävästä turvallisuusuhasta, kannattaa kaste jättää rekisteröimättä väestörekisteriin. Kaste on tietenkin silti todellinen ja pätevä.

Monissa seurakunnissa kohdataan näitä kysymyksiä nyt ensimmäistä kertaa. Siksi on hyvä jakaa kokemuksia ja oppia toisiltamme. Kastekouluja on nyt eri puolilla Suomea lukuisia!

Tämä on aivan suurenmoinen asia.

 

Kommentoi "Kastekoulu muslimeille"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 __   _      ___    __    __   _    _     ______  
| || | ||   / _ \\  \ \\ / // | || | ||  /_____// 
| '--' ||  | / \ ||  \ \/ //  | || | ||  `____ `  
| .--. ||  | \_/ ||   \  //   | \\_/ ||  /___//   
|_|| |_||   \___//     \//     \____//   `__ `    
`-`  `-`    `---`       `       `---`    /_//     
                                         `-`      
 
 

3 kommenttia "Kastekoulu muslimeille"

MM 15.3.2016 10.30

Hurraa! Kaikkien näiden tiedotusvälineiden jatkuvasti välittämien synkkien uutisten keskellä on mieltä kohottavaa lukea näin hyviä ja ihania uutisia. Pakanoiden täysi luku tulee pian sisälle ja sitten ...( Room 11:25).

Sk 22.3.2016 16.11

"en pidä olennaisena sitä onko kaste valelemalla vai upottamalla, niinpä tämä on jäänyt kastettavan päätettäväksi."
-Et siis itsekään tiedä, että Raamatun ohje kasteesta on aina upotus kaste. ja silti opetat muille vaikka et tunne Jumalan Sanaa.
Esim. Filippus joka kastoi hoviherran, niin tekstissä sanotaan "että siellä oli paljon vettä."

Katolilais babylonialainen tapa on kastaa pirkostamalla vettä mutta ei se ole mikään oikea Raamatullinen kaste.

Ja toiseksi mielenkiintoinen juttu on se, että ymmärrättekö te ollenkaan kuinka suuren riskin te otatte soluttamalla näitä mahdollisia Islamisti vale käännynnäisiä teidän seurakuntiin ja perheenjäsenien tutuiksi ja ystäviin ja jne. Giljotiineja jo tarpeeksi nähneenä niin en ole ensimmäisten joukossa niin tyhmä että terroristeja evankelioisin. Raamattukin sen sanoo että "ensin juutalaisille ja sitten kreikkalaisille".

Varsinkin kun niille terrorisoluille on annettu ohje teeskennellä kristittyjä ja hankkia tietoa kohteista myöhemmin toteutettavia iskuja varten. Ja asekätköjä on jo löytynyt ympäri Pohjoismaita...
Koraani antaa heille luvan valehdella parhaansa mukaan.

stv 22.3.2016 16.11

Ihminen tulee uskoon, kun tekee parannuksen synneistänsä ja kokee uudestisyntymisen ylhäältä. Joh.3.3.

Ei kukaan pelastu koskaan millään kasteella, ei aikuisten eikä lapsikasteella.. -Mark.12.24.

Asia on sama muslimeillekin.

Ristin ryöväri pyysi armoa Jeesukselta ja sai sen. ei sanottu, että kasteen kautta ryöväri pelastui...