2016-11-01 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_15_7149-BLOGI_MARJA_02.jpg Albanialainen muslimilähetystyöntekijä Rina, pienessä Krye Kuqen muslimikylässä, ateistisen kommunistihallinnon alla eläneessä maassa syntynyt nuori nainen, oli vieraanamme Savenvalajan Pajalla. Korutonta kertomaa – ja niin sykähdyttävää. Seitsemän vuoden työn tuloksena Skopjessa Makedoniassa kaksi... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/916/soihtuja_pimeaan Patmos article
Marja Rantanen
1.11.2016
Marja Rantanen

Marja Rantanen on Patmos Lähetyssäätiön lähetyslääkäri.

Soihtuja pimeään

 

Albanialainen muslimilähetystyöntekijä Rina, pienessä Krye Kuqen muslimikylässä, ateistisen kommunistihallinnon alla eläneessä maassa syntynyt nuori nainen, oli vieraanamme Savenvalajan Pajalla.  Korutonta kertomaa – ja niin sykähdyttävää. Seitsemän vuoden työn tuloksena Skopjessa Makedoniassa kaksi uskoon tullulla, joista toinen, 53 v. nainen, ei enää saa miehensä vaatimuksesta tavata kristittyjä. Toinen, masennukseen taipuvainen nuori nainen on nyt kuitenkin pyytänyt opetusta Raamatussa.

Työssä on edettävä harkiten. Makedonian albaaniväestö pitää kiinni islamista eikä halua yhteyksiä kristittyihin. Nainen evankelistana on vielä suurempi pahennus. (Kuka naisen sanaa uskoisi?) Mutta Rina ei pääse eroon Jumalan antamasta kutsusta. Ystävyysevankeliointia jatketaan englannin kielen kurssien, kitaransoiton opettelun ja vierailujen merkeissä. Tilaisuuden tullen puhutaan Jeesuksesta.

Rina on yksi niistä Albanian albaaneista, jonka Jeesus on muuttanut.

 

Kommunistidiktatuurin kaaduttua Albaniassa – viimeisenä itä-Euroopan maista vv. 1991-92 - maahan tulleet lähetystyöntekijät kohtasivat synkän tilanteen: suuri köyhyys ja puute, maan perusrakenteet hajalla, ränsistyneet tehtaat autioina, sairaalat romahtamassa, tiet surkeassa kunnossa. Autoja ei juuri liikenteessä ollut ja junaverkosto oli romuttunut. Kauppoja tuskin näkyi. Torillakaan ei juuri ollut tarjottavaa. Ihmiset vakavia, eivät ilmeillään reagoineet mihinkään. Nuoret sentään kadulla ottivat yhteyttä muutamalla englannin kielen sanalla: "Kerro meille Jumalasta!"

Enver Hoxhan ja seuraajansa Ramiz Alian viisi vuosikymmentä kestänyt diktatuuri oli tuhonnut Albanian. Toisen maailmansodan jälkeen Albania liittyi kommunistimaiden blokkiin, sitten eristäytyi. Enver Hoxha julisti ensin Albanian olevan maa, joka vihaa Jumalaa. Sitten – v. 1967 – Albania julistautui maailman ensimmäiseksi ateistiseksi valtioksi. Mitään uskoon tai uskontoon viittaavaa ei sallittu. Pelkästä Jumalan nimen mainitsemisesta saattoi seurata 25 vuotta vankileiriä tai kuolema ja myös koko perheen rankaiseminen.  Joka viidennen albaanin sanotaan kuuluneen Sigurimiin, salaiseen poliisiin. Kotonakaan ei uskallettu puhua vapaasti.

Kun maa vapautui, uskonto tuli tärkeäksi. Albanian historiassa vaikutti ottomaanivalta runsaan viidensadan vuoden ajan – Savran taistelusta 1385 maan itsenäistymiseen v. 1912 Balkanin sotien aikana. Tuolloin islamista tuli vallitseva uskonto, vaikka Albania oli kauttaaltaan kristinuskon vaikutuspiirissä jo 300-luvulla. Kristinusko tuli Albaniaan – silloiseen Illyriaan - jo apostoli Paavalin julistaessa siellä evankeliumia Pyhän Hengen voimassa (Room. 15:19). Kommunismin aikana kirkot ja moskeijat oli tuhottu. Nyt ihmiset halusivat löytää juurensa idän tai lännen kristillisyydestä tai islamista.

Rina muistaa islamilaisen ajattelun mallin sitoneen hänen perhettään ja kyläyhteisöään, vaikka virallisesti maassa sai uskoa vain siihen, mitä saattoi käsin koskettaa. Koulussa opetettiin marxilaisleninististä oppia.

 

Patmos aloitti työn Divjakessa Albaniassa 1992 jakaen humanitaarista apua ja Jumalan Sanaa albanian kielellä. Aluksi meillä oli jaettavana vanhahtavalla albanian kielellä Uusia testamentteja, pieniä hengellisiä kirjasia ja Lasten Raamattuja. Vähitellen levikkiin saatiin parempia evankeliumien ja Uuden testamentin käännöksiä, sitten koko Raamattuja. Divjaken uusi ortodoksipappikin oli mukanamme Jumalan Sanaa jakamassa. Raamatun jakoretkiä tehtiin Divjaken alueen ulkopuolellekin, myös Krye Kuqeen ja muihin kyliin.

Rina ja hänen nuorempi veljensä saivat Uudet testamentit ja lukivat. Usko syntyi – ja yhteys seurakuntaan, joka oli alkanut kokoontua Divjakessa.

Rinan tie johti raamattukoulun jälkeen Skopjeen. Kivistä maata, mutta nämä muslimialbaanit Herra on Rinan sydämelle antanut, eikä työstä voi luovuttaa.

 

Skopjessa, silloin osmanien valtakuntaan kuuluneessa Makedoniassa, syntyi v. 1910 katoliseen albanialaisperheeseen tyttölapsi, joka sai nimen Anjezë Gonxha. Sittemmin maailma on tuntenut hänet Äiti Teresana – tai Pyhänä Teresa Kalkuttalaisena.

Anjezë koki jo 12-vuotiaana kutsua Jumalan palvelukseen, mihin hän sitten erottautui 18-vuotiaana. Hänen tiensä johti kuuden viikon englannin kielen opiskelun jälkeen Loretten sisarjärjestön hoivissa Irlannissa Intiaan, missä hän opetti tyttöjä sisarjärjestön koulussa kahdenkymmenen vuoden ajan.  Palvelunimekseen Anjezë oli ottanut ”Mary Teresa”. Lapset kutsuivat häntä nimellä ”ma”, äiti.

Ratkaiseva käänne Mary Teresan elämässä tapahtui syyskuussa 1946 junamatkalla Intiassa. Hän koki Jeesuksen kutsun lähteä sisarjärjestöstä ja asettua elämään köyhien keskelle auttamaan heitä. Se oli ”käsky, tehtävä, varmuus”, kuten hän sitä myöhemmin kuvasi.

Kahden vuoden kuluttua Mary Teresa sai hengellisiltä johtajiltaan luvan lähteä Loretten sisarjärjestöstä ja astua uuteen tehtäväänsä.  Hän omaksui nimen ”Äiti Teresa” ja pukeutui Intian kastittomien köyhien naisten tavoin valkoiseen sariin, jossa liitettiin siniset viivat.  Joitakin hänen entisistä oppilaistaan tahtoi mukaan auttamaan köyhiä. Äiti Teresa perusti järjestön Rakkauden (”agape”) lähetyssisaret, tarkoituksena levittää Jumalan rakkautta.

Sisaret alkavat opettaa köyhiä lapsia, ottavat orpoja hoiviinsa, palvelevat kuolevia ja pitaalisia.

Voima työhön ammennetaan rukouksesta aamuin ja illoin. ”Ilman rukouksesta saatavaa voimaa elämämme olisi mahdotonta”, Äiti Teresa totesi näistä yhteisistä hiljaisista rukousajoista. Sisarten tuli oppia näkemään jokaisessa köyhässä Jumalan läsnäolo. ”Jeesus haluaa tyydyttää oman rakkauden nälkänsä kätkeytymällä nälkäisen, pitaalisen tai hylätyn kuolevan hahmoon. ”

 

Äiti Teresan elämän päättyessä syksyllä 1997 Rakkauden lähetyssisaria oli noin neljä tuhatta 610:ssä keskuksessa 123:ssa maassa ja järjestön rinnalle oli perustettu muita samaa näkyä palvelevia järjestöjä.  Lukuisat kunnianosoitukset työstään saanut Äiti Teresa otti ne vastaan ”köyhien nimissä”, käyttäen varat työn laajentamiseen. Hän itse eli niin kuin Intian köyhät ja vaati samaa kaikilta järjestönsä sisarilta.

Äiti Teresan henkilökohtaisesta kirjeenvaihdosta on löytynyt vuosikymmenien ajalta – samaiselta ajalta, minkä hän eli köyhien palveluksessa – lukuisia kuvauksia syvästä sielun yöstä, kärsimyksestä, Jeesuksen läsnäolon kaipauksesta.  Olisiko muuten voinut olla? Jeesuksen kärsimyksien osallisuus… Hänen janonsa rakastaa ja tulla rakastetuksi… köyhien sisäisen maailman toivottomuus… Ne tulivat Jeesusta yli kaiken rakastavan sydämen osaksi.

 

Kuuntelun Rinaa ja ajattelen Äiti Teresaa.

Sama Jeesus. Hän haluaa rakastaa omiensa kautta kärsivää, hukkuvaa maailmaa. Tarjota pelastuksen, ikuisen elämän.

Pieni Skopjesta lähtenyt albaaninainen muutti maailmaa. Albaniaan hän pääsi vasta v. 1989 ja perusti sinnekin Rakkauden lähetyssisaret järjestön.

Albanian vapautuessa kommunistisesta, ateistisesta hallinnostaan unelmoimme Jumalan tulen vielä palavan tuossa maassa – ja leviävän soihtuna pimenevään Eurooppaan.

Äiti Teresan rakkaus Jeesukseen toi valoa maailmaan, niin kuin hän oli Herralta saanut kutsun.

Se voi tapahtua vieläkin, tämän sukupolven aikana. Rukoillaan Rinalle ja kaltaisilleen Jeesuksen kutsun kuulleille uskollisuutta. 

Kärsivä rakkaus voittaa. Aina.

 

 

 

Kommentoi "Soihtuja pimeään"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  ______     ___      ______    ______            
 /_   _//   / _ \\   /_   _//  /_   _//   ____    
 `-| |,-   | / \ ||  `-| |,-    -| ||-   |    \\  
   | ||    | \_/ ||    | ||     _| ||_   | [] ||  
   |_||     \___//     |_||    /_____//  |  __//  
   `-`'     `---`      `-`'    `-----`   |_|`-`   
                                         `-`      
 
 

Ei kommentteja "Soihtuja pimeään"