2016-11-03 https://www.patmos.fi/filebank/blog/authors/fb-share_20_7146-BLOGI_TIMO_02.jpg Helsingin Paavalin seurakunta on julistanut, että seurakunta aikoo vihkiä avioliittoon maaliskuusta 2017 alkaen kaikki, jotka Suomen lain mukaan voidaan vihkiä avioliittoon. Tätä on perusteltu sillä, että Suomen laki mahdollisesti muuttuu siten, että myös miesparit ja naisparit määritellään... https://www.patmos.fi/blogit/kirjoitukset/918/keta_saa_siunata_johdonmukaisuutta_paatoksiin Patmos article
Timo Keskitalo
3.11.2016
Timo Keskitalo

Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.

Ketä saa siunata? Johdonmukaisuutta päätöksiin.

Helsingin Paavalin seurakunta on julistanut, että seurakunta aikoo vihkiä avioliittoon maaliskuusta 2017 alkaen kaikki, jotka Suomen lain mukaan voidaan vihkiä avioliittoon. Tätä on perusteltu sillä, että Suomen laki mahdollisesti muuttuu siten, että myös miesparit ja naisparit määritellään avioliitoiksi. Seurakuntaneuvoston enemmistö on sitä mieltä, että olisi syrjintää, jos kirkko ei vihkisi myös näitä pareja.

Pohditaanpa hetki tämän ajattelun logiikkaa. Tilannehan on nyt sellainen, että Ev.lut. kirkko vihkii avioliittoon sellaisia pareja, joista ainakin toinen on Ev.lut. kirkon tai anglikaanikirkon jäsen ja toisenkin pitää olla jonkin kristillisen kirkkokunnan jäsen.

Kirkkoon kuulumattomia ei kirkkolain mukaan vihitä avioliittoon, vaikka he tietysti Suomen lain mukaan voidaan vihkiä.Tämä linjaus on kirkon itsenäinen ja oma päätös.

Vastaavaa rajausta ei ole esimerkiksi muslimiyhteisöllä. Ne imaamit, joilla on vihkioikeus, voivat aivan hyvin vihkiä avioliittoon luterilaisia tai uskonnottomia.

Samoin helluntaikirkon pastorit, joilla on vihkioikeus, voivat vihkiä luterilaisia tai halutessaan vaikka muslimeja avioliittoon.

Luterilainen kirkko on rajannut itsensä niin, että tähän asti ei ole vihitty kaikkia, jotka Suomen lain mukaan voitaisiin vihkiä.

On siis harjoitettu valikoivaa syrjintää.

Tämä on ollut todellinen kysymys monille sellaisille kristityille, joilla ei ole oman kirkkokunnan vihkioikeudella varustettua pastoria Suomessa, mutta jotka ehdottomasti haluaisivat kirkkohäät.

Nyt se ei ole mahdollista.

Herää kysymys, miksi tähän vääryyteen ei herätty Paavalin seurakunnassa aikaisemmin? Miksi vasta aivan marginaalinen samaa sukupuolta olevien parien tarve saa seurakuntaneuvoston liikkeelle?

Toinen kysymys on, ovatko arvoisat seurakuntaneuvoston jäsenet tajunneet, että heidän päätöksensä koskee tätä paljon suurempaa joukkoa – itse asiassa yli puolet seurakunnan alueella asuvasta väestöstä.

Aiotaanko siis tämän päätöksen nojalla Paavalin seurakunnassa nyt ryhtyä johdonmukaisesti vihkimään avioliittoon myös  myös helluntailaispareja, presbyteerejä, hinduja, muslimeja, vapaa-ajattelijoita, uskonnottomia, Jehovan todistajia, mormoneja ynnä muita?

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, miten tämä hanke etenee ja tuleeko seurakunta toimimaan johdonmukaisesti päätöksensä edellyttämällä tavalla.

 

Kommentoi "Ketä saa siunata? Johdonmukaisuutta päätöksiin."

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

           _    _     ______     ___     ______   
  ____    | || | ||  /_   _//   / _ \\  |      \\ 
 |    \\  | || | ||    | ||    / //\ \\ |  --  // 
 | [] ||  | \\_/ ||   _| ||   |  ___  |||  --  \\ 
 |  __//   \____//   /__//    |_||  |_|||______// 
 |_|`-`     `---`    `--`     `-`   `-` `------`  
 `-`                                              
 
 

7 kommenttia "Ketä saa siunata? Johdonmukaisuutta päätöksiin."

Heikki Reinilä 4.11.2016 13.37

Olen jäävi, koska olen uudelleen avioitunut. Mutta sanon silti mielipiteeni. Olen sitä mieltä, että homoparien vihkiminen on suoranainen synti ja rikos Jumalaa vastaan. Seurakuntien ei pidä sallia sellaista, ollakseen Jumalan seurakunta. Avioerotkin olisivat markinaalisia, ellei uudelleen vihkimistä sallittaisi. Seurakunta on uloskutsuttujen joukko, ei se saa olla aidaton, kuten ei poikakerhot eikä naistenpiirit, eikä muut kuppikunnat ja järjestöt, joilla on sääntönsä ketä siihen otetaan mukaan. Mielestäni helluntailaiset tekevät oikein, kun kastavat vain uskoontulleita, jotka sitten liitetään seurakuntaan. Luterilaisuus on liukunut jo kauan pois Raamatusta, kaste, naispappeus ja uudelleen vihkimiset, ja nyt vielä homoliitot. Huh huh, löytäneekö Hän uskoa maanpäältä kun Hän tulee.

Sirkka Tasanen 7.11.2016 8.49

Koskettava kysymys. Haluaisin toki siunattavan kaikkia - se olisi parasta inhimillistä empatiaa ...
Mutta mihin sitten siunaisin ja miksi siunaisin, jos olisin siinä asemassa?

Koulunsa aloittavat siunataan - Konfirmoitavat siunataan elämään uskoa kastettuina - Papit ja muut seurakunnan työntekijät siunataan aina työhönsä - Kuolleet siunataan haudanlepoon -

Mikä se siunaus on, jota kirkosta halutaan? Etenkin, jos Raamatun varoitukset synnin seurauksista ja totuus Jeesuksen veren voimasta eivät merkitse ko. henkilöille mitään! Miksi kirkon pitää tyytyä tähän rituaalipappeuteen? Sehän on kutsuttu ennen muuta tuntemaan Hyvä Isä Jumala ja muuttamaan maailma Hänen omiksi kalliisti ostettujen perheeksi.

Vastaanko? En vastaa, sillä rukoilen vain edelleen, että Sanaan kiinnitetty omatunto saa alkaa puhutella niitä, joilla pallo on hukassa.

Kaarlo Kunnari 7.11.2016 8.49

Kirkollinen vihkiminen vain heteropareille. Tärkein syy on heteroparien kyky jatkaa ihmisten sukua seuraaviin sukupolviin. Samaa sukupuolta olevat parit eivät ole perheen perustamisen tekijöitä eli sen vuoksi en hyväksy heidän vihkimisiään. Taloudelliset asiat ja perimyksen voi järjestää muutenkin. Sateenkaariperheitä ei saa rinnastaa seuraavaa sukupolvea kasvattavaan heteropariskuntaan. Se olisi iso vääryys. Sateenkaariperheen jäsenet nauttikoot toisistaan loukkaamatta heteropariskuntien oikeuksia.

Mikael Halleen 7.11.2016 8.49

Tätä pitää ruveta mainostamaan: "Jäikö rippikoulu väliin - haluaisit silti kirkkohäät? ei hätää - Paavalin seurakunta järjestää kirkkohäät!" Tai: "Onko tuleva puolisosi muslimi mutta haluaisitte silti kirkkohäät sukulaisten takia? Paavalin seurakunta hoitaa homman kotiin!"
Lupaus on lupaus.

Risto 7.11.2016 8.49

Itse olen sitä mieltä että vihkiminen juris-oikeudellisena toimena pitäisi olla vain maallisen viranomaisten työtä, ja heidän tulisi vihkiä kaikki parit myös samaa sukupuolta olevat. Yhteiskunnan tulisi kohdella tasapuolisesti pareja, ja sillä siisti.Tasa-arvoinen avioliitto on meidän kristittyjenkin etu, koska sen pohjana on tasa-puolinen kohtelun etiikka: Myös kristityn tulee saada elää elämäänsä uskonsa mukaisesti kenenkään häntä syrjimättä.
Uskonnolliset yhteisöt voivat taas siunata ne parit, jotka sopivat kunkin yhteisön moraaliseen koodiin ja teologiaan. Näin yhteiskunta ei voi myöskään pakottaa uskovia tekemään uskonsa vastaisia toimia.

tytti mäkelä 7.11.2016 18.24

Eikös kirkko tunnusta Raamatun olevan ainoaa oikeaa Jumalan Sanaa ja sitoudu noudattamaan sitä? Kuin myös piispat antamassaan julkilausumassa koskien samaa sukupuolta olevien vihkimistä? Ja eikö pappisvalassa sitouduta noudattamaan kirkon oppia?

Ja se Jumalan Sana sanoo: avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.

Millaista kaksinaamaisuutta se kirkolta oikein on, jos se sallii samaa sukupuolta olevien vihkimisen? Ja Paavalin kirkon kirkkoherralta?

jukka mikkola 7.11.2016 18.24

Jos TODELLA halutaan olla tasa-arvoisia, pitäisi kaiketi luoppua koko avioliittokäsitteestä, jotta KETÄÄN ei kohdeltaisi poikkeavasti avioliittokysymyksen suhteen?

Onko tasa-arvo sitä, että avioliitossa on kaksi miestä tai kaksi naista, vai se, että siinä on sukupuolikiintiö - eli kyseessä on miehen ja naisen liitto? Kumpi on oikeasti "sukupuolineutraali: se, jossa on sekä mies että nainen vai se, jossa on vain kaksi naista tai vain kaksi miestä. Lapsen kannalta neutraalimpi lienee miehen ja naisen avioliitto.

Ns. sukupuolineutraali avioliittokäsityskin luokkaa niitä, jotka eivät voi sellaista(kaan) solmia (lapset) tai jotka haluavat avioliiton vieläkin laajemmin määritellä.

Tasa-arvo ei ole käsitteenä yksikäsitteinen.
Tasa-arvo on hyvä renki, mutta huono isäntä - sillä voidaan oikeuttaa täysin vastakkaisikin näkemyksiä. Loputtomasti.

Näyttää siltä, että olemme politiikassa ja lainsäädännössä pakenemassa logiikan ja järjen maailmasta kohti henkilökohtaisten tai ryhmäkohtaisten tunteiden pyörteistä maailmaa.