Patmos-blogi

”Uskotko profeettoja?”

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:


Uskotko?  Vastakysymys: mitä profeettoja?  Otsikko on peräisin Apostolien tekojen luvusta 26.  Luvussa kerrotaan apostoli Paavalin kuulustelusta kuningas Agrippan hovin tuomioistuintilanteessa.  Paavali on vastaajana, mutta yhtäkkiä esittääkin itse kysymyksen: ”Uskotko profeettoja, kuningas Agrippa?  Tiedän, että uskot” (jae 27).  Paavali viitannee heprealaisiin profeettoihin, erityisesti näiden Jeesusta Messiasta käsitteleviin ennustuksiin.   Uusi testamentti tuntee myös niin sanotun seurakunta-profeetan, Pyhän Hengen armolahjassa julistavan ihmisen, jonka profetointi ei ole aina täydellistä ja siksi sanomaa seurakunnassa tulee tutkistella ja arvioida. 


TAUNO RANTALA on profetian armolahjassa palveleva luonteeltaamn nöyrä, ei itseään korostava, opettaja ja evankelista, joka myös on saanut taivaallisen kutsun toimia profeettana Kristuksen ruumiissa.  Olen saanut tuntea Taunon monen vuoden aikana, seurata hänen profeetallista kutsumustansa ja ajoittain ihmetellen kiittää Jumalaa veljen välittämästä sanomasta.  Joskus jopa  henkilökohtaisesti minulle itselleni.

Helmikuun 20. päivänä 2008 Tauno Rantala palveli kokouksessa Järvenpään Vapaaseurakunnassa.  Tilaisuudessa Tauno sai tehtäväksi välittää profeetallisen sanoman  – ilmeisesti koko Suomen kansalle.  Olen taltioinut tekstillisen asun saaneen profetian ja ajoittain vilkaissut sen sisältöä.  Koen, että nyt on hetki nostaa profetian sisältö esille ja pyytää Paavalin tavoin: ”Koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on”  (1 Tess. 5:21).  Tai Johanneksen sanoilla voisi sanoa näinkin: ”Koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta” (1 Joh. 4:1). 

”RAKKAANI” – tällä tervehdyksellä alkoi profetia.  Ja jatkui näin: 

”Minä joudun teille sanomaan tänään, että se herätys, jota te odotatte ja olette rukoilleet, se ei tule sillä tavalla kuin te olette ajatelleet sen tulevan, vaan se herätys tulee kyynellaakson kautta, josta te olette kuulleet. 

Tämän kansan keskelle tulee sellainen este, sellainen, joka näkyy joka päivä kaupungeissa, kylissä, maaseutupitäjissä, tulee sellainen, joka on joka päivä näkyvissä, joka myös samalla leikkaa tätä korkeaa elintasoa matalaksi. 

Mutta älkää, rakkaani, jääkö valittamaan sitä. Paluuta ei enää ole siihen entiseen. Älkää jääkö paikoillenne, kun tämä alkaa näkyä ja tuntua, vaan Minä sanon teille, silloin on todellisen herätyksen aika, teidän rukouksiinne vastataan, teidän työtovereitanne, naapureitanne, sukulaisianne tulee uskoon. 

Silloin on väkevät rukousvastaukset näkyvissä, ja saman aikaisesti kun Minä vuodatan väkevän Pyhän Henkeni vaikutuksen ja sateen tämän kansan keskelle, samalla Minä tuon esiin ne astiat, joita on valmistettuina. Ne henkilöt ovat monen hiontavaiheen, jopa epätoivoisten laaksojen kautta käyneet,  sen tähden, että ihminen ei ota kunniaa, sitä kunniaa, joka tulee elävälle Jumalalle, kun Minä alan näitä astioitani käyttämään. 

Minä vuodatan sellaisen voitelun, ilmestyksen hengen, profeetallisen hengen, voimatekojen lahjat Minä vuodatan näihin astioihin. Ja kun nämä astiat ovat kouliintuneet, eivät enää itse ole itsessään mitään, silloin he antavat kaiken kunnian Minulle, vaikka Minä teen sellaisia uutta luovia ihmeitä, voimatekoja, että syntymästä saakka olevat epämuodostuneet jäsenet, ne tulevat oikenemaan ihmisten silmien edessä.  Nämä astiat eivät ota enää itselleen mitään kiitosta eikä kunniaa, koska he tietävät, että ovat tehneet vain sen, jonka ovat velvolliset tekemään.  He ovat vain astioita, mutta  ihmeet ovat taivaan Jumalan. Jokainen ne nähtyään ja kuultuaan joutuu  toteamaan: tämä ihminen ei ole voinut näitä tehdä, vaan tässä on  toiminnassa elävän Jumalan uutta luova voima.

Älkää jääkö, ystävät, älkää jääkö paikoillenne ihmettelemään, niin kuin tämän maailman ihmiset, vaan lähtekää liikkeelle, sillä Minä tarvitsen teitä jokaista. Kun te antaudutte Minun käsiini, te tulette teillä, kujilla, aitovierillä synnintunnossa olevia ihmisiä päästämään syntisiteistä ja kahleista.  Te julistatte heille vapauden Jeesuksen nimessä ja veressä. Silloin teitä tarvitaan. Silloin on väkevät rukousvastaukset näkyvissä, silloin on todellinen herätys, taivas lähtee liikkeelle. 

Sen tähden, rakkaani, olkaa rohkealla, turvallisella mielellä, sillä teidän Herranne Jeesus, Hän valvoo ja Hän voittaa ja lähtee voittamaan teidän kanssanne suuren kalansaaliin tästä maailmasta. Ja kun valittujen luku on tullut täyteen, silloin näiden voitettujen sielujen kanssa te nousette Minua vastaan yläilmoihin, pilviin, ja silloin on palkan maksun päivä teille jokaiselle. Te saatte siitä haavoitetusta kädestäni palkan kukin uskollisuutenne mukaan. 

Olkaa kestäväisiä rukouksessa vielä hetken aikaa taistellen, ja sitten Minä lähden liikkeelle, ja te saatte olla tässä työssä mukana, sanoo teidän Herranne Jeesus.”

TRI UURAS SAARNIVAARA – teologi, jota pidetään ainakin yhtenä Kansanlähetyksen perustajista – oli elämänsä  jaksoina läheinen Patmos / Kuva ja Sana toiminnalle, eräänlainen neuvonantaja esirippujen takana, minulle sielunhoitaja ja keskustelukumppani esimerkiksi Venäjä profetiassa-aiheesta ja  armolahjaherätyksen tiimoilta.  Jälkimmäiseen alueeseen liittyy hänen myönteinen esityksensä karismaattisesta liikkeestä Aalto on jo liikkeellä (1974).   Saarnivaara oli julkaissut useita teoksia Kuvan ja Sanan kustannuksella — mm. tärkeän Luther ja Lund kirjansa –  ja hän harkitsi karismaattisuuden analyysinsä  kanavoimista Suomeen kauttamme.  Eräät vaiheet kuitenkin saivat Saarnivaaran valitsemaan toisen kustantamistien esimerkiksi siksi, että aavisti kirjan johtavan välirikkoon kouluneuvos  Martti E. Miettisen ja sitä myöten Kansanlähetyksen kanssa.  Tästä Saarnivaara halusi säästää Kuvan ja Sanan.  Antoisia olivat keskustelut tuplatohtorin kanssa mm. profetian armolahjasta, jonka tarpellisuudesta ja vielä kerran tapahtuvasta uudesta voimakkaasta esiintymisestä Saarnivaara oli voitokkaan varma.  ”Kun tuo tapahtuu” – Saarnivaara kirjoitti KIPINÄän tarkoitetussa tekstissä – ”kun Pyhä Henki vuotaa kaiken lihan päälle, koetelkaa kaikki – mutta pitäkää sitten myös kaikki mikä on Herrasta.”    

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *