Anna Deikun: Yhdysvaltain itärannikon venäjänkielisen juutalaistyön rukousaiheet 31.7.2020

“Herra on vannonut eikä ole katuva: ’Sinä olet pappi iankaikkisesti’  – niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut … tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti, jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat. Koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa”.  – Hebr. 7:21-22, 24-25

Rakkaat Muurinvartijat,

Hebrealaiskirje avaa näiden jakeiden kautta meille Muurinvartijoille valtaisan näköalapaikan: meidän Herramme täydellinen pelastus, uusi ikuinen liitto Hänen veressään, ja Hänen jatkuva esirukouksensa meidän puolestamme.

Tahtoisin lisätä sen, että Hän kyllä tietää aivan kaiken meistä, ja mitä käymme läpi elämässämme.

Kiitos teille rakkaat Muurinvartijat, että jatkatte juutalaisen kansan puolesta esirukousta, samoin anomista Jerusalemin rauhan puolesta. Anokaa Pyhän Hengen läpimurtoa venäjänjuutalaisten keskuuteen.

Venäjänjuutalaiset siirtolaiset täällä Yhdysvalloissa elävät pelokkaalla mielellä näinä päivinä.  Vietän paljon aikaa puhelimessa keskustellen heidän kanssa puhelimessa. Saan kuulla lisääntyvästä antisemitismistä, huhuista ja juutalaisten päätelmistä päivän uutisista, ja niiden aiheuttamista peloista näiden ystäviemme sydämissä.

Avasimme juuri seurakuntamme verkkosivun, josta voi lukea uusimmat rukouspyynnöt. Yksi venäjänjuutalainen sisar – vaikka on ollut uskontiellä vuosia, oli laittanut sivulle hänen mielestään tärkeän (minulle kyseenalaisen) venäjänkielisen ns. uuden profeetan Danielin kirjan opetuksesta. Sen otsikko oli ”Trump ja USA:n tulevaisuus profetiassa”.  Siinä kerrottiin tarkat tulevaisuuden päivämäärät Danielin kirjan kertomina ja meidän maamme tuhon päivät. Onneksi tekstissä oli muutama oikea Raamatun jae.

Kaikki tämä olisi siis annettu tiedoksi vain tälle yhdelle ainoalle henkilölle, jolle nyt taivas oli suostunut antamaan ymmärryksen. Kyseenalaistin tämän voimakkaasti ja luettuani tämän soitin heti seurakuntamme pastorille asian korjaamiseksi. Tuo ”profeetan” outo teksti ehti kuitenkin olla toista tuntia nettisivullamme ja siihen alkoi tulla aamenia ja kiitosta. Joiltakin varmasti aivan viattomasti, mutta Raamatun eskatologiaa ymmärtäviltä juutalaisilta seurakuntalaisilla oli enemmän ymmärrystä. Valitettava episodi.

Mieleeni muistui, kun nuoruusvuosina Suomessa oli liikkeellä joidenkin kotiprofeettojen kirjeitä, jotka olivat kuulemma rukouksessa saatuja pelottavia tulevaisuuden kauhunäkyjä. Vanhempi sukupolvi, joka on näitä samoja kirjeitä aikanaan lukenut, varmaan tunnistaa ahdistuksen, jota koen, kun ajattelen näitä rakkaita uskoon tulleita venäjänjuutalaisia, joille ”vieras pässi määkii”.  Onneksi pastorit poistivat pian  tekstin seurakuntamme sivuilta. Kuinka moni etsii opetuksia netin sivuilta ja lähtee niiden johtamana sivupolulle.

Jaoin teille yllämainitun asian siksi, kun todellakin edessämme tulevina päivinä on varmasti monta uutista, tai todellista tapahtumaa, jotka yrittävät johtaa meitä harhaan siitä, mihin uskomme lujana Raamatun Sanana. Uskon, että meitä ja teitä varjellaan pelolta ja epäilyksiltä silloin kun emme ymmärrä mitä on tapahtumassa. Kristityn ihmisen osa on olla Sanan neuvossa aina kuunnellen ja kysellen. Sillä paikalla voimme kiittää, ja nähdä miten rukouksemme kuullaan ja niihin vastataan. En nyt toista enempää näitä Lännen uutisia. Varmasti seuraatte niitä sielläkin.

Rukoilkaa erityisesti presidenttimme turvallisuuden puolesta. Hänen uudelleen virkaan valitsemisensa tämän vuoden marraskuussa on mielestäni tärkeää, ja paljolti rukousten varassa.

Hengellinen herätys on alkanut täällä. Joissakin kaupungeissa pidetään kaduilla herätyskokousta, samoin ylistyskonsertteja ja muuta toimintaa. Ei toistaiseksi yhtään venäjänkielistä katukokousta, mutta sekin tulee aikanaan.

Ainakin vielä elokuun aikana joudumme pitämään lyhyitä tilaisuuksia taivasalla kirkon pihamaalla ulkona, ilman katosta. Käytännöllisesti katsottuna koko seurakuntatyö on tällä hetkellä vaikeaa. Kodeissakin järjestettävien kokousten alkaminenkin on vielä epävarmaa.

Zoom-palvelun avulla kirkon johtoryhmä kokoontuu internetin välityksellä edelleen usein. Puhelimitse toteutettavia rukouskokouksia on enää noin tunti päivässä. Soittolistani juutalaisten koteihin pysyy kuitenkin pitkänä ja vaativana (kiitos, kun rukoilette voimia tähänkin).

Kiitosaiheena saan kertoa 10-vuotiaasta venäjänjuutalaisesta Sara-tytöstä, jonka aivokasvain on alkanut pienentyä. Pyydän jatkaman rukousta Saran puolesta.

Kiitosaihe sekin, että seurakunnan lapsiperheet  saivat viettää viikon mittaisen perheleirin. Covid19-epidemian tähden vanhempaa väkeä ei päässyt mukaan leirille. Osallistumisia täytyi rajoittaa koronarajoitusten mukaisesti. Mutta ne, jotka olivat mukana, kokivat viikon hyvin siunattuna.

Petja-veljemme jatkaa kuntoutusta, mutta ei ole henkisesti vielä palautunut entiselleen.

Kiitos jokaiselle uskolliselle Muurinvartijalle muistamisesta. Minäkin kiitän Jumalaa teistä.

Rakkain terveisin,

ANNA