Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 1.7.2020

”Herran armoa on, ettemme ole täysin tuhoutuneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut. Se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen uskollisuutensa”.
– Valitusvirret 3:22-23

Shalom, rakkaat ystävät!

Olen kiitollinen Herrallemme siitä, että joka päivä Hänen rakkautensa, uskollisuutensa ja armonsa ovat hyvin näkyvällä tavalla läsnä elämässämme. Joka aamu saamme profeetta Jeremian kanssa ylistää Herraa sanoen: ”Suuri on uskollisuutesi!” Juutalainen ystäväni, messiaaninen rabbi kertoo juutalaisten lausuvan joka aamu aamurukouksessa nämä em. sanat.

Heprean kielellä emuna tarkoittaa myös uskoa ja luottamusta. Näin Herra, paitsi että Hän on uskollinen lupauksillensa, myös joka aamu antaa meille uuden mahdollisuuden elää Hänen tahtonsa mukaista elämää. Jumala on kautta aikoja osoittanut emunansa juutalaiselle kansalle, ja tämä sama Jumala on meidänkin Herramme. Suuri on Herran uskollisuutensa! Hän uskoo meihin! Hän luottaa meihin!

Kiitän teitä, rakkaat ystävät, uskollisuudestanne. Näinä vaikeina aikoina olette olleet suurena tukena ja siunauksena Idän diasporajuutalaisille. Teidän rukouksenne ja taloudellinen tukenne ovat auttaneet ja kuin siivillä kantaneet, sekä työntekijämme että juutalaisemme.

Koska kirjeeni menee kerran kuukaudessa sekä nettiin että postitukseen, voivat jotkut asiat tulla mainituksi jo toistamiseen.

Tilannekatsaukset ja kiitos- ja rukousaiheet:

Moskova:

  • Venäjän pääkaupungissa saa jo liikkua busseilla ja metrossa, mutta koronan tarttumisriski niissä on hyvin suuri. Tästä syystä työtoverimme pitävät edelleen yhteyttä juutalaisiin puhelimitse. Turhaa riskiä ihmismassan keskellä yritetään välttää. Tämän vuoksi kokoontumisia ei vielä aloitettu.
  • Tämän kevään aikana monet viranomaisetkin pitivät toimistonsa kiinni ja nyt tauon jälkeen tuli paljon viranomaispostia, epämääräisiä laskujakin. Kaiken tämän sisaremme Nonnan täytyy selvittää. Pyydämme rukoilemaan Nonnalle viisautta ja johdatusta Jumalalta.
  • Rukoillaan Moskovan seurakuntalaisille vielä kärsivällisyyttä, jaksamista ja varjelusta Venäjällä vallitsevan poliittisen ja taloudellisen tilanteen sekä yhä riehuvan Covid-19 vitsauksen keskellä.

Silkkitie:

  • Petja-työntekijämme on ollut sairaana kevään aikana. Keuhkokuumeesta toipuminen on vienyt pitkän aikaa. Nyt hän on pääsyt pikkuhiljaa aloittamaan kotikäyntejä, kun liikkumista on jonkun verran vapautettu. Kuumuuden takia kotikäynnit tehdään joko aamuisin tai iltaisin. Kiitos Herralle, joka tietää tämän kaiken ja auttaa Petjaa tiimineen Silkkitien vaikeiden olosuhteiden keskellä.

Bukarest:

  • Kesäkuun 20. päivänä seurakunta sai kokoontua ensimmäisen kerran pitkän koronatauon jälkeen. Romaniassa tartuntojen määrä on jälleen kohonnut. Siksi tämä oli, Dorina-sisaremme mukaan, varovainen alku. Ihmiset ovat vielä hyvin arkoja lähtemään liikkeelle ja mieluummin pysyvät kotona. Sisaremme Dorina ja kotityötiimi jatkavat kotikäyntejä ja ruokapakettien jakamista. Juutalaiset ottavat tiimiläisiä hyvin vastaan.
  • ”Koska tilanne maassa voi yllättäen muuttua, se tekee työn suunnittelemisesta hyvin vaikeaa. Mutta, pyrimme kaikesta huolimatta mahdollisimman tehokkaasti käyttämään nämä mahdollisuudet, mitkä meillä ovat. Rukoilemme ihmisten puolesta, että he etsisivät Jumalaa”, viestittää Dorina.
  • Pyydämme rukoilemaan Marinelin puolesta, että hän tulisi uskoon Vapahtajaansa Jeesukseen.
  • Sama rukouspyyntö Ilijanan puolesta, että hän tulisi tuntemaan Jeesuksen Pelastajanaan. Pyydämme rukoilemaan myös hänen terveytensä puolesta.

Kishinev:

  • Kishinevin seurakunta piti 20. kesäkuuta ensimmäisen sapattikokouksen koronatauon jälkeen. Paikalle kutsuttiin vain ne, noin 20 juutalaista, jotka asuvat kävelymatkan päässä, koska viikonloppuisin kaupungin liikennevälineet eivät vielä kulje. Jura-pastorimme kertoo tilaisuuden olleen hyvin koskettava ja tunteellinen. Vaikka kokousta oli ajateltu noin 40 minuuttiseksi, puolitoista tuntia vierähti huomaamatta Herraa ylistäen, rukoillen ja kuunnellen Jumalan Sanaa. ”Tunnelma oli taivaallinen”, kertoo Jura. 27. kesäkuuta kokoukseen tuli 25 juutalaista. Viranomaismääräysten mukaisesti tulijoilta mitataan lämpötila ja heille jaetaan kasvomaskit kokouksen ajaksi. Turvavälejä myös noudatetaan.
  • Kishinevissä humanitaarista apua on saatu jossain määrin jaettua keväällä rajoitusten aikanakin. Nyt ihmiset jo uskaltavat yhä enemmän kutsua työntekijöitämme koteihinsa ja näin ruokapaketteja edelleen jaetaan kotikäyntien yhteydessä. Juutalaiset ovat hyvin liikuttuneita ja kiitollisia patmoslaisille humanitaarisesta avusta.
  • Suuri kiitos Herralle ja kaikille rukoilijoille rukouksista psykiatrisen hoidon läpikäyneen Sergein puolesta. Sergei on nyt päässyt takaisin kotiinsa. Hänen olleessaan sairaalassa, Sergein huoneeseen on tehty kunnon siivous ja pintaremontti. Rukousvastaus on saatu myös siinä, että Sergein vointi on parantunut ja hän oli kotiin päästyään hyvin liikuttunut ja kiitollinen.
  • Pyydämme jatkamaan rukousta iäkkään pariskunnan, Valentinan ja hänen miehensä puolesta. Miehellä on mielenterveysongelmia, hän saattaa korottaa äänensä puolisolleen eikä tahdo päästää häntä käymään kokouksessa.

Beltsi:

  • Beltsissä koronan tartuntatilastot ovat lähteneet jyrkkään nousuun. Tilanne on hyvin vakava. Pastori Igor kertoo, että tällä hetkellä kaikki seurakuntalaiset ovat terveitä ja pitävät yhteyttä puhelimitse. Hänen oma vointinsa vaihtelee, lievästi flunssan oireita, mutta kuumetta hänellä ei ole. Rukoillaan, ystävät, Beltsin tilanteen puolesta, että Herramme varjelisi.

Benderi:

  • Benderin seurakuntalaiset kiittävät Herraa, että vihdoinkin saavat kokoontua sapattikokoukseen. Kaupungin yleinen liikenne ei vielä toimi normaalisti ja tämä vaikeuttaa juutalaisten pääsyä seurakuntaan. Kokoukseen osallistuu turvarajoitusten mukaisesti noin 25 henkilöä. Pyydämme rukoilemaan Jumalalta viisautta ja johdatusta sapattikokousten järjestämiseen kahdelle ryhmälle.
  • Olemme rukoilleet työvarojen pankkitililtä nostamiseen liittyvän ongelman ratkaisemisen puolesta. Kiitos Herralle, varoja saatiin nostettua ja näin työmme kustannukset on katettu ja työntekijämme saivat palkkansa.
  • Koronapandemia on saanut aikaan paljon pelkoa ja epävarmuutta. Ihmiset hakevat vastauksia kysymyksiinsä ja apua pelkoihinsa. Pyydämme rukoilemaan työntekijöillemme Jumalan viisautta ja Pyhän Hengen johdatusta auttamaan niitä ihmisiä.
  • Kiitos esirukouksista pastori Mihailin puolesta. Reilu viikko sitten alkaneet oireet ovat nyt poissa. Jalkojen turvotus on laskenut eikä hengitysvaikeuksia enää ole. Mihail on taas voimissaan ja iloinen.
  • Iloinen ja kiitollinen on myös Olga, jonka puolesta olemme rukoilleet. Hän pystyy jo liikkumaan asuntonsa sisällä.
  • Pyydämme rukoilemaan Tatjanan puolesta. Tatjana vaipuu usein masennukseen. Silloin, Tatjanan sanojensa mukaan, ”hänen halunsa elää katoaa”. Tatjana myös toivottomasti yrittää lopettaa tupakoinnin, tähän asti tuloksetta.

Tiraspol:

  • Pastorimme Juri on kiitollinen siitä, että seurakunta saa sapatteina jo kokoontua rukoushuoneessa, tosin rajoitusten puitteissa. Juutalaiset ovat iloisia ja onnellisia siitä.
  • Rukoileminen yhdessä on heille hyvin tärkeää. Kiitos Herralle, että kaikki seurakuntalaiset ovat terveitä.
  • Pastori Juri sai mahdollisuuden käydä Benderissä tapaamassa paikallisia työntekijöitämme. Heillä oli hyvää aikaa yhdessä rukoilla ja keskustella työnsä etenemisestä.

Rybnitsa:

  • Rybnitsan juutalaiset saivat kesäkuussa humanitaarisen avun ruokapaketteja ja 25 henkilöä sai myös lääkeapua.
  • Pyydämme jatkamaan rukoilemista Klaudian puolesta. Hänen terveyden tilansa on huonontunut.

Tubityö:

  • Työntekijämme Anatoli kiittää Patmos-ystäviä tuesta ja rukouksesta. Pitkään jatkuneiden rajoitusten jälkeen hän pääsee taas Tyrnovon laitokseen sisälle tapaamaan lapsia. Tämä tarkoittaa sitä, että lapset saavat taas tulla raamattutunnille. Nuorille on myös tärkeää, että he saavat puhua Anatolille kasvotusten, eikä vain puhelimitse, eikä moni heistä edes omista puhelinta.
  • Rukouspyyntö 16-vuotiaan Vadimin puolesta. Vadimin vanhemmat ovat kuolleet. Hänellä ei ole paikkaa mihin mennä.
  • Edellä mainittu on ongelmana monille 16 vuotta täyttäneille Tyrnovon nuorille. Koulun päättymisen jälkeen nuori ei voi enää jäädä Tyrnovoon. Toisilla ei ole kotia, toiset eivät halua tai eivät voi mennä kotiin, johon he eivät ole tervetulleita. Tästä tulee oma rukousaihe.

Toivotan teille, rakkaat ystävät, oikein aurinkoista ja lämmintä kesän jatkoa! Saakoon armorikas Herramme joka aamu siunata teitä, sillä suuri on Hänen uskollisuutensa!

Seuraava Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje ilmestyy viikolla 29.

ANDRES KOSKELAINEN