Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 10.6.2020

”Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille. Hän on lähettänyt minut julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran suosion vuotta.”
Luuk. 4:18-19

Shalom, rakkaat ystävät!

Heti alkuun haluan välittää terveisiä Moldovasta, Moskovasta, Romaniasta ja Silkkitieltä. Juutalaiset kiittävät teitä, rakkaat muurinvartijat, rukouksistanne ja sitä kautta saamastaan Jumalan avusta. Hän on antanut meille kaikille toivon ja voiman kärsivällisesti odottaa vapautumista COVID-19 pandemiasta.

Mietin, että kannattaako tässä sen enempää siitä koronasta puhuakaan? Eikö jo saisi riittää? Mutta kun tämä korona edelleen vaikuttaa idän diasporajuutalaistyöhömme ja paikallisiin ihmisiin paljon enemmässä määrin kuin meihin Suomessa, niin haluan pitää teidät tilanteesta ajan tasalla.

Eilen Moskovasta tuli tietoa, että yhtäkkiä karanteenirajoitukset Venäjän pääkaupungissa on purettu, ja ihmiset pääsevät liikkumaan kaupungilla busseilla ja metrolla. Samalla juutalaisemme ovat kuitenkin hyvin mietteliäitä ja huolissaan tilanteesta, sillä pandemia ei ole vielä lainkaan selätetty. Päinvastoin, jos yleensä on tapana puhua pandemian ”vuoren huipusta”, niin Moskovan tapauksessa erään asiantuntijan mielestä täytyy puhua ”vuoritasangosta”, eikä yhtään tiedetä kuinka kauan tuolla ylhäisellä tasangolla tullaan viipymään.

Nonna-sisaremme sanoo, että he eivät yhteisymmärryksessä kiirehdi kokoontumaan, vaan pitävät edelleen yhteyttä puhelimitse jonkun aikaa ja seuraavat tilannetta. ”Meidän täytyy etsiä, mikä on Herran johdatus meidän seurakuntamme parhaaksi”, sanoo Nonna.

Transnistrian Benderissä on jo pidetty ensimmäinen sapattikokous pitkän tauon jälkeen. Tiraspolin Juri-pastori kertoi, että heilläkin on seuraavana sapattina tarkoitus kokoontua seurakunnan tiloissa. Näissä poikkeusajan vaatimusten tilanteissa sekä Benderin että Tiraspolin seurakuntien tilojen neliöt eivät salli koko seurakunnan kokoontua samanaikaisesti, siksi Benderissä tullaan jakamaan seurakuntalaiset kahteen ryhmään ja pitämään kaksi kokousta. Ihmisten tulee noudattaa turvavälejä ja käyttää suojamaskeja.

Kaupungilla liikkuminen on edelleen vaikeaa, sillä bussit eivät vielä kulje, ainoastaan 12 henkilön pikkubussit ”marshrutkat” ovat alkaneet liikennöidä, nekin vain puolella kapasiteettia, koska turvavälejä kyydissä pitää noudattaa. Jura-pastorin mielestä on ihmisten kannalta erittäin tärkeää kokoontua jälleen yhteen lukemaan Jumalan Sanaa ja rukoilemaan. Kotikaranteenissa yksin ollessaan ihminen alkaa helposti kuluttamaan television tarjoamaa infoa, eikä siitä seuraa mitään hyvää.

Otsikon tekstin sanat Jeesus lausui Nasaretin synagogassa palattuaan autiomaasta Hengen voimassa Paholaisen kiusausten jälkeen. Olemmeko sitä mieltä, että ”Herran suosion vuosi” jatkuu vielä? Helluntain jälkeen Pyhän Hengen voiman saaneina olemmeko valmiina palvelemaan Herraa? Saakoon Herra armossansa johdattaa meitä eteenpäin!

Kiitos- ja rukousaiheet:

Silkkitie:

  • Petja-pastorimme on päässyt sairaalasta kotiin. Hän on toipumassa hyvää vauhtia. Kiitos rukouksistanne Petjan puolesta. Tilanne maassa on kuitenkin edelleen vaikea. Jatketaan rukousta Silkkitien työmme ja ystäviemme puolesta!

Kishinev:

  • Pyydämme rukoilemaan 60-vuotiaan Olegin puolesta. Oleg on lukenut koko Raamatun kaksi kertaa läpi ja käynyt Israelissa viisi kertaa etsimässä totuutta. Rukoillaan, että Jumalan Pyhä Henki vakuuttaisi hänelle, että Jeesus on ”Totuus” ja Messias.

Orgeev:

  • Rukoillaan Marian ja Galinan terveyden puolesta.
  • Samoin Boriksen terveyden ja hengellisen kasvun puolesta.
  • Aleksandran äiti on siirtynyt ikuisuuteen, muistetaan Aleksandraa esirukouksin.

Beltsi:

  • Suurin osa Beltsin seurakuntalaisista on yli 63-vuotiaita eivätkä he saa tulla kokouksiin koronarajoitusten takia. Pastori Igor pyytää rukoilemaan, että seurakunta kokisi Jumalan siunausta, ja että Moldovassa tulisi pian mahdolliseksi myös ikäihmisten osallistua seurakunnan tilaisuuksiin.

Rybnitsa:

  • Rukouspyyntö 60-vuotiaan diabetesta sairastavan Ljuban puolesta. Ljubaa puri koira. Diabeteksen takia koiran puremahaavat paranevat huonosti.
  • Olemme jo rukoilleet leikkauksesta toipuvan Klaudian puolesta. Klaudian kantapää on amputoitu, ja nyt on noussut korkea lämpö. Lääkärit seuraavat tilannetta, ja pahimmassa tapauksessa joudutaan koko jalka amputoimaan. Pyydämme jatkamaan rukousta Klaudian puolesta.

Bukarest:

  • Bukarestin seurakunta on valmistautumassa pitämään 13. kesäkuuta ensimmäisen sapattitilaisuutensa koronatauon jälkeen. Rukoillaan veljiemme ja sisartemme puolesta.
  • Rukouspyyntö Valerican ja Jelenan puolesta, että he pelastuisivat ja parantuisivat sairauksistaan.

Benderi:

  • Benderin seurakuntalaiset kiittävät Herraa siitä, että he ovat saaneet jo kerran kokoontua sapattikokoukseen, vaikkakin pienellä rajoitetulla kokoonpanolla.
  • Tatjanan perhe on vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Perheessä on pieni lapsi, eikä työtä ole. Tatjanan perhe tarvitsee rukoustukea.
  • Pyydämme jatkamaan esirukousta tyrän vaivaaman Dinan puolesta. Tarvitaan leikkausta.
  • Olemme rukoilleet Svetlanan jalkavaivan puolesta. Svetlana kiittää rukouksista, jalka voi jo paremmin, hän pystyy jo itsenäisesti käymään kaupassakin.
  • Pyydämme rukoilemaan myös toisen Svetlanan terveyden puolesta.
  • Ivanilla oli sydänkohtaus, jonka takia hän joutui olemaan sairaalahoidossa. Nyt Ivan on jo kotona. Rukoillaan hänelle toipumista ja voimia.

Kiitän teitä, ystävät, esirukouksistanne itseni ja perheeni puolesta.

Rakkain terveisin ja siunauksin,

ANDRES KOSKELAINEN