Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 11.11.2020

”Hänelle, joka voi tehdä monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa, hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Aamen”. (Ef. 3:20-21)

Shalom, rakkaat ystävät, rauhaa teille!

Tuolla ylläolevalla raamatunjakeella päätettiin jokainen sunnuntaikokous seurakunnassamme joskus aikoja sitten. Yritän aina muistaa tämän, kun ratkaisua ja vastausta odottavat asiat kasvavat isoksi taakaksi. Tämä jae rohkaisee minua. Toivon, että tekin, ystävät, saatte rohkaisua ja voimaa näistä apostoli Paavalin sanoista. Jumala voi tehdä suuria asioita. Olen joskus miettinyt, voiko se, että haluan lähestyä Jumalaa ymmärrykseni kautta, estää minua näkemästä ja kokemasta Jumalaa tekemästä monin verroin enemmän?

Jumalalle kunnia ja ylistys Jeesukselle meidänkin sukupolvemme keskuudessa! Aamen!

Kenttien tilannekatsaukset, kiitosaiheet ja rukouspyynnöt:

Kishinev:

  • Kiitämme Herraamme teistä, rakkaat rukoilijat! Taivas kuulee rukouksenne, kiitos ja ylistys Herrallemme! Olemme yhdessä rukoilleet pitkään sairaana olleen Boriksen puolesta. Nyt hänen vointinsa on paljon parempi.
  • Pyydämme rukoilemaan Nataljan terveyden puolesta. Hänen oireensa ovat koronalle tyypilliset.
  • Pyydämme rukoilemaan Irinan puolesta. Hänen kätensä on murtunut ja tämän seurauksena Irinalla on vaikeaa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Rukoillaan Irinan käden parantumisen puolesta ja hänen henkisen jaksamisensa puolesta.
  • Pyydämme rukoilemaan Gretan koko perheen (isänsä, miehensä ja tyttärensä) uskon vahvistumisen puolesta.
  • Rukoillaan nykyään Israelissa asuvan Danielin uskon vahvistumisen puolesta, että hän oppisi paremmin tuntemaan Jeesuksen.
  • Pastori Juralla on huoli juutalaistemme selviämisestä talvella. Eläkeläisten tukia on supistettu, mutta lämmityskustannukset ovat suuria. Myös elintarvikkeiden ja perustavaroiden hintataso Moldovassa on ollut nousussa koronapandemian aikana.

Benderi:

  • Pyydämme, ystävät, jatkamaan esirukousta pastori Mihailin Yhdysvalloissa asuvan Ljuda-tyttären puolesta. Raskaana oleva Ljuda on ollut jo reilun kuukauden sairaalahoidossa eikä keskenmenon vaara ole vielä ohi.
  • Pyydämme rukoilemaan Sofian ja Nadezdan terveyden puolesta.
  • Marinan Masha-tytär tuli lastensa kanssa keväällä Moskovasta vierailulle ennen koronan matkustusrajoituksia eikä hän vieläkään pääse lähtemään Moskovan kotiinsa, jossa hänen miehensä odottaa häntä. Pyydämme rukoilemaan ratkaisua tähän vaikeaan tilanteeseen.
  • Olemme rukoilleet Svetlanan polvinivelongelman puolesta. Viime viikolla Svetlanan polvi leikattiin. Rukoillaan tälle sisarelle pikaista parantumista Jeesuksen nimessä.

Orgeev:

  • Työntekijämme, sisar Sylvia pyytää jatkamaan rukousta Englannissa asuvien poikansa Arturin ja miniänsä Irinan puolesta. Arturilla ja Irinalla on parisuhdekriisi, he ovat eroamassa. Rukoillaan että he avaisivat sydämensä Jumalalle ja että Jumala suuressa armossaan saisi johdattaa heidät taas yhteen.
  • Pyydämme rukoilemaan Viktorin ja Tatjanan jatkuvasti sairastelevan perheen puolesta. Koko perhe on uskossa. Varsinkin Viktor ja lapset sairastelevat paljon. Rukoillaan, että Jumala vahvistaisi heitä niin fyysisesti kuin henkisestikin.
  • Pyydämme jatkamaan rukousta Nataljan ja Jakobin puolesta, että heille selkenisi pelastuksen merkitys Jeesuksessa, että he ymmärtäisivät, etteivät juutalaisuus ja hyvät teot yksinään riitä pelastukseen.

Rybnitsa:

  • Misha-pastorilta rakkaat terveiset suomalaisille veljille ja sisarille. Misha on parhaillaan kuntoutumassa vaikean leikkauksensa jälkeen. Viime viikolla hän jo pystyi Irina-puolisonsa kanssa käydä viemässä Moldovan puolella sijaitsevan Rezina-kylän juutalaisperheille ruoka-avustuksia. Rajat ovat yhä kiinni, mutta tullin alueella pystyvät tapaamaan ystäviä ja jättämään ruokapaketit heille edelleen toimitettaviksi. ”Tämän vuoden aikana peruselintarvikkeiden hintataso on noussut noin 40%. Monet ihmiset – niin yksinäiset kuin perheetkin – kärsivät puutetta. Syvä kiitos Patmos-ystävillemme tuesta”, sanoi Misha minulle Viber-puhelunmme kautta.
  • Eräs nelihenkinen juutalaisperhe on sairastunut covid-tulehdukseen ja heidät on siirretty alueelliseen suljettuun koronasairaalaan. Rukoillaan, ystävät, koko perheen, ja erityisesti kahden heikoimmassa kunnossa olevan perheenjäsenen, Juran ja Rajan puolesta.

Dnstrovsk:

  • Työntekijämme Sergei pyytää rukoilemaan Ljudmilan täydellisen parantumisen puolesta. Ljudmila sairastui koronaan ja vielä muutama päivä sitten oli sairaalahoidossa. Hän voi jo paremmin ja toivoo pääsevänsä kotiinsa, joka palvelee myös Dnestrovskin seurakuntalaisten

Moskova:

  • Koronavirus on yhä leviämässä Moskovassa. Melkein päivittäin tulee uusia ”ennätyksiä” niin tartunta- kuin kuolleisuusluvuissakin. Vapaata liikkumista kaupungissa on rajoitettu siten, että yli 65-vuotiaiden moskovalaisten bussikortit on jäädytetty viranomaisten toimesta. Työntekijät päättivät väliaikaisesti keskeyttää kokoontumiset ja pitävät seurakuntalaisiin yhteyttä puhelimitse.
  • Työntekijämme Galina on jo kotona parantumassa covidista usean viikon kestäneen sairaalahoidon jälkeen. Kiitos, ystävät, että jatkatte rukoilemista, että Galja parantuisi täydellisesti.
  • Toimistotyöntekijämme Olgan leikkauspäätöstä ei ole vielä tehty. Häntä edelleen tutkitaan. Jatkamme rukousta hänen parantumisensa puolesta, ystävät.
  • Koronapandemia sotkee ennestäänkin hyvin byrokraattista virastosysteemiä. Tämä aiheuttaa enemmän toimistotyötä ja käyntejä eri virastoissa. Rukoillaan Moskovan työtä paikallisesti johtavalle Nonna-sisarellemme jaksamista ja viisautta näidenkin asioiden hoitamisessa.

Tubisairaalatyö:

  • Keskiviikkoaamuna sain viestin, että työntekijällemme Anatolille ilmeni tyypillisiä koronan oireita. Hän on menossa lääkärin vastaanotolle tänään. Rukoillaan rakkaan veljemme terveyden puolesta.
  • Marraskuussa alkaa Moldovassakin sää viilenemään. Tiistain päivälämpötila oli +10 astetta, yön aikana lämpötila laskee nollan tuntumaan. Monet tubilapset tulevat vähävaraisista perheistä, eikä kaikilla ole tarpeeksi lämpimiä vaatteita. Patmoksella on suunnitteilla talviavustuskuorman lähettäminen Moldovaan. Tästä tulee tiedote erikseen joulukuun alussa. Rukoillaan, ystävät, tämänkin hankkeen onnistumisen puolesta.
  • Kiitos kaikille Moldovan tubilasten kummeille ja tukijoille. Teidän panoksenne on todella arvokas! Ilman tätä apua 13-vuotias likinäköinen Sasha tuskin olisi voinut saada uusia silmälaseja.

Keski-Aasia:

  • Pyydän erityisesti jatkamaan esirukousta koko Keski-Aasian 20 vuotta kestäneen erittäin haastavan juutalaistyön jatkuvuuden puolesta, että Jumala lähettäisi Silkkitien työhömme jatkajan, mikäli Petja muuttaa perheensä kanssa pois Keski-Aasiasta.
  • Petja-veljellämme on ollut terveyshuolia jo muutaman vuoden ajan. Hänen verensä hemoglobiiniarvo putoaa aika ajoin hyvin alhaiseksi. Lisäksi hänen on mietittävä perheen lapsille opiskeluvaihtoehtoja, joita Keski-Aasiasta ei löydy. Pyydän, ystävät teitä rukoilemaan Petjalle ja hänen perheelleen Herramme johdatusta, viisautta ja armoa raskaiden valintojen edessä.

Rakkain terveisin,

ANDRES