Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 12.8.2020

”Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.” Jes. 54: 10.

Shalom uvrahach, rakkaat ystävät, rauhaa ja siunausta!

Nämä lohdutuksen ja rohkaisun sanat Herra puhui Jesajan kautta Israelin kansalle. Aikakaudella, jolloin Jesaja oli julistamassa Jumalan sanaa, Israelin kansa ei ollut uskollinen Herralleen, vaan palveli epäjumalia. Herra oli hetkeksi peittänyt kasvonsa Israelin kansalta sen syntien takia, mikä tiesi tulevaisuudessa tuhoa ja pakkosiirtoa Assyriaan ja Baabeliin. Jesajan tehtävä oli kutsua kansaa parannukseen.

Herran uskollisuus on suuri. Herra on armahtaja. Hän lupaa Israelin kansalle, ettei hänen armonsa väisty eikä hänen liittonsa horju. Toisen profeetan, Jeremian, kautta Jumala lupaa uusia liitonsa Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa. Uskon kautta Jeesukseen, Israelin Messiaan ja koko maailman Pelastajaan, olemme mekin osallisia tähän liittoon, joka ei horju.

Mikä hieno lupaus! Mikä lohdutus ja rohkaisu! Kun näemme juutalaisten pelastuvan Messiaassa, tiedämme Paavalin Efesolaiskirjeen toisen luvun mukaan olevamme heidän kanssaan yksi uusi luomus.

On suuri etuoikeus, ystävät, tehdä teidän kanssanne tätä palvelustyötä juutalaisen kansan hyväksi. Jumalan runsaasta siunausta teille kaikille!

Tilannekatsaukset ja kiitos- ja rukousaiheet:

Tubityö:

  • Tubisairaalan lasten osastojen ylilääkäri Larissa, joka on saanut koronatartunnan, sairastaa kotonaan, oireina hänellä on toistaiseksi yskä ja lämmönnousu. Siitä, että tubisairaalaan olisi syntynyt taudin uusi pesäke, ei ole vielä osoitusta. Työntekijällämme Anatolilla ei myöskään ole koronan oireita. Siitä suuri kiitos Herralle. Rukoillaan jatkuvasti Herramme varjelusta niin lapsille kuin henkilökunnalle.

Kishinev:

  • Viime sapattikokouksessa oli paikalla jo 60 juutalaista. Kokous kesti puolitoista tuntia, eikä ihmisillä ollut mitään kiirettä lähteä kokouksen päätyttyä nopeasti pois. Pitkittynyt koronapandemia ja siitä johtuva epätietoisuus ja jopa pelko tulevasta ovat saaneet ihmiset etsimään entistä enemmän Jumalaa ja yhdessä Jumalan Sanan äärellä viipymistä.
  • Kuluneen viikon surullisia uutisia on, että Kishinevin seurakunnassamme jouduttiin järjestämään viikon mittaan kaikkiaan kolmet hautajaiset, mukaan lukien työntekijämme Jurin äidin hautajaiset. Rakastava Taivaallinen Isämme lohduttakoon surevia.
  • Pastori Jura kertoi lauantain hautajaisten jälkeen hänellä kohonneen lämpötilan ja alkaneen yskän. Hautajaisissa jouduttiin olemaan vuoron perään sekä ulkona helteessä että ilmastoiduissa viileissä sisätiloissa, Juran mukaan tämä voisi olla syynä vilustumiseen. Juralla on edelleen heikko olo, lääkärin vastaanotolle hän ei vielä näe kuitenkaan aihetta hakeutua. Rukoillaan, ystävät, pastori Juralle täydellistä parantumista Jeesuksen nimessä.
  • Tatjanalla on kariutunut suhde poikansa kanssa, ja hän on siksi kovasti huolissaan ja masentunut. Pyydämme rukoilemaan Tatjanan puolesta, että Jumala antaisi hänelle voimia ja viisautta päästä sovintoon pojan kanssa.
  • Boriksella on korkea verenpaine ja sydäntauti. Simeon valmistautuu eturauhaisleikkaukseen. Muistetaan näitä ystäviä esirukouksin.
  • David tuli Moldovaan vierailulle Moskovasta. Hänet jouduttiin viemään koronasairaalaan, ja sieltä hänet tiedetään siirretyn toiseen sairaalaan. Diagnoosista ei ole annettu toistaiseksi mitään tietoa. Rukoillaan David-veljelle parantumista.

Beltsi:

  • Pastorimme Igor kertoi eräästä uudesta juutalaisperheestä, johon hän on tutustunut. Perheen 12-vuotias Moisei (Mooses) poika asuu tällä hetkellä isovanhempiensa luona, sillä pojan äiti on syöpähoidoissa ja isä Israelissa, jossa hänellä on jotain työhön liittyviä ongelmia. Igor kertoo tilanteen perheessä olevan vaikea ja pyytää rukoilemaan, että messiaanisena seurakuntana he voittaisivat perheen luottamuksen palvellakseen heitä.
  • Mies jätti 35-vuotiaan Olgan yksin neljän alakouluikäisen lapsen kanssa. Olga tarvitsee sekä henkistä tukea että taloudellista apua. Pyydämme rukoilemaan Olgalle apua, Herra tietää tilanteen.

Orgeev:

  • Pyydämme rukoilemaan 36-vuotiaan Maijan ja hänen Jefim-veljensä puolesta. Maija on kiinnostunut kuulemaan Jeesuksesta, mutta hänen äitinsä on sitä mieltä, että heillä on jo juutalainen usko Jumalaan ja se riittää. Rukoilkaamme, ystävät, että Maija, Jefim ja heidän äitinsä avaisivat sydämensä Messiaalle, ja että Jumala parantaisi Maijan.
  • Ritan kanssa on keskusteltu paljon uskon asioista, mutta Jeesusta hän ei ole valmis vielä ottamaan vastaan. Ritalla on muistoja geton kauhuja kokeneesta äidistään, ja keskusteluissa hän esittää hyvin oikeutettuja raskaita kysymyksiä, joihin on vaikea löytää vastauksia. Pyydämme erityistä rukousta Ritan puolesta, että hän itse alkaisi rukoilemaan Jumalalta vastauksia kysymyksiinsä ja ottaisi Jeesuksen uskossa vastaan Messiaanaan.
  • Pyydämme rukoilemaan Natalian ja Maksimin puolesta, jonka odottavat toisen lapsensa syntyvän pian.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan pastori Mihailin Irina-puolison Lidia-äidin puolesta. Lidialla on sydäntauti ja kohonnut verenpaine.
  • Pyydämme rukoilemaan 92-vuotiaan Faina Jemeljanovnan puolesta, että Jumala auttaisi häntä saamaan kuntoon suhteensa miniäänsä ja Mihail-veljeensä.

Moskova:

  • Moskovan seurakuntalaiset suunnittelevat aloittavansa elokuun puolenvälin jälkeen sapattikokoontumiset Pakrovkan Pikkuturvan temppelillä. Pyydetään esirukousta, että Herra saisi varjella, auttaa ja johdattaa kaikessa.

Lämpimin terveisin,

ANDRES KOSKELAINEN