Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 13.1.2021

”Mutta te, veljet, älkää väsykö tekemästä hyvää.” – 2. Tess. 3:13

Shalom uvracha, ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Vuosi 2021 on alkanut tuomalla valkoisen lumipeitteen maahan ainakin pienten lasten iloksi. Meidän lapsenlapsemme Manuel on pääsyt ensimmäiseen pulkkamäkeensä. Talvi on saapunut Moldovaankin, jonne sääennuste lupaa jopa 16 astetta pakkasta. Tällaisen talviolosuhteet tuovat haasteen monille juutalaisillemme. Kaasu, jolla lämmitetään koteja, on kallista, eikä kaikilla ole varaa pitämään sisälämpötilan mukavan lämpimänä, vaan mittaria joutuu säätämään ja he yrittävät pysyä lisäämällä lämpimiä vaateita päälle.

Patmoksen järjestämä Moldovan humanitaarisen avun talvikeräys on menossa.  Keräyksessä otetaan vastaan erityisesti kaikkien ikäryhmien vaatteita ja kenkiä. Myös liinavaatteita, vuodevaatteita ja mattoja otetaan vastaan. Tavaroita otetaan vastaan keskusvarastolla: Hankasuontie 8, 00390 Helsinki.  Konalan varasto on auki klo 9-16 vielä huomenna ja perjantaina.  Suunnitelmana on saada avustuskuorma lähtemään ensi viikolla Moldovaan. Kaikki keräysohjeet löydät Patmoksen nettisivulta osoitteessa www.patmos.fi  Lähetystoimistosta saa lisätietoa toimistoaikana numerosta 02 93 400 500 ja sähköpostitse patmos@patmos.fi

Meillä on aivan loistava tiimi työskentelemässä Konalan varastossa. Kun valtava Operaatio Joululapsi -urakka on jo takanapäin, nyt pakataan talviapua Moldovaan. Kiitos teille, rakkaat ystävät, valtavasta työpanoksestanne! Näin kuinka suurella sydämellä teette tätä! Kiitos kaikille keräykseen osallistuneille, olette ihania! Ja tähän talvikeräykseen vielä ehtii mukaan, jos on oikein nopea.

Kenttien tilannekatsaukset, kiitosaiheet ja rukouspyynnöt:

Kishinev:

  • Pastori Juran Lida-puolison toipuminen leikkauksesta menee hyvin, kiitos Herralle. Rukoillaan Lidalle lopullista parantumista.
  • Yksin asuva Vladimir-veljemme, 65 v., jalka murtui viime viikolla. Jalka on laitettu kipsiin ja on aika ajoin kipeä. Rukoillaan Vladimirille uskon vahvistumista ja voimia.
  • Masha-sisaremme, joka on juutalaisen päiväkodin työntekijä, kärsi aivohalvauksen, jonka seurauksena hän on tällä hetkellä vuodepotilas. Mashan tila on yhä vaikea. Pyydämme rukoilemaan Mashan puolesta.
  • Raisa-sisaremme koti on ilman sähköä ja ilman vettä eikä ole tarpeeksi lämmitystäkään. Tällaisten puutteellisten kotiolosuhteiden takia Raisa on ollut pitkään sairaana. Hän kuitenkin tuli sapattikokoukseemme ja todisti, että Jumala on parantanut ja vahvistanut häntä! Kiitetään yhdessä Herraamme ja rukoillaan Raisalle edelleen voimia ja uskonsa vahvistusta.

Orgeev:

  • Rukoillaan 84-vuotiaan, hyvin raskaassa elämänvaiheessa olevan Veran Hänen miehensä ja kaksi poikansa ovat kuolleet. Rukoillaan, että Jumala antaisi Veralle voimia ja vahvistaisi hänen uskoansa.
  • Pyydämme rukoilemaan Jelenan Hänen terveytensä on heikko ja tämä huolestuttaa häntä kovasti. Rukoillaan, että Jumala vahvistaisi Jelenaa hänen uskossaan.
  • Pyydämme esirukousta Marian puolesta, että hän tulisi uskoon Jeesukseen.

Benderi:

  • Sisaremme Jekaterina ja Galina tarvitsevat meidän rukoustukeamme.
  • Zinaida-sisaremme pyytää esirukousta lastenlastensa Danielin ja Darjan uskoontulon puolesta.
  • Ystävät, pyydämme rukoilemaan sekä seurakunnan temppelin remonttitöiden että dokumentoinnin etenemisen puolesta. Kaikki remonttityöt tehdään omin voimin. Tarvitaan Jumalan siunausta ja johdatusta.

Titaspol:

  • Pyydämme erityisesti rukoilemaan rakkaan pastorimme Jurin terveyden puolesta. Jurilla on koronan oireita ja hän sairastaa kotonaan.
  • Olemme rukoilleet koronaa sairastavan Zoja-sisaremme puolesta. Kiitos Herrallemme, Zojan vointion jo paraneman päin, hän hengittää jo itsenäisesti ilman happimaskia.

Rybnitsa ja Kamenka:

  • Pastori Misha pyytää rukoilemaan seurakunnan toimiston kerrosta alempana asuvan naapurin puolesta, jonka käytös seurakuntalaisia kohtaan on kaikkea muuta kun ystävällinen. Rukoillaan Jumalalta apua tähän tilanteeseen.
  • Olemme rukoilleet 92-vuotiaan Fainan puolesta, jonka 60-vuotias poika on kuollut. Fainan toinen poika asuu Israelissa eikä pääse tulemaan lohduttamaan äitiänsä. Jatkakaamme, ystävät, rukousta, että Jumala lohduttaa ja antaa Faina-sisarellemme voimia kestää surussaan.

Tubisairaalatyö:

  • Jatkakaamme rukousta tubilaitosten henkilökunnille voimia toimia vaikeiden koronaolosuhteiden keskellä.
  • Pyydämme rukoilemaan Mikaelan puolesta. Hänellä on tuberkuloosin lisäksi epileptisiä kohtauksia.

Moskova:

  • Nonna-sisaremme pyytää rukoilemaan, että Jumala antaisi ystävillemme viisautta heidän suunnittellessaan kokoontumisten jatkumista tammikuun puolenvälin jälkeen.
  • Pokrovkan temppelin dokumenttien päivittäminen on vielä kesken. Jatkakaamme esirukousta tämänkin asian puolesta.

Rukouksistanne kiitollisena,

ANDRES KOSKELAINEN