Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 13.5.2020

“Hän sanoi heille: ”Ei teidän asianne ole tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut. Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.”
Apostolien teot 1: 7-8.

Shalom, rakkaat ystävät!

9. toukokuuta pidettiin Patmoksen Idän diasporanjuutalaistyön Zoom-videopalaveri, joka oli laatuaan ensimmäinen koko työmme historiassa. Mukana oli diasporajuutalaistyön työntekijöitä Venäjältä, Moldovasta, Transnistriasta ja Romaniasta. Koronan rajoitukset pakottavat kokeilemaan uusia työvälineitä.

Työssämme on käytetty sähköpostia ja puhelinta ja niitä tullaan käyttämään edelleenkin, mutta Zoom-videokokous antoi mahdollisuuden 18 työntekijälle eri maista samanaikaisesti yhdessä rukoilla, ylistää, olla Jumalan Sanan ääressä ja vaihtaa korona-ajan kokemuksia.

Kaikkien meidän harmiksemme Silkkitien veli Petjalla ei ollut mahdollisuutta liittyä videokokoukseen. Silkkitien työmme on kaikkein ankarimmassa koronaeristyksessä, sillä edes nettiyhteys ei toimi normaalisti. Toivon, että Silkkitie olisi aivan erityisellä tavalla meidän rukouksissamme.

Kaikki työntekijämme kiittivät suomalaisia rukoilijoita ja työmme tukijoita rukouksista ja työlle saamastaan humanitaarisesta avusta. Meidän täällä Suomessa on varmasti rohkaisevaa tietää sen, että samalla kun me rukoilemme täällä, niin siellä paikalliset työntekijät ja monet seurakuntalaiset rukoilevat meidän puolestamme.

Kishinevissä kolme kertaa viikossa työpäivä alkaa klo 9.00 työtekijöiden yhteisellä rukoushetkellä, jolloin rukoillaan muun muassa suomalaisten ystävien puolesta. Kerran sain osallistua tähän rukoukseen videoyhteyden kautta.

Mihail-veli kertoi kuinka Rybnitsan seurakuntalaiset olivat järjestäneet huhtikuun aikana 4 kertaa kolmen päivän rukousjakson, yhteensä kaksitoista rukouspainotteista päivää. Rukoukseen osallistui 25 seurakuntalaista. He rukoilivat aamu kahdeksasta ilta kymmeneen joka toisen alkavan tunnin alussa. Tämä on rohkaiseva ja siunaava esimerkki myös meille, eikö?

Oli hyvin koskettavaa kuulla Nonna-sisaremme kertovan korona kokemuksistaan, kuinka vaarallinen tämä virus on ja kuinka pitkä ja väsyttävä on siitä toipumisprosessi. “Sen sijaan että olisimme uhkarohkeita uskovaisia, me olemme velvollisia kantamaan vastuuta lähimmäistemme turvallisuudesta”, sanoi Nonna.

“Maittemme hallitukset ja viranomaiset saattavat tehdä virheitä, mutta meidän täytyy laittaa kaikki luottamuksemme Herraamme Jeesukseen, joka on ylösnoussut ja elää! Elämä on suuri Jumalan lahja, sitä oppii rakastamaan ja siitä iloitsemaan aivan ennen kokemattomalla tavalla, kun saa nousta sairasvuoteelta ja mennä ulos nauttimaan auringosta, valosta, hengittää tuulta ja nähdä luonnon heräävän kevääseen.” Tällaiset terveiset saimme Nonnalta.

Nyt olemme menossa kohti Shavuot-juhlaa. Me Suomessa sanomme sitä Helluntaiksi. Shavuot tarkoittaa “viikkoja”. Päästyään Egyptistä Israelin kansa saapui seitsemän viikkoa kestäneen vaelluksensa jälkeen Siinai-vuorelle, jossa Herra antoi heille Tooran.

Israelin Messias, Jeesus, näyttäytyi ylösnousemuksensa jälkeen neljänkymmenen päivän aikana opetuslapsilleen ja puhui heille Jumalan valtakunnasta, jonka jälkeen Hän nousi taivaaseen. Siitä kymmenen päivän kuluttua, juuri Shavuot päivänä, Jumala vuodatti Pyhän Henkensä.

Juutalaisen käsityksen mukaan ei vain juhlat ole tärkeitä, vaan myös niiden välinen aika. Viisikymmentä päivää pääsiäisen ja helluntain välissä ovat sisäisen tutkiskelun ja valmistelun aikaa Jumalan Sanan valossa. Olemmeko me valmistautuneita ottamaan Pyhää Henkeä vastaan palvellaksemme Herraa?

Opetuslasten tavoin mielellämme haluamme tietää aikoja ja hetkiä. Haluaisimme tietää, milloin korona väistyy, milloin palaamme “normaaliin” elämään, vai tuleeko meidän odottaa vielä toista aaltoa? Nämä ovat hyviä kysymyksiä ja halumme tietää niihin vastauksia on luonnollista ja ymmärrettävää. En usko, että Jumala nuhtelee siitä ketään. Silti on olemassa Jeesuksen lupaus Pyhän Hengen voimasta ollaksemme Hänen todistajiaan kaikkina aikoina.

Kiitos- ja rukousaiheet:

Moskova:

  • Kiitämme rukouksista sisar Nonnan ja isä Aleksanderin puolesta. He ovat toipumassa koronasta, ja heidän vointinsa on koko ajan paranemaan päin.
  • Sisar Olga ja hänen miehensä Sergei paranevat hekin pikkuhiljaa. Muita sairastuneita Moskovan seurakunnassamme ei tietääksemme ole. Siitä kiitos Herralle!

Kishinev:

  • Olga-sisaremme on sydäninfarktinsa jälkeen toipumassa. Hän pyytää rukoilemaan puolestaan, että Jumala vahvistaisi häntä niin fyysisesti kuin hengellisesti.
  • Pyydämme rukoilemaan Boriksen ja Uljanan uskon vahvistumisen puolesta. Kiitos Herralle tästä avioparista, he ovat jo pitkään olleet uskossa, lukevat Raamattua ja rukoilevat.

Bukarest:

  • 15. toukokuuta Romaniassa poistetaan liikkumisrajoitukset, ja työntekijämme pääsevät tekemään kotikäyntejä. Ihmiset ovat olleet pitkän aikaa suljettuina koteihinsa. Rukoillaan, että kotikäynnit lähtevät hyvin käyntiin.
  • Pyydämme rukoilemaan 91-vuotiaan uskossa Jeesukseen olevan Valerian puolesta, hän on vakavasti sairas.

Tubisairaala:

  • Aleksanderin, 17, äiti on kuollut, hän sairastaa aidsia ja tuberkuloosia. Aleksander on vastaanottavainen Jumalan Sanalle. Pyydämme rukoilemaan tämän nuoren miehen puolesta.

Orgeev:

  • Toiva, 73, sairastaa iho- ja maksasyöpää. Pyydämme rukoilemaan Toivan puolesta, että hänen uskonsa pysyisi lujana näissä koettelemuksissa.
  • Jelena, 78, sairastaa leukemiaa. Jelena on uskossa Jeesukseen ja pyytää esirukousta terveytensä puolesta.
  • Izjan kanssa käydään keskusteluja Jumalasta, mutta hän ei ole vielä uskossa. Pyydämme rukoilemaan Izjan puolesta, jotta hän tulisi uskoon Jeesukseen henkilökohtaisena Pelastajanaan.
  • Pyydämme rukoilemaan sisaremme Silvian lapsenlapsen Mihailin puolesta.

Benderi:

  • Dinalla on nivustyrä, ja hänet täytyy leikata. Dina pyytää rukoilemaan, että Herra johtaisi oikean kirurgin tekemään leikkauksen.

Mielelläni ottaisin vastaan palautetta ja kysymyksiä. Laitan sähköpostiosoitteeni yhteydenottoja varten.

Kiittäen,

Andres Koskelainen
koskean (at) gmail.com