Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 15.7.2020

”Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!” Fil. 4:4

Shalom, rakkaat ystävät!

On ilo pienen kesätauon jälkeen taas lähestyä teitä kirjeen kautta. Itselläni kesäloma on jo takana, mutta teille, joilla lomakausi on vielä meneillään, hyvää, aurinkoista ja rentouttavaa kesälomaa!

Idän diasporajuutalaistyön työntekijät pitävät tänä kesänä, kuten kaikkina menneinä vuosinakin, kesälomansa vuorotellen siten, että työ jatkuu eikä mene kesätauolle. Sitä paitsi pakollista taukoa osasta työtä – kokoustoiminnasta – on jo koronankin takia pidetty, ja nyt työtä on siltäkin osin päästy useimmissa seurakunnissa jatkamaan. Moldovassa seurakunnat saavat kokoontua, tosin kasvomaskeja pitää käyttää, sillä koronatilanne on edelleen vakava. Moskovan seurakunta ei vielä kokoonnu, vaan seurakuntalaiset pitävät yhteyttä puhelimitse ja odottavat elokuuta, jolloin toivon mukaan pääsevät jo kokoontumaan.

Perjantaina 10. heinäkuuta pidimme tunnin pituisen sapatti-illan Zoomissa. Koolla oli 15 työntekijää, jotka lähettivät lämpimät terveiset ja siunaukset ”kaikille rakkaille Patmos-ystäville Suomeen”. Jura-pastori piti alustuksen aiheena ”Jumalan Poika Jeesus – Israelin Messias ja maailman Pelastaja”. Oli yhteistä ylistystä ja rukousta idän diasporajuutalaisten, Israelin ja Suomen puolesta.

Kokouksen lopulla syntyi keskustelu ilosta. Paavali kehottaa iloitsemaan Herrassa. Mitä tämä tarkoittaa juuri meille? Miksi joskus tuntuu, että kristityille iloitseminen on vaikeaa? Tullaanko me kokouksiimme hiljentymään, vakavoitumaan vai iloitsemaan Herran edessä? Mikä sopii ylistykseen ja mikä ei sovi? Näihin kysymyksiin on vaikea löytää yhtä oikeata vastausta.

Herra tahtoo, että palvelemme häntä ”iloiten ja hyvällä mielellä”, (5 Moos. 28:46). Totesimme, että työmme on Herran palvelemista. Kun kerromme juutalaisille Jeshuan olevan juutalaisten Messias ja Jumalan Poika, palvelemme Herraa. Kun viemme ruokapaketteja sairaille ihmisille kotiin, kuuntelemme heitä ja keskustelemme heidän kanssaan, palvelemme Herraa. Kun autamme vanhusta suojatien yli, palvelemme Herraa. Kaikki, mitä teemme osoittaaksemme ihmisille Jumalan rakkautta, tulee tehdä sydämestämme, iloiten ja hyvällä mielellä.

Tilannekatsaukset ja kiitos- ja rukousaiheet:

Bukarest:

  • Sisar Dorina ja veli Dimitru pyytävät rukoilemaan kesälomalla olevien juutalaistensa puolesta, että Herra varjelisi heitä.
  • Sairaiden sisartemme Kornelian ja Valerian puolesta pyydetään myös jatkamaan esirukousta.

Kishinev:

  • Kishinevin seurakunta on saanut kokoontua jo muutaman kerran sapattikokoukseen.  Mutta on seurakuntalaisia, jotka joko koronarajoitusten tai sairautensa takia eivät edelleenkään pääse kokouksiin. Heillä on kovaa ikävä seurakuntayhteyteen. Muistetaan, ystävät, heitä rukouksin.
  • Kishinevin työntekijät pyytävät rukoilemaan yhdessä, että niin Moldovassa kuin kaikilla kentillämme, Herra varjelisi juutalaisiamme koronalta. Ja että seurakunnat saisivat jo kokoontua sapattikokouksiin.
  • Pyydämme jatkamaan esirukousta yli kaksi kuukautta sitten palovamman saaneen Uljanan puolesta. Haava ei ole vieläkään parantunut, lääkitys ei tunnu tehoavan.
  • Kiitosaihe Allan puolesta. Alla on musiikin opettaja. Alla todistaa, kuinka valtava ja sanoinkuvamaton ilo on hänen sydämessään siitä, että hän tuntee Jeesuksen Pelastajanaan. Rukoillaan Allan kanssa hänen miehensä ja poikansa puolesta, että hekin tulisivat uskoon Jeesukseen.

Benderi:

  • Transnistrian ja Moldovan välinen raja on yhä kiinni koronan takia. Pyydämme edelleen muistamaan rukouksin seurakunnan pastoria Mihailia, joka ei koronarajoitusten takia pääse tulemaan Benderiin kokouksiin, koska asustaa eri paikkakunnalla. Hänelle pyritään järjestämään yhteys sapattikokoukseen Zoom-ohjelman kautta, mutta joka kerta ei ole lähellä sellaista henkilöä, joka pystyisi Mihailia tässä asiassa auttamaan.
  • Benderin koti – ja lapsityöntekijämme Lenan tyttärellä Zannalla on hengitysvaikeuksia allergian takia. Allergian aiheuttajaa ei vielä tiedetä. Koronatilanteen takia laboratoriotutkimuksiin Kishineviin ei voi päästä. Pyydämme rukoilemaan pikku-Zannan puolesta.
  • Aiemmin pyysimme rukoilemaan Vanja-pojan puolesta, jonka jalka oli murtunut. Perheellä oli myös vaikeaa taloudellisesti. Nyt Vanjan jalka on parantumassa, kipsin sai jo ottaa pois. Taloudelliseen hätäänkin tuli apu yhdeltä hyväntekeväisyysjärjestöltä ruokapakettien muodossa. Kiitämme Herraa siitä!
  • Pyydämme jatkamaan rukousta Tatjanan hengellisen ja psyykkisen tilan puolesta.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan Ljudmilan ja Stepanin terveyden puolesta.
  • Edelleen pyydämme rukoilemaan Klaudian puolesta. Häneltä amputoitiin kantapää. Toinenkin leikkaus on edessä. Tästä toipuminen on pitkä prosessi ja Klaudia tarvitsee rukoustukea.
  • Anna on yksi holokaustivanhuksistamme. Hän asustaa tyttärensä Linan kanssa. Puoli vuotta sitten heidän asunnossaan sattui tulipalo, josta olemme kertoneet. Nyt kaasuyhtiö haastoi heidät oikeuteen vaatien maksamaan 1600 dollarin sakot. Anna ja Lina ovat kiistäneet syytteen ja pyytävät rukoilemaan heidän kanssaan apua Jumalalta.
  • Olemme rukoilleet 98-vuotiaan Annan terveyden puolesta. Anna oli osittain menettänyt kuulonsa. Nyt saamme kiittää Herraa, Annan kuulo on parantunut ja yleinen vointi on kohonnut niin, että hän pystyy huolehtimaan itsestään!

Orgeev:

  • Erityinen rukouspyyntö Mihailin, 72-vuotiaan entisen synagogan johtajan, puolesta. Mihail ei usko Jeesukseen. Hän lukee Tooraa ja rukoilee ja sanoo tämän riittävän hänelle. Rukoillaan, että Mihail näkisi Tooran kirjoituksissa Jeesuksen, Israelin Messiaan.
  • Rukouspyyntö 73-vuotiaan Jelenan puolesta, jolla on ongelmia terveytensä kanssa. Rukoillaan, että Jumala parantaisi Jelenan, ja että Jelena avaisi sydämensä Jeesukselle.
  • Oleg on ollut sairaana jo jonkin aikaa. Tatjanalla on monia huolia tyttärestään ja lapsenlapsestaan. Tatjana ja Oleg pyytävät rukoilemaan Herralta apua ja uskonsa vahvistumista.
  • Alla on ammatiltaan opettaja. Hänen kanssaan on paljon keskusteltu uskon asioista. Pyydämme rukoilemaan Allan ja hänen miehensä Dmitrin puolesta, että Herra koskettaisi heidän sydämensä.

Silkkitie:

  • Silkkitieltä ei ole tullut vähän aikaa mitään uutisia. Olen aiemminkin kertonut, että yhteydet sinne välillä pätkivät. Tärkeää on, että jatkuvasti muistamme Silkkitien työtämme ja Petjan perhettä rukouksin.

Moskova:

  • Moskovassa koronatilanne ei tunnu helpottuvan. Uusien tartuntojen määrä päivittäin on yhä suuri. Metrossa ja busseissa on käytettävä kasvomaskeja. Rakas sisaremme Nonna ja muut vastuutyöntekijämme miettivät, olisiko mahdollista aloittaa sapattikokoustoimintaa elokuussa. Moskovan seurakuntalaiset ovat hyvin varovaisia altistamaan tartuntariskille lähimmäisiänsä.
  • Pakrovkan Pikkuturvan temppelin kanssa on edelleen isoja avoimia kysymyksiä ja ongelmia, joiden puolesta pyydetään esirukousta. Herra, auta ja johdata näissä tärkeissä kysymyksissä!
  • Olen pari viikkoa sitten aamuradiossa kertonut koronatartunnasta musiikkityötekijämme Sashan perheessä. Nyt tilanne on jo parempi, mutta täydestä parantumisesta ei vielä puhuta. Jatketaan esirukousta perheen puolesta!

Tubityö:

  • Kiitos rukouksistanne Nastjan puolesta. Olemme rukoilleet Nastjan opiskelupaikan ja asuntokysymyksen puolesta. Herra on vastannut rukouksiimme, opiskelupaikka ja asunto ovat järjestyneet!
  • Olemme rukoilleet 18-vuotiaan AIDS-ia ja tuberkuloosia sairastavan Andrein puolesta. Andrei on avoin Jumalan Sanalle, mutta hänen terveyden tilansa on huono. Olkoon Herra hänelle armollinen!

Näin, rakkaat ystävät, rukousaiheita on paljon, mutta on paljon kiitosaiheitakin. Saamme Jumalan armosta jatkaa Herramme palvelemista. Palvellaan Häntä koko sydämestämme, iloiten ja hyvällä mielellä!

Rakkain kesäterveisin,

Andres