Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 16.12.2020

”Jeesus puhui taas heille ja sanoi: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12)

Shalom uvracha, rakkaat ystävät, rauhaa, siunausta ja Hanukan valoa teille!

Elämme kolmatta adventtiviikkoa ja Hanukka-juhlan aikaa. Tänään olemme sytyttäneet kuudennen hanukka-kynttilän ja ensi sunnuntaina sytytämme jo neljännen adventtikynttilän. Näin näiden juhlapäivien aikana, päivä päivältä, tulee lisää valoa elämäämme. Jeesus on maailman valo. Saakoon Jeesuksen valo, rakkaat ystävät, loistaa meissä ja meidän kauttamme niin, että ihmiset näkisivät hyvät tekomme ja ylistäisivät Jumalaa!

Kenttien tilannekatsaukset, kiitosaiheet ja rukouspyynnöt:

Tälläkin kertaa on paljon rukouspyyntöjä sairaiden puolesta. Muun muassa koronaan sairastuneiden puolesta. Tartunnan saaneita meillä on niin työntekijöiden kuin seurakuntalaistenkin joukossa. Edelleenkin tulee todeta, että Ihmisillä on suuri huoli tulevasta ja usein jopa valtamedian lietsoma pelko. Sitten on niitäkin juutalaisia, jotka ovat olleet koko pandemian ajan eristäytyneitä kodeissaan, puhelin ainoana yhteydenpitovälineenä. Tätä asiaa ja näitä ihmisiä Idän diasporajuutalaistyöntekijämme haluavat tuoda esille ja nostaa tärkeäksi rukousaiheeksi.

Moldovan Joulun Lapsi-rekka hetkellä, kun kirjoitan tätä, seisoo Moldovan rajalla tullissa. Rukoillaan, ettei viivästyminen ole pitkä ja rekka pääsee turvallisesti perille asti.

Moskova:

  • Pyydän, ystävät, jatkamaan Herramme avun rukoilemista Pokrovkan Pikkuturva-temppelin dokumentteihin liittyvien ongelmien ratkaisemiseen. Pyydetään edelleen Herran johdatusta myös siihen, että näinäkin vaikeina aikoinakin pystyisimme viemään Hänen siunauksensa pandemian tähden suljettujen maidemme rajan yli.

Kishinev:

  • Kotityöntekijämme Jura on yhä sairaalahoidossa covidin takia. Hänen tilansa on parantumaan päin, kiitos Herrallemme! Rukoillaan rakkaan veljemme parantumisen puolesta.
  • Pyydämme rukoilemaan Arkadin Arkadi on saanut syöpädiagnoosin ja hänelle annetaan kemoterapiaa.
  • Rukoillaan kätensä murtaneen Galinan
  • Rukoillaan yksin asuvan Sofian puolesta, jolla on korkea verenpaine.
  • Rukoillaan 44-vuotiaan Boriksen Boris on ollut sairaana jo pitkän aikaa. Viime viikolla hänen toinen jalkansa on mennyt niin huonoon kuntoon, ettei hän pystynyt liikkumaan. Boris saa lääkehoitoa. Olkoon Jumala hänelle armollinen.
  • Tamara-sisaremme on ollut jo puolisen vuotta sairaana. Hänen Israelissa asuva poikansa olisi halunnut tulla vierailulle äitinsä luokse, mutta pandemian vuoksi hän ei pääse matkustamaan. Tamara pyytää rukoustukeamme.

Benderi:

  • Pastori Mihail tarvitsee esirukoustamme. Kuukausi sitten tapahtuneen aivohalvauksen ja koronan jälkeen hän ei ole vielä täysin palautunut entiseen kuntoonsa. Annetaan Mihail-veljellemme täysi rukoustukemme.
  • Jatketaan esirukousta kotityöntekijämme Galinan perheen puolesta. Galinan miehellä Romanilla on jälleen alkoholiongelma, jonka seurauksena perheellä on vaikeata.
  • Pyydämme jatkamaan rukousta Jekaterinan puolesta. Hänellä on edelleen kovia kipuja selkärangassa ja tästä johtuen käveleminen on kivuliasta.
  • Irina ja hänen poikansa Vjatsheslav pyytävät rukoilemaan terveytensä puolesta.
  • Grigorilla ja Sabinalla on covid-oireita. He sairastavat kotonaan.

Tiraspol:

  • Pyydämme rukoilemaan vakaviin koronaoireisiin sairastuneen Olegin parantumisen puolesta. Oleg on sairaalahoidossa, hän tarvitsee happea hengitykseen.

Rybnitsa:

  • Rukoillaan kahden Israeliin aikovan perheen muuttoasioiden selviämisen puolesta. Prosessi on hidastunut pandemian takia.
  • Työntekijämme Misha ja Irina pyytävät erityisesti esirukousta kasteelle aikovan Ninan puolesta, että hän, omien sanojensa mukaan, ”vahvistuisi uskossaan eikä yhtään epäilisi aikomustansa”.
  • Misha ja Irina pyytävät myös esirukousta seurakuntalaisille, jotka asuvat Rezinan Heitä on yhdeksän seurakuntalaista. Kun Rezina on Moldovan puolella ja raja on kiinni, heille on mahdollista vain lyhyesti tavata ja keskustella rajapuomilla. Samalla annetaan ruokapaketti. Kiitos Herralle, että tämä on mahdollista ankarien koronarajoitusten keskelläkin.

Beltsi:

  • Viikko sitten kerroin, että pastori Igorin ja vaimonsa Ljudmilan terveydentila on parantumaan päin. Valitettavasti sen jälkeen Ljudmilalla todettiin koronaviruksen aiheuttama keuhkokuume ja hänelle määrättiin erittäin kova lääkekuuri. Igor ja Ljudmila tarvitsevat edelleen rukoustamme.

Orgeev:

  • Kiitos rukouksistanne Ljudmilan puolesta, joka nyt on pääsyt covid-sairaalasta kotiinsa. Rukoillaan myös Ljudmilan pojan ja pojan vaimon puolesta, että he avaisivat sydämensä Jeesukselle.
  • Pyydämme rukoilemaan kolmen Israelissa asuvan perheen puolesta. Perheet ovat sukua keskenään. Suvun vielä Orgeevissa asuva äiti kävi kasteella. Rukoillaan että kaikki muut suvun jäsenet tulisivat myös uskoon.
  • Yksin asuva iäkäs ja heikkokuntoinen Marja-sisaremme tarvitsee rohkaisua ja uskon vahvistusta meidän esirukouksiemme kautta.

Tubisairaalatyö:

  • Tubisairaalassa Kishinevissä on kuusi lapsipotilasta saanut koronatartunnan, ja jopa 20 henkilökuntaan kuuluvaa on sairastunut. Myös Tyrnovon tubilaitoksessa on henkilökunnan keskuudessa tartuntoja. Rukoillaan näiden Patmoksen kummikohteiden puolesta, että Herra auttaa ja estää taudin leviämisen.
  • Rukoillaan kaikkien tubisairaalan lääkäreiden puolesta. He joutuvat oman työnsä ohella tekemään työtä koronapotilaiden sairaalassa ja ovat samalla tubisairaiden lasten lääkäreitä. Rukoillaan varjelusta lapsille ja henkilökunnalle.
  • 35-vuotias Angela on tubisairas ja sokea. Angelan 2-vuotiaalla Vlada-tyttärellä on myös tuberkuloosi ja hän on tubisairaalassa. Rukoillaan, ystävät, sekä tämän äidin, että hänen lapsensa puolesta.
  • Rukoillaan 8-vuotiaan Maksimin Hänellä on vaikea-asteinen tuberkuloosi, hän oksentaa verta. Jumala pelastakoon tämän pojan!

Bukarest:

  • Romanian työntekijämme rukoilevat ja toivovat koronatilanteen helpottuvan, jotta työtä voitaisiin taas tehdä tuttuun tapaan normaalisti. Sapattikokouksessa käy vain rajallinen määrä juutalaisia. Dorina-sisaremme toteaa, että pandemiapelko saa toiset ihmiset avaamaan sydämensä Jumalalle, kun taas toiset vetäytyvät ja sulkeutuvat. Juhlapyhien aikanakin tehdään aktiivisesti kotityötä ruoka-apua jakaen.

Keski-Aasia:

  • Pyydän, rakkaat muurinvartijat, jatkamaan yhteistä esirukousta Keski-Aasian juutalaistyömme jatkuvuuden puolesta. Pyydetään, että Jumala lähettäisi Silkkitien työhömme jatkajan, kun Petja muuttaa perheensä kanssa pois Keski-Aasiasta.

Kiitos, ystävät, että kannatte Hannele ja Hannu Suorttia esirukouksissanne, kiitos myös rukouksistanne minun ja perheeni puolesta!

Valon täyteistä siunattua Hanukkaa ja Joulun odotusta teille!

ANDRES KOSKELAINEN