Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 17.2.2021

”Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaisi jalkaasi kiveen.” – Ps. 91: 11-12.

Shalom uvracha, ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Meillä Suomessa kaunis valkoinen talvi jatkuu. Pääsin nauttimaan hiihtämisestä kauniin luonnon keskellä. Olin myös saanut vastuullisen tehtävän opettaa 3,5- vuotiaalle pojanpojalleni Manuelille miten pysyä sukset jalassa pystyssä ja ladulla. Kun oli opittu pystyssä pysymistä, vuorossa oli lähteä liikkumaan eteenpäin. Siinä olikin jo enemmän haastetta. Sukset pyrkivät koko ajan ladulta sivuun ja sitten pikkuhiihtäjä kaatui. Silloin autoin hänet ylös ja ei kun uusi yritys.

Ajattelin silloin, että mikä valtava Jumalamme armo ja siunaus siinä, jos meidän ”suksemme” joskus menevätkin ristiin ja pois ladulta, vaikka kaadummekin, Taivaallinen Isämme auttaa meitä ylös, hän tukee ja tarvittaessa jopa nostaa ja kantaa meitä!

Tänä vuonna haluamme järjestää yhteisiä rukouspäiviä, jolloin ylistäisimme Herraamme ja rukoilisimme Suomessa ja kaikissa Idän diasporajuutalaistyömme kohdemaissa saman päivän aikana. Ensimmäinen tällainen yhteinen rukouspäivä on 25. helmikuuta. Juutalaisilla veljillämme on silloin ns. Ester-paastopäivä, jonka päätyttyä alkaa Purim-juhla.

Kutsun teitä, rakkaat ystävät, aktiivisesti mukaan tähän yhteiseen rukoukseen. Yhdessä rukoillaan idän diasporassa elävän juutalaisen kansan pelastumista.

27. helmikuuta klo 10.00 alkaen haluamme järjestää Idän diasporajuutalaistyön YouTube-kanavalla ensimmäisen live-lähetyksemme, jossa kuullaan Patmoksen toiminnanjohtajan Pasi Turusen Purim-tervehdys messiaanisille seurakunnillemme.

Kenttien tilannekatsaukset, kiitosaiheet ja rukouspyynnöt:

Vielä kerran, suuri kiitos kaikille Patmoksen humanitääriseen talvikeräykseen osallistuneille!

Transnistrian humanitaarisen kuorman hidastumiset tullissa on takana päin. Kaikkien seurakuntien osuudet kuormasta on jo toimitettu kohteisiin. Ja näin talven vielä jatkuessa ihmiset saavat humanitaarista apua.

Rukoushetki Benderissä ennen humanitaarisen avun jakamista.

Kishinev:

  • Pyydämme rukoilemaan yli 80-vuotiaan Riman puolesta, joka on ollut sairaana jo pitkän aikaa. Riman kunto on heikentynyt, mutta hän yhä pystyy rukoilemaan kotityöntekijämme kanssa. HESED-järjestön työntekijä avustaa Rimaa, ja myös sukulaiset käyvät katsomassa häntä. Rima on kiitollinen Patmokselle kaikesta avusta, mitä hän on saanut kotityömme kautta.

Orgejev:

  • 80-vuotias Alla on menossa silmäleikkaukseen. Alla ei ole vielä avannut sydäntänsä Jeesukselle, vaikka hänen kanssaan on paljon keskusteltu uskon asioista. Rukoillaan, että Alla avaisi sydämensä Messiaalle ja rukoillaan myös leikkauksen onnistumisen puolesta.
  • Olemme rukoilleet kasteelle valmistautuvan 82-vuotiaan Marian puolesta. Kastetilaisuutta ei vielä saatu järjestettyä. Nyt Marian huolia on lisännyt sosiaaliviranomaisten aikomus ottaa pois hänen avustajansa. Mikäli näin tulee käymään, Maria jää ilman apua yksin. Jatkakaamme rukousta, että Maria saisi pitää avustajansa ja pääsisi mahdollisimman pian kasteelle.
  • Pyydämme rukoilemaan 3-vuotiaan Vadimin ja hänen vanhempiensa puolesta. Pikku-Vadim sairastaa imusolmukesyöpää. Vadimin äiti tuli uskoon. Vadimin isä ei ole vielä vakuuttunut asiasta ja miettii. Rukoillaan, ystävät, pikku-Vadimille Jumalan armoa ja parantumista, että tämän kautta tulisi vahva todistus hänen vanhemmilleen.

Rybnitsa:

  • Rybnitsan seurakuntamme vuokraamat toimisto- ja rukoustilat sijaitsevat kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja ovat pinta-alaltaan liian pienet. Alakerrassa asuva naapuri on valittanut häntä häiritsevästä liikkumisesta rapussa ja yläkerrassa. Työntekijämme Mihail ja Irina ovat jo jonkun ajan etsineet sopivampaa, mieluummin katutasolla oleva tilaa seurakunnan käyttöön. Pyydämme, ystävät, ottamaan esirukouksiinne tämän asian.
  • Misha ja Irina kiittävät rukouksistanne; tiistaina 16.2.2021 humanitaarista apua saatiin turvallisesti toimitettua Benderistä Rybnitsaan ja kohtapuolin voi aloittaa jaon.

Beltsi:

  • Pyydämme rukoilemaan Andrein ja hänen 12-vuotiaan Slavik-poikansa puolesta. Poikansa yksinhuoltajana Andreita huolestuttaa Slavikin kasvu- ja kehittymiskysymykset. Slavik on itseensä sulkeutunut ja yksinäinen.
  • Pyydämme rukoilemaan Valerin ja Jevgenian puolesta. Tämä iäkäs pariskunta on sairastunut Covidiin. Olkoon Herramme heille armollinen.

Benderi:

  • Benderin työntekijämme kiittävät kaikkia rukoilijoita esirukouksista humanitaarisen kuorman etenemisestä Benderiin. Matkalla oli tiettyjä vaikeuksia tullidokumenttien kanssa, mutta, kiitos Herrallemme, ongelmat on ratkaistu ja avun jakamista on jo päästy aloittamaan.
  • Zinaida-sisaremme pyytää rukoilemaan 16-vuotiaan Dasha-lastenlapsensa uskoontulon puolesta.
  • Seurakuntalaisemme Larissa pyytää esirukousta Olga-tyttärensä ja Ksenia-tyttärentyttärensä puolesta. Olgan mies vastustaa Olgan ja Ksenian käymistä seurakunnan sapatti-ja lasten tilaisuuksissa.
  • Seurakuntalaisemme Ivan on siirtynyt iäisyyteen. Rukoillaan Ivanin läheisille lohdutusta ja sitä, että Jumala koskettaisi heidän sydämiään.
  • Sisaremme Jekaterina ja Galina pyytävät  edelleen meidän rukoustukeamme  parantumisensa puolesta. Galina on jo pidemmän aikaa kärsinyt selkäkivuista eikä ole pystynyt kipujen takia käymään kokouksissakaan. Myöskään Jekaterina-sisaremme ei voi sairautensa vuoksi liikkua. Rukoillaan Galinalle ja Jekaterinalle parantumista ja voimia.

Moskova:

  • Nonna-sisaremme kiittää ja pyytää jatkamaan esirukousta Pokrovkan temppelin dokumenttien päivittämisasian puolesta.

Siunauksin,

ANDRES KOSKELAINEN