Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 2.12.2020

”Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen muistojuhlaa, ja oli talvi. Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväskäytävässä, juutalaiset piirittivät hänet ja sanoivat: ’Kuinka kauan sinä pidät meitä epätietoisina? Jos olet Kristus, sano se meille suoraan’.” – Joh. 10:22–24

Shalom uvrahah, rakkaat ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Ystävillemme, jotka saavat Muurinvartijat-kirjeen vain postitse, tämä kirje on vuoden 2020 viimeinen. Elämme jo adventin aikaa, ja joulua odottaessamme voimme reilun viikon päästä toivottaa juutalaisille veljillemme Chag Hanukkah Sameach eli Hyvää Hanukkaa!

Johanneksen evankeliumin kymmenennessä luvussa luemme, kuinka Jeesus hanukka-juhlan aikana oli temppelin alueella keskustelemassa juutalaisten kanssa, jotka kysyivät häneltä suoraan, onko Jeesus Messias? Jeesus vastasikin heille, kuka Hän on, mutta juutalaiset eivät uskoneet.

Antiokus IV aikoinaan halusi tuhota Aleksanteri Suuren valloittamien kansojen oman uskonnon ja vaati, että kaikkien piti omaksua kreikkalainen elämäntapa. Juutalaisten temppeli ja sen alttari kalusteineen oli häväisty valloittajien alkaessa uhrata siellä epäjumalille. Pahan vallan kasvaessa täyteen mittaansa juutalaiset nousivat lopulta kapinaan. Pieni mutta rohkea juutalainen makkabelaisarmeija sai pyhäkön takaisin, temppeli puhdistettiin ja vihittiin uudelleen käyttöön Jumalan kunniaksi.

Jeesuksen aikanakin monet juutalaiset odottivat Messiasta, Vapahtajaa, joka vapauttaisi kansan roomalaisten vallasta. Ja Jeesushan on Vapahtaja, Jumalan Poika, joka tuli pelastamaan kansansa sen synneistä! Mutta epäusko piinaa tänäkin päivänä ihmisiä samalla tavalla kuin 2000 vuotta sitten. Se muistuttaa meitä edelleen jatkuvasta hyvän ja pahan taistelusta, joka usein alkaa huomaamatta. Sana hanukka tarkoittaa siis pyhittämistä ja vihkimistä.

Mielestäni on joitakin asioita, jotka yhdistävät hanukan ja joulun. Niin hanukka kuin joulukin ovat valon juhlia. Valo paljastaa sen, mikä on puhdistettavaa ja uudistettavaa sydämiemme temppeleissä. Herraamme odottaen katsomme tulevaisuuteen. Yhdessä haluamme Jumalan armosta vielä tuoda Jeesus-Messiaan valoa, toivoa ja iloa pimeyden, epätoivon ja murheen keskellä oleville ihmisille.

Tilannekatsaukset sekä kiitos- ja rukousaiheet:

Tällä kertaa on paljon rukouspyyntöjä sairaiden puolesta. Valitettavasti Covid-19 pandemia jatkuu maailmanlaajuisesti ja tartunnan saaneita meillä on niin työntekijöiden kuin seurakuntalaistenkin joukossa. Loppuuko tämä koskaan? Miten meidän käy? Ihmisillä on suuri huoli ja usein jopa valtamedian lietsoma pelko. Tätä asiaa Idän diasporajuutalaistyöntekijämme haluavat tuoda esille.

Toinen asia, mitä haluan tässä tuoda rukoiltavaksi, on Moskovassa, Kishinevissä ja Benderissä vireellä olevat rukoushuoneiden dokumentointiasiat.

Moskova:

  • Moskovassa seurakuntamme tilaisuuksia on edelleen peruttu. Yhteyttä pidetään puhelimitse.
  • Toimistotyöntekijällemme Olgalle on 25.11. tehty onkologinen leikkaus, joka lääkäreiden mukaan onnistui hyvin. Olga on tätä kirjoittaessani vielä sairaalassa, mutta odottaa jo malttamattomasti kotiin pääsyä. Työtoverimme kiittää kovasti kaikkia rukoilijoita. Häntä hoidettiin hyvässä sairaalassa, jossa oli jopa pieni rukouskappeli ja huoneessa toisena potilaana oli uskovainen nainen. Rukoillaan, ystävät, Olgalle ja myös Covidin jäljiltä voimia keräävälle Galina-sisarellemme täydellistä paranemista.
  • Edelleen vahva pyyntö, ystävät, rukoilla Herramme apua Pokrovkan Pikkuturva-temppelin dokumentteihin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Näiden asioiden eteen Nonna-sisaremme on jo tehnyt töitä jonkin aikaa. Pyydetään Jumalan puuttumista ja apua tähän asiaan.

Kishinev:

  • Pyydämme rukoilemaan mm. Kishinevin temppelin kiinteistönhoitajan tehtäviä hoitavan kotityöntekijämme Jurin Jurille on noussut kuume ja kurkku on kipeä.
  • Korkea kuume on myös kotityöntekijämme ja romanian kielen tulkkimme Konstantinin Daniil-pojalla. Herra heitä varjelkoon Covidista.
  • Pyydämme rukoilemaan aivohalvauskohtauksen saaneen Anastasian puolesta, että halvauksesta kärsinyt vasen puoli parantuisi täysin ja hän pystyisi nauttimaan ruokaa.

Beltsi:

  • Rukoillaan, rakkaat ystävät, pastorimme Igorin, sekä hänen vaimonsa Ljudmilan ja veljensä Vadimin He kaikki sairastavat Covidia vakavin oirein.

Orgeev:

  • Vakavaoireista Covidia sairastavat Ljudmila ja Boris. Ljudmilalla on hengen ahdistusta ja uupumusta. Boris on menettänyt yhdeksän kiloa painostaan ja hän kärsii kovasta verisestä yskästä. Rukoillaan Ljudmilalle ja Borikselle parantumista.

Tubityö:

  • Tubityöntekijämme Anatoli on sairastanut munuaistulehduksen ja nyt hänellä on vielä korona. Kiitos, ystävät, rukouksienne ansiosta Anatolin tulehdusarvot ovat kunnossa ja koronastakin hän on hyvää vauhtia toipumassa. Anatolilla on hyvin työntäyteinen ja kiireinen joulunaika edessään, jota hän jo innolla odottaakin. Muistakaamme rakasta veljeämme rukouksin.

Rybnitsa:

  • Olen aiemmin kertonut rukouspyynnön ja olemme rukoilleet Allan Hänellä on ongelmia kaupungin kaasuyhtiön kanssa hänen asunnossaan sattuneen tulipalon jälkeen. Riitaa puidaan nyt oikeudessa. Rukoillaan Jumalan apua tähän oikeudenkäyntiin.
  • Rezinan kylässä lastensa hoitamalla Nikolailla on Alzheimerin tauti. Rukoillaan Herralta voimia ja jaksamista heille kaikille.
  • Erityinen rukouspyyntö Liljan Hän asuu hyvin vanhassa huonokuntoisessa talossa. Talvella talo on kylmä eikä Liljan varat riitä kotinsa lämmitykseen.Vastaavia tilanteita Moldovassa on talvikautena paljon. Varsinkin vanhat ihmiset kärsivät kylmyydestä, kun eläkeläisten tulot eivät aina riitä edes ruokaan.

Benderi:

  • Kiitos, ystävät, rukouksistanne pastori Mihailin Yhdysvalloissa asuvan Ljuda-tyttären puolesta, joka on raskaana. Ljuda on ollut mahdollisen keskenmenon varalta sairaalahoidossa jo kahdeksan viikon ajan, synnytykseen on enää kolme viikkoa. Mihail-pastori ja hänen puolisonsa Sara saivat koronatartunnan ja tarvitsevat rukoustukeamme terveytensä puolesta.
  • Kotityöntekijämme Galinan poika Nikolai sekä eräs toinen nuorukainen Maksin suorittavat varusmiespalvelustaan. Rukoillaan heille turvallista palvelusaikaa.
  • Rukoillaan viime viikolla Taivaskutsun saaneen Aleksandra-sisaremme läheisille lohdutusta ja rauhaa heidän suruaikaansa.
  • Jekaterina-sisaremme (90 v) tarvitsee rukoustukeamme. Korkeasta iästään ja selkäkivuista huolimatta hän käy aktiivisesti sapattikokouksissa.
  • Rukoillaan Svetlanan ja Sofian terveyden puolesta sekä Tatjanan perheasioiden järjestymisen puolesta.
  • Benderin seurakuntalaisilla on myös rukousaiheita lapsi- ja nuorisotyön puolesta sekä seurakunnan rukoushuoneen dokumenttiasioiden päivittämisestä. Rukoillaan myös Moldovan ja Transnistrian poliittisen ja taloudellisen kehityksen puolesta Moldovan valittua uuden länsimielisen presidentin.

Keski-Aasia:

  • Vahva pyyntö, rakkaat muurinvartijat, jatkaa rukousta Keski-Aasian työmme jatkajan löytymiseksi. Pitkäaikainen työntekijämme Petja aikoo muuttaa perheinen Venäjälle lastensa koulutusta ajatellen. Petjalla on ollut myös terveydellisiä ongelmia, joihin hän aikoo hakea apua Venäjältä.

Bukarest:

  • Rukoillaan työntekijöillemme Dorinalle, Vasilelle, Dimitrulle ja Sonjanlle Herramme johdatusta ja varjelusta heidän työhönsä.

Kiitos, ystävät, myös esirukouksistanne minun sekä perheeni ja erityisesti nuorimman poikani Tomaksen puolesta! Kiitos, kun muistatte myös Hannele Suorttia ja hänen puolisoaan Hannua. Rukoillaan Hannelelle voimia ja terveyttä hänen toimiessaan Hannun omaishoitajana.

Vaikka olemmekin etäällä toisistamme, Jumalan Henki yhdistää ja johdattaa meitä. Paljon valoa, lämpöä, toivoa ja iloa teille, rakkaat ystävät! Suurta Jumalan siunausta ja johdatusta elämäänne!

Ja postituksen kautta kirjeensaajille toivotan jo hyvää joulun odotusta!

Kiitos, kun olette olleet rukousrintamassa uskollisina muurinvartijoina koko tämän menneen vuoden.

ANDRES KOSKELAINEN