Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 20.5.2020

”Hän antaa väsyneelle voimaa ja voimattomalle väkevyyttä runsain määrin. Nuorukaiset väsyvät ja uupuvat, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat, mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman. He kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, he vaeltavat eivätkä väsy.” Jes. 40: 29-31.

Shalom, rakkaat ystävät!

Enää yksi päivä ja pääsiäisestä on kulunut neljäkymmentä päivää.

Neljäkymmentä on merkillinen luku juutalaisessa ja raamatullisessa kontekstissa.

Vedenpaisumus kesti neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä Nooan aikana.

Iisak oli neljänkymmenen vuoden ikäinen, kuin otti vaimokseen Rebekan.

Mooses oli neljänkymmenen vuoden ikäinen kuin pakeni faaraon palatsista ja seuraavat neljäkymmentä vuotta hän paimensi Itron lampaita, kunnes sai kohdata Jumalan palavan pensaan liekissä Siinain vuorella.

Israelilaiset söivät mannaa ja vaelsivat erämaassa neljäkymmentä vuotta siihen asti, kunnes saapuivat Kanaanin maan rajalle.

Mooses oli vuorella Herran luona ja paastosi neljäkymmentä päivää ja yötä.

Gideonin päivinä Israelin maassa oli rauha neljäkymmentä vuotta.

Kuningas Daavid, niin kuin myös hänen poikansa kuningas Salomo, kumpikin hallitsivat Israelia neljäkymmentä vuotta.

Vanhan testamentin listaa voitaisiin vielä jatkaa.

Jeesus oli neljäkymmentä päivää ja yötä autiomaassa saatanan kiusattavana.

Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus näyttäytyi opetuslapsilleen neljänkymmenen päivän ajan ja puhui heille Jumalan valtakunnasta.

Sen jälkeen tapahtui jotain sellaista, mitä opetuslapset eivät (taaskaan) osanneet odottaa. Jeesus nousi taivaaseen opetuslasten katsellessa, kun pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään. Mihin Opettaja lähti? Miksi? Eikö nyt jo viimeinkin tullut aika palauttaa ennalleen Israelin valtakunta?

Mutta Jeesus vain käskee heitä olla lähtemättä pois Jerusalemista. Mihin tämä viittaa? Kenen piti olla lähtemättä ilmestysmajan luota seitsemän päivää?

Aaronin ja hänen poikiensa piti olla lähtemättä ilmestysmajan luota seitsemän päivää heidän vihkimispäiviensä aikana. Seuraavana päivänä uhritoimituksen aikana Herran kirkkaus ilmestyi koko kansalle ja Herran edestä lähtenyt tuli kulutti alttarilla olleen polttouhrin.

Opetuslapset ehkä aavistavat, että jotain suurta voi tapahtua. Onko Jumala asettamassa ennalleen Israelin valtakunnan?

Vaikka me Raamattua lukeneina tiedämme, mitä opetuslasten odotuksen jälkeen tapahtui, jätämme heidät kuitenkin vielä Jerusalemiin odottamaan, ihan niin kuin Jeesuskin heille sanoi: ”Odottakaa.”

Odottavan aika saattaa olla pitkä. Jokainen meistä, joka on opetellut odottamista, tietää sen. Jesajan kirjasta löydämme Jumalan lupauksen, johon kuuluu, että “ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman. He kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, he vaeltavat eivätkä väsy.”

Kiitos- ja rukousaiheet:

Moskova:

•   Nonna pyytää edelleen rukoilemaan hänen, Olgan ja muiden seurakuntalaisten puolesta. Nonna ja Olga ovat pikkuhiljaa palaamassa normaalin elämänrytmiin. Koronasta toipuminen on pitkä prosessi. Nonna korostaa, että kun kokoontumiset eivät ole mahdollisia, täytyy etsiä läheisempää yhteyttä Herraamme Jeesukseen, joka ei jätä meitä koskaan. Nonna kutsuu meidät yhdessä rukoilemaan, että olisimme tukena toisillemme tässä ainutlaatuisen vaikeassa ajassa, jolloin Jumala tekee työtä meidän sydämissämme. Nonna muistuttaa meitä myös olemaan kiitollisia kaikesta.

Kishinev:

•   Pyydämme rukoilemaan Alinan puolesta, jolla on huolta siitä, kuinka hän pärjää tänä pandemian aikana. Alina-sisaremme kärsii selkäkivuista ja hänen liikkumisensa asunnon sisällä on vaivalloista. Alina saa apua juutalaisjärjestö Hessediltä, ja mekin olemme vieneet hänelle ruokapaketin, josta hän on hyvin kiitollinen.

•   Moldovassa päätettiin jatkaa koronan takia rajoituksia kesäkuun loppuun asti. Iäkkäät koteihinsa karanteenin takia sidotut juutalaisemme kokevat tilanteen kovin vaikeana sanoen: “Olemme vankeina omissa kodeissamme“. Rukoillaan työntekijöillemme viisautta ja ymmärrystä tukea ja auttaa näitä rakkaitamme.

Bukarest:

•   Sisar Dorina ja veli Dumitru kiittävät Herraa, että ankaran karanteenin aika on ohi, ja pian kokoontumiset saavat luvan alkaa. Siitä huolimatta sairastumisen vaara on olemassa. Pyydämme rukoilemaan, että seurakuntalaiset edelleen olisivat varjeltuja tartunnoista. Jatkamme myös rukousta, että yhä useammat juutalaiset alkaisivat vakavasti etsimään Jumalaa ja tulisivat tuntemaan Messiaansa.

Tubisairaala:

•   Työntekijämme Anatoli pitää yhteyttä Tyrnovon tubilaitoksessa oleviin lapsiin ja nuoriin älypuhelimella, sillä laitokseen pääsy ei vielä ole mahdollista. Viisitoistavuotias tyttö Ionela tuli uskoon Jeesukseen näiden kännykkäviestittelyjen ja – keskustelujen kautta. Nyt Ionelalla on huoli vanhemmistaan, jotka eivät ole uskossa ja sairastavat tuberkuloosia. Pyydämme rukoilemaan Ionelan ja hänen vanhempiensa puolesta.

Orgeev:

•   Olemme jo pitkän aikaa keskustelleet uskosta Jevgenin ja Aurikan kanssa. Tällä hetkellä he molemmat kärsivät tuomioitaan vankilassa. Heidän invalidi-tyttärensä asuu isoäitinsä luona. Pyydämme rukoilemaan, että koko perhe tulisi elävään uskoon Jeesukseen.

•   Jelenan ja hänen miehensä Vasilin perheeseen kuuluu viisi lasta. Jelena on tällä hetkellä sairaana. Pyydämme rukoilemaan Jelenan parantumisen puolesta ja heidän uskonsa vahvistumisen puolesta.

•   Angelalla on iso huoli vankilassa istuvan poikansa takia. Rukoillaan Angela-äidin ja hänen poikansa puolesta.

Rybnitsa:

•   Pyydämme rukoilemaan sairastuneen Raisan puolesta. Lääkäri ei pystynyt kertomaan diagnoosia, vaan määräsi lääkkeitä ja seurantaa.

Beltsi:

•   Noin viisikymmentävuotias Galina on heprean kielen opettaja. Hän sanoi, että “kotonani karanteenissa aloin ymmärtää, että minun täytyy tehdä elämässäni parannus ja antaa elämäni Jeesus-Messiaalle”. Pyydämme rukoilemaan Galinan puolesta.

Kiittäen ja siunauksin,

ANDRES KOSKELAINEN